[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:59

Laurora schreef:
Sorry, hier wil ik toch even op reageren, want dit scheert autisten/ADHD-ers een beetje over èèn kam.
Okè, men kan over het algemeen wel inschatten wat goed en fout is, en ronduit wangedrag op diagnoses gooien is natuurlijk not done, maarre, dat alle autisten/adhd-ers/anderzins mensen met mentale aandoeningen gewoon mee kunnen draaien in de maatschappij is pertinent niet waar. Bron: ikzelf.
Ik word lui genoemd omdat ik niet werk en een wajong uitkering heb, maar de waarheid is dat het momenteel gewoon oprecht niet mogelijk is, en sommige mensen komen er überhaupt niet.
Maar geloof me, het is geen luiheid. Ik zou bij wijze van een moord plegen om mee te kunnen draaien en nuttig te zijn.

Ik zeg ook niet dat iedereen mee kan draaien maar dat mensen met autisme/ ADHD ook kunnen meedraaien. Soms zijn hier aanpassingen voor nodig of kun je in een bepaalde branche niet mee. Je moet er alleen zelf heel hard voor werken en vechten voor de handvaten die het je makkelijker maken. Bron: ook ikzelf.

Mensen met autisme/ADHD zijn niet per definitie lui. Maar er zitten er zeker wel tussen die lui zijn en er dan een potje van maken.

Anoniem

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:04

En hoe bepaal je wie wel lui is en wie niet?

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:12

Mkango schreef:
En hoe bepaal je wie wel lui is en wie niet?

Dat kun je inderdaad van buitenaf niet bepalen tenzij mensen het zelf zeggen. In het geval van die collega geeft hij het zelf toe omdat hij geen zin heeft in bepaalde klussen. Het werk houdt er altijd super netjes rekening mee maar tussen neus en lippen zegt hij dan tegen collega's dat hij er geen zin in had. Mijn middelbare school ex die alleen adhd had gaf ook toe dat hij het op school altijd als excuus gebruiken om onder huiswerk uit te komen. We hadden zelfs speciale huiswerk begeleiding voor kinderen met neurodivergentie, ik vond het zelf super fijn omdat je hier in rust alles kon navragen. Hij kwam nooit opdagen.

Ik ben ook wel eens lui, maar gebruik nooit mijn autisme/adhd als excuus voor mijn lui zijn. Als ik neurotypisch was geweest was ik waarschijnlijk ook wel eens lui.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:19

Ik vind het wel grappig dat dit topic voor bewust kindvrije mensen al meermaals uitmondt in een discussie over opvoeden enzo :')

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:24

En er is ook zoiets als executive disfunction. Ik weet de Nederlandse benaming even niet.
Je wil wel iets doen maar je zit bijvoorbeeld zo vast in de gedachten in je hoofd dat het gewoon niet lukt om in beweging te komen

Edit: huh, ineens een bericht weg :?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:32

fleurtjeuh schreef:
Ik vind het wel grappig dat dit topic voor bewust kindvrije mensen al meermaals uitmondt in een discussie over opvoeden enzo :')

Ik wacht tot het weer overwaait :Y)

Plop1997

fleurtjeuh schreef:

Zag laatst ook een tiktok van iemand die voordat ze moeder werd zei van die van mij krijgt nooit een ipad want al die videos is vergif voor de creativiteit en nu zit het kind daar heel mooi cocomelon op z'n ipad te kijken. :P

Laurora

Het is jammer dat die collega op die manier dus lekker meewerkt aan zijn eigen/onze stigmatisering (en zichzelf daarbij in de vingers snijd, want wie gaat hem nog serieus nemen als hij toegeeft geen zin te hebben ipv dat het hem oprecht niet lukt?)
Ik gooi het ook niet op mijn autisme wanneer ik een keertje lui ben.
Maar in veel gevallen zijn er bepaalde aspecten in mijn leven die buitenstaanders als lui bestempelen, maar die daadwerkelijk door mijn autisme te verklaren zijn.

Ik vind luiheid sowieso een abstract iets. Niemand weet wat er in iemands hoofd en lichaam omgaat, en of je nou last hebt van een zere knie, een autoimmuumziekte, een mentale aandoening of voor mijn part het ouderschap, niemand is gelijk en niemand heeft eenzelfde energieniveau en/of mentale capaciteit, en wat de een als lui bestempelt, ligt voor een ander misschien al ruim boven zijn of haar maximum.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:44

Laurora schreef:
Het is jammer dat die collega op die manier dus lekker meewerkt aan zijn eigen/onze stigmatisering (en zichzelf daarbij in de vingers snijd, want wie gaat hem nog serieus nemen als hij toegeeft geen zin te hebben ipv dat het hem oprecht niet lukt?)
Maar in veel gevallen zijn er bepaalde aspecten in mijn leven die buitenstaanders als lui bestempelen, maar die daadwerkelijk door mijn autisme te verklaren zijn.

Ik vind luiheid sowieso een abstract iets. Niemand weet wat er in iemands hoofd en lichaam omgaat, en of je nou last hebt van een zere knie, een autoimmuumziekte, een mentale aandoening of voor mijn part het ouderschap, niemand is gelijk en niemand heeft eenzelfde energieniveau en/of mentale capaciteit, en wat de een als lui bestempelt, ligt voor een ander misschien al ruim boven zijn of haar maximum.

Ja klopt inderdaad ook. Ik ben ook vaker lui op dagen dat ik heel overprikkeld ben. Of met hyperfocus. Voor mij is een hyperfocus vaak dagen lang iets niet uit mijn hoofd kunnen krijgen en dan kan ik me amper aan ander werk toezetten. Vaak wordt ik ook moe van mezelf omdat mijn adhd en autisme niet samen gaan. Mijn autisme schreeuwt om structuur maar mijn ADHD krijgt geen enkele planning geregeld. Wat ik het fijne vind aan mijn diagnoses is dat het inderdaad verklaart. Naaste in mijn omgeving hebben er gelukkig veel begrip voor. Mijn vader heeft nu juist heel veel leerlingen met ADHD en Autisme omdat hij wel met ze kan omgaan omdat hij weet hoe het is om er eentje op te voeden. Mijn favoriete docente op de opleiding heeft ook een zoon met autisme en weet precies hoe ik denk. Hierdoor geeft ze me altijd de beste feedback en steunt ze me zodat ik ontwerp processen op mijn manier kan doen.

Mijn moeder heeft het er ook heel moeilijk mee met haar Alzheimer diagnose wat betreft het lui zijn. Ze noemt zichzelf vaak lui als ze een paar uur op de bank heeft geslapen terwijl ze gewoon oprecht de energie niet heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:47

Laurora schreef:

Daarnaast kan die "luiheid" ook een vorm van zelfbescherming zijn en kan een opmerking als "ik gebruik mijn autisme, zodat ik dat lekker niet hoef te doen" ook een coping mechanisme zijn om zich niet kwetsbaar te hoeven opstellen. Je wat stoerder voordoen dan je je eigenlijk voelt maakt je immers ook minder kwetsbaar voor wat anderen ervan vinden.

En wat betreft die scholier: scholieren pakken alles aan om hun huiswerk niet te hoeven doen, dus daar zou ik al helemáál niet zo zwaar aan tillen. Ik heb ook weleens een drachtige merrie (beest moest nog 3 maanden) gebruikt als excuus om op m'n telefoon te mogen zitten in de klas, boehoe. :')

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:11

Haha herkenbaar, ADHD en autisme is een..... Interessante combinatie :P

Wat vervelend voor je moeder dat ze zichzelf daarmee in de weg zit.
Erg jammer dat bij veel mensen dat oordeel gewoon geïnternaliseerd is -O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:13

fleurtjeuh schreef:

omdat je als kindervrije nog al eens vaak tegen onopgevoede blagen aanloopt .
Kijk als ze de supermarkt als speeltuin gebruiken, met een kar tegen alles en iedereen opbotsen en de ouders zeggen niets, dan kan het weet ik welke onderliggende ziekte zijn, maar opvoeding mist dan toch als eerste.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:29

Plop1997 schreef:
Laurora schreef:

Ja klopt inderdaad ook. Ik ben ook vaker lui op dagen dat ik heel overprikkeld ben. Of met hyperfocus. Voor mij is een hyperfocus vaak dagen lang iets niet uit mijn hoofd kunnen krijgen en dan kan ik me amper aan ander werk toezetten. Vaak wordt ik ook moe van mezelf omdat mijn adhd en autisme niet samen gaan. Mijn autisme schreeuwt om structuur maar mijn ADHD krijgt geen enkele planning geregeld. Wat ik het fijne vind aan mijn diagnoses is dat het inderdaad verklaart. Naaste in mijn omgeving hebben er gelukkig veel begrip voor. Mijn vader heeft nu juist heel veel leerlingen met ADHD en Autisme omdat hij wel met ze kan omgaan omdat hij weet hoe het is om er eentje op te voeden. Mijn favoriete docente op de opleiding heeft ook een zoon met autisme en weet precies hoe ik denk. Hierdoor geeft ze me altijd de beste feedback en steunt ze me zodat ik ontwerp processen op mijn manier kan doen.

Mijn moeder heeft het er ook heel moeilijk mee met haar Alzheimer diagnose wat betreft het lui zijn. Ze noemt zichzelf vaak lui als ze een paar uur op de bank heeft geslapen terwijl ze gewoon oprecht de energie niet heeft.

Kan andersom ook natuurlijk. Mensen die “gezond” zijn en ook niets positiefs toevoegen aan de maatschappij. Denk dat het heel makkelijk is om te zeggen dat veelal mensen met een psychische uitdagingen het als excuus gebruiken. Het valt meer op enkel. Mensen zonder dergelijke uitdagingen kunnen zich lastiger verplaatsen. En dan kan een dergelijk label inderdaad overkomen als excuus. Maar aan elke kant van het spectrum zitten mensen die oprecht excuses gebruiken en mensen die wel een legitieme reden hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:30

DuoPenotti schreef:
fleurtjeuh schreef:

Kijk als ze de supermarkt als speeltuin gebruiken, met een kar tegen alles en iedereen opbotsen en de ouders zeggen niets, dan kan het weet ik welke onderliggende ziekte zijn, maar opvoeding mist dan toch als eerste.

Maar ook omdat het heerlijk oordelen over anderen is als je zelf niet gehinderd wordt door enige ervaring.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:03

Urbanus schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar ook omdat het heerlijk oordelen over anderen is als je zelf niet gehinderd wordt door enige ervaring.

Ik heb ook geen enkele ervaring met helikopter vliegen, maar als ik er eentje in een boom zie hangen weet ik dat de piloot iets fout gedaan heeft...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:05

Ik hoef geen ervaring te hebben om te zien dat ouders een poging doen tot opvoeden of met hun smartphone bezig zijn oid.
Daar heb je gewoon oren en ogen voor omdat gewoon te zien.

Als ik op een paard zit en die loopt heen waar hij wil en gaat gewoon staan grazen.
Of een hond die me meesleurt aan een riem.
Dan weet iemand zonder de ervaring ook dat ik dat beest niet opgevoed heb.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:18

DuoPenotti schreef:
Ik hoef geen ervaring te hebben om te zien dat ouders een poging doen tot opvoeden of met hun smartphone bezig zijn oid.

Als ik op een paard zit en die loopt heen waar hij wil en gaat gewoon staan grazen.

Als men hoort dat je zelf geen kinderen hebt, gaat men er van uit dat je geen fluit van opvoeden weet.
Nou, ik heb idd nog nooit een kind opgevoed - maar het zijn zin geven als het loopt te krijsen of over de vloer rolt, lijkt mij de verkeerde les. Daar hoef ik zelf geen kinderen voor te hebben om dat te beseffen :j

Je legt in je eerdere bericht mooi uit wat ik bedoelde: "Daarnaast heeft een groot deel geen smoesje te gebruiken maar gewoon lakse ouders die het worst is wat die kinderen uitspoken, als ze het thuis maar niet doen.
Ik denk zeker dat als je ouders eens in de portemonnee pakt als hun kind een bak ellende veroorzaakt, dat er ineens veel meer opgelet gaat worden in wat ze uitspoken."

Het zijn die ouders die ik bedoel als ik zeg "hou dat kindergeld maar eens in". Dan zullen ze idd wél opletten en bijsturen bij wat hun kinderen uitvreten.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:24

fleurtjeuh schreef:

Net omdat een boel opvoedingen ermee te maken hebben dat wij ze niet willen, denk ik :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:31

LWDaisy schreef:
DuoPenotti schreef:

Als men hoort dat je zelf geen kinderen hebt, gaat men er van uit dat je geen fluit van opvoeden weet.
Nou, ik heb idd nog nooit een kind opgevoed - maar het zijn zin geven als het loopt te krijsen of over de vloer rolt, lijkt mij de verkeerde les. Daar hoef ik zelf geen kinderen voor te hebben om dat te beseffen :j

Je legt in je eerdere bericht mooi uit wat ik bedoelde: "Daarnaast heeft een groot deel geen smoesje te gebruiken maar gewoon lakse ouders die het worst is wat die kinderen uitspoken, als ze het thuis maar niet doen.
Ik denk zeker dat als je ouders eens in de portemonnee pakt als hun kind een bak ellende veroorzaakt, dat er ineens veel meer opgelet gaat worden in wat ze uitspoken."

Het zijn die ouders die ik bedoel als ik zeg "hou dat kindergeld maar eens in". Dan zullen ze idd wél opletten en bijsturen bij wat hun kinderen uitvreten.

Idee is leuk maar de uitkomst lijkt me alles behalve gunstig. Dit drijft enkel sociale klassen nog verder uit elkaar. Criminaliteit komt het meeste voor de in gezinnen met een lager inkomen. Deze ga je dus nog meer korten. Het idee is dat men het steekt in de ontwikkeling van het kind. Dit doet natuurlijk niet iedereen. Zou zelf meer zijn voor een systeem waarbij er een budget beschikbaar is voor elk kind en dat ouders het bij de overheid kunnen opvragen. En dat het ook gevonden wordt aan het salaris van de ouder. Een beetje als het stap budget voor volwassenen. Of stufi.

Maar terug naar korten op bijslag. Je belemmerd dus een kind in ontwikkeling door een kind verantwoordelijk te maken voor haar acties. Daar is niets mis mee. Maar wel als het in dergelijke mate is dat een kind echt belemmerd wordt in de ontwikkeling in deze mate. Een kind is juridisch gezien ook niet handelsbekwaam. Prefrontale cortex is nog niet uit ontwikkeld dus vind dit een hele Spartaanse en onlogische oplossing.
Ja een kind mag verantwoordelijkheid worden gesteld en consequenties ondervinden. Maar dit niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:48

LWDaisy schreef:

En hier zijn we het dus fundamenteel oneens over. Wat prima is, we gaan het niet eens worden ook dus boeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:51

Vjestagirl schreef:
Ik heb ook geen enkele ervaring met helikopter vliegen, maar als ik er eentje in een boom zie hangen weet ik dat de piloot iets fout gedaan heeft...

Wacht... hoort dat niet? -O-

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:53

En dan beter kindervrij nieuws
Ik zit al bijna een uur in de trein en ik heb nog geen kind gehoord of gezien +:)+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:53

LWDaisy schreef:

Bij dat argument moet ik altijd aan deze denken:
Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:56

Heb je ze allemaal het perron af geduwd? :=

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:57

Urbanus schreef:
Heb je ze allemaal het perron af geduwd? :=

Nee echt heus niet!
Gewoon goed tijdstip gekozen denk ik