Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:01

België heeft gans Nederland oranje gekleurd (en er zijn niet eens grote sportwedstrijden :') maar het begint zo wel op een wedstrijd te lijken met die kleurtjes). De argumentatie vind ik wat bijzonder:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/29 ... and-oranje

België is het noorden kwijt. :P

Ik zou deze vrijdagavond naar een (coronaproof) optreden van een Antwerpse band in Bergen op Zoom, maar dat is inmiddels voor onbepaalde tijd uitgesteld.

LadyMadonna

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:16

Het ligt wel wat genuanceerder wat ik net las... Voor mensen uit Antwerpen is nl oranje

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:34

Citaat:
Omdat door de beperkingen voor inwoners van de provincie Antwerpen niet meer álle Belgen zonder beperkingen naar Nederland mogen reizen, kleurt onze FOD Buitenlandse Zaken Nederland nu als oranje zone in.

Sommige Belgen, de inwoners van de provincie Antwerpen, mogen nu immers niet langer zonder voorwaarden naar onze noorderburen reizen. Hierdoor kan Nederland niet langer een groene zone blijven, een land of een gebied waar álle Belgen zonder beperkingen naartoe mogen.

Alle andere Belgen, dus landgenoten uit andere provincies dan Antwerpen, hoeven zich geen zorgen te maken: zij kunnen nog altijd zonder beperkingen naar Nederland reizen.

Nederland is oranje gekleurd omdat niet meer álle Belgen zonder beperkingen naar NL mogen reizen. Maar Belgen van buiten Antwerpen kunnen dus wel zonder beperkingen naar dit oranje gekleurde land.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:40

Het is oranje voor Antwerpen maar voor de rest geen oranje maar op papier wel oranje... zoiets?
Ik ben blij dat onze overheid/gemeentes iets beter georganiseerd lijken te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:44

NL kan alleen maar groen zijn als elke Belg erheen zou mogen. Dat is nu niet het geval, en vandaar is NL dus oranje. Je kan het immers niet in 2 kleuren gaan zetten.

De nuance zit erin dat er voor Belgen uit A'pen voorwaarden aan verbonden zijn. Voor de andere provincies niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:47

Varekaj schreef:
NL kan alleen maar groen zijn als elke Belg erheen zou mogen. Dat is nu niet het geval, en vandaar is NL dus oranje. Je kan het immers niet in 2 kleuren gaan zetten.

De nuance zit erin dat er voor Belgen uit A'pen voorwaarden aan verbonden zijn. Voor de andere provincies niet.

Maar hoe doen verzekeringen dat dan?
Die hebben die nuance ook? Hier is het zo dat als je bewust naar oranje gebied vertrekt je verder dus pech hebt.
Nederland is voor Spanje toch ook niet oranje omdat het gebied Barcelona oranje is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:52

Het kan voor de inwoners van Barcelona wel oranje zijn, omdat zij niet zomaar op reis mogen.

Qua verzekering: zolang het oranje is, kan je niks. Niet zelf annuleren, niet zelf je reis verplaatsen, niks. Dat kan alleen bij rood OF als je reisagentschap het zelf voorstelt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:56

sureido schreef:
Aii haha, hoe doen ze dat dan met colleges van 500 man? Die aanwezigheidscheck. Bij ons is dat ook tentamenstof maar ik koop eigenlijk altijd samenvattingen via internet.

Ik mis de uni wel heel erg.

Via mentimeter of op papier. Maar meer dan 50 man zit er nooit hoor. _O-

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:59

Varekaj schreef:
Het kan voor de inwoners van Barcelona wel oranje zijn, omdat zij niet zomaar op reis mogen.

Qua verzekering: zolang het oranje is, kan je niks. Niet zelf annuleren, niet zelf je reis verplaatsen, niks. Dat kan alleen bij rood OF als je reisagentschap het zelf voorstelt.

Dat klopt maar ik bedoel voor de rest van Spanje is Nederland geel en geen oranje. Voor heel België is Nederland oranje.
Hier krijg je sowieso geen geld terug geloof ik ivm. Corona maar vertrek je toch ben je niet gedekt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:05

lenaa_tje schreef:
Maar hoe doen verzekeringen dat dan?
Die hebben die nuance ook? Hier is het zo dat als je bewust naar oranje gebied vertrekt je verder dus pech hebt.
Nederland is voor Spanje toch ook niet oranje omdat het gebied Barcelona oranje is.

Daar zat ik idd ook over na te denken. Stel, ik kom uit Leuven en ik had al plannen om komend weekend naar NL te gaan. Ik zou dat dan wel even heel goed afstemmen met mijn verzekering.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:26

Ik vind het juist heel goed dat België dit doet, beschermd Nederland tenslotte ook. +:)+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:28

Neonlight schreef:
Ik vind het juist heel goed dat België dit doet, beschermd Nederland tenslotte ook. +:)+

Als dat de reden is ja. Als het is zo als in het artikel staat vind ik het wel bijzonder.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:29

De kans is groot dat de Vlamingen weer massaal naar Nederland komen om te terrassen en winkelen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:35

Het is met name het grensverkeer wat nu echt ingedamd wordt. Ik zit op de grens met Limburg en Antwerpen en juich het echt toe. Beter als de grens bruut dichtgooien wat eerder werd gedaan.
En ze komen al massaal naar Nederland om te winkelen en voor terrassen. Supermarkt is hier een stuk goedkoper. Maar het zijn wel de Belgen die hier de mondkapjes dragen in de winkels, op de markt en op de terrassen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:40

Neonlight schreef:
Het is met name het grensverkeer wat nu echt ingedamd wordt. Ik zit op de grens met Limburg en Antwerpen en juich het echt toe. Beter als de grens bruut dichtgooien wat eerder werd gedaan.
En ze komen al massaal naar Nederland om te winkelen en voor terrassen. Supermarkt is hier een stuk goedkoper. Maar het zijn wel de Belgen die hier de mondkapjes dragen in de winkels, op de markt en op de terrassen.

Maar dan de vraag of het werkt want er staat dat de overige inwoners van België gewoon kunnen reizen. Wat hebben die kleurcodes dan nog voor betekenis.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:47

Als de gemeentes in Limburg relatief corona vrij zijn zie ik daar geen probleem in. Ik zie veel liever dat ze lokaal actie ondernemen in plaats van landelijk. Denk dat dat veel effectiever is. Kijk hier naar het noorden, de mensen moeten allemaal landelijk meedoen maar daar is nauwelijks een probleem vergeleken de rest van Nederland. Probleem zit meer in Rotterdam, en Amsterdam wat overspoeld wordt door toeristen. Liever dat daar ook plaatselijk actie wordt ondernomen dan dat een heel land weer in lockdown moet. Niet goed voor de economie, maar ook niet voor het moraal van de mensen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:58

Toch heb ik liever dat hier in het noorden dezelfde regels zijn als in de rest van het land. Anders ga je hier nog veel meer drukte krijgen omdat hier wel meer mag.
Maar goed, behalve dat het reizen stil ligt, heb ik zelf weinig last van alle regels dus misschien heb ik ook wel makkelijk praten :o
Mijn sociale leven in NL stelde blijkbaar niet zoveel voor _O-

M'n tickets voor Finland zijn inmiddels geboekt. Wel naar een andere luchthaven dan normaal want volgens mij is Kajaani helemaal dicht. De vliegtijden zijn wel gunstiger alleen de autorit naar de Russische grens is wat langer.
Ben op zich niet zo bang dat de situatie in Finland slecht gaat worden, enkel wat spanning of in NL geen 2e golf komt en Finland de grens voor Nederlanders gaat sluiten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:59

Daar ben ik het helemaal mee eens Neonlight. Nederland doet dat dus nu ingeval naar het buitenland toe en ben benieuwd hoe burgemeesters dat verder gaan aanpakken. België doet dat nu ook in Antwerpen maar geeft naar buitenaf (Nederland in dit geval) wel een vreemd signaal af. Ik zou het veel logischer vinden als zij het gebied Rotterdam bijv. Oranje kleuren.

MarijeR daar ben ik het niet mee eens en daar kan ook op gehandhaafd worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:19

Het grote nadeel van ons landje is dat alles binnen enkele uren te bereiken is , ook van bvb Amsterdam naar Groningen is maar een kippeeindje . En worden er in bepaalde regio’s de regels een stuk strakker dan kun je er op wachten dat de viruswaanzinnigen (En vakantiegangers)vrolijk uitwijken naar bvb Friesland en Groningen en zo eventueel het virus daar verspreiden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:28

Precies Bigone.
Denk niet dat ze in de randstad bij strenge regels ineens zeggen oeps balen nu blijven we maar thuis.
Dat zag je in het begin ook toen de regels in België eerder strenger werden en de belgen in Brabant gingen stappen en winkelen.

En je kan moeilijk een grenspost bij Zwolle instellen lijkt mij.

Als ze nou eerst maar eens gingen handhaven op de huidige regels en dus ook bekeuren dan zal het al weer schelen gok ik zo...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:33

De ijssel als grens aanhouden :)) pontjes en bruggen controle wonen en werken of sociale binding mag door de rest niet }>

maar ja dat merk je hier al. Het zat weer stampvol een terras bij het bos. Mensen niet uit de regio die massaal hierheen komen omdat het zo lekker rustig is hier. Een hoog nies en proest gehalte. Vooral nederlandse autos met garage namen uit Rotterdam, Bleiswijk, Alkmaar, Breda enz. Zo klinkt het ook op het terras, een enkele verdwaalde belg en een beperkte duitser hier en daar.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 07:45

https://www.nu.nl/coronavirus/6067516/b ... ingen.html

Ongelooflijk.....
Brazilië versoepelt ondanks record aanstal besmettingen en doden.

Brazilië heeft woensdag (lokale tijd) een recordaantal nieuwe coronabesmettingen en sterfgevallen als gevolg van het virus gemeld: in het afgelopen etmaal noteerde het land bijna 1.600 nieuwe sterfgevallen en meer dan 70.000 nieuwe besmettingen. Diezelfde dag kondigde de Braziliaanse overheid aan de coronamaatregelen verder te versoepelen door het internationale vliegverkeer weer toe te staan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 07:51

Mensen moeten ook gewoon werken hè. Het is hier nu met de vakantie ook wel druk maar dat is het normaal gezien in de vakanties ook. Er waren een aantal die schreven dat het veel en veel drukker was maar dat is niet zo. Ik ken verschillende campingeigenaren en mensen die verhuren en die zeggen ook druk maar niet anders dan anders in een zomer. Wel dat het drukker is als ze kijken naar het weer. Mensen gaan toch maar en zeggen niet af. Je zal toch uit moeten gaan van het verstand van mensen en moeten handhaven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:03

Heel eerlijk,ik verander nooit wat aan de stickers op kentekenplaat. Soms rijd ik dus jaren met een sticker uit Drenthe, soms uit Brabant en noem maar op. Ik heb nu pas voor het Eerst een sticker uit mijn dorp, omdat ik een nieuwe kentekenplaat gekregen heb.

Het zegt dus echt helemaal niks. Ook qua accent. De camping waar wij heen gaan wordt de stal door mensen uit het westen gerund. Alleen wonen ze daar al een tijd, zijn alleen accent niet kwijtgeraakt. Stalgenoten hebben daar een huisje en gaan elk weekend en elke vakantie daarheen met de paarden, al jaren lang.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:05

En als jij normaal gezien in het buitenland op vakantie bent merk je niet zoveel van die mensen uit het westen die er veel in jou gemeente zijn. :+
Ze zijn gewoon op vakantie.