Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:27

Electra63 schreef:
Loretta schreef:
Dat is ook een beetje de gedachte waarom ik binnen zit.

https://www.gelderlander.nl/berg-en-dal ... ~aea89646/

Dit is een interview met 1 persoon, niet eens een medicus of expert.
Wat voegt zijn mening toe?

Volgens mij, gaat het in Spanje niet echter beter, ondanks de lock-down.
(Die ook niet helemaal goed opgevolgd wordt: mensen gaan meerdere keren per dag naar de kiosk ;), maar wel veel rustiger op straat dan hier).
Ik begrijp dat in Spanje komende week de hoogste piek wordt verwacht.

Als je naar de experts luistert dan hoor je ook dat ze het alles behalve met elkaar eens zijn. Om die reden vind ik het niet verkeerd om even in huis af te wachten op wat er eventueel komen gaat.

Electra63

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:33

Dat ben ik met je eens.
Zoveel mogelijk contact met anderen vermijden.
Indien niet mogelijk: 1,5 m. afstand en veel en goed je handen wassen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:42

Electra63 schreef:
(Die ook niet helemaal goed opgevolgd wordt: mensen gaan meerdere keren per dag naar de kiosk ;), maar wel veel rustiger op straat dan hier).

De lockdown is nu een week oud.
Het eerste weekeinde is er eem heel onverantwoordelijke verplaatsing vanuit Madrid naa rtweede wonongen in de provincie geweest.
Verder is men nú met willekeurig sneltesten op grote schaal begonnen.
Dat al betekent dat het effect in vermindering in de verspreiding nog moet komen.

Verder wordt de quarantaine echt HEEL goed opgevolgd:
- Er wonen 47 miljoen mensen in een heel groot land.
- Per maandag is de politie met stréng handhaven begonnen.
- In een hele week 350 arrestaties en 30.000 bekeuringen; resp. 60 en 4285 per dag.
Zeg 4300 op 47.000.000; 1 op 11.000 per dag over een groooot land. Dat is níets.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:48

Ik lees op De NOS dat ze geen kaarten meer willen in Groningen ziekenhuis omdat het virus 24uur op papier overleven kan was een actie van kaarten...

Dan kan je helemaal niks aanraken... honden boodschappen post... pakketjes.. Dat veroorzaakt toch alleen maar paniek lijkt me

Hun facebook

https://www.facebook.com/umcgroningen/
Laatst bijgewerkt door Christiene op 22-03-20 22:51, in het totaal 2 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:50

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:

De lockdown is nu een week oud.
Het eerste weekeinde is er eem heel onverantwoordelijke verplaatsing vanuit Madrid naa rtweede wonongen in de provincie geweest.
Verder is men nú met willekeurig sneltesten op grote schaal begonnen.
Dat al betekent dat het effect in vermindering in de verspreiding nog moet komen.

Verder wordt de quarantaine echt HEEL goed opgevolgd:
- Er wonen 47 miljoen mensen in een heel groot land.
- Per maandag is de politie met stréng handhaven begonnen.
- In een hele week 350 arrestaties en 30.000 bekeuringen; resp. 60 en 4285 per dag.
Zeg 4300 op 47.000.000; 1 op 11.000 per dag over een groooot land. Dat is níets.

Maar weet ook dat ze een heel groot aantal niet gepakt hebben ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:50

Het zal mij niet verbazen dat wij Duitsland gaan volgen , heb je niets te zoeken op straat zoals hond uitlaten of boodschappen of naar je werk dan thuis blijven, dus geen bootcamp of hangen in het park. Als gevolg daarvan kunnen alle winkels sluiten behalve drogist en supermarkt , groenteboer, bakker en slager. En ik denk dat er dan ook flink gehandhaafd gaat worden, dikke boete erop .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 22-03-20 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:51

Christiene schreef:
Ik lees op De NOS dat ze geen kaarten meer willen in Groningen ziekenhuis omdat het virus 24uur op papier overleven kan was een actie van kaarten...

Dan kan je helemaal niks aanraken... honden boodschappen post... pakketjes.. Dat veroorzaakt toch alleen maar paniek lijkt me

De kaarten gaan naar het ziekenhuis... Dat lijkt me toch een ander verhaal.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:53

Ik woon in Spanje en zie echt niemand hier op straat. Geen auto’s, niks. Ben zelf ook al een week de deur niet uit geweest, mijn man heeft vanmorgen alleen het vuil weg gebracht, 150 meter van huis. Normaal wordt hier veel met honden gewandeld, nu helemaal niemand.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:54

PSvanLot schreef:
Christiene schreef:

Personeel heeft het al hartstikke druk, hoe sneu ook voor de patiënten, imo moet het personeel niet belast worden als postbode.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:55

tienus63 schreef:
PSvanLot schreef:

Personeel heeft het al hartstikke druk, hoe sneu ook voor de patiënten, imo moet het personeel niet belast worden als postbode.

Maar dat is toch helemaal niet de reden van het geen post meer willen in het ziekenhuis? Heb je de link gelezen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:56

natuurlijk is de hoofdreden potentieel besmettingsgevaar.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:57

Je krijgt hier wel weer paniek van omdat het op de NOS site staat.

Durft niemand meer post te pakken of te bezorgen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:58

Christiene schreef:

Hun facebook

ze hebben gewoon geen zin om die af te geven bij de ontvangers, is voor hun het enige contact met de buitenwereld die ze nog hebben en dat wordt ze zo ook afgenomen.

Het RIVM zegt hierover: Een virus heeft altijd een mens of dier nodig om ‘in leven te blijven’ en zich te kunnen delen. Buiten het lichaam kan het virus maar kort overleven. Dat is afhankelijk van bijvoorbeeld het soort oppervlak, de temperatuur en de luchtvochtigheid. Zo overleeft het virus in het algemeen beter op harde/gladde materialen zoals plastic, metaal en glas, en minder goed op poreuze oppervlakken zoals papier en karton.
De kans dat je besmet raakt door het aanraken van een product of oppervlak is heel klein, maar niet helemaal uitgesloten. Wel neemt het aantal virusdeeltjes heel snel (exponentieel) af buiten het lichaam. In het algemeen raden we aan om regelmatig je handen te wassen. Een oppervlak dat mogelijk besmet is, kun je eenvoudig reinigen met een gewoon schoonmaakmiddel.
Dus deze maatregel lijkt mij niet echt nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:00

Uhm speurneus, mensen werken in de zorg omdat ze om de patiënten geven hoor!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:01

Wanneer de kaarten in zo’n grote massa worden verstuurd is er misschien 0,5 % gevaar dus snap het wel. Ook die halve % moet je niet willen, heb vanavond nog gewoon de pizza’s aangepakt hoor. En zal pakketjes ook niet weigeren .

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:02

Vrijwilligers of ander personeel ivm besmetting kunnen kaarten bezorgen niet de medische personeel. Maar op bepaalde afdelingen zal het toch al niet gebeuren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:02

brokjes schreef:

Nee joh! Dat doen ze voor de enorme waardering, overheidssteun en de royale salarissen! :=

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:04

MarlindeRooz schreef:
brokjes schreef:

Nee joh! Dat doen ze voor de enorme waardering, overheidssteun en de royale salarissen! :=

heb jij je oma al aan de lijn gehad huilend??? omdat ze helemaal is afgesloten van alles en geen eens taal of teken mag ontvangen???? Of de laatste groet voordat ze de laatste ademteug doet? helemaal alleen vergeten en verlaten???

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:08

Speurneus niet je frustratie op marlinde af reageren. Ze reageert op wat jij zegt en met jouw oma zitten duizenden mensen in verpleegtehuizen en ziekenhuizen in hetzelfde dramatische schuitje.
Of komen te overlijden op de ic waar niemand van familie bij is.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 22-03-20 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:09

Nu op npo2 #Frontberichten

Verhalen van mensen uit de zorg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:10

speurneusc schreef:
Christiene schreef:

Hun facebook

ze hebben gewoon geen zin om die af te geven bij de ontvangers, is voor hun het enige contact met de buitenwereld die ze nog hebben en dat wordt ze zo ook afgenomen.
.

Je 1e zin......... Ze hebben gewoon geen zin....... schaam je -:(-

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:11

Mijn oma woont alleen en wij zijn vandaag wel op bezoek geweest. Oma binnen op haar stoel bij de achterdeur, die stond open en wij zaten buiten op 2 meter afstand op de tuinstoelen. Zo kan ze toch bezoek ontvangen zonder contact. Opa zit in een verzorgingshuis en hebben we even naar gezwaaid vanachter het raam. Hij opende hem even om te roepen 'bedankt voor de belangstelling'! Zag daar meer mensen met raamcontact.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:11

bigone schreef:
Het zal mij niet verbazen dat wij Duitsland gaan volgen , heb je niets te zoeken op straat zoals hond uitlaten of boodschappen of naar je werk dan thuis blijven, dus geen bootcamp of hangen in het park. Als gevolg daarvan kunnen alle winkels sluiten behalve drogist en supermarkt , groenteboer, bakker en slager. En ik denk dat er dan ook flink gehandhaafd gaat worden, dikke boete erop .

Je mag de straat nog wel op in Duitsland. Dit heeft Merkel vandaag specifiek benoemd in de persconferentie. Je mag de straat nog op om te wandelen, gewoon even een frisse neus te halen of te sporten.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:14

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:16

speurneusc schreef:
Christiene schreef:

Hun facebook

Het RIVM zegt hierover: Een virus heeft altijd een mens of dier nodig om ‘in leven te blijven’ en zich te kunnen delen. Buiten het lichaam kan het virus maar kort overleven. Dat is afhankelijk van bijvoorbeeld het soort oppervlak, de temperatuur en de luchtvochtigheid. Zo overleeft het virus in het algemeen beter op harde/gladde materialen zoals plastic, metaal en glas, en minder goed op poreuze oppervlakken zoals papier en karton.
De kans dat je besmet raakt door het aanraken van een product of oppervlak is heel klein, maar niet helemaal uitgesloten. Wel neemt het aantal virusdeeltjes heel snel (exponentieel) af buiten het lichaam. In het algemeen raden we aan om regelmatig je handen te wassen. Een oppervlak dat mogelijk besmet is, kun je eenvoudig reinigen met een gewoon schoonmaakmiddel.
Dus deze maatregel lijkt mij niet echt nodig.

Wat een bijzonder lompe reactie, ook je verklaring eronder is ondoordacht.