[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 00:05

Ik ben de serie tapes aan het kijken! Interessant.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:46

Tapes zijn beter, vooral het laatste stuk krijg je goed inzicht.
In vindt het altijd interessant ook omdat ik met een doelgroep gewerkt heb waarbij er een aantal waren met hetzelfde gedrag/ziektebeeld.
Dan merk je ook hoe perfect zij kunnen manipuleren en soms jaren zich in kunnen houden tot de ware aard weer boven komt wanneer de omstandigheden het toelaten.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:30

c_alsemgeest schreef:
Tapes zijn beter, vooral het laatste stuk krijg je goed inzicht.
In vindt het altijd interessant ook omdat ik met een doelgroep gewerkt heb waarbij er een aantal waren met hetzelfde gedrag/ziektebeeld.
Dan merk je ook hoe perfect zij kunnen manipuleren en soms jaren zich in kunnen houden tot de ware aard weer boven komt wanneer de omstandigheden het toelaten.

Ik ben hier best nieuwsgierig naar, mag je openlijk praten over je werk?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:50

Ik werk er nu niet meer, ik werkte op een gesloten woon/crisis/long stay setting. De afdeling hoe deze er toen was bestaat ook niet meer... de verschillende onderdelen zijn nu gesplitst.
Openlijk over spreken kan. Mits het niet herkenbaar of herleidbaar is...
Maar in algemeenheid er iets over zeggen kan altijd natuurlijk.
Ik heb veel cliënten gehad daar... en dezegroep is best uitzonderlijk, er zijn er niet zo veel van.
De doelgroep waar ik het over had waren personen met een combi van extreem hoge intelligentie, en een mengeling van cluster B persoonlijkheidsstoornissen. Waren vaak gediagnosticeerd met een Narcistische of antisociale persoonlijkheidsstoornis, maar hadden vaak kenmerken van beide.
Charmant, begaan, empatisch... maar nooit echt en enkel om een doel te bereiken.
Er waren ook genoeg mensen die bij ons woonden of verbleven die dezelfde persoonlijkheidsstoornissen hadden... maar die waren anders, anders in gedrag, anders in omgang en begeleiding. Het was echt die "cocktail" die deze mannen zo maakten (ik heb enkel mannen meegemaakt hiermee, maar 80% wat daar verbleef was man).
Als team moest je je altijd goed voor ogen houden waar je mee te maken had. Want het aanpassen, vriendelijkheid e.d. maakte ze wel echt een risico voor leerlingen, onbekwame medewerkers e.d.
Aan de andere kant kon je ook prima gesprekken voeren en een aantal vonden het prima om te vertellen wat ze meegemaakt hadden en gedaan hadden... waardoor je ook goed kon begrijpen hoe ze denken, relativeren en tot handelen komen.
Ook het waarom in hoe ze van 1 vrouw wel kunnen "houden" en daar niks mee doen, terwijl andere mensen het slachtoffer kunnen zijn.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:57

Interessant! Zou je wat meer kunnen vertellen over dat laatste stukje, hoe komt het dat ze de ene persoon wel een slachtoffer 'willen' maken, en de ander juist niet? Wat gaat er psychisch vooraf aan zo'n misdaad begaan?

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:59

Was het gesloten als in forensische ggz?

Ik kom net een jaar kijken in de ggz en vind het echt geweldig, ik zie in je profiel dat je nu adviseur volwassenen ggz doet? mag ik vragen wat dat inhoud?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:05

Steeph schreef:
Interessant! Zou je wat meer kunnen vertellen over dat laatste stukje, hoe komt het dat ze de ene persoon wel een slachtoffer 'willen' maken, en de ander juist niet? Wat gaat er psychisch vooraf aan zo'n misdaad begaan?

Een man vertelde dat wanneer hij een mooie vrouw zag hij meteen wist of hij wilde trouwen of dat hij seks met haar wilde. En dat hoefde dan niet met instemming zeg maar.
Dat "trouwen" had hij 1x mee gemaakt. Het was een vrouw die indruk op hem maakte, ook extreem slim was en hem op een of andere manier wist te normaliseren door hoe ze dingen zei. Het moment dat ze zich vergrijpen kan ook bij die vrouw aan komen... maar vaak voelen ze het aankomen en zijn dan snel de deur uit.
Het kunnen beheersen is ook uniek hierin vond ik. Behalve wanneer er besloten was dan het beheersen niet meer hoefde... dan was er ook direct geen enkele vorm van beheersing meer.

Ik coach en geef advies aan begeleiders van cliënten. Wij werken op gemeentelijk niveau, ambulante setting, ook voor de gemeente kan ik aanschuiven om mee te denken e.d.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:08

Heel interessant calsemgeest!
Lijkt me echt heel fascinerend om inzicht te krijgen in hoe ‘zulke’ mensen denken!
Want dat is toch was de meeste mensen zich afvragen: wát beweegt zo’n iemand om tot een daad te komen? Wat is de drive en wat halen zij eruit dat ze het vaak herhalen?

Ted Bundy tapes zijn idd erg boeiend!
Er is ook een film/docu (? te lang geleden dat ik hem gezien heb) over the Unabomber op Netflix. Daar verfilmen ze ook heel interessant wat er in die man omgaat en hoe hij denkt, en ook hoe diep ze zijn gegaan om hem te kunnen pakken door middel van zijn schrijfwijze. Echt een psychologische aanrader.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:13

Zoek ook even de interviews met Edmund Kemper...
Een extreme seriemoordenaar die helemaal mee werkt met alles, alle onderzoeken en interviews.
Hij legt ook meerdere malen feilloos uit hoe hij denkt en wat heb beweegt. En dat hij eigenlijk zo niet wil zijn, maar het wel is.
Hij komt ook voor in een netflix serie, maar de echte interviews zijn beter.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:44

Lijkt me een intressant beroep, maar aan de andere kant ook wel weer heel eng. Omdat je zo dichtbij komt dan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:50

Ja dat vond ik juist niet, je werkt natuurlijk in een extreem geconditioneerde leefomgeving... met alles qua veiligheid en personeel wat er nodig is. Je kent ze ook en weet waar je rekening mee moet houden.
Ik heb me daar nooit onveilig gevoeld, ook niet in de nachtdienst oid.
Wanneer je een dergelijk persoon zo open en bloot op straat tegen komt... waarbij jij niet weet wie er tegen over je staat, maar nog veel belangrijker hij/zij ook geen passende mesische en psychische hulp heeft, is dat veel enger. Want je herkend het niet zo snel.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:23

Ik heb mindhunter gekeken op netflix, een serie waar dat ook wel een beetje aan bod komt. Wel erg creepy, zat af en toe ook met open mond te kijken :=

Er was eens een keer een berekening gemaakt door ikhebgeenideemeerwat over hoe vaak je in je leven een psychopaat tegen zou komen, uitgaande van gemiddelde. Was volgens mij 2x, ik kan wel eens kijken of ik dat onderzoek kan vinden.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:28

Overigens ook echt een absolute aanrader: Misdaad College. Volgens mij zijn er nu 2 afleveringen geweest. 1 over de afpersing van de Jumbo met de bommen/dreigbrieven en de 2e over het maasmeisje. Het gaat best wel diep op de zaken in en ook veel over de manier waarop ze het onderzoek hebben aangepakt. Het is misschien niet zozeer luguber, maar de zaken waar het over gaat vind ik in principe wel luguber!

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 00:06

Waar kan je dat kijken?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 00:25

Npo app of uitzending gemist

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 06:36

Amerika :roll:

https://www.ad.nl/buitenland/agent-die- ... ~a02d32ff/

Citaat:
De 19-jarige Nikolas Cruz (19) schoot vorig jaar op 14 februari om zich heen op zijn voormalige middelbare school. Veertien leerlingen en drie anderen kwamen om het leven. Het was de dodelijkste schietpartij op een Amerikaanse school in jaren. De 56-jarige Scot Peterson was de enige gewapende beveiliger op de campus van de Marjory Stoneman Douglas High School. Op camera’s was te zien hoe hij buiten bleef staan.

De elf aanklachten bij elkaar opgeteld kunnen Peterson maximaal op een gevangenisstraf van 97 jaar komen te staan. De agent is ook voor de civiele rechter aangeklaagd door de vader van een van de slachtoffers.

Cruz kan veroordeeld worden tot de doodstraf. Hij heeft de aanklagers aangeboden schuld te bekennen in ruil strafvermindering, maar die zijn daar niet op in gegaan.

Misschien iets met protocol, was zijn wapen niet bestand tegen het wapen van de dader.
Niet voor niks dat agenten met 2 of meerdere collega's op zo'n oproep afgaan. Maar hij moet het in zijn eentje oplossen.

8)7

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 07:21

Voor het magere loontje wat ze daar als beveiliger krijgen...
Mja, wel weer typisch Amerika. Wat hadden ze dan verwacht dat hij wild terug schietend naar binnen gerend was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:42

Wtf? Hij had in zijn eentje de held moeten gaan uithangen? Kansloos doodgeschoten worden, maar hey je hebt het geprobeerd?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:46

Maar dan wassie wel een held!
'helemaal in zn eentje was hij heldhadftig de strijd aangegaan met de losgeslagen schutter'
%)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:58

Omgekeerde wereld zeg...

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:37

Überhaupt die hele wapen vrijheid die ze in Amerika hebben is luguber... meine liebe

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:52

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:02

Nou ja zeg..
Zaterdag al ontsnapt...
Waarschuwingen in de wind geslagen..
Waar gaat het heen met dit soort instellingen...

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:17

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:25

Toch goed dat ik nog niet gegeten heb :r