Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:27

Damned schreef:
Ik ga geld afhalen daar, dat is toch ook goed hoop ik? :=

Waarom kijken de meeste dieren zoals katten elkaar bijna nooit rechtstreeks aan?

Bij katten is elkaar recht aankijken een bedreiging. Katers kunnen heel mooi elkaar minutenlang (sommigen uren) aanstaren, de eerste de wegkijkt is heeft verloren. Is dus gewoon hun lichaamstaal.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:32

Martine_R schreef:
Ik zou ook even een wereldstekker halen. Ze hebben daar andere stekkers. Anders kom je alsnog zonder telefoon te zitten vanwege lege batterij ;)

Dat hadden wij dus ook in Londen. Ik vergeet nooit meer een wereldstekker mee te nemen op vakantie. :Y)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:39

ElineS schreef:
Nikass schreef:

Ik kan je verhaal niet helemaal volgen en kan er daarom niet goed inhoudelijk op reageren. Met je conclusie ben ik het niet eens; je vormt je persoonlijkheid namelijk maar één keer. Dit kan je later niet nog eens over doen of herstellen. Een stoornis in de persoonlijkheid is daarom niet te genezen als zodanig.
Een persoonlijkheidsstoornis gaat overigens niet alleen over borderline.
Dat mensen onheus bejegend worden en dat er verkeerde diagnoses worden gesteld staat daar los van.

Ik heb borderline ;) En ik geloof dat ik echt wel kan genezen van mijn stoornis. Waarom? Omdat ik al van veel gedragingen ben genezen. Heb sinds twee jaar therapie en ben er nog lang niet, maar er zijn al veel dingen in mijn gedrag aangepaste en mijn gedachten zijn daarmee mee gegaan, waardoor mijn persoonlijkheid veranderd is.

Voorbeeld: Ik ervaar extreme emoties, extremer dan de gemiddelde mens. Alles bij mij voelt erg vergroot, verdriet, woede etc. Ik uitte ze ook erg vergroot. Als een vriend kortaf reageerde dan dacht ik meteen Ow nee, die zal wel boos op me zijn, ik heb iets gedaan. Wat heb ik gedaan? Is hij boos omdat ik een opmerking maakte dat zijn trui niet mooi is? Nou, als hij daarom al boos is, dat is belachelijk zeg. Pfft, belachelijk dat hij boos op me is. Prima. Hij boos, ik boos, die rotzak. En dus reageer ik kattig terug naar die vriend, die niet weet wat hem overkomt, want die heeft geen idee waarom ik boos ben. Hij reageerde gewoon kortaf omdat hij even druk was met zijn moeder die hem smste met iets belangrijks of wat dan ook.

Ik heb in therapie geleerd instrumenten geleerd om daarmee om te gaan. Dat ging zo. Een vriend reageert kortaf. Mijn gedachte: Ow nee, die zal wel boos op me zijn, ik heb iets gedaan, wat heb ik gedaan, is hij boos omdat ik een opmerking maakte dat zijn trui niet mooi is? Nou, als hij daarom al boos is, pfft belachelijk. Hij boos, ik boos! Die rotzak... Maar wacht eens even, nee.. Wat heb je geleerd? Wat doet hij; hij reageert kortaf. Hoe voelt dat; vervelend, pijnlijk. Waarom voelt dat zo; omdat ik onzeker ben over mezelf en bang dat hij mij of onze vriendschap niet meer leuk vind. Is dat een realistische gedachte? Nee, niet echt. Kan er een andere reden zijn dat hij kortaf reageert? Ja.. Is het dan rechtvaardig om boos op hem te zijn, als je de reden niet weet? Nee... Dus? Dan moet ik er naar vragen waarom hij kortaf reageert of het laten gaan (als ik dat kan), want de kortafheid gaat niet om mij.

Na een jaar therapie werd die gedachte gang steeds eerder onderbroken door 'wacht eens even' totdat die wacht eens even niet meer eens ter sprake kwam en is de gedachte geworden.. Ow, een vriend reageert kortaf... Ow, nouja, zal wel iets anders zijn, prima.

Dat vind ik 'genezen'. Als in een aangeleerde manier van gedrag en denken (dus je persoonlijkheid) is met behulp van therapie gewijzigd.

Nog niet alles, soms voel ik nog extreem en heb ik geleerd eerst te denken, te analyseren en dan pas te handelen, dus handel nog zeer weinig naar mijn emotie (soms nog wel), maar gezien de vooruitgang denk ik dat ik daar best van kan genezen. Eerst voel je het nog wel, maar gedraag je je anders.. En op den duur zorgt het nieuwe gedrag dat je hebt aangeleerd en waar je je naar gedraagt, dat je gevoel, je manier van denken, erin meegaat... En je manier van denken dus word aangepast.

Geloof dan ook zeker wel dat een persoonlijkheidsstoornis te genezen is en niet alleen mee te leren leven is. Heb nog wel een lange weg te gaan en nu is het vooral dat ik leer om ermee te leven.. Maar als ik kijk naar hoeveel gedragingen van mij al veranderd zijn en hoeveel gedachten van mij daarin zijn mee gegaan en hoe mijn persoonlijkheid daardoor ten goede is veranderd, dan geloof ik toch echt wel in genezing. Ik was jaren geleden echt een heel ander persoon met een heel andere manier van denken en doen, dan dat ik nu ben. Ik geloof dan ook echt wel dat persoonlijkheid kan veranderen en dat dit niet iets is van 1x 'samenstellen'. Je doet zoveel indrukken op in je leven, dingen die impact kunnen hebben op jouw als persoon, en dingen die je kunnen doen veranderen. Je persoonlijkheid veranderd en groeit met je leven.

Daarnaast kan ik wel zelfreflecteren. Juist daardoor kan ik inzien wat ik fout en goed doe en ervan leren.. Leren om bepaalde dingen niet te doen.. En ik ben ook niet antisociaal :P. Integendeel juist. Ik zal toegeven dat er ook genoeg mensen zijn met een persoonlijkheidsstoornis, borderline of iets anders,die niet kunnen zelfreflecteren en antisociaal zijn (mijn moeder bijvoorbeeld), maar scheer alles aub niet over één kam.

Wat goed dat je zoveel aan je therapie hebt! Naar mijn mening is dit echter wat ik bedoel met ermee leren omgaan. Jij leert je bewust te zijn van je gedrag en je emoties en verandert daar iets aan. Maar je gedrag, en je manier van denken veranderen is iets anders dan je persoonlijkheid veranderen. Overigens weet ik niet of jij een persoonlijkheidsstoornis hebt, of borderline trekken, want daar zit nog een behoorlijk verschil in. Zoals jij beschrijft over zelfreflectie klinkt het mij meer als persoonlijkheidsstrekken. (maar ik ben geen psycholoog en wil geen voorbarige conclusies trekken uiteraard)
Ik scheer zeker niet alles over 1 kam, en ik hecht ook geen negatief waarde-oordeel aan persoonlijkheidsstoornissen. Anti-sociaal is een andere stoornis dan borderline. Ik spreek je nu volgens mij voor het eerst, dus lijkt me niet dat ik jou anti-sociaal genoemd heb?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:45

Janneke2 schreef:
....en dat is aan de ene kant het verhaal. - aan de andere kant: er is volstrekt reguliere kritiek op dit verhaal.
Wat precies is nu een persoonlijkheid? Hoe bepaal je dat?
...en gesteld, dat je pedagogisch en wat al niet verwaarloosd bent, hoe kan een ander mens ooit vaststellen, welk gedrag "gestoord" is en wat niet?
(Om de gedachte te bepalen: er zijn helaas ouders, die hun kinderen de "keuze" aanbieden: ' wil je een dropje of een chocolaatje?' - En als je een dropje wilt, moet je in dat gezin dus vooral zeggen dat je chocolade wilt.....)

Soms wordt gesteld, "dat een persoonlijkheid, als die rond het 20ste levensjaar eenmaal is gevormd, niet meer zou kunnen veranderen".
Ik heb geen idee, op welk empirisch onderzoek dit gebaseerd zou zijn.
Ik hoor in elk geval tot de mensen die ;) geloven, dat je als mens je hele leven door verandert dan wel: veranderen kunt.
Het is dus een bijzonder vage term.

En het is vooral ook een erg omineuze term - een behandelend psycholoog mag zulke termen naar de letter van de wet niet eens gebruiken. (Self fulfilling prophesy: zo mag een psycholoog niet met een cliënt omgaan.)
Citaat:
Hoewel er sprake kan zijn van een beperkte gewetensfunctie, lijden mensen vaak erg onder hun stoornis (ook al merk je dat als buitenstaander niet en kunnen de mensen met een stoornis dat zelf vaak ook niet goed verwoorden)
Mensen met een persoonlijkheidsstoornis zoals antisociaal zijn moeilijk of niet in staat tot zelfreflectie.

In het boekje staan vele verschillende vormen van ""persoonlijkheidsstoornissen"". In drie groepen geclusterd: de bange groep, de agressieve groep en de moeilijk grijpbare groep. Beperkte gewetensfunctie komt totaal niet voor in de bange groep/cluster, daar zijn nog wel eens mensen ingedeeld die giga gebukt gingen onder hun geweten....[/quote]

Dat hoor je mij ook niet zeggen. Beperkte gewetensfunctie zie je meer bij anti-sociaal en narcistisch (cluster B) en hoe beperkt het geweten is, is dan natuurlijk weer afhankelijk per persoon en van de mate van stoornis.
Ik weet niet hoe DSM 4 precies tot stand is gekomen, maar er is natuurlijk wel degelijk heel veel onderzoek waarop deze diagnoses en de mogelijkheid en onmogelijkheid van een behandeling op gebaseerd is.
Als iemand die een ernstig geweldsdelict heeft begaan onderzocht wordt door een psycholoog en/of psychiater, is het voor de rechtbank van groot belang om te weten of iemand nog kan worden behandeld, en daarmee de recidive verminderd, of dat behandeling niet mogelijk is of zelfs averechts werkt. Dit is geen "natte vinger werk" ofzo.

(dik gedrukte tekst is van Janneke, sorry ging iets mis met quoten)

gohyaJarig

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:49

Verkeerde Topic Nikass?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:56

Ik vraag me echt serieus af waarom iemand het verzonnen heeft dat mannen staand moeten plassen,wat een smeerboel maken sommige mannen ervan zeg.
Mijn ex ging altijd zitten.ik merk nu hoe fijn dat was(was er toch nog iets fijn :D )

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:58

Zittend plassen is ook nog eens een stuk gezonder :j
Maar voor langs de kant van de weg oid lijkt het me toch wel makkelijk hoor!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:00

Liselot schreef:

Wat is daar gezonder aan?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:02

Liselot schreef:

Wildplassen! _O- _O- _O-

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:10

Bambi1995 schreef:
Liselot schreef:

Wat is daar gezonder aan?

Een man kan beter uitplassen als hij zit. Daardoor minder kans op blaasontstekingen en prostaatproblemen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:12

gohya schreef:
Verkeerde Topic Nikass?

Hoezo? Dit komt uit dit topic hoor, loopt al een tijdje ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:14

Mannen zijn lui (want ja, anders moet je die hele broek omlaag doen...)

Als ze verkeerd mikken spettert het ook nog eens alle kanten uit.. bah...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:26

En dan vergeten ze de bril ook weer naar beneden te doen :r

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:27

Of als ze een kleintje hebben en er dan een hele plas voor de wc ligt.. |o

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:32

Ik ben niet van veel dingen vies, maar omhoogstaande wc-brillen vind ik ronduit goor, ook als ik hem nét schoongemaakt heb :') (compleet ontsmet :') )

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:48

Fijn dat er hier meer mensen zijn die het niet al te fris vinden. :r
Ik heb nu maar 7 wc matjes gekocht die ik makkelijk kan wassen zodat ik om de dag een schone neer kan leggen.
Mijn zoon gaat gelukkig ook zitten, maar mijn vriend en visite niet.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:05

Leffroi schreef:
Ik ben niet van veel dingen vies, maar omhoogstaande wc-brillen vind ik ronduit goor, ook als ik hem nét schoongemaakt heb :') (compleet ontsmet :') )

Ja! Vooral van die modellen waar dan de bril wegvalt in de deksel als ie omhoog staat, brrrr! Gelukkig is dat een soft-close bij de kennissen die dat model hebben, dus mijn nieuwe truuk is om m aan de deksel omlaag te doen, dan hoef ik niet aan de bril te zitten :o

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:49

Indy_Mouse_9 schreef:
Leffroi schreef:

Ja! Vooral van die modellen waar dan de bril wegvalt in de deksel als ie omhoog staat, brrrr! Gelukkig is dat een soft-close bij de kennissen die dat model hebben, dus mijn nieuwe truuk is om m aan de deksel omlaag te doen, dan hoef ik niet aan de bril te zitten :o

Ach, de deurklink en de kraan zijn bacteriologisch gezien een stuk viezer hoor :)

Colunder: het is mij altijd een raadsel geweest waarom mensen uberhaupt wc matjes gebruiken

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:04

Nu vraag ik mij af wat wc matjes zijn? :')

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:05

Hetzelfde als een badmatje, maar dan vaak vierkant of met een uitsparing voor toen de toiletten nog niet hangend waren

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:09

Door een wc matje krijg je geen koude voeten. :D

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:09

Oh op die manier haha.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:10

Ik heb vloerverwarming :D
Haha maar zonder gekheid, sokken of pantoffels aan hebben is toch makkelijker dan telkens een wc matje moeten wassen?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:47

Waarom je (vaak) bij ijslanders geen dekje ziet. Rijden ze zonder dekje of met een pad eronder die niet zichtbaar is en waarom dan?

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:56

Nikass schreef:
gohya schreef:
Verkeerde Topic Nikass?

Hoezo? Dit komt uit dit topic hoor, loopt al een tijdje ;)

Ooowww,Sorry,mijn fout. :o Ik dacht:hé waar komt dit dan vandaan.Opeens een heel ander verhaal,vandaar.Sorry.