Wat heb jij vandaag op te biechten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:02

Nu heb ik zin in kaas.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:32

Janine1990 schreef:
Nee ik zit in het noorden des lands ;)

Aan de A7 tussen Groningen en Drachten?

Varekaj schreef:
Nu heb ik zin in kaas.
*Haalt kaasblokjes uit de vriezer O:)*

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:42

Roodvos schreef:
Janine1990 schreef:
Nee ik zit in het noorden des lands ;)

Aan de A7 tussen Groningen en Drachten?

Varekaj schreef:
Nu heb ik zin in kaas.

Nee daar zit 'onze' samenwerking geloof ik, mozzarellafabriek :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:43

Roodvos schreef:
Varekaj schreef:
Nu heb ik zin in kaas.

Uit. De. Vriezer? Kaas kan je invriezen? Wut?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:51

Snippergroen schreef:
Uit. De. Vriezer? Kaas kan je invriezen? Wut?
JAAAA! Kaas kan je zelfs heel erg goed invriezen!
Ook feta, mozarella etc. Ik gooi gerust een half blok feta in de vriezer om het maand later in een Griekse salade te verwerken. Ik heb ook altijd mijn geraspte kaas in de vriezer, anders kan ik er in mijn eentje niet tegen eten. Voor een ovengerecht strooi ik het er gewoon bevroren over. En anders even een uurtje van tevoren wat in een kommetje doen en laten ontdooien.

Janine1990 schreef:
Nee daar zit 'onze' samenwerking geloof ik, mozzarellafabriek :)

:)* Weet ik eindelijk wat daar zit :')

Janine1990

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:53

Jezus, weer wat geleerd... Vijf jaar in de kaas en niet weten dat je het kan invriezen. Ik voel me echt dom :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:54

Ik doe dat idd ook altijd! Dezelfde reden als roodvos, in mijn eentje eet ik het niet snel genoeg op en nu heb ik altijd voorraad in de vriezer en gooi ik niks meer weg

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:56

Nog nooit kaas ingevroren…. Ik koop weleens een stuk in het vacuüm.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:58

Als je (Hollandse harde) kaas gewoon in kaaspapier bewaard en niet in de koelkast gaat het ook niet schimmelen en hoeft het ook nooit weg. Dan wordt het hooguit oude kaas maar dat is alleen maar beter :9

Janine1990

Suzanne F. schreef:

Maar zodra je het vacuüm verbreekt is het toch net als met gewoon kaas?

Esmee_RS

Janine1990 schreef:
Urbanus schreef:
Ik denk dat er wel een verschil zit in of je technisch onderlegd bent en dat moet uitdragen naar mannen die ouder zijn dan jij of een functie hebben waarin je je met een andere tak van de sport bezighoudt.

Maar sowieso vind ik de verschillende ervaringen wel fascinerend. Want mijn moeder is midden zestig en als ik vraag of ze het vroeger fijn vond om nagefloten te worden kijkt ze me aan of ik gek ben := ik heb die feministische trekjes niet van een vreemde :')

Heb wel de naam van m'n man aangenomen omdat ik dezelfde naam wil hebben als m'n kinderen en het voor hem belangrijk was terwijl het mij niet boeit.

Absoluut een verschil, daarnaast wellicht ook een verschil in wat voor omgeving je zit (randstad of platteland, kijk maar naar de sinterklaasintochten, hier zijn nog altijd gewoon zwarte pieten, we bewegen niet zo snel mee hier).
Ik ben productieplanner op een grote kaasfabriek, nu is kaasmaken al min of meer een wetenschap en een vak dat veel operators bij ons al 25+ jaar uitvoeren. In heel veel gevallen zitten ze zelf als 25+ jaar op dezelfde fabriek. Ze werken in vijf ploegendienst en hun main focus is het productieproces, ze hebben maar een half idee van hoe de kaas weer de fabriek uit moet.

Daarentegen zit ik hier het overzicht te houden, ik bepaal wanneer de melk binnenkomt (1600-2000 ton per dag), wanneer welke kaas gemaakt wordt, de afvoer van wei- en room (bijproducten), maar ook het in- en uitpekelproces. Daarnaast zit daar een stuk monitoring op waaruit regelmatig acties voortvloeien en doe ik een deel projectwerk vanuit mijn functie. Per week produceren wij ca. 1600 ton kaas (dat moet je dus nog vermenigvuldigen met 1000 om op kilo's te komen).

Ik moet vanuit mijn functie regelmatig dingen vertellen (of min of meer opleggen) aan die ploegen (2 ploegen per dienst, met elk ca. 12 man), waar zij ieder voor zich ook een mening over hebben vanuit hun eigen functie. Of waarbij ze een persoon in een andere ploeg even zwart maken omdat ze zichzelf beter voelen of niet van hun mening af willen wijken/ongelijk niet willen toegeven.
Dat maakt ze als persoon niet per se onaangenaam in de omgang, ik kan er prima persoonlijk mee overweg. Het feit dat ik alleen tegenover 2 x vijf ploegen sta, maakt het echter wel een stuk uitdagender om de rug recht te houden. En met een achtergrond in bedrijfskunde, sta je natuurlijk snel 2-0 achter als het gaat om voedingsmiddelentechnologie (kaas maken is wetenschap) en technische verstoringen. Met de hoeveelheid kaas die wij maken en melk die daar tegenover staat, is het machinepark dan ook indrukwekkend te noemen.

Dus ik denk inderdaad niet dat mijn collega's en hun houding te vergelijken zijn met die van Balenciaga, alleen al op basis van mijn functie. En dan zijn er nog zó ontzettend veel redenen waarom je baan 1 en 2 niet zomaar met elkaar kan vergelijken.

Dit is inderdaad een heel ander vakgebied dan waarin ik werk. Ik vind dit wel echt heel tof en interessant om te lezen, kaas wordt in mijn hoofd namelijk nog met de hand op de boerderij gemaakt. :')

Mijn berichtje was ook meer met de insteek om, zoals jij aangeeft, het gesprek gaande te houden; want het hóeft dus niet zoals jouw ervaring te zijn. Mijn ervaring is wat dat betreft toch wel een stuk positiever dan die van jou en ik vind dat je positieve geluiden ook mag laten horen. :)
Ik weet niet of ik jouw ervaring daarmee bagatiliseer, dat is namelijk echt niet mijn bedoeling.

Wat me ook een lastige lijkt is dat, zoals je aangeeft, veel mensen daar al meer dan 20 jaar in dezelfde functie werken. Onze wereld is heel dynamisch (lekkere cliché term) met elk weekend andere circuits en deelnemers, elk jaar nieuwe reglementen en eens in de zoveel jaar echt grotere aanpassingen. Ik kan me voorstellen dat dat ook zorgt dat mensen/mannen wat flexibeler blijven en misschien minder snel opkijken van dingen die "anders" zijn. :D

In ieder geval, grappig om die verschillen te lezen. En nogmaals, tof om meer over de kaasfabriek te lezen! :9

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:59

verootjoo schreef:
Als je (Hollandse harde) kaas gewoon in kaaspapier bewaard en niet in de koelkast gaat het ook niet schimmelen en hoeft het ook nooit weg. Dan wordt het hooguit oude kaas maar dat is alleen maar beter :9

De koelkast heeft niet het juiste klimaat voor kaas (ook in papier) om op leeftijd te komen voor een kaas. Het droogt hooguit meer in.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:59

Morgen weekendje naar zee met m'n beste vriendin, haar vriend en 2 van zijn neefjes. Ik "moet" mee (lang verhaal) maar ik heb er zó geen zin in. :=
Ik haat kinderen, die vriend vind ik wat van na wat hij allemaal heeft geflikt en ik hou helemaal niet van het strand. Yay!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:00

Janine1990 schreef:
Suzanne F. schreef:

Maar zodra je het vacuüm verbreekt is het toch net als met gewoon kaas?

Ja klopt. Maar je kan het dus wel langer bewaren. Tot je het openmaakt inderdaad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:01

Janine1990 schreef:
verootjoo schreef:

De koelkast heeft niet het juiste klimaat voor kaas (ook in papier) om op leeftijd te komen voor een kaas. Het droogt hooguit meer in.

Daarom schrijf ik ook NIET in de koelkast :D
Wij bewaren kaas nooit in de koelkast en doen mega lang met een blok.
Is alleen geen kaas uit de fabriek, een kleine ronde van de boerderij.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 15-07-22 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:02

Ik eet alleen kaas als het gesmolten is := Of parmezaanse kaas. Gewoon zo op brood of een blokje %) :n

Maar ik heb dus niks aan stukken kaas, want dat is en te groot en dan rasp ik het alsnog allemaal. En dan kan je het alsnog beter invriezen, anders blijft het niet goed.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:06

Janine1990 schreef:
Jezus, weer wat geleerd... Vijf jaar in de kaas en niet weten dat je het kan invriezen. Ik voel me echt dom :')

_O- _O- Mooie biecht wel :')

Nyaleti schreef:
Morgen weekendje naar zee met m'n beste vriendin, haar vriend en 2 van zijn neefjes. Ik "moet" mee (lang verhaal) maar ik heb er zó geen zin in. :=
Ik haat kinderen, die vriend vind ik wat van na wat hij allemaal heeft geflikt en ik hou helemaal niet van het strand. Yay!
Je hebt niet toevallig corona-gerelateerde klachten? Hoesten, keelpijn? O:)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:08

verootjoo schreef:
Janine1990 schreef:

Krijg je dan geen zwetende kaas? :r

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:14

M_D_H schreef:
verootjoo schreef:

Krijg je dan geen zwetende kaas? :r

Nee, want kaas gaat juist zweten doordat het in de koelkast heeft gelegen.

Kaas wordt van oudsher eigenlijk gemaakt om melk lang houdbaar te maken. In de tijd dat men nog geen koelkast had. Want melk vergaat wel snel buiten de koelkast maar kaas niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:17

Balenciaga schreef:
Dit is inderdaad een heel ander vakgebied dan waarin ik werk. Ik vind dit wel echt heel tof en interessant om te lezen, kaas wordt in mijn hoofd namelijk nog met de hand op de boerderij gemaakt. :')

Mijn berichtje was ook meer met de insteek om, zoals jij aangeeft, het gesprek gaande te houden; want het hóeft dus niet zoals jouw ervaring te zijn. Mijn ervaring is wat dat betreft toch wel een stuk positiever dan die van jou en ik vind dat je positieve geluiden ook mag laten horen. :)
Ik weet niet of ik jouw ervaring daarmee bagatiliseer, dat is namelijk echt niet mijn bedoeling.

Wat me ook een lastige lijkt is dat, zoals je aangeeft, veel mensen daar al meer dan 20 jaar in dezelfde functie werken. Onze wereld is heel dynamisch (lekkere cliché term) met elk weekend andere circuits en deelnemers, elk jaar nieuwe reglementen en eens in de zoveel jaar echt grotere aanpassingen. Ik kan me voorstellen dat dat ook zorgt dat mensen/mannen wat flexibeler blijven en misschien minder snel opkijken van dingen die "anders" zijn. :D

In ieder geval, grappig om die verschillen te lezen. En nogmaals, tof om meer over de kaasfabriek te lezen! :9

Je hebt helemaal gelijk hoor! Ik wilde ook vooral uitleggen dat er een verschil is in werkomgeving, om te duiden dat het niet altijd gebagatelliseerd kan worden, maar niet omdat ik jouw reactie als zodanig heb geïnterpreteerd.

Ik vind mijn werk heel leuk en zie er wel een uitdaging in om een verschil te maken in deze omgeving. Het is dus voor mij niet echt negatief, maar ik zie vooral ruimte voor verbetering.

Blij dat mijn uitleg over kaas positief wordt opgepakt. Ik vind mijn werk soms zo leuk dat anderen het best vervelend kunnen vinden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:18

verootjoo schreef:
Nee, want kaas gaat juist zweten doordat het in de koelkast heeft gelegen.

Kaas wordt van oudsher eigenlijk gemaakt om melk lang houdbaar te maken. In de tijd dat men nog geen koelkast had. Want melk vergaat wel snel buiten de koelkast maar kaas niet.

Mijn ervaring is anders maar hey, wellicht ligt dat aan mij :')

Heb je de kaas dan wel in een donkere koelkast ruimte?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:21

verootjoo schreef:

Ah, ik kan zo lezen he :')

In onze kaaswinkel zit klimaatbeheersing waardoor de opgelegde en behandelde kaas daar prima kan liggen. Maar afgesneden stukken gaan toch echt in de koelkast daar...

Het proces zal niet veel afwijken, behalve dat een boerderijwinkel ongepasteuriseerde melk mag gebruiken en een fabriek niet omdat die kaas in supermarkten en kaaswinkels komt te liggen waar ongepasteuriseerde kaas niet verkocht mag worden wettelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:31

Goed, dat wordt straks pizza bestellen met een cheesy crust en een extra laagje kaas erover :Y)

Geraspte kaas kan je inderdaad invriezen. Als het in de aanbieding is haal ik altijd wat extra, of ik koop een grootverpakking en verdeel het thuis zelf in porties. Alleen maar handig!

Biecht: ik ben er stiekem best wel trots op dat mijn oudere ouders (1949 en 1954) meer open minded en zelfstandigheid in de opvoeding van mij en mijn broer hebben gestaan dan mijn schoonouders (beide uit 1962). En nog meer dat mijn moeder er altijd op gehamerd heeft om nooit afhankelijk te worden van iemand anders, maar altijd zelf een geldboompje achter de hand te houden.
Mede daardoor durf ik zeggen dat de relatie met mijn partner zo goed loopt. We botsen weleens flink, maar qua algemene levensvisie, werkethiek en toekomstplannen zitten we na al die jaren nog steeds perfect op dezelfde golflengte. En durven we er stilaan nog openlijk elkaar een high five voor geven ook dat we het toch maar mooi voor elkaar krijgen met z'n tweetjes!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:07

Herkenbaar, Varekaj. Heerlijk gevoel, hè?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 18:31

Maar is niet echt een biecht toch? Of vind je dat het iets is waar je niet voor uit kunt komen?