[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:27

VuurVleugels schreef:
[quote="FrNo"....
[quote="Josien_"....
Op Q-music hebben ze vanochtend bekend gemaakt dat Marieke zwanger is en ik zie al die reacties met "gefeliciteerd" enzo, maar ik heb alleen maar de neiging om te reageren met "Sterkte!" _O-
[/quote....

Nu begin ik toch te twijfelen aan haar burnout. Net terug en nu zwanger.
[/quote...

Alsof het jouw taak is om daaraan te twijfelen :+ Leven en laten leven, vind het alleen maar knap van haar dat ze op tijd aan de rem heeft getrokken. Kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen.

Je hebt gelijk, dat is mijn taak helemaal niet. En het is goed dat ze op tijd aan de rem heeft getrokken. Ik had te snel gereageerd, zonder goed na te denken.

Niobe

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:44

Ze had ook niet echt een burn out toch, dacht ik? Ze moest gewoon even halthouden voor ze ten onder ging, althans, zo begreep ik het.

Alleen lijkt het nu net alsof ze terug gekomen is om de aankondiging te maken _O-

Ik snap het gefeest rondom baby’s niet zo, alsof het super bijzonder is. Wel spannend in de zin of het goed gaat allemaal, want het is niet zo makkelijk.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:59

Ik ben aan deel 4 van een serie (luister)boeken bezig, een roman over de oorlog. Echt een super goed verhaal, is al de 2de keer dat ik deze boeken beluister!

Maar ooh.. Heel vaak is het van "ee zoende de perzikwangetjes, rook de heerlijke typische melkgeur van de baby, wreef over het ruggetje voor een boertje, ..." om van te kotsen :') De auteur komt zeer pro-kind over haha.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:26

Als ze nu gewoon eerst een s stoppen met alle toeslagen en verlof rondom kinderen, misschien beginnen mensen dan na te denken dat 1 kind wel genoeg is

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:42

Nja, een 2 of 3 kinds beleid zou al heel wat zijn imo

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:50

Dieuwke_ schreef:
Als ze nu gewoon eerst een s stoppen met alle toeslagen en verlof rondom kinderen, misschien beginnen mensen dan na te denken dat 1 kind wel genoeg is

Die zijn net verruimd / verhoogd

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:44

Dieuwke_ schreef:

En die toeslagen intrekken als de kinderen in monsterlijke tieners veranderen die veelvuldig spijbelen of misdrijven plegen oid. Je zal zien dat er dan wél opgevoed wordt :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:47

Maar nu doe je de aanname dat dat een opvoedprobleem is. Lijkt me ook een vreemde oplossing, niet helpend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:55

De toeslagen zouden er wel af mogen. Nu zijn er best veel situaties waarbij men in minder gunstige papieren zit, maar net dat ene kind extra op de wereld zet omdat ze dan overal extra kortingen of zelfs vrijstelling voor krijgen. Ze vergeten echter dat die toeslagen of kortingen etc niet de hele lading dekken, en raken dan alsnog in de sh*t. Omdat ze bijvoorbeeld dan op school plots per kind een tablet of laptop moeten voorzien, en niet zoals vroeger 1 pc in huis was voldoende.

Dan is het gezeik natuurlijk dat school zo ontiegelijk duur is en ze enkel afdankertjes krijgen en de kinderen niet goed mee kunnen.

En ook veel strikter zijn op kinderen die zeer weinig (over)levenskans hebben na geboorte of ernstige afwijkingen. Zodra ze kasplant zullen blijven, of stoppen met mentaal ontwikkelen na leeftijd van 2-4-6 jaar noem maar wat. Dat is voor die kinderen geen comfort, voor de ouders een hel, voor andere kinderen vaak ook en de kosten die daarmee gepaard gaan en alle ellende qua zorgverlening als ze volwassen zijn... Daar mag van mij best een grens aan komen. In het belang van die kinderen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:59

Is dat echt zo in België? In Nederland kan ik me dat niet voorstellen, ik krijg geloof ik 250 euro per kind per kwartaal, daar hoef ik geen 3e voor te maken hoor.

Het mogen versterven van een baby/ euthanasie is hier ook beter geregeld dan in België geloof ik. Tenminste, ik weet dat het hier eerder gebeurt na bijvoorbeeld zuurstoftekort en hersenbeschadiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:17

Vanaf x aantal kinderen heb je korting voor grote gezinnen, ik geloof ergens ook vrijstelling van personenbelasting en per kind gaat het bedrag aan maandelijks kindergeld omhoog, al zit daar ook wel ergens een limiet op.

Gezinshereniging met buitenlanders waar polygamie erkend is als huwelijksvorm is helemaal een mooie op vlak van sociale voordelen in ons Belgenland := We hebben een goed sociaal netwerk, daar niet van. Maar misschien hadden ze de verdeling toch beter anders kunnen doen.

Want dit geld altijd wel voor kinderen. Eens ze de 18 jaar bereikt hebben (of 25 ivm kindertoeslag) vervallen veel van die bijdrages en moeten ze via andere wegen toeslagen zien te verkrijgen. Die niet bepaald rooskleurig zijn, immense wachttijden hebben zonder terugwerkende kracht en over de zorgverlening is het helemaal huilen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:41

Oké dat vind ik echt idioot, ik kon me niet zoveel voorstellen van het motiveren van grote gezinnen maar nu wel.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:56

Urbanus schreef:
Maar nu doe je de aanname dat dat een opvoedprobleem is. Lijkt me ook een vreemde oplossing, niet helpend.

Is het vaak geen opvoedkundig probleem (of gewoon gebrek aan opvoeding) dan? Bijvoorbeeld stenen naar auto's gooien, winkeldiefstal, veelvuldig spijbelen, iemand aan de bushalte in elkaar trappen en dat ook nog eens filmen en op social media gooien, ...

Ik zeg niet dat dat in alle gevallen een opvoedkundig probleem is - maar het zal in veel (genoeg) gevallen denk ik wél zo zijn.

Hier in BE is de straf daarvoor 99/100 niet zwaar genoeg om te zorgen dat ze hun lesje geleerd hebben en dat zulke streken daardoor in de toekomst worden voorkomen, of zelfs ergere/zwaardere feiten.

Ik zeg niet dat ik een engel was hoor - ik ging ook wel eens spijbelen oid. Dat de regels "al eens" overtreden worden snap ik, en ik zeg ook niet "neem dat kindergeld meteen af als een tiener een snoepje jat in de Kruidvat", maar als het om ernstigere zaken gaat, of veelvuldig hetzelfde kleinere akkefietje, vind ik dat daar strenger mag worden opgetreden.
Ik was geen engel, maar ik heb het nooit in mijn hoofd gehaald "erge" dingen te doen. En er zijn dan misschien wel factoren zoals "foute vrienden" maar ik denk toch écht dat het begint bij de opvoeding. Want ik had wel degelijk vrienden die stenen naar auto's gooiden - dan wandelde ik gewoon weg, mij niet gezien hoor. Als ik zoiets nog maar had overwogen, had ik daar thuis echt wel de gevolgen van gedragen :')

Ik zal een real life voorbeeld geven: toen mijn broer 18 jaar was, trapten zijn minderjarige "vrienden" (kennissen, klasgenoten, vage vrienden) (16-17 jaar) iemand in elkaar, heel cliché aan een bushalte. Mijn broer heeft daar zeer zeker niét aan meegedaan - maar is helaas ook niet weg gewandeld. Groepsdruk? Wie zal het zeggen. Maar daardoor was hij medeplichtig. Hij was de enige meerderjarige, en heeft van het hele groepje de zwaarste straf gekregen. Nachtje cel, x aantal tijd contactverbod met iedereen van die groep (hoe dan, een aantal van die jongens zaten bij hem in de klas of op school) en 3 maanden huisarrest. Dat werd ook veelvuldig en streng gecontroleerd. De rest ontsprong héél handig de dans, want: minderjarig.
Terwijl zij wel degenen waren die stonden te slaan en trappen. Ik keur mijn broer zijn niet-handelen niet goed, maar wat de rest deed was erger, en hun straf was minder zwaar.
Ik zeg niet dat mijn broer niet gestraft mocht/moest worden - maar de rest had zeer zeker ook gestraft moeten worden, en in verhouding met wie wat gedaan heeft ook zwaarder. Imo :)

Als zoon of dochter van 15 een kind aan de bushalte als een gek in elkaar trapt of een agent in het gezicht spuwt of een oud dametje van haar handtas berooft; ja, neem dan dat kindergeld af. Als een minderjarige niet serieus gestraft kan worden doordat ze minderjarig zijn, straf dan de ouders.
Als ik google op kinderbijslag: "Kinderbijslag (of Groeipakket) is een toelage uitgekeerd door een kinderbijslagfonds om je te ondersteunen bij de kosten van de opvoeding van je kind(eren)." --> nou, voedt dat kind dan ook degelijk op. Zoniet, mag dat kindergeld van mij wel afgenomen worden ja. Want wat Varekaj zegt, klopt: korting, vrijstelling van personenbelasting, ... Het moeten niet enkel de lusten maar ook de lasten zijn, dus ook degelijk opvoeden :) Die mafketels die voor de fun stelen, eigendommen beschadigen of ontvreemden en geweld plegen leven in dezelfde maatschappij als wij. Als die op zo'n jonge leeftijd niet in degelijke mate bijgestuurd worden, hoe worden die dan als volwassene?

Veel ouders voeden maar halfslachtig op. Ze ondervinden er "niet echt" problemen mee, zolang het kind de streken op een ander uithaalt. Als de ouders niet beboet worden voor de rottigheid die hun kroost uithaalt, motiveert hen dat ook niet om te gaan opvoeden, ze ondervinden er toch niks van. Denk ik dan :) Neem dat kindergeld af, en je zal ze eens zien opvoeden!

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:00

Oh wat heerlijk.. mensen zonder kinderwensen :+ ik ben dus niet de enigste. Mag ik meedoen in jullie topic?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:05

Sorry, je hebt het verhaal met de beste bedoelingen geschreven, maar het is een veel complexer probleem dan: geen opvoeding. Niet dat ik zeg dat er geen slechte opvoeders zijn, die zijn er zeker wel.

Maar het is een combinatie van allerlei factoren en dat los je niet allemaal op door het geld af te knijpen.

Vind het trouwens heel heftig dat je broer zoiets heeft gedaan of gezien, vind je dat normaal? Is dat normaal bij jullie?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:08

rink schreef:
Oh wat heerlijk.. mensen zonder kinderwensen :+ ik ben dus niet de enigste. Mag ik meedoen in jullie topic?

Tuurlijk! Welkom bij de groep!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:12

Vind het wat kort door de bocht LWDaisy. Het ligt niet altijd aan de ouders. Mijn (half)broers hebben beiden autisme en een crimineel verleden. Ze gaan nog steeds niet helemaal soepel. Ik heb 7 jaar gestudeerd, cum laude alles afgerond en een goede baan. Nature nurture is zeker wel een ding. Tuurlijk gaat de opvoeding vaak niet lekker en ontstaan daardoor bepaalde gedragspatronen. Maar het is ook wel weer erg zwart-wit dat het 100% bij de ouders ligt.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:05

Danique_G schreef:
Vind het wat kort door de bocht LWDaisy. Het ligt niet altijd aan de ouders. Mijn (half)broers hebben beiden autisme en een crimineel verleden. Ze gaan nog steeds niet helemaal soepel. Ik heb 7 jaar gestudeerd, cum laude alles afgerond en een goede baan. Nature nurture is zeker wel een ding. Tuurlijk gaat de opvoeding vaak niet lekker en ontstaan daardoor bepaalde gedragspatronen. Maar het is ook wel weer erg zwart-wit dat het 100% bij de ouders ligt.

Het ligt zéker niet altijd aan de ouders/opvoeding.
Ik en mijn broer hebben dezelfde opvoeding gekregen - ik zou weglopen als ik zie hoe iemand in elkaar getrapt wordt. Ik spreek dan over mezelf als 18jarige, want ik geloof dat ik nu (als 33jarige) zou ingrijpen.
Idem mijn vriend en zijn broer - dezelfde opvoeding, 2 totaal andere karakters, mijn vriend kwam als jonge kerel ook wel eens in de problemen, in tegenstelling tot zijn broer.

Urbanus, natuurlijk is dat niet normaal bij ons. Wat wél normaal is bij ons, is dat we tegen geweld zijn, en al helemaal tegen geweld tegen vrouwen. Dat maakte dat mijn broer, die nog NOOIT iemand geslagen heeft, de enige was die een paar weken geleden iemand een mep gaf op cafe, omdat hij zag hoe die kerel zijn vriendin sloeg. Over het eerder genoemde bushalte-voorval zijn we niet trots - over wat ik hierboven schrijf wél. We zijn nog steeds tegen geweld - maar dat hij opkwam voor die vrouw (die hij niet eens kent), ja, daar zijn we trots op. Moet dat dan met geweld? Liever niet, maar die kerel was dronken, en het was de enige taal die hij begreep op dat moment. Je kan braaf de politie bellen - maar dan had zij ondertussen nog meer slaag gehad.
Hij kwam die jongen een paar weken later opnieuw tegen. En die jongen is mijn broer gaan bedanken. Hij schaamde zich dood dat hij zijn vriendin geslagen had, en bedankte mijn broer om in te grijpen.

Het ligt niet altijd/helemaal aan de opvoeding.
Maar er zijn gevallen genoeg waarin dat wel is, denk ik. Dat is toch wat ik rond mij zie.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:41

Nu ik er over nadenk - ik heb het wel vaker zien gebeuren, dat zinloze geweld. Komt dat misschien omdat ik in Antwerpen ben opgegroeid?
Bij ons thuis was het niet normaal. Dat "oplossen met geweld" zat zeer zeker niet in onze opvoeding. Integendeel - onze mama is meermaals in elkaar geslagen door haar exman (niet mijn papa), en wij zijn opgegroeid met "dat doen wij dus niet". Begrijp me niet verkeerd - we hebben wel geleerd dat we ons niet mogen laten doen en moeten terug slaan, want je laat je niet hulpeloos in elkaar slaan. Ik ben ook 6 jaar bij iemand gebleven die losse handjes had - ik heb nooit als eerste mijn hand geheven, maar eerlijk is eerlijk - ik sloeg wél terug ja. Natuurlijk deed ik dat.

Ik kan dat soort geweld op tv niet eens aanzien. Bij een actiefilm mis ik de helft omdat ik letterlijk moet wegkijken.

Maar ja - op straat kwamen we het wel tegen. Daar was het wel "gewoon", hoe abnormaal ik dat ook vind. En dat is dan opvoeding denk ik - hoewel ik het in dagelijkse leven vaak tegenkwam, was ons van thuis uit wel ingepeperd dat dit not done is. Mijn broer is slachtoffer van zinloos geweld geweest, onze neef meer dan 1x. Op school of in de tram naar school gebeurden die dingen hier ook.

Nee Urbanus, bij ons thuis was het zeer zeker niet normaal om de reflex te kweken om dingen met geweld op te lossen/aan te gaan. Ons werd altijd geleerd te praten. Maar als de tegenpartij dat niet doet, dan sla ik verdorie terug, want hoe ik ook tegen geweld ben, ik ben Jezus niet, ik ga niet mijn andere wang aanbieden na een eerste mep.

Het ikstonderbijenkeekernaar van mijn broer destijds - daar is niemand van ons trots op. Hijzelf ook niet hoor. Het was zoiets wat na school gebeurde. Ik deed dat niet, hij ook niet. Hij stond er toevallig bij. Hij had moeten weglopen, of beter nog: ingrijpen. Maar op die leeftijd is dat natuurlijk heel moeilijk - je vreest de gevolgen als je op een bepaalde manier reageert. Groepsdruk, angst om zelf slachtoffer te worden. Ik keur het niet goed, maar begrijp het wel. Ruggengraat is iets wat over de jaren heen gekweekt wordt. Lessen worden geleerd door ervaring.
Ik zeg ook niet dat dat niet-ingrijpen niet bestraft had mogen worden - maar waar is de gerechtigheid als de degene die er bijstond zo zwaar bestraft wordt, en degene die de klappen uitdeelde niet? Verhoudingsgewijs klopte dat niet.

En dat is wel de mentaliteit die ik daar, op die leeftijd, vaak zie. "We doen maar op want we worden toch niet gestraft". Het is daar waar ik zeg "geen kindertoeslag".

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:21

Welkom Rink :)

Er zullen zeker kinderen zijn die door aangeboren problemen dingen uitspoken die niet horen.
Maar kom, de meeste autisten of welke aandoening ook weten ook echt wel dat het niet hoort en doen het ook niet. Zijn gewoon nette mensen die hard bezig zijn in de maatschappij mee te draaien.
Maar ja zit je zo in elkaar dat pappie en mammie alles voor je goed praten, die van ons doet dat niet, of hij heeft autisme of wat ook en daarom kan hij er niks aan doen.
Ja dan weet je dat je een bak ellende gaat krijgen.

Daarnaast heeft een groot deel geen smoesje te gebruiken maar gewoon lakse ouders die het worst is wat die kinderen uitspoken, als ze het thuis maar niet doen.

Ik denk zeker dat als je ouders eens in de portemonnee pakt als hun kind een bak ellende veroorzaakt, dat er ineens veel meer opgelet gaat worden in wat ze uitspoken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:24

Dat vind ik ook zoiets ergs als het wangedrag wordt gegooit op autisme/adhd of dergelijke. Er zijn meer dan genoeg kinderen en volwassenen met die aandoeningen en dat betekend niet dat je je als een eikel gedraagt omdat je een psychische aandoening hebt.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:37

Mars schreef:
Dat vind ik ook zoiets ergs als het wangedrag wordt gegooit op autisme/adhd of dergelijke. Er zijn meer dan genoeg kinderen en volwassenen met die aandoeningen en dat betekend niet dat je je als een eikel gedraagt omdat je een psychische aandoening hebt.

Precies dit. Wordt er helemaal gek van dat mensen ongewenst gedrag altijd hierop gooien. Collega van mijn vriend doet dit nu ook. Gooit alles op z'n autisme maar is gewoon lui. Ook mensen met autisme/ADHD kunnen gewoon meedraaien. We moeten er alleen zelf harder voor werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:40

Plop1997 schreef:
Mars schreef:

Precies dit. Wordt er helemaal gek van dat mensen ongewenst gedrag altijd hierop gooien. Collega van mijn vriend doet dit nu ook. Gooit alles op z'n autisme maar is gewoon lui. Ook mensen met autisme/ADHD kunnen gewoon meedraaien. We moeten er alleen zelf harder voor werken.
Want autisme en ADHD uiten zich natuurlijk in ieder individu hetzelfde.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:48

Mkango schreef:
Plop1997 schreef:

Want autisme en ADHD uiten zich natuurlijk in ieder individu hetzelfde.

Nee absoluut niet maar er zijn er ook heel veel die het er altijd maar op gooien en zorgen voor een negatief stereotype. Je kan zeker hinder ondervinden en het is in sommige gevallen zeker een verklaring voor bepaald gedrag. Maar het constante gebruik als excuus voor gewoon asociaal gedrag vind ik zeer vervelend.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:51

Plop1997 schreef:
Mars schreef:

Sorry, hier wil ik toch even op reageren, want dit scheert autisten/ADHD-ers een beetje over èèn kam.
Okè, men kan over het algemeen wel inschatten wat goed en fout is, en ronduit wangedrag op diagnoses gooien is natuurlijk not done, maarre, dat alle autisten/adhd-ers/anderzins mensen met mentale aandoeningen gewoon mee kunnen draaien in de maatschappij is pertinent niet waar. Bron: ikzelf.
Ik word lui genoemd omdat ik niet werk en een wajong uitkering heb, maar de waarheid is dat het momenteel gewoon oprecht niet mogelijk is, en sommige mensen komen er überhaupt niet.
Maar geloof me, het is geen luiheid. Ik zou bij wijze van een moord plegen om mee te kunnen draaien en nuttig te zijn.