Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:23

Shadow, besef jij wel hoe belangrijk een goede start is voor een kind en hoeveel impact zo'n schoolsluiting heeft op hun ontwikkeling en daardoor ook hun toekomst? Als ik naar mijn eigen dochter kijk, die is nu 4,5 jaar en met de maatregelen die nu al een jaar duren betekent dat dat ze al bijna een kwart (!!!) van haar leven in deze maatregelen leeft. Wij proberen het zo normaal mogelijk te houden, maar afgelopen zomer nam ze het desinfecteren van je handen al mee in haar spel.
Zij gaat dus sinds de zomer naar school, was net aardig gewend toen deze lockdown kwam. In die tijd kreeg ze, behalve een dag opvang, eigenlijk weer hetzelfde ritme als voor ze naar school ging, dus ook dagen naar opa en oma (wamt het is allemaal leuk bedacht, maar ik kan niet alle dagen thuis werken, vitale sector, mijn vriend wel maar zit de hele dag aan de telefoon). In die tijd zagen we toch ook wel wat gedrag waar we niet blij van werden, echt zenuwtrekjes. Zodra ze weer naar school mocht was dat meteen over.

Verder suggereer je dat de scholen enorme besmettingsbronnen zijn, maar als je kijkt naar de cijfers, naar de verdeling over de leeftijdsgroepen is dat helemaal niet waar. Dat er een klas naar huis gestuurd wordt betekent niet perse dat er een uitbraak is, vooral dat er waarschijnlijk een uitbraak wordt voorkomen. En juist omdat dus veel kinderen getest worden zonder klachten worden de asymptomatische positieven er wel uitgepikt waar dat bij volwassenen niet perse zo is. Hier in het dorp overigens 2 basisscholen waarvan 1 klas een paar dagen thuis gezeten heeft. Veel kinderen wel getest met klachten, maar negatief.

En ja, er zal best een risico zijn dat een kind er wel flink ziek van wordt. Er is ook een risico dat ze hard uit het klimrek vallen of van hun fiets oid. Maar ook daarvoor ga je ze niet thuis houden, het risico daarvan op mentale en sociale klachten is veel groter.
Laatst bijgewerkt door Miran op 26-03-21 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:24

Deze discussie is echt al zo vaak gevoerd zonder enig resultaat. Iets met oogkleppen...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:26

Ik heb net de proef op de som genomen en aan mijn dochter gevraagd als ze mocht kiezen. Of de situatie zoals nu, dus elke dag kan je naar huis gestuurd worden omdat iemand corona heeft. Of de scholen weer dicht en noodopvang en thuisonderwijs. Ze kiest echt voor de situatie zoals die nu is. Zonder enige twijfel.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:29

Als ik mijn dochter dat zou vragen krijg ik ook dat antwoord. Die groeit echt van school, geniet ervan dat ze kan leren en ontwikkelen. Ze weet dat het kan gebeuren dat ze thuis moet blijven en dat zal dan best even niet leuk zijn, maar dan liever de kans op teleurstelling dan helemaal niet de lol.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:32

Miran schreef:
Shadow, besef jij wel hoe belangrijk een goede start is voor een kind en hoeveel impact zo'n schoolsluiting heeft op hun ontwikkeling en daardoor ook hun toekomst?

Dat snap ik, en dat is dan ook precies de reden dat ik denk dat het heel belangrijk is om schoolsluitingen kort en duidelijk te doen en zo snel mogelijk terug te keren naar een veilige (!) omgeving waar de scholen niet dicht hoeven, kinderen niet ziek hoeven te worden, en ouders niet de kans lopen op ernstige of langdurige klachten.

Citaat:
Als ik naar mijn eigen dochter kijk, die is nu 4,5 jaar en met de maatregelen die nu al een jaar duren betekent dat dat ze al bijna een kwart (!!!) van haar leven in deze maatregelen leeft.

Dat de maatregelen op deze net-niet-manier al een jaar duren is dan ook een groot probleem! Er is geprobeerd om precies deze situatie te voorkomen door eerder, en sneller, en korter in te grijpen. Er si GEEN tegenstelling tussen corona willen stoppen en kinderen zo snel mogelijk weer de mogelijkheid geven om naar school te gaan.

Er is vooral een tegenstelling tussen het door laten gaan van corona en de scholen langdurig wel-niet-wel-niet een beetje aan te laten modderen, ondertussen heel veel mensen ziek te laten worden, en aan het eind nog niks bereikt hebben.

Citaat:
Verder suggereer je dat de scholen enorme besmettingsbronnen zijn, maar als je kijkt naar de cijfers, naar de verdeling over de leeftijdsgroepen is dat helemaal niet waar.

Dat klopt niet. De besmettingen groeien vooral hard onder de leeftijden die nu naar school gaan, en daarna secundair hun ouders.

Citaat:
Dat er een klas naar huis gestuurd wordt betekent niet perse dat er een uitbraak is, vooral dat er waarschijnlijk een uitbraak wordt voorkomen.

Nope. De regels die nu gehanteerd worden en de manier van testen en naleven zijn te weinig om besmettingen echt grondig te voorkomen.

Citaat:
En juist omdat dus veel kinderen getest worden zonder klachten worden de asymptomatische positieven er wel uitgepikt waar dat bij volwassenen niet perse zo is.

Jawel, dat is bij volwassenen ook zo, en het is eindelijk ook zo bij kinderen (waarom moest dat zo lang duren?)

Citaat:
Hier in het dorp overigens 2 basisscholen waarvan 1 klas een paar dagen thuis gezeten heeft. Veel kinderen wel getest met klachten, maar negatief.

En hoevaak gaan we dat nog doen dan? Want met 1 keer thuis ben je er niet. Het kan volgende week weer gebeuren. En over 3 weken weer. En dan over een week of 6 opnieuw - want we werken niet toe naar een situatie waarin er minder besmettingen zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:37

SusanH schreef:
Ik heb net de proef op de som genomen en aan mijn dochter gevraagd als ze mocht kiezen. Of de situatie zoals nu, dus elke dag kan je naar huis gestuurd worden omdat iemand corona heeft. Of de scholen weer dicht en noodopvang en thuisonderwijs. Ze kiest echt voor de situatie zoals die nu is. Zonder enige twijfel.

Maar je dochter is dus nog niet naar huis gestuurd en heeft nog niet een tijd thuisgezeten vanwege besmettingen?

(Plus... jullie hebben corona gehad. En jullie weten voor nu dat je mazzel gehad hebt en niet tot de groep behoort met een lange of ernstige nasleep. In de psychologie wordt dat hindsight-bias genoemd. Dan lijkt het allemaal een stuk makkelijker om je opties te overzien.)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:38

Zelf geen kinderen thuis. Maar wel leerkracht. En dan eens met Shadow. Dit schiet echt niet op binnen basisonderwijs.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:42

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:

Maar je dochter is dus nog niet naar huis gestuurd en heeft nog niet een tijd thuisgezeten vanwege besmettingen?

(Plus... jullie hebben corona gehad. En jullie weten voor nu dat je mazzel gehad hebt en niet tot de groep behoort met een lange of ernstige nasleep. In de psychologie wordt dat hindsight-bias genoemd. Dan lijkt het allemaal een stuk makkelijker om je opties te overzien.)

Nee dat heeft niks met hindsight-bias te maken. Ik heb van tevoren namelijk nooit beweerd dat ik aan corona geen klachten zou overhouden. Dus ik snap niet waar je die aanname op baseert.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:49

Van alle coronapatienten die de laatste vier weken in het ziekenhuis belandden was 2% in de leeftijdsgroep 0 tot 9 jaar. Over de totale periode , dus vanaf dat het bijgehouden word is dat 1%. Dat lijkt weinig maar in totaal zijn er ongeveer 57.000 mensen in het ziekenhuis gekomen. Dat zijn dus 570 kinderen over een jaar. En voor de laatste vier weken , sinds opening scholen loopt het percentage dus op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:54

bigone schreef:
Van alle coronapatienten die de laatste vier weken in het ziekenhuis belandden was 2% in de leeftijdsgroep 0 tot 9 jaar. Over de totale periode , dus vanaf dat het bijgehouden word is dat 1%. Dat lijkt weinig maar in totaal zijn er ongeveer 57.000 mensen in het ziekenhuis gekomen. Dat zijn dus 570 kinderen over een jaar. En voor de laatste vier weken , sinds opening scholen loopt het percentage dus op.

Het algemeen geaccepteerde RS virus legt per jaar (ieder jaar!) 2000 kinderen in het ziekenhuis met meerdere daarvan aan de beademing op de IC. Dat vinden we als maatschappij acceptabel.
Met Rota is het niet beter.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 23:02

Shadow0 schreef:
Dat de maatregelen op deze net-niet-manier al een jaar duren is dan ook een groot probleem! Er is geprobeerd om precies deze situatie te voorkomen door eerder, en sneller, en korter in te grijpen. Er si GEEN tegenstelling tussen corona willen stoppen en kinderen zo snel mogelijk weer de mogelijkheid geven om naar school te gaan.

Er is vooral een tegenstelling tussen het door laten gaan van corona en de scholen langdurig wel-niet-wel-niet een beetje aan te laten modderen, ondertussen heel veel mensen ziek te laten worden, en aan het eind nog niks bereikt hebben.

Er is geen 'door laten gaan van Corona'. Met veel strengere maatregelen was het ms even harder te remmen geweest, maar daarna alsnog weer even hard omhoog gegaan. Met veel strengere maatregelen was het protest ook veel groter en het draagvlak veel kleiner geweest. En een flink deel van de samenleving moet toch gewoon door, als ik om me heen kijk hoeveel mensen er in cruciale en vitale beroepen werken had alles een paar weken hermetisch dicht echt niet gewerkt. Een deel moet gewoon door om de rest van zorg, eten ed te voorzien.

Citaat:
Dat klopt niet. De besmettingen groeien vooral hard onder de leeftijden die nu naar school gaan, en daarna secundair hun ouders.

Zie de link die ik eerder al geplaatst heb, de verdeling onder de besmettingen is redelijk gelijk over alle groepen, alleen de oudste generatie niet. De besmettingen die ik zie en hoor zijn ook vooral terug te leiden naar mensen die op werk of door bezoek besmet zijn geraakt, en hun gezin besmet hebben. Niet andersom.

Citaat:
Nope. De regels die nu gehanteerd worden en de manier van testen en naleven zijn te weinig om besmettingen echt grondig te voorkomen.

De regels voor kinderen zijn in mijn ogen strenger dan die voor volwassenen nu, daar een hele klas verplicht naar huis moet ipv de 15 minuten binnen 1,5 meter bij volwassenen.

Citaat:
En hoevaak gaan we dat nog doen dan? Want met 1 keer thuis ben je er niet. Het kan volgende week weer gebeuren. En over 3 weken weer. En dan over een week of 6 opnieuw - want we werken niet toe naar een situatie waarin er minder besmettingen zijn.

Gerekend met een week of 7 die ze nu naar school gaan, en nog 3,5 maand te gaan met veel vrije dagen en nog 2 weken vakantie erin maak ik me daar niet zoveel zorgen over. En mocht ze wel een keertje een paar dagen thuis komen, ook prima, het profijt dat ze hebben van wel naar school gaan is veel groter.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 23:13

Sizzle schreef:
Het algemeen geaccepteerde RS virus legt per jaar (ieder jaar!) 2000 kinderen in het ziekenhuis met meerdere daarvan aan de beademing op de IC. Dat vinden we als maatschappij acceptabel.

Voor RSV is er een vaccin wat wordt aangeboden aan te vroeg geboren baby's en baby's met bepaalde afwijkingen. Deze werkt helaas maar 4 weken (ze zijn bezig met een langdurig werkend vaccin.. en ja die willen ze heel graag omdat kalfjes ook gevoelig zijn voor dit virus).

Voor het Rotavirus was al lang een vaccin, maar die werkte niet goed en had een vervelende bijwerking.
Er is een nieuw vaccin die je als ouders wel kunt laten zetten via de HA, maar hij zit nog niet in het schema van de RIVM, daar waren ze voor de corona mee bezig.. maar dat is even uitgesteld.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 26-03-21 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 23:14

Sizzle schreef:
bigone schreef:

Inderdaad, terwijl tegen het RS virus gevaccineerd kan worden. Mijn oudste is er tegen gevaccineerd, omdat zij prematuur was. Maar gezonde zuigelingen worden hier niet tegen gevaccineerd.

Bigone, dat is ook veel. Mag ik vragen waar je dat kunt zien? Ik ben dan vooral benieuwd met wat voor klachten kinderen opgenomen zijn en of dit kinderen zijn met of zonder onderliggend lijden. Ik las toevallig wel hier op bokt dat er een pasgeboren baby met Corona was. Die is ook opgenomen geweest, maar vooral ter observatie. Gelukkig is het kindje weer lekker thuis. Maar dat kan natuurlijk ook dat het puur ter observatie is, omdat ze met kinderen geen risico willen lopen en het een relatief en nieuw virus is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 23:28

Die spuit voor het RS virus is geen vaccin maar dat zijn de antistoffen die ze bij kwetsbare kleintjes inspuiten. Daarom werkt het ook maar vier weken. Je krijgt dan het hele seizoen elke maand iemand die komt prikken.

En die spuiten zijn gruwelijk duur, zo’n 1600€ per prik en je hebt er 8 in het seizoen nodig. Dus daar kan je logischerwijs niet elke baby mee prikken, alleen de allerkwetsbaarsten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 00:03

Het RS vaccin (het echte, niet de antistoffen) was een typisch voorbeeld van een gefaald vaccin dat zeer gevaarlijk kon worden vanwege hetzelfde principe waarop het SARS vaccin en Denque vaccin het niet gehaald hebben.
Rota vaccin kent ook zijn slachtoffers, is al meermaals vervangen.

Hoe dan ook vinden we het ‚normaal‘ dat jaarlijks babies met ademhalingsproblemen in het ziekenhuis liggen waar we ook de langtijdschade helemaal niet van kennen. Ik heb daar nog nooit een peuterspeelgroep van in isolatie zien gaan.
Ook maakt het RS virus meer schlachtoffers onder bejaarden dan influenza, maar hé het is geen covid gelukkig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 00:09

Sizzle schreef:
Zo, ik ga nu het spel pandemic legacy spelen, eens zien hoe ik het er vanaf breng.
De gebruiksaanwijzing is in iedergeval ingewikkelder dan die van een pcr apparaat :+

We hebben verloren, het blauwe virus heeft gewonnen -O-

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 00:14

SusanH schreef:

Je hebt de uitdrukking "There are lies, damned lies and statistics" En daar zijn deze grafieken een variant van, namelijk "There are lies, damned lies and graphs". Die grafieken zijn geschaald op de piek en dat betekent dat de piek overal even hoog is, maar dat de waarde gigantisch kan verschillen. Kies je voor de grafiek met absolute values, dan krijg je opeens echt andere grafieken, met veel duidelijkere verschillen.

Wat de grafieken laten zien is dat alle staten een tweede (of is het bij hun al de derde?) golf krijgen. Wat je ook ziet is dat de top in de meeste staten redelijk gelijk ligt, maar dat er ook staten zijn met een vroegere top of met een dubbele top. Maar wat je vooral ziet is dat er een gigantisch verschil is tussen de staten, als het gaat om het aantal besmettingen per 100.000 personen op de top van de golf. Oregon heeft op de top bijvoorbeeld maar 38 besmettingen per 100.000 inwoners en Utah 240 per 100.000 inwoners. Wat je dus ziet is dat je misschien die piek niet kan voorkomen, zeker niet als je vrij verkeer tussen de staten hebt. Maar wat je ook ziet is dat je blijkbaar wel wat kan doen aan de hoogte van de piek en dat is echt wel een gevolg van de maatregelen, die per staat verschillen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 07:54

Je kan hem ook op absolute values zetten. Dan blijft overeind dat de piek rond hetzelfde moment valt. En dat je rond dezelfde tijd een afname ziet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:29

Bill Gates zegt dat tegen eind 2022 alles weer normaal zal zijn :Y)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:40

ervaring uit de praktijk inmiddels.
ik moest afgelopen dinsdag mijn kinderen (groep 3 en 4) van school halen vanwege een besmet klasgenootje. het besmette kind was de vrijdag daarvoor nog klachtenvrij op school geweest.
sommige ouders hebben meteen laten testen en daaruit komt nu dat er op dit moment minimaal 5 kinderen besmet zijn. Vanaf dinsdag geldt dus de 5 dagen quarantaine regel, dus de hele klas (behalve die al positief getest zijn) wordt morgen weer getest... ik ben heel benieuwd wat daar uit komt, maar ik verwacht dat ze tot na de pasen wel weer thuis zullen zitten.
Mijn oudste heeft inmiddels wel wat koorts, dus ja. Ik verwacht eigenlijk wel dat zij positief is.

dus alle kinderen, leerkrachten En ouders zitten weer thuis. Broertjes en zusjes ook, dus groep 7/8 is inmiddels ook naar huis gestuurd. Blijft er weinig over van de school.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:44

Hier bij ons ( belgie ) zijn de scholen weer dicht vanaf maandag, behalve de kleuterscholen.
Maar daar is protest op gekomen want er zijn ook juffen van 50-55 jaar die hun eigen kleinkinderen niet mogen zien maar wel heel de dag tussen 20-30 kleuters mogen staan. :x

Dus nu is er noodopvang en gaan de kleuterscholen toch dicht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:44

Die scholen hadden ze nooit open moeten gooien.
Ja heel rot voor de kindjes, maar daardoor nu wel de extra besmettingen
(van de week ook een link gedeeld waar dat toegegeven werd)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:50

DuoPenotti schreef:
Die scholen hadden ze nooit open moeten gooien.
Ja heel rot voor de kindjes, maar daardoor nu wel de extra besmettingen
(van de week ook een link gedeeld waar dat toegegeven werd)

Ik denk persoonlijk dat die besmettingen als de scholen dicht waren nooit aan het licht waren gekomen. Pietje gaat dan nog steeds spelen met Kees, al heeft hij een snotneus, maar de meeste mensen zullen hun kind dan niet meteen laten testen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:54

Maar de meeste kindjes hebben maar een paar vaste vriendjes en geen 30 de hele dag in de klas plus leerkracht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:56