Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:35

Het valt me nu pas op dat de provincie Brabant ook wel Noord-Brabant genoemd wordt, en in Zondag met Lubach wisselen ze dat zelfs af met West-Brabant. Noord-Brabant lijkt me de hele provincie? Waarom noemen ze het dan Noord? En wat is dan West?

theadora99

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:38

Zover ik weet bestaat zuid Brabant niet meer, vroeger wel, maar is dat België geworden en heette nog een tijdje zuid Brabant maar is uiteindelijk anders genoemd. Omdat er nog maar 1 Brabant over is neem ik aan dat ze met west Brabant de westkant van noord Brabant bedoelen..

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 00:03

Wordt de bel van een kerk tegenwoordig nog met de hand geluid of is dit ook geautomatiseerd? Ik kan niet slapen en lag naar de kerk klok te luisteren :')

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 00:06

Ik mag hopen dat dat automatisch gaat, dat ding gaat hier elk half uur. Arm mannetje die dat handmatig moet doen :=

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 00:11

theadora99 schreef:
Zover ik weet bestaat zuid Brabant niet meer, vroeger wel, maar is dat België geworden en heette nog een tijdje zuid Brabant maar is uiteindelijk anders genoemd. Omdat er nog maar 1 Brabant over is neem ik aan dat ze met west Brabant de westkant van noord Brabant bedoelen..

Dank je voor je antwoord! Ik kon inderdaad niets vinden over een Zuid-Brabant dus dat klinkt aannemelijk :j

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:05

Hier in ons kleine dorpje is de computer van de klok eens op hol geslagen.De kerkklokken hebben de hele nacht aan 1 stuk door geluid.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:37

theadora99 schreef:

De rest van Brabant ligt inderdaad in België, maar is slechts een deel van dat land. Het omvat eigenlijk alleen de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en het Brussels gewest. De rest van België is bij mijn weten geen onderdeel geweest van wat ooit tot Brabant werd gerekend.

Froukje schreef:
xMaxxiee schreef:
Wordt de bel van een kerk tegenwoordig nog met de hand geluid of is dit ook geautomatiseerd? Ik kan niet slapen en lag naar de kerk klok te luisteren :')
Ik mag hopen dat dat automatisch gaat, dat ding gaat hier elk half uur. Arm mannetje die dat handmatig moet doen :=

Ik mag hopen voor jou dat hij niet elk halfuur luidt, maar dat hij dan alleen maar slaat.
Het slaan van klokken met een uurwerk is vrijwel overal geautomatiseerd. Gelukkig staat er niet echt iemand op zijn horloge te kijken totdat hij als zo'n draaiorgelpoppetje tegen de klok mag slaan.
Luiden gebeurt ook op veel plaatsen geautomatiseerd, maar kan vaak ook nog met de hand. Sterker nog, in Engeland is klokkenluiden zelfs een nog bestaande sport/traditie.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:57

Ik heb een soort koelkastje die is omgebouwd naar vrieskistje. Die werk dus blijkbaar niet helemaal goed :Y)

Vlees is deels met ijs erop en deels ontdooit. Is nu 5 dagen over de datum (wat met invriezen normaal niet zo uitmaakt). Kan ik dat risico nog nemen of beter niet meer eten?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:03

theadora99 schreef:

Dit wist ik ook helemaal niet. Dus daarom praten we in Eindhoven een beetje Belgisch. Toen ik hier kwam wonen en nog steeds Brabants praat, dachten ze dat ik uit België kwam.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:00

Dat denken ze van iedereen met een limburgs/brabants dialect :')

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:30

Ik bedoelde ook niet dat zuid Brabant veranderd was in heel België, meer dat t nu bij België hoorde haha.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:05

khirshanta schreef:
Dat denken ze van iedereen met een limburgs/brabants dialect :')

Ja precies.
Oh jij komt uit belgie, nee
oh limburg dan, nee
Oh brabant, ja dat uiteindelijk wel dan :D
Zo gaat het ongeveer altijd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:08

En helemaal leuk is als je wel een zachte G hebt maar überhaupt niet uit het zuiden komt

"Kom je uit Limburg?"
Nee
"Brabant?"
Nee
"Eeeeh, iets anders beneden de rivieren :? "
Nee
"Huh?"
Ik kom uit de flevopolder
" :wow: "

Mijn ouders praten met een zachte G (vader komt oorspronkelijk uit Eindhoven, moeder nam het van hem over) en ik dus ook :))

Helemaal grappig is dat ik nu verhuisd ben naar regio Nijmegen. In de polder vonden ze altijd dat ik heel Brabants praat, en hier vinden ze me juist noordelijk klinken :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:58

Hoe komt het dat wanneer mijn vriend zich ziekjes/misselijk voelt, ik me ook gelijk misselijk voel? :P

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:24

échte liefde, dan ben je samen ziek ;)

empathische ziekte heet het, je neemt de sympomen van iemand over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:32

Of je denkt aan hoe hij moet :r en wordt misselijk van dat idee :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:40

khirshanta schreef:
échte liefde, dan ben je samen ziek ;)

empathische ziekte heet het, je neemt de sympomen van iemand over

Je kunt natuurlijk ook gewoon iets besmettelijks onder de leden hebben, of allebei hetzelfde verkeerde hebben gegeten, of allebei de avond ervoor te veel hebben gedronken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:07

Gooien Spaanse paarden echt op? Of zijn ze juist vlakker in de gangen? Krijg echt wisselende indrukken

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:13

Knert schreef:
Gooien Spaanse paarden echt op? Of zijn ze juist vlakker in de gangen? Krijg echt wisselende indrukken

Volgens mij licht het niet echt aan het ras. Heb op beide type gereden.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:47

De Spanjaardjes die ik hier heb gereden zaten allemaal ontzettend vlak en waren heel goed door te zitten. Maar het zal ongetwijfeld per paard verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:28

Ik zat 1x op een spanjaard en die liep zo vlak....ik dacht dat ik aan het lichtrijden was, maar mijn billen kwamen niet uit het zadel :') Hele rare gewaarwording

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:56

De Spanjaarden die ik gereden heb gooien totaal niet op, daarbij moet je echt zelf het werk doen :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:00

xMaxxiee schreef:

Het komt nog voor...! :j
Zo heeft de stad Utrecht een gilde van klokkenluiders.

Maar de gewone uren is bijna overal via de computer en machinaal.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:07

Nissima schreef:
Het valt me nu pas op dat de provincie Brabant ook wel Noord-Brabant genoemd wordt, en in Zondag met Lubach wisselen ze dat zelfs af met West-Brabant. Noord-Brabant lijkt me de hele provincie? Waarom noemen ze het dan Noord? En wat is dan West?

De naam Brabant - het hertogdom Brabant (zetel van de hertog: Den Bosch / 'sHertogenbosch) is ouder dan de scheiding tussen Nederland en België.
(...accoord, we zijn meer dan eens gescheiden- in 1648 en in 1830)

Het Hertogdom Brabant bestond al diep in de Middeleeuwen. De grenzen wilden nog wel eens variëren, maar de Maas was doorgaans de noordgrens, en het omvatte een flink deel van het huidige België.

Tot op de huidige dag bestaat "Zuid Brabant", een deel daarvan leeft voort onder de provincie naar Waals Brabant.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:46

Maar hoe zit het dan met Limburg? Daar zeggen we toch geen noord-limburg tegen?