chanicha schreef:Nou in mijn jonge jaren ging je nadenken als de bouwvakkers oid niet naar je floten
Ik had was blond, lang en toen nog slank dus dat wilde wel en ik heb er niets aan overgehouden.
Dat is heel mooi dat jij er niets aan over hebt gehouden...
Dat betekent natuurlijk niet dat een andere vrouw/meisje dit oké moet vinden. Want als een hele hoop mensen en in deze setting vaak vooral een hoop mannen, vinden dat een meisje of vrouw dat maar normaal moet vinden, dan is dat niet echt van deze tijd als je het mij vraagt
Ik werk zelf in een mannenwereld. Op mijn afdeling ben ik de enige vrouw en tevens de jongste. En ik moet er keihard voor werken om door alle 180 mensen serieus genomen te worden, vooral als het aankomt op technische zaken (en dat is nogal eens het geval in een fabriek). Ik ben voor veel mannen daar toch nog altijd een 'meisje' dat vooral goed is in mooi zijn.
Niet heel lang geleden nog een projectmanager (rond de 60) die tegen mij zei: "Ach meisje, ik heb al zoveel van die dingen gebouwd, ik weet wel waar ik het over heb."
LETTERLIJK! Gelukkig was nam een andere collega het voor me op en zei dat ik wel wist waar ik het over had en dat hij zonder mij dat project niet wilde doen.
Inmiddels heeft de betreffende projectmanager gezegd dat hij op andere locaties niet meer te werk wil gaan zonder 'een' Janine (als in de functie die ik heb en de praktische, verbindende kennis die je dan meeneemt een project in).
Overigens ook eerder in een andere baan, webshop in minitrekkeronderdelen, kreeg ik vaak mannen aan de lijn die zich NIET door mij wilden laten helpen, maar per se een monteur wilden spreken.
Het heeft mij wel geleerd dat er voor vrouwen nog een slag te slaan is in de wereld. En dat het heel belangrijk is om het gesprek gaande te houden.
Op mijn werk is seks bijna het gesprek van de dag, allemaal van die oversekste mannen van rond de 50 in mijn kantoor

En dat kan ik prima aan, want ik kan mijn grens duidelijk aangeven.
En ondanks de kennis die ik onlangs op TikTok opdeed over het aannemen van de achternaam van je man en het mrs voorvoegsel, zal ik ook vast wel die achternaam aannemen als ik ooit ga trouwen. Maar ik begrijp heel goed dat de geschiedenis ervan niet bepaald zuiver is, als het verhaal uit die video klopt.
Maar wellicht ben ik alleen 'woke' in de zin dat ik het allemaal wel graag wil begrijpen.