[18+] Bijzonder luguber deel 2

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:09

Nee, dat is het punt wat meerdere mensen hier proberen te maken. Het is niet mogelijk. Dan waren ze wel naar beneden gegaan namelijk, maar de weg naar beneden is vaak nog veel gevaarlijker dan de weg omhoog, en nogmaals, de K2 is veel gevaarlijker dan de Everest.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:23

En dan nog, naar beneden klimmen kost dagen. Er zal vast via satteliet-telefoons een noodsignaal uit zijn gegaan.

Maar een reddigsactie is niet op iedere berg mogelijk.

Ik ben betrokken geweest bij een reddingsoperatie op de Rinjani op Lombok. Een Duitser was gevallen en heeft een dwarslaesie opgelopen. Die reddingsoperatie heeft 5 volle dagen geduurd en ontzettend veel overredingskracht om überhaupt iemand die berg op te krijgen.

Ter vergelijking: de Rinjani is 3700m hoog en deze man lag op zo'n 2000m.
De K2 is ruim 8600m en het punt waar deze man is gevallen is op zo'n 8200m.

Een helikopter is niet eens in staat om op die hoogte te vliegen, dus hoe zou een redding mogelijk zijn?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:40

Nouja dan moet ik maar in gedachten houden dat iedereen die die berg op gaat het risico neemt om dood te gaan.

Ik vind het gewoon lastig om hier ren juiste gedachtegang over te plaatsen bij mezelf. Sorry daarvoor

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:42

Dat is niet erg he :) alleen ik viel een beetje over het oordelen zonder kennis van zaken. Maar vragen stellen en info verzamelen is ok :)

Maar dat is idd zo, heel veel mensen die dat doen zijn zich er bewust van dat de kans heel groot is dat ze dood gaan, en dat accepteren ze.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:45

Ik snap je wel jolliegirl. Het feit dat ze het niet eens geprobeerd hebben vind ik ook een vreselijke gedachte. Uiteraard heb ik ook geen idee wat ik zou doen maar ik hoop toch echt dat ik iets zou doen. Ookal was het maar 5 min om zijn hand vast te houden. Waarom? Omdat ik dat menselijk vind, ik zou niet kunnen leven meteen gedachte dat ik alleen over hem heen zou zijn gestapt

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:34

idylle schreef:
Geen idee of het hier al eens genoemd is en of ik dit hier zo mag typen. Zo niet haal maar weer wrg. Maar op Facebook is een groep; Misdaad en meer. Daar komen ook van allerlei bizarre dingen voorbij vaak met foto's in reactie waarbij eerst bericht van trigger waarschuwing staat en je dus verder moet klikken om daadwerkelijk een foto of video te zien.

Heftig en interessant. Ik heb me aangemeld.

Ik volg ook World Ancient History. Staan ook berichten met foto's van mummies, opgravingen enz.
Laatst bijgewerkt door Leandra op 13-08-23 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:44

idylle schreef:
Geen idee of het hier al eens genoemd is en of ik dit hier zo mag typen. Zo niet haal maar weer wrg. Maar op Facebook is een groep; Misdaad en meer. Daar komen ook van allerlei bizarre dingen voorbij vaak met foto's in reactie waarbij eerst bericht van trigger waarschuwing staat en je dus verder moet klikken om daadwerkelijk een foto of video te zien.

Interessant, ik heb me aangemeld :)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:14

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:13

AvHdG schreef:
Ik snap je wel jolliegirl. Het feit dat ze het niet eens geprobeerd hebben vind ik ook een vreselijke gedachte. Uiteraard heb ik ook geen idee wat ik zou doen maar ik hoop toch echt dat ik iets zou doen. Ookal was het maar 5 min om zijn hand vast te houden. Waarom? Omdat ik dat menselijk vind, ik zou niet kunnen leven meteen gedachte dat ik alleen over hem heen zou zijn gestapt

Ze hebben wel degelijk geprobeerd om hem te redden, maar er komt ook een punt dat je jezelf moet gaan redden. Je kunt niet uren daar blijven in die omstandigheden.

Ik snap jullie (AvHdG en Jolliegirl) en ik had deze gevoelens en gedachten ook heel lang.. totdat ik mijn vriend leerde kennen. liefhebber van alles wat met bergen te maken heeft en zelf ook klimmer. Door zijn verhalen en door het lezen van boeken en (min of meer verplicht ;) )kijken naar documentaires en films begrijp ik het nu (meer).
De wereld ziet er heel anders uit op dergelijke hoogtes.. en de overwegingen en afwegingen die gemaakt moeten worden ook..

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:20

Het is gewoon hard en klink onnatuurlijk. Ook omdat het zijn werk was.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:22

Reddingsacties zijn zeer moeilijk, maar of het onmogelijk is, geen idee. Zoals het artikel al zei, voor een westerling was meeste kans meer gedaan, en dat is wel heel triest.
Overigens is het heel moeilijk voor te stellen hoe de omstandigheden zijn zo hoog als je het nooit hebt meegemaakt. Ik ben 1 keer tot 5421 meter hoogte geklommen (Chacaltaya), en dat was ook alleen maar de laatste 100 meter omhoog ( :') ) maar wat was dat zwaar. 2 passen en je hart bonkt uit je keel. Toen wist ik pas wat ijle lucht doet. En dan is het daar nog eens 3000 meter hoger.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:12

Zelf denk ik dat dit aandacht heeft (en veel te veel omdat iedereen wereldwijd zijn plasje wat mening betreft erover moet doen), omdat het niet van alledag is voor de gemiddelde mens. Alleen de mensen die hier actief (zelf klimmen) of passief (interesse voor de sport) mee bezig zijn zullen het eerder meekrijgen en weten dat het regelmatig gebeurt. Dat een brandweerman een slachtoffer (of zelfs een collega) achter moet laten om zichzelf in veiligheid te brengen, daar hoor je niemand over. En gelukkig maar, anders is er niemand meer die bepaalde werkzaamheden wil uitvoeren. Dit hoort bij de risico's van het beroep, hoe erg ook. Deze persoon is (letterlijk en figuurlijk) in het harnas gestorven. Ik had begrepen dat er alsnog geld is ingezameld om zijn vrouw en kinderen te kunnen onderhouden, maar weet even niet meer waar ik dat gelezen had. En nee, dit alles is geen simpele opmerking, want er is iemand overleden, maar wel het risico dat bij bepaalde beroepen/keuzes hoort. Het had ook een toerist kunnen zijn. Ik denk dat er dan veel sneller gezegd had geweest dat diegene zelf het risico genomen heeft. Doordat media (die er toch al van smullen) nog wat persoonlijks toegevoegd heeft, lijkt het nu erger dan het al is. Gemiddeld genomen werkt toch iedereen om een betere toekomst voor zichzelf en zijn/haar familie te hebben?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:35

Het was net zelfs bij het RTL4 nieuws..
blijkbaar wordt er een onderzoek ingesteld naar zijn dood..

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:38

Jolliegirl schreef:
Nouja dan moet ik maar in gedachten houden dat iedereen die die berg op gaat het risico neemt om dood te gaan.

Ik vind het gewoon lastig om hier ren juiste gedachtegang over te plaatsen bij mezelf. Sorry daarvoor

Ik snap het hoor, ik heb ook moeite het te begrijpen.
Maar ik heb ook moeite met begrijpen waarom mensen massaal dit willen doen.

Maar ja, van de andere kant snappen mensen ook vast niet waarom ik 6 katten zou willen hebben ofzo.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:51

Dat van die katten snap ik best :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:03

Niobe schreef:
Jolliegirl schreef:

Maar ja, van de andere kant snappen mensen ook vast niet waarom ik 6 katten zou willen hebben ofzo.

Ik wel! :j
Wij wonen te klein voor meer katten, dus drie is echt de max.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:15

Niobe schreef:
Jolliegirl schreef:

Ik snap dat wel :j

Jammer genoeg slaat Simba alle andere katten in elkaar :(

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:24

Ik snap dat inderdaad niet, meerdere honden daarentegen. :))

Het was ook bij de NOS op het journaal. Een Duitser heeft via crowdfunding inderdaad veel geld ingezameld voor de familie en ook al overhandigd.
En over risico's van het vak, vraag is natuurlijk wel in hoeverre zo iemand in zo'n land ook echt voor dat beroep heeft gekozen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:33

Worden ze gedwongen om mee te gaan?
Dat lijkt me echt heel vreselijk..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:38

Gedwongen is een groot woord. 't Is meer zo dat als je aan de voet van de berg woont, je niet mega veel keuze hebt in beroepen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:45

Maar, als de klimmers er niet zouden zijn, wat zou je dan doen voor werk?

(Toevallig keek ik zojuist een YouTube filmpje over de K2 waarin ze zeiden dat het massa gebeuren met het klimmen, hoewel wanstaltig, wel voor inkomen zorgt (hotels, eten, taxi’s en sherpa’s).. dus toen dacht ik “Hm… ja, moeten ze dan verhuizen ofzo..” ik vond t lastig zeg maar)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:48

dwang - Zelfstandig naamwoord 1. het uitoefenen van macht om iemand tegen diens wil iets te laten doen of laten.

Daarom vind ik dat een te groot woord. Weinig keuze staat niet gelijk aan dwang. De mensen van het Sherpa-volk doen ook andere dingen :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:59

Gedwongen door de omstandigheden dan :j

Welke andere dingen doen ze dan? Dat was ook wat ik me afvroeg :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:05

Er zijn er die gaan studeren en ergens anders gaan wonen :) er zijn documentaires over Sherpas genoeg als je geïnteresseerd bent

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:21

Toch is dat niet voor veel weggelegd in die landen.