Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Vayo schreef:Als je praat over jonge kinderen, middelbare scholieren en hun ouders en dan zonder onderliggend lijden valt die impact over het algemeen best mee.
Citaat:Ik denk dat de meeste impact zit in de isolatie zelf en niet in het ziek zijn. Hier 45-50 direct bekenden om me heen die corona hebben gehad.
Citaat:In de praktijk zijn de meesten kinderen amper ziek, a-symptomatisch tot mild ziek op enkele uitzonderingen na.
Citaat:Ik denk dat de impact van de lock down zelf veel grotere impact heeft op deze groep, tenzij je inderdaad echt mensen verloren hebt aan corona.
Citaat:Maar vergeet ook niet de groep mensen die iemand verloren hebben aan iets totaal anders binnen deze corona periode. Een vriend van mij is beide ouders verloren aan kanker. Door alle maatregelen heeft hij ze minder kunnen zien en bezoeken in het ziekenhuis dan normaal. Ook het afscheid nemen was beperkt. Op hem hebben juist de maatregelen een erg zware impact gehad.
Shadow0 schreef:Shadow0 schreef:Je ziet onder andere de effecten van een nodeloos chaotische, langdurige lockdown zonder duidelijk plan of doel.
Hier wil ik nog iets aan toevoegen: de basisscholen moesten en zouden weer open. Inmiddels zijn op de HELFT van de basisscholen klassen naar huis gestuurd. De continuiteit van onderwijs is er dus helemaal niet. En uitbraken op school of in de klas geven hoe dan ook meer stress en meer onduidelijkheid en gedoe dan een georganiseerde sluiting.
Dat is wat mij zo tegenstaat aan dit beleid: uiteindelijk missen we allemaal meer dan nodig is: door de quarantaines en sluitingen her en der moeten mensen alsnog veel thuisblijven, nog los van alles wat dicht is. Het duurt alleen maar langer, EN het werkt niet toe naar een situatie die veiliger en stabieler is. In dat opzichten echt het slechtste van twee werelden. En ondertussen raken docenten, leerlingen en ouders besmet, en een deel zal daar langdurig gevolgen van ondervinden.
Shadow0 schreef:SusanH schreef:Wij hebben -gelukkig- op de school van onze dochter nog geen klassen naar huis zien gaan.
Dus je kunt het eigenlijk niet weten want je hebt het niet meegemaakt?
lenaa_tje schreef:Uhm wij hebben op het vo halve klassen dus de leerlingen zijn 2 dagen in de week op school. Als de helft op school is, is de andere helft online en dat is een zeer welkome afwisselingen.
Shadow0 schreef:Het eerste is natuurlijk dat je dan alvast een lekkere voorselectie doen: iedereen met 'onderliggend lijden' doet alvast niet mee in het verhaal.
(Wist je dat dit een themaweek is met als thema 'betekenisvol meedoen'? Ik heb vooral heel vaak gehoord hoe mensen met bv chronische ziektes alvast niet meetellen in afwegingen, alsof ze al helemaal afgeschreven zijn. Sterker nog: alsof zij de last zijn. Leuke boodschap. Terwijl het ook gewoon ouders zijn, en buren en klasgenoten en vrienden en collega's.)
Maar daarnaast: nee, dat valt niet mee. De schattingen over langdurige klachten lopen uiteen van 10 tot 40% van besmettingen, bij jongeren en kinderen ook rond de 10%. Dat gaat om VEEL gevolgen.
Shadow0 schreef:En? Heb je die allemaal een onderbouwde vragenlijst gegeven om aan te geven wat ze nog wel en niet aan klachten ervaren? Of is heel misschien de 'ik ken mensen die' niet zo'n hele betrouwbare manier om daadwerkelijk te weten wat er gebeurt?
Shadow0 schreef:En die enkele uitzondering, ach, geen probleem. Dan verlies je her en der eens een kind, als je met de meeste weer thuiskomt is je schoolreisje best geslaagd toch?
Shadow0 schreef:SusanH schreef:Wij hebben -gelukkig- op de school van onze dochter nog geen klassen naar huis zien gaan.
Dus je kunt het eigenlijk niet weten want je hebt het niet meegemaakt?
Sheran schreef:Ik ben voor meer vrije keus wat dat betreft. Voor sommige kinderen/mensen is het stressvoller om naar school te gaan, voor anderen is het stressvoller om thuis te zitten. Als er toch hybride wordt lesgegeven, laat dat dan alsjeblieft een keus zijn.
Shadow0 schreef:Ik zou uiteindelijk willen dat het veel normaler wordt om dat soort keuzes te maken, maar denk wel dat als we toe willen werken naar een situatie met flink minder besmettingen, er in sommige opzichten geen keuze kan zijn. Iedereen voor zich zonder een duidelijk gezamelijk plan betekent voor nu vooral dat het heel lang duurt zonder dat er iets verbetert.
Vayo schreef:En ga alsjeblieft weg met je themaweek betekenisvol meedoen. Ik schrijf verdorie niemand af en ik sluit niemand buiten.
Citaat:Sterker nog: alsof zij de last zijn???? Ik snap werkelijk waar niet hoe jij mijn woorden zo kunt interpreteren.
Citaat:Shadow, wij staan er totaal anders in.
lenaa_tje schreef:Maar jij schuift de argumenten van onderwijs en het belang van contact met elkaar volledig weg.
Citaat:Alles moet volgens jou wijken voor het voorkomen van Corona.
Citaat:Dat mag jij vinden maar anderen mogen het daar ook best oneens mee zijn.
Citaat:Ouders en kinderen kunnen best een andere keuze maken en nog langer vanuit huis in quarantaine blijven. Dat is dan in overleg met school. Waarom is daar wat mis mee?
Sizzle schreef:Ik vind het eigenlijk haast erger dat we al ruim 15 jaar weten dat je bijv. in Rotterdam gemiddeld 7 jaar korter leeft en niemand die het kan schelen.
Citaat:Met covid proberen we op z‘n minst nog om de boel re remmen.
lenaa_tje schreef:Nou goed ik stop. Jij beschuldigt mij en andere bokkers van eenzijdig lezen. Dat vind ik van jou Posts. Ook als iemand probeert een inhoudelijk argument te geven schuif jij dat direct weg met waarom dat echt totale onzin is. Ook dat is geen discussie dat is je mening door drammen.
Citaat:Ik ben het met je eens dat het risico’s met zich mee brengt maar verder zie ik niet goed in hoe het anders moet. En daar zijn wij het dan dus niet eens.
lenaa_tje schreef:Die heb ik zeker gelezen en dat zijn voor mij geen reële opties
Citaat:Jij noemt dit aanmodderen na een niet effectieve lockdown. Ik heb al een aantal keer gevraagd wat het alternatief is?
Citaat:Ik zie het opsluiten van mensen niet als alternatief. Voor mij is dat dus geen optie. Er zijn weinig landen echt geslaagd in Corona totaal buiten de door houden