Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:40

Shadow0 ik vind sowieso dat jij een heel bijzonder beeld hebt van het fenomeen school.
Als dat jou beeld is van school met 1000 mensen in de gang dan vind ik dat echt enorm beperkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:08

Vayo schreef:
Als je praat over jonge kinderen, middelbare scholieren en hun ouders en dan zonder onderliggend lijden valt die impact over het algemeen best mee.

Het eerste is natuurlijk dat je dan alvast een lekkere voorselectie doen: iedereen met 'onderliggend lijden' doet alvast niet mee in het verhaal.
(Wist je dat dit een themaweek is met als thema 'betekenisvol meedoen'? Ik heb vooral heel vaak gehoord hoe mensen met bv chronische ziektes alvast niet meetellen in afwegingen, alsof ze al helemaal afgeschreven zijn. Sterker nog: alsof zij de last zijn. Leuke boodschap. Terwijl het ook gewoon ouders zijn, en buren en klasgenoten en vrienden en collega's.)

Maar daarnaast: nee, dat valt niet mee. De schattingen over langdurige klachten lopen uiteen van 10 tot 40% van besmettingen, bij jongeren en kinderen ook rond de 10%. Dat gaat om VEEL gevolgen.

Citaat:
Ik denk dat de meeste impact zit in de isolatie zelf en niet in het ziek zijn. Hier 45-50 direct bekenden om me heen die corona hebben gehad.

En? Heb je die allemaal een onderbouwde vragenlijst gegeven om aan te geven wat ze nog wel en niet aan klachten ervaren? Of is heel misschien de 'ik ken mensen die' niet zo'n hele betrouwbare manier om daadwerkelijk te weten wat er gebeurt?

Citaat:
In de praktijk zijn de meesten kinderen amper ziek, a-symptomatisch tot mild ziek op enkele uitzonderingen na.

En die enkele uitzondering, ach, geen probleem. Dan verlies je her en der eens een kind, als je met de meeste weer thuiskomt is je schoolreisje best geslaagd toch?

Citaat:
Ik denk dat de impact van de lock down zelf veel grotere impact heeft op deze groep, tenzij je inderdaad echt mensen verloren hebt aan corona.

De impact van een slechte lockdown natuurlijk. We hebben niet echt ons best gedaan om na te denken hoe we dat beter zouden kunnen doen.

Overigens ben ik het er zelf niet mee eens want als we dan toch persoonlijke ervaringen als uitgangspunt nemen: de chaos van coronabesmettingen zelf is veel groter dan die van gestructureerde maatregelen.

Citaat:
Maar vergeet ook niet de groep mensen die iemand verloren hebben aan iets totaal anders binnen deze corona periode. Een vriend van mij is beide ouders verloren aan kanker. Door alle maatregelen heeft hij ze minder kunnen zien en bezoeken in het ziekenhuis dan normaal. Ook het afscheid nemen was beperkt. Op hem hebben juist de maatregelen een erg zware impact gehad.

Ja, des te meer reden toch om zo snel mogelijk naar een veilige situatie toe te werken waarin bezoek en dergelijke weer kan? IK ben geen voorstander van deze eindeloos aanslepende situatie hoor. Ik zou veel liever hebben dat we ons best doen corona gericht in te dammen, zoveel mogelijk te zorgen dat het er gewoon niet meer is, en dan weer veel meer ruimte te hebben om dingen wel te doen, ipv langdurig net niks te doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:14

Shadow0 schreef:
Shadow0 schreef:
Je ziet onder andere de effecten van een nodeloos chaotische, langdurige lockdown zonder duidelijk plan of doel.

Hier wil ik nog iets aan toevoegen: de basisscholen moesten en zouden weer open. Inmiddels zijn op de HELFT van de basisscholen klassen naar huis gestuurd. De continuiteit van onderwijs is er dus helemaal niet. En uitbraken op school of in de klas geven hoe dan ook meer stress en meer onduidelijkheid en gedoe dan een georganiseerde sluiting.

Dat is wat mij zo tegenstaat aan dit beleid: uiteindelijk missen we allemaal meer dan nodig is: door de quarantaines en sluitingen her en der moeten mensen alsnog veel thuisblijven, nog los van alles wat dicht is. Het duurt alleen maar langer, EN het werkt niet toe naar een situatie die veiliger en stabieler is. In dat opzichten echt het slechtste van twee werelden. En ondertussen raken docenten, leerlingen en ouders besmet, en een deel zal daar langdurig gevolgen van ondervinden.

Als ik puur voor onze eigen situatie spreek, de sluiting geeft echt meer stress. En dat zag ik ook bij ouders en kinderen in onze directe omgeving. Wij hebben -gelukkig- op de school van onze dochter nog geen klassen naar huis zien gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:19

SusanH schreef:
Wij hebben -gelukkig- op de school van onze dochter nog geen klassen naar huis zien gaan.

Dus je kunt het eigenlijk niet weten want je hebt het niet meegemaakt? }:0

Sheran

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:26

Ik ben voor meer vrije keus wat dat betreft. Voor sommige kinderen/mensen is het stressvoller om naar school te gaan, voor anderen is het stressvoller om thuis te zitten. Als er toch hybride wordt lesgegeven, laat dat dan alsjeblieft een keus zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:28

Ik zou uiteindelijk willen dat het veel normaler wordt om dat soort keuzes te maken, maar denk wel dat als we toe willen werken naar een situatie met flink minder besmettingen, er in sommige opzichten geen keuze kan zijn. Iedereen voor zich zonder een duidelijk gezamelijk plan betekent voor nu vooral dat het heel lang duurt zonder dat er iets verbetert.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:29

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:
Wij hebben -gelukkig- op de school van onze dochter nog geen klassen naar huis zien gaan.

Uhm wij hebben op het vo halve klassen dus de leerlingen zijn 2 dagen in de week op school. Als de helft op school is, is de andere helft online en dat is een zeer welkome afwisselingen.
Ik heb nog nooit leerlingen gehad die zo graag naar school willen. Iedere week wordt er gevraagd of ze niet iedere dag mogen.

Wij hebben eerder wel klassen/afdelingen thuis gehad en dat werd gewoon online overgepakt. Helaas is online gewoon geen vervanging maar we moeten het er mee doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:31

lenaa_tje schreef:
Uhm wij hebben op het vo halve klassen dus de leerlingen zijn 2 dagen in de week op school. Als de helft op school is, is de andere helft online en dat is een zeer welkome afwisselingen.

Eh, de quote die je aanhaalt is niet aan jou? En je reactie heeft niet zoveel met mijn opmerking te maken?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:32

Shadow0 schreef:
Het eerste is natuurlijk dat je dan alvast een lekkere voorselectie doen: iedereen met 'onderliggend lijden' doet alvast niet mee in het verhaal.
(Wist je dat dit een themaweek is met als thema 'betekenisvol meedoen'? Ik heb vooral heel vaak gehoord hoe mensen met bv chronische ziektes alvast niet meetellen in afwegingen, alsof ze al helemaal afgeschreven zijn. Sterker nog: alsof zij de last zijn. Leuke boodschap. Terwijl het ook gewoon ouders zijn, en buren en klasgenoten en vrienden en collega's.)

Maar daarnaast: nee, dat valt niet mee. De schattingen over langdurige klachten lopen uiteen van 10 tot 40% van besmettingen, bij jongeren en kinderen ook rond de 10%. Dat gaat om VEEL gevolgen.

Ik reageer puur op jouw opmerking op de impact die het op een kind heeft als hij of zij corona krijgt of als één of beide van de ouders dit krijgen. En ik denk dat die impact van het ziek zijn erg meevalt t.o.v. de impact van de isolatie en de lock down. Maar bij kinderen met onderliggend lijden of wanneer één van de kinderen onderliggend lijden heeft zal dit heeft anders zijn.
En ga alsjeblieft weg met je themaweek betekenisvol meedoen. Ik schrijf verdorie niemand af en ik sluit niemand buiten. Sterker nog: alsof zij de last zijn???? Ik snap werkelijk waar niet hoe jij mijn woorden zo kunt interpreteren. Je geeft steeds weer een complete andere en vooral vreemde draai aan mijn woorden.

En schattingen die uiteen lopen van 10 tot 40% .... klinkt niet erg betrouwbaar en inderdaad het zijn schattingen.

Shadow0 schreef:
En? Heb je die allemaal een onderbouwde vragenlijst gegeven om aan te geven wat ze nog wel en niet aan klachten ervaren? Of is heel misschien de 'ik ken mensen die' niet zo'n hele betrouwbare manier om daadwerkelijk te weten wat er gebeurt?

Dit zijn mensen uit mijn hele directe omgeving. Mensen die ik dagelijks of wekelijks zie of spreek. Dus dan heb je daar een heel goed beeld van. Ik geef toch ook aan dat zij gelukkig geen klachten meer ervaren. Ik zeg toch nergens dat deze groep representatief is voor de rest van Nederland?

Shadow0 schreef:
En die enkele uitzondering, ach, geen probleem. Dan verlies je her en der eens een kind, als je met de meeste weer thuiskomt is je schoolreisje best geslaagd toch?

Kinderen die er enorm ziek van worden zijn een uitzondering ja. Waar zeg ik dat dit geen probleem is??? Want ik vind het wel degelijk naar dat er kinderen zijn die er erg ziek van zijn. Wat een akelige, kromme en belachelijke opmerking over dat schoolreisje. Wat verdraai je mijn woorden weer en interpreteer je ze weer totaal verkeerd.

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:

Wij wel, want wij hebben beide meegemaakt. Inderdaad gaf de sluiting hier ook veel meer stress.

Shadow, wij staan er totaal anders in. Wij zullen het nooit eens gaan worden. Dat is prima. Maar waar ik mij mateloos aan irriteer is hoe jij mijn woorden compleet verkeerd verdraait. Jij legt me woorden in de mond, die ik nooit gezegd heb. Jij suggereert compleet verkeerde dingen. Daarom is dit dan ook echt de laatste reactie op jou. Misschien moet jij jezelf ook de moeite besparen om op mij te reageren.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 26-03-21 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:34

Sheran schreef:
Ik ben voor meer vrije keus wat dat betreft. Voor sommige kinderen/mensen is het stressvoller om naar school te gaan, voor anderen is het stressvoller om thuis te zitten. Als er toch hybride wordt lesgegeven, laat dat dan alsjeblieft een keus zijn.

Bij ons is die optie er best.
Wij hebben er 2 die dit doen. 1 vanwege ov en 1 vanwege ouders. De één vanwege ov vind ik er dapper onder maar die mist vooral haar topsport.
De ander heeft er zwaarder mee, heeft het gevoel eenzaam te zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:35

Shadow0 schreef:
Ik zou uiteindelijk willen dat het veel normaler wordt om dat soort keuzes te maken, maar denk wel dat als we toe willen werken naar een situatie met flink minder besmettingen, er in sommige opzichten geen keuze kan zijn. Iedereen voor zich zonder een duidelijk gezamelijk plan betekent voor nu vooral dat het heel lang duurt zonder dat er iets verbetert.

Jij spreekt toch over continuïteit die niet bestaat door dat er af en toe klassen thuis zitten?
Iemand reageert daarop en die reactie is niet passend want niet zelf meegemaakt. Vind ik vreemd.

Wat is jou eigen ervaring dan?
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 26-03-21 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:36

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:

Vraag me af wat de koe toevoegt. Verder ga ik er niet op in.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:39

Morgenochtend mijn prio test onderwijs. Hopend op niet positief anders ingewikkelde puzzel op onze school.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:41

Vayo schreef:
En ga alsjeblieft weg met je themaweek betekenisvol meedoen. Ik schrijf verdorie niemand af en ik sluit niemand buiten.

Jawel. En ik ben het zo zat dat de maatschappij dat zo normaal vindt en ook helemaal geen interesse heeft in de mensen die daadwerkelijk worden buitengesloten of afgeschreven.

Citaat:
Sterker nog: alsof zij de last zijn???? Ik snap werkelijk waar niet hoe jij mijn woorden zo kunt interpreteren.

Het zijn niet alleen jouw woorden maar het is wel het verhaal wat steeds herhaald wordt. Iedere keer weer wordt herhaald dat het prima is als we allerlei mensen blootstellen aan corona, want dat het toch meestal niet mis gaat. En we nemen de maatregelen alleen maar om de zorg te beschermen (en misschien een beetje de kwetsbaren) - en aan de andere kant interesseert het mensen niet echt wat het daadwerkelijk betekent voor mensen die groot risico lopen op ernstig ziek worden en dood gaan. Ik hoor echt alleen maar herhaald hoe corona zelf als minder gevaarlijk wordt gezien dan de vaccins / maatregelen om corona te stoppen.

En dat is geen 'mening', dat is feitelijk onjuist.

[qutoe]En schattingen die uiteen lopen van 10 tot 40% .... klinkt niet erg betrouwbaar en inderdaad het zijn schattingen. [/quote]
Ach ja, schattingen door wetenschappers na gericht onderzoek, onder meerdere mensen in meerdere landen. Wie wil dat nou, als je ook gewoon je eigen buren als referentie hebt?

Citaat:
Shadow, wij staan er totaal anders in.

Blijkbaar ja. Ik vind het niet aanvaardbaar om kinderen bloot te stellen aan een besmettelijk virus met kans op langdurige klachten of zelfs hele ernstige gevolgen. Terwijl anderen het vinden dat het best aanvaardbaar is zolang de 'meeste' kinderen er geen last van hebben.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:46

Maar jij schuift de argumenten van onderwijs en het belang van contact met elkaar volledig weg.
Alles moet volgens jou wijken voor het voorkomen van Corona. Dat mag jij vinden maar anderen mogen het daar ook best oneens mee zijn. Ouders en kinderen kunnen best een andere keuze maken en nog langer vanuit huis in quarantaine blijven. Dat is dan in overleg met school. Waarom is daar wat mis mee?

Voor mij telt het psychisch belang (en ontwikkeling en dan heb ik het dus niet over leerachterstand) zwaarder mee.
Ik zie hoe leerlingen van 2 dagen school opbloeien en dat vind ik voor nu het risico waard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:49

Doen we dat niet continue in het leven:
Mensen bloodstellen aan schadelijke dingen?

Ik vind het eigenlijk haast erger dat we al ruim 15 jaar weten dat je bijv. in Rotterdam gemiddeld 7 jaar korter leeft en niemand die het kan schelen.
Met covid proberen we op z‘n minst nog om de boel re remmen. Al die duizenden kinderen die wereldwijd sterven aan fijnstof knippert niemand van met de ogen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:52

lenaa_tje schreef:
Maar jij schuift de argumenten van onderwijs en het belang van contact met elkaar volledig weg.

Nee, je hebt alleen nog nooit de moeite genomen om tot dat deel van de conversatie te komen. (En je hebt een aantal reacties die ik al veel eerder heb gegeven, blijkbaar gemist of je bent ze weer vergeten... die waar ik zei dat we de zomer hadden moeten gebruiken om voorbereidingen te treffen hoe we juist hadden moeten nadenken over de behoeften van leerlingen en de behoefte naar onderwijs.)

Citaat:
Alles moet volgens jou wijken voor het voorkomen van Corona.

Nee. Maar ik ben de ontregelende chaos helemaal zat, echt heel erg, en als we daaruit willen komen dan moeten we corona indammen. Hoe sneller we dat doen, des te eerder kunnen er weer dingen.
En dit heb ik je echt eerder geschreven. Ik wil helemaal niet dat alles wijkt voor corona, maar als we gezamelijk inspanningen doen om corona te stoppen, dan hebben we veel sneller resultaat en profiteren we daar allemaal van.

Waarom negeer je dat deel van mijn verhaal consequent?

Citaat:
Dat mag jij vinden maar anderen mogen het daar ook best oneens mee zijn.

Mag inderdaad. Als je het prima vindt dat we lekker veel mensen ziek laten worden en nog een tijd doorgaan met deze ellende mag dat zeker. Ik snap dus alleen helemaal niet waarom je dat zou willen.

Citaat:
Ouders en kinderen kunnen best een andere keuze maken en nog langer vanuit huis in quarantaine blijven. Dat is dan in overleg met school. Waarom is daar wat mis mee?

Dat het geen effect heeft op het indammen van corona, en dus niet leidt tot het snel weer mogelijk maken van andere dingen. Dat gekwakkel maakt de lockdown en alle schade langer, niet korter. Dat is er mis mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:56

Sizzle schreef:
Ik vind het eigenlijk haast erger dat we al ruim 15 jaar weten dat je bijv. in Rotterdam gemiddeld 7 jaar korter leeft en niemand die het kan schelen.

Mij wel. Mij kan dat veel schelen, en ik vind het erg.

Het heeft hier verder niets mee te maken, maar ik vind het erg.

Citaat:
Met covid proberen we op z‘n minst nog om de boel re remmen.

Dat doen we niet. Er is niet geprobeerd om het daadwerkelijk te remmen, er is geprobeerd het uit te smeren. Dat is er nou juist zo schadelijk aan. Ik wil juist wel dat we het afremmen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:00

Nou goed ik stop. Jij beschuldigt mij en andere bokkers van eenzijdig lezen. Dat vind ik van jou Posts. Ook als iemand probeert een inhoudelijk argument te geven schuif jij dat direct weg met waarom dat echt totale onzin is. Ook dat is geen discussie dat is je mening door drammen.

Ik ben het met je eens dat het risico’s met zich mee brengt maar verder zie ik niet goed in hoe het anders moet. En daar zijn wij het dan dus niet eens.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:05

Mijn vriendin is longverpleegkundige.
En ze zijn in het ziekenhuis serieus aan het opschalen.

Staat schril in contrast met mijn werkplek
We hebben eindelijk weer een beetje lucht. Nog 10 bewoners op de cohort...
Morgen de laatste veegronde en dan is iedereen die wil gevaccineerd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:09

Zo, ik ga nu het spel pandemic legacy spelen, eens zien hoe ik het er vanaf breng.
De gebruiksaanwijzing is in iedergeval ingewikkelder dan die van een pcr apparaat :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:12

lenaa_tje schreef:
Nou goed ik stop. Jij beschuldigt mij en andere bokkers van eenzijdig lezen. Dat vind ik van jou Posts. Ook als iemand probeert een inhoudelijk argument te geven schuif jij dat direct weg met waarom dat echt totale onzin is. Ook dat is geen discussie dat is je mening door drammen.

Sommige dingen zijn totale onzin. Je vindt dat mijn kijk op scholen beperkt is, maar ik maak me zorgen om de staat van het onderwijs als je het verschil tussen feiten,onjuiste feiten en meningen niet kunt maken.

Citaat:
Ik ben het met je eens dat het risico’s met zich mee brengt maar verder zie ik niet goed in hoe het anders moet. En daar zijn wij het dan dus niet eens.

Maar je zou bv eens kunnen lezen wat ik schrijf en daar dan op ingaan? Ik heb echt al een heleboel genoemd over hoe het anders kan, maar om een of andere reden sla je dat steeds over.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:12

Die heb ik zeker gelezen en dat zijn voor mij geen reële opties :)
Jij noemt dit aanmodderen na een niet effectieve lockdown. Ik heb al een aantal keer gevraagd wat het alternatief is?
Ik zie het opsluiten van mensen niet als alternatief. Voor mij is dat dus geen optie. Er zijn weinig landen echt geslaagd in Corona totaal buiten de door houden.
En ja ik blijf jou opvatting over het nut en doel van school bijzonder vinden. Daarin vind ik jou opvatting enorm beperkt.

Maar goed toch weer laten verleiden door een reactie. Ik sluit dus af na een week hybride onderwijs waar ik blij ben dat ik een paar gelukkige gezichten heb gezien door fysiek onderwijs.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 26-03-21 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:17

lenaa_tje schreef:
Die heb ik zeker gelezen en dat zijn voor mij geen reële opties :)

Maar waarom negeer je ze?
Citaat:
Jij noemt dit aanmodderen na een niet effectieve lockdown. Ik heb al een aantal keer gevraagd wat het alternatief is?

En daar heb ik antwoord op gegeven. Maar dat negeer je.

Citaat:
Ik zie het opsluiten van mensen niet als alternatief. Voor mij is dat dus geen optie. Er zijn weinig landen echt geslaagd in Corona totaal buiten de door houden

Eigenlijk ieder land dat op zeker moment besluit de aanpak van corona serieus te nemen komt heel ver daarmee.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:20

Zie mijn reactie hierboven. Zolang jij niet met concrete voorbeelden komt ipv. Ideaal plaatjes die net zo goed andere heftige gevolgen hebben. Zullen wij het niet eens zijn.
Vind jij het dan nodig om persoonlijke aanvallen te plaatsen over de zorgen over onderwijs door mijn gebrek aan reactie vermogen op jou. Dat is aan jou. Fijne avond :)