Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:26

Loretta schreef:
Dat is ook een beetje de gedachte waarom ik binnen zit.

https://www.gelderlander.nl/berg-en-dal ... ~aea89646/

Lekker hypocriet. Niet van jou hoor, van die man in het artikel. Eerst een week geleden nog op vakantie gaan naar Spanje, terwijl toen echt al duidelijk was dat dat heel onverstandig was. En dan nu na thuiskomst gaan zeiken dat we in NL niet streng genoeg zijn. Wat een pannekoek.

Ik snap niet dat mensen maar blijven zeggen dat men hier laconiek zou zijn. Ik zie dat nauwelijks om me heen. Mensen proberen er het beste van te maken, maar dat is iets anders.
De groep die laconiek is wordt nogal uitvergroot door de berichten op social media denk ik.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:27

lenaa_tje schreef:
@destination Maar volgens dat bericht mag je dan niet meer met die gene een ronde met de hond of een blokje om. Die gene woont daar tenslotte niet. Terwijl in veel gevallen de hulpbehoevende persoon geen contacten heeft met andere mensen. Dan verklaar je iemand tot 0 sociaal contact.
En dan heb ik het niet over samen naar de winkel.

"In der Öffentlichkeit ist, wo immer möglich, zu anderen als den unter I. genannten Personen ein Mindestabstand von mindestens 1,5 m einzuhalten.
Der Aufenthalt im öffentlichen Raum ist nur alleine, mit einer weiteren nicht im Haushalt lebenden Person oder im Kreis der Angehörigen des eigenen Hausstands gestattet."

Dit zijn de regels die eronder staan. Wanneer je zelf inschat dat een bezoek strikt noodzakelijk is, is het nog toegestaan, want je mag je met maximaal 1 andere persoon die niet in je huis woont op straat bevinden.

Loretta

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:28

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:31

Loretta schreef:
Dit is een mooi artikel en het laat ook de onrechtvaardigheid van het hele triagemodel zien.

https://joop.bnnvara.nl/opinies/triage

Het is wellicht onrechtvaardig, maar hoe stel jij voor dat het opgelost wordt wanneer er niet voldoende plekken zijn?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:32

amber15 schreef:
https://bibliotheek.ortho.nl/39770/chin ... -covid-19/

Dit klinkt positief. Hoge dosis vitamine C heeft een positief effect. Van de 358 corona-patiënten die hoge doseringen vit C in hun bloed toegediend kregen, overleed niemand en ze verbleven gemiddeld 3-5 dagen korter in het ziekenhuis.

Van dit soort berichten krijg ik altijd een beetje de kriebels...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:33

Kwam deze op Twitter tegen...

“Meeuwen snappen het wel”
Afbeelding

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:34

Destination schreef:
Loretta schreef:
Dit is een mooi artikel en het laat ook de onrechtvaardigheid van het hele triagemodel zien.

Het is wellicht onrechtvaardig, maar hoe stel jij voor dat het opgelost wordt wanneer er niet voldoende plekken zijn?

Ik zou het ook niet willen meemaken. Ik begrijp het wel op een logisch niveau. Maar als het mij zou overkomen met iemand van men familie zou ik moord en brand schreeuwen. Tis een keuze die je niet wil maken/meemaken Y;(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:35

Destination schreef:
Loretta schreef:

de mensen die nu willens en wetens het virus helpen verspreiden zouden achter aan moeten sluiten. Maar ik snap ook wel dat daar moeilijk op te controleren is. Bij de triage zit iedereen opeens al de hele week binnen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:36

Loretta schreef:
de mensen die nu willens en wetens het virus helpen verspreiden zouden achter aan moeten sluiten. Maar ik snap ook wel dat daar moeilijk op te controleren is. Bij de triage zit iedereen opeens al de hele week binnen.

Ja, precies. Het is bijna niet te controleren wie zich aan de regels heeft gehouden en wie een feestje aan het bouwen was. Dus hoe wil je het dan oplossen?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:38

Een arts zal die afweging ook nooit maken lijkt me, die kijkt puur naar wie heeft de beste overlevingskansen.

Een arts kan toch niet ook nog op de stoel van een rechter gaan zitten?

Dat dat heel bitter is als het je overkomt, ja dat is zeker zo...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:40

Waar ik straks ineens aan dacht.

Zullen de hamsteraars veelal 'oudere' mensen geweest zijn? Het viel mij op dat tampons, maandverband en inlegkruisjes gewoon constant voorradig geweest zijn.

Dat zou voor mij dan weer een van de belangrijkste dingen zijn om extra in huis te halen mocht er sprake zijn dat we niet zomaar uit huis mogen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:40

En dan komt daar nog een moeilijkheid bij - maar dit wordt een hele ethische discussie: die persoon die nog op een terras heeft gezeten - hoeveel personen zijn daar weer van afhankelijk? Heeft hij een vrouw en drie bloedjes van kinderen? Is zij werkgever en als zij overlijdt, gaat dan haar hele bedrijf over de kop en staan er 20 mensen (met bijbehorende gezinnen) op straat? Hebben ze een pensionstal en moeten al die mensen in deze tijd een nieuwe plek gaan zoeken voor hun paard?
Niemand wil zijn kind kwijt!! Maar ik snap wel dat er gekeken wordt naar overlevingskans en niet naar of je wel binnen bent gebleven.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:41

PSvanLot schreef:

Zullen de hamsteraars veelal 'oudere' mensen geweest zijn? Het viel mij op dat tampons, maandverband en inlegkruisjes gewoon constant voorradig geweest zijn.

Dat zou voor mij dan weer een van de belangrijkste dingen zijn om extra in huis te halen mocht er sprake zijn dat we niet zomaar uit huis mogen.

Die krengen zijn zo duur dat vrouwen die alleen kopen wanneer ze in de aanbieding zijn :') Er is een grens die mensen niet willen overschrijden. Hier waren alle bakproducten e.d. uitverkocht, behalve de dure verpakking boekweit van €5.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:41

Laatst bijgewerkt door purny op 22-03-20 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:42

Dat durf ik niet te zeggen, maar het zou me niets verbazen. Toen we mijn schoonmoeder gingen verhuizen vonden we ook overal zeep en wasmiddel. Zij had de oorlog bewust meegemaakt.

Shadow0

En dat hoort zo, bij artsen. Maar ik vind dat er best wat mensen zijn in de maatschappij die erg gemakkelijk die redenatie aanpakken, en het ook niet zo'n heel groot probleem vinden dat het dan de mensen met bv gezondheidsproblemen eerst zijn die doodgaan, want dat zijn zij niet. Als ik bv op andere plekken meelees, dan vond men het wel best om wat zwakken en ouderen te laten doodgaan. Niet die in hun familie, maar verder, ach, even doorbijten en opgeruimd staat netjes.

Je kunt de keuze tussen welke patient een hartverscheurend dilemma vinden (de meeste mensen) of als een makkelijke rekensom. Dat laatste gaat af en toe toch net iets te makkelijk. (Al valt dat op Bokt gelukkig echt heel erg mee.)

PSvanLot

Destination schreef:
PSvanLot schreef:

Die krengen zijn zo duur dat vrouwen die alleen kopen wanneer ze in de aanbieding zijn :') Er is een grens die mensen niet willen overschrijden. Hier waren alle bakproducten e.d. uitverkocht, behalve de dure verpakking boekweit van €5.

Duur? Een doosje bij de Jumbo kost een euro, heb je er 36 ofzo? Daar is weinig duurs aan.

Nikass

Marie_Anne schreef:
Loretta schreef:
Dat is ook een beetje de gedachte waarom ik binnen zit.

https://www.gelderlander.nl/berg-en-dal ... ~aea89646/

Lekker hypocriet. Niet van jou hoor, van die man in het artikel. Eerst een week geleden nog op vakantie gaan naar Spanje, terwijl toen echt al duidelijk was dat dat heel onverstandig was. En dan nu na thuiskomst gaan zeiken dat we in NL niet streng genoeg zijn. Wat een pannekoek.

Ik snap niet dat mensen maar blijven zeggen dat men hier laconiek zou zijn. Ik zie dat nauwelijks om me heen. Mensen proberen er het beste van te maken, maar dat is iets anders.
De groep die laconiek is wordt nogal uitvergroot door de berichten op social media denk ik.

Mensen zijn niet alleen laconiek, maar gewoon asociaal. Zie jij het niet om je heen? De beelden van het Amsterdamse bos en het strand zeggen toch genoeg?
Als ik mijn honden uitlaat loop ik regelmatig een aantal meter de berm in, omdat mensen anders gewoon rakelings langs je heen lopen. En dan woon ik niet in een druk bevolkt gebied.
Hoe moeilijk kan het zijn om anderhalve meter afstand te houden? Mensen sturen op deze manier aan op een totale lockdown.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-03-20 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:45

PSvanLot schreef:
Duur? Een doosje bij de Jumbo kost een euro, heb je er 36 ofzo? Daar is weinig duurs aan.

De prijs van merkloze tampons ken ik niet, maar de o.b. pro comfort normaal 32 stuks is €5,09 bij de kruidvat. Dus ik haal altijd een voorraad als ze in de aanbieding zijn. En wellicht slaan vrouwen nu hun ongesteldheid over als ze de pil slikken omdat ze niet cranky willen zijn tijdens de persoonlijke isolatie :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:51

Destination schreef:
PSvanLot schreef:

De prijs van merkloze tampons ken ik niet, maar de o.b. pro comfort normaal 32 stuks is €5,09 bij de kruidvat. Dus ik haal altijd een voorraad als ze in de aanbieding zijn. En wellicht slaan vrouwen nu hun ongesteldheid over als ze de pil slikken omdat ze niet cranky willen zijn tijdens de persoonlijke isolatie :=

Tampons is ook werkelijk het enige waar ik een extra doosje van heb meegenomen.. :')
Bij de makro.. :') Katjingggggg

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:54

PSvanLot schreef:

Hoeveel mensen gebruiken er wc papier? En hoeveel mensen gebruiken er maansverband en tampons?

Denk dat daar het grootste verschil vandaan komt. Iedereen gebruikt wc-papier, maar een beperkte gebruikt maandverband en tampons (zelfs niet alle vrouwen, want mensen in de overgang, zwangeren en vrouwen met bepaald evormen van anticonceptie gebruiken het niet).

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:54

ik vind het opvallend dat over het algemeen overal minder stijging is. Tenminste Italië, Nederland, Duitsland, belgië (toch). Is dat om het feit dat er minder getest word in het weekend? Minder test capaciteit? Ik weet dat in ons ziekenhuis sinds deze week ook op zondag getest kan worden, maar dat was niet zo. Hoe is dat met andere ziekenhuizen, GGD etc. etc. Zijn huisartsenposten terughoudender contact op te nemen met een GGD? Ik vind het opvallend dat er in een weekend verlaging van de cijfers zichtbaar is.

En natuurlijk heb ik hier geen bron van. :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:55

Destination schreef:
PSvanLot schreef:

Aldi heeft ook OB, de grote doosjes. Zijn ze goedkoper dan bij de supermarkt (tenminste hier haha)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:58

mariekeoo schreef:
ik vind het opvallend dat over het algemeen overal minder stijging is. Tenminste Italië, Nederland, Duitsland, belgië (toch). Is dat om het feit dat er minder getest word in het weekend? Minder test capaciteit? Ik weet dat in ons ziekenhuis sinds deze week ook op zondag getest kan worden, maar dat was niet zo. Hoe is dat met andere ziekenhuizen, GGD etc. etc. Zijn huisartsenposten terughoudender contact op te nemen met een GGD? Ik vind het opvallend dat er in een weekend verlaging van de cijfers zichtbaar is.

En natuurlijk heb ik hier geen bron van. :j

Op het journaal werd er gezegd dat de cijfers van de zondag vaak vertekenen omdat de gegevens nog niet of trager binnenkomen.