Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HopeMyDay

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:23

Tegen slakken gebruik ik nooit korrels o.i.d. ik zet altijd een klein bakje met bier tussen de slaplanten. Dat werkt net zo effectief en je krijgt geen gif in je bodem.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:01

Koffie poeder helpt ook tegen slakken

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:36

HopeMyDay schreef:
Tegen slakken gebruik ik nooit korrels o.i.d. ik zet altijd een klein bakje met bier tussen de slaplanten. Dat werkt net zo effectief en je krijgt geen gif in je bodem.

Het is een biologische korrel. Ik kon hem ook niet krijgen als particulier :n Dus in 2021 moet ik nog maar een emmertje vragen. Bier heb ik ook geprobeerd en kippenvoer, koffieprut ook maar niks hielp hier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:55

HopeMyDay schreef:

Gelukkig heb ik hazelwormen in de moestuin, slakken is een van de weinige beestjes waar ik daar geen last van heb.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:00

daffie1986 schreef:
Libera schreef:
Is er hier toevallig iemand die meidoorn en aalbes heeft staan, en mij aan zaden daarvan kan helpen?

Wilde ze graag online bestellen en dan mijn moeder op laten sturen naar de USA, maar ik kan ze dus nergens vinden...

Probeer een klein beetje NL na te bootsen hier, heb ook al Andijvie geplant :D

Meidoorn heet Hawthorn en verkrijgbaar in USA:
https://www.rollingrivernursery.com/com ... 0kQAvD_BwE en ik zag ook zaadjes op Amazon voorbij komen.

Aalbes is een red currant en wat het eerst zoekresultaat op Google liet zien is dat zowel de red als de black currant in het verleden verboden was in USA. Vandaag nog steeds in sommige staten. Ook daarvan wordt via Amazon zaad verkocht. En hier worden ze verkocht en staan o.a. de staten die ze verbieden: http://www.honeyberryusa.com/honeyberry-plants-3.html

Weet niet of de andijvie ook uit nl komt, maar die wordt ook in USA verkocht https://www.rareseeds.com/

Dankjewel, helaas had ik die al gemaild en zijn ze daar allemaal uitverkocht :( weten ook niet of en wanneer ze weer nieuwe krijgen... Amazon heb ik een paar keer geprobeerd, maar dan krijg je of niks of dode zaadjes oid, word ook allemaal vanuit Turkije en Oekraine enzo verkocht en dat vertrouw ik dan al niet :\

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 01:27

Libera schreef:
Dankjewel, helaas had ik die al gemaild en zijn ze daar allemaal uitverkocht :( weten ook niet of en wanneer ze weer nieuwe krijgen... Amazon heb ik een paar keer geprobeerd, maar dan krijg je of niks of dode zaadjes oid, word ook allemaal vanuit Turkije en Oekraine enzo verkocht en dat vertrouw ik dan al niet :

Oh, dat schiet ook niet op dan. Ja, ik kan hier wel aan zaad komen maar wist niet dat jullie dat zo mogen ontvangen joh. Hier moet je dat echt helemaal speciaal invoeren

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 03:38

daffie1986 schreef:
Libera schreef:
Dankjewel, helaas had ik die al gemaild en zijn ze daar allemaal uitverkocht :( weten ook niet of en wanneer ze weer nieuwe krijgen... Amazon heb ik een paar keer geprobeerd, maar dan krijg je of niks of dode zaadjes oid, word ook allemaal vanuit Turkije en Oekraine enzo verkocht en dat vertrouw ik dan al niet :

Oh, dat schiet ook niet op dan. Ja, ik kan hier wel aan zaad komen maar wist niet dat jullie dat zo mogen ontvangen joh. Hier moet je dat echt helemaal speciaal invoeren

Hier volgens mij ook, officieel :o maar volgens mij checken ze dat niet echt ofzo...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:27

jay.. eindelijk een kipje broeds. ze zit nu op 7 eitjes.. ik ben benieuwd.

ik heb wel eens zaadjes via aliexpress besteld, eigenlijk niet echt bij nagedacht dat dat met invoer wel eens niet zou mogen. Ik weet de regels voor China naar NL eigenlijk niet. Het is op zich wel een leuk experimentje, op het zakje stonden alleen chinese tekens, dus ik heb nog geen idee wat er uit gaat komen.
Afbeelding
het zouden paulownia bomen moeten worden :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:05

Was het hele topic kwijt is mijn stipje gewoon weg. :oo

Overzichtje O:) :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De 2 kasdruiven die er al stonden.
Afbeelding
Tomaten in de kas (staan nog niet goed en moet ik dringend wat aan gaan doen).
Afbeelding
Druiven die nog naar buiten moeten.
Afbeelding
Zaaigoed.
Afbeelding
Wildgroei.
Afbeelding
Afbeelding
Nog meer zaaigoed en wildgroei.
Afbeelding
Heermoes gier wat heerlijk in de kas staat te stinken. :')
Afbeelding
Paar aardbeien.
Afbeelding
Paar aardappelen.
Afbeelding
Afbeelding
Sugar snaps.
Afbeelding
Uien & sjalots.
Afbeelding
2 Rijen wortels, 2 rijen sjalotjes, 2 rijen wortels en kruiden/sla/radijs (van links naar rechts).
Afbeelding
Bietjes gewone kogel en egyptische platronde.
Afbeelding
Zomertarwe (kippenvoer, bodemverbeteraar, zeer weinig onkruid).
Afbeelding
Andijvie.
[imghttps://myalbum.com/photo/7oc98Ga2Ffjm/360.jpg][/img]
Prei (-3 afgeknaagd net onder de grond).
Afbeelding
Spinazie.
Afbeelding
Sla & Pluksla.
Afbeelding
Suikermais (heb nog reserve planten in de kas staan).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kool planten en baby plantjes.
Afbeelding
Maggiplanten heb er 3 dus er moeten er eigenlijk 2 weg al kom een voor een deel in de ren terecht.
Afbeelding
3 Rijen bonen in de lage bak.
Afbeelding
Rest in de lage bak zijn aardappelen. Net zit er overheen tegen invliegende eenden. |o
Afbeelding
Blauwe bessen.
Afbeelding
Roze bosbessen.
Afbeelding
Vooraan zaaimengsels (bijen, vlinder, lieveheersbeestje) en daar achter vaste planten en nog meer. Wil eigenlijk nog meer bollen in de grond voorjaars bollen en meer. En zit te twijfelen of ik nog een paar clematissen erbij gaat halen om langs het gaas te laten klimmen.
Afbeelding
Bloemenrandje langs het pad.
Afbeelding
Braam die het ondanks het drastische snoeiwerk geweldig in bloei staat. Framboos doet het niet heel geweldig en heeft last van de droogte.
Afbeelding
Peertjes (ongeveer 20 stuks over verschillende bomen).
Afbeelding
Afbeelding
Appeltjes (ongeveer 10 stuks over 2 bomen).
Afbeelding
Kippenhok 2.0 in upgrade. Moet binnen nog even wit kalken afmaken. Compostbak ervoor verhuizen naar zijn toekomstige plek kan ik laatste deel groen verven van de buitenkant. En op een deel golfplaten vervangen voor een houtplaat die al kant en klaar geverfd is (buitenkant groen en binnenkant witkalk). Als alles geverfd is kunnen de ramen erin gemaakt worden.
Afbeelding
Insectenhotel heeft ook aardig wat boekingen. :')

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:06

juval schreef:
jay.. eindelijk een kipje broeds. ze zit nu op 7 eitjes.. ik ben benieuwd.

ik heb wel eens zaadjes via aliexpress besteld, eigenlijk niet echt bij nagedacht dat dat met invoer wel eens niet zou mogen. Ik weet de regels voor China naar NL eigenlijk niet. Het is op zich wel een leuk experimentje, op het zakje stonden alleen chinese tekens, dus ik heb nog geen idee wat er uit gaat komen.
[ [url=m/civ5FC.jpg]Afbeelding[/url] ]
het zouden paulownia bomen moeten worden :)

Dat soort dingen zijn altijd zo leuk, vooral als het dan nog echt wat word!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:21

Marcella schreef:
Was het hele topic kwijt is mijn stipje gewoon weg. :oo

Overzichtje O:) :
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
De 2 kasdruiven die er al stonden.
[ Afbeelding ]
Tomaten in de kas (staan nog niet goed en moet ik dringend wat aan gaan doen).
[ Afbeelding ]
Druiven die nog naar buiten moeten.
[ Afbeelding ]
Zaaigoed.
[ Afbeelding ]
Wildgroei.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Nog meer zaaigoed en wildgroei.
[ Afbeelding ]
Heermoes gier wat heerlijk in de kas staat te stinken. :')
[ Afbeelding ]
Paar aardbeien.
[ Afbeelding ]
Paar aardappelen.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Sugar snaps.
[ Afbeelding ]
Uien & sjalots.
[ Afbeelding ]
2 Rijen wortels, 2 rijen sjalotjes, 2 rijen wortels en kruiden/sla/radijs (van links naar rechts).
[ Afbeelding ]
Bietjes gewone kogel en egyptische platronde.
[ Afbeelding ]
Zomertarwe (kippenvoer, bodemverbeteraar, zeer weinig onkruid).
[ Afbeelding ]
Andijvie.
[imghttps://myalbum.com/photo/7oc98Ga2Ffjm/360.jpg][/img]
Prei (-3 afgeknaagd net onder de grond).
[ Afbeelding ]
Spinazie.
[ Afbeelding ]
Sla & Pluksla.
[ Afbeelding ]
Suikermais (heb nog reserve planten in de kas staan).
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Kool planten en baby plantjes.
[ Afbeelding ]
Maggiplanten heb er 3 dus er moeten er eigenlijk 2 weg al kom een voor een deel in de ren terecht.
[ Afbeelding ]
3 Rijen bonen in de lage bak.
[ Afbeelding ]
Rest in de lage bak zijn aardappelen. Net zit er overheen tegen invliegende eenden. |o
[ Afbeelding ]
Blauwe bessen.
[ Afbeelding ]
Roze bosbessen.
[ Afbeelding ]
Vooraan zaaimengsels (bijen, vlinder, lieveheersbeestje) en daar achter vaste planten en nog meer. Wil eigenlijk nog meer bollen in de grond voorjaars bollen en meer. En zit te twijfelen of ik nog een paar clematissen erbij gaat halen om langs het gaas te laten klimmen.
[ Afbeelding ]
Bloemenrandje langs het pad.
[ Afbeelding ]
Braam die het ondanks het drastische snoeiwerk geweldig in bloei staat. Framboos doet het niet heel geweldig en heeft last van de droogte.
[ Afbeelding ]
Peertjes (ongeveer 20 stuks over verschillende bomen).
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Appeltjes (ongeveer 10 stuks over 2 bomen).
[ Afbeelding ]
Kippenhok 2.0 in upgrade. Moet binnen nog even wit kalken afmaken. Compostbak ervoor verhuizen naar zijn toekomstige plek kan ik laatste deel groen verven van de buitenkant. En op een deel golfplaten vervangen voor een houtplaat die al kant en klaar geverfd is (buitenkant groen en binnenkant witkalk). Als alles geverfd is kunnen de ramen erin gemaakt worden.
[ Afbeelding ]
Insectenhotel heeft ook aardig wat boekingen. :')

Krijg je dat allemaal opgegeten? :oo

Juval: Leuk hé! Hier is er ook weer eentje al anderhalve week bezig. Ze heeft 6 bevruchte eitjes onder liggen.

Hier was vorige week nummer 4 broeds geworden. Toen had ik het wel even gehad, die heb ik buiten gezet :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:40

Van de druiven weet ik nog niet, maar gelukkig loop er een voor op de rest dus hopelijk een beetje verspreiden druiven oogst. := Rest fruit gaat koelkast en/of vriezer in. Pruimenboom die vorig jaar geweldige opbrengst had hangt nu niet zo heel veel in. Ouders eten ook met een deel groenten en aardappelen (en aardbeien) mee. En mocht ik nog teveel hebben de buren kan ik vast ook nog wel blij maken.

Zodra de eerste opbrengsten zijn ga ik ook groenten uit de vriezer opruimen (gaan naar oom).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:11

Druiven kan je ook heel goed siroop van maken.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:26

Marcella ik kom voor je tuin onder mijn meeleessteen vandaan, wat heb je het toch weer mooi voor elkaar en zo strak. <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:45

Van de boskoop druiven maak ik vaak druivensap die ik verdunt met water drink, omdat ze anders te sterk zijn.

:o

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:24

Super netjes Marcella :j

Hier ben ik klaar met de eerste rij palen := nog twee rijen te gaan... planken erop, isolatoren erin en draad bevestigen. Buitenste hekken worden ook nog verlaagd en de planken komen dan in twee lagen strak op 1 lijn. Nu hangen de planken nog trapsgewijs.

Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:32

Waarom verlaag je de hekken?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:39

Omdat ik alleen nog kleine pony's heb. De vorige bewoner had friezen en tinker hengsten lopen. Dat hek is nogal overkill voor shetlanders en A pony's _O- de buitenste hekken zijn 175cm hoog, ik verlaag ze naar 140 :j net zo hoog als dit hek:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:47

Vanwaar heb je die prachtige tuinzetel?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:52

Die leren? Ooit op marktplaats gehaald. Die hoort eigenlijk in huis, maar de katten en de hond hebben de bekleding gesloopt en sindsdien staat hij met lekker weer in de tuin :+ de rest van het jaar in de schuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:53

Oh verdorie. Had hier super gestaan :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:56

DeMolenhoek schreef:
Oh verdorie. Had hier super gestaan :D

Je mag hem gratis ophalen als de corona maatregelen versoepeld zijn? :P

Met een kleedje erover ziet hij er nog goed uit en hij zit nog super :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:53

Mooi.

Weer een kleine aanpassing op het kippenhok met als voordeel dat de ren nog een stukje groter wordt. En nu bodem redelijk dicht gemaakt met gaas en zover als het kan met een boom in de ren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:06

Afbeelding
Compostbak nog op oude plek, maar wel voorbereiding gemaakt om gaas te leggen.
Afbeelding
Compostbak verhuist. Nu kan ik laatste deel van het hok groen verven en de compostbak voorzien van een nieuwe verf laag. Maar al wat grond wat overtallig was. Na het maaien was ook de conclusie dat het in een put liep met risico dat het een modderbende zou worden. En ik kan de kleirotzooi uit de grote compostbak nu in de ren kwijt. Waterton, perzikken boompje en nog een maggiplant verwijderen en dan word het hele stuk dus ren. Iets meer dan de 2x2 die er eerst ongeveer zou komen. O de groene tegels liggen nog niet goed en moet er even 4 erbij halen.

Gaas lig net onder de tegels en de compostbak staat ook net op een randje. Nu alleen hopen dat het ook nog hufter proef gaat zijn.

Nu alleen nog gaan verzinnen hoe ik bovenkant dicht ga krijgen in verband met boom (denk dat ik een soort van 6 hoek ga maken voor om de boom heen). :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:31

Als je iets met een net doet: knip een cirkel uit waar de boomstam doorpast en knip vanaf 1 zijde het net daar naartoe open. Vervolgens rijg je de rand van die cirkel met bindtouw of ijzerdraad (deze stam verdikt niet veel meer lijkt mij, dus dan is ijzerdraad de stevigere optie) rondom de boom vast. Een spijkertje in de stam waar je het aan vast kan binden, dat het niet afzakt. En met touw ook de insnede aan elkaar rijgen.