Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steeph

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:56

Volgens Wikipedia word een keizersnede bij een koe liever staand gedaan vanwege de darmen die er anders uit kunnen vallen.
Ik neem aan dat daar in de wijde omgeving weinig koe/paard liften zijn, laatstaan dat die op tijd kunnen arriveren...

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Keizersnede_(rund)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:00

Uh, hier in Nederland komt er ook geen lift aan te pas hoor als er een keizersnede word gedaan := Als ze er al bij zijn gaan liggen moet je even moeite doen om ze weer omhoog te krijgen, maar na de verdoving blijven ze eigenlijk altijd staan.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:07

Dat is dan mijn fout. Ik dacht van wel.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:10

Er zullen vast koeien zijn die het niet volhouden en in een lift worden gehangen als die toevallig aanwezig is maar over het algemeen niet.

Al worden er hier ook niet heel veel keizersnedes uitgevoerd hoor, alleen als het echt niet past. Vleeskoeien vaak, of melkkoeien die gedekt zijn door een vleesstier.

Schapen hebben veel sneller de neiging om te gaan liggen tijdens het lammeren. Die worden vaak over een strobaal gelegd om het staande effect na te bootsen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:22

Ik denk dat dat er ook aan ligt hoe ver het kalfje al is.
Vaak liggen ze al in het geboortekanaal en is het makkelijker hem via de achterkant er uit te krijgen dan terug te duwen en een keizersnede te doen. Plus, een keizersnede zorgt voor littekenweefsel wat ook niet bevorderlijk is voor volgende zwangerschappen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:01

Waarom zijn zoveel mensen bang voor de tandarts?

Gisteren brak er een stuk kies af waardoor ik vanmorgen met heel veel tegenzin de tandarts gebeld heb.. Terwijl ik dat bij een huisarts of ziekenhuis totaal niet heb. En bij de tandarts heb ik niet eens een nare ervaring gehad ofzo.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:03

Ik persoonlijk heb echt een eikel van een tandarts gehad, dus bij mij weet ik waar het vandaan komt :D

Kan het niet iets zijn van "iedereen is bang dus ik ben ook bang"? (Ik ben even het woord er voor kwijt)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:04

Steeph schreef:
Ik persoonlijk heb echt een eikel van een tandarts gehad, dus bij mij weet ik waar het vandaan komt :D

Kan het niet iets zijn van "iedereen is bang dus ik ben ook bang"? (Ik ben even het woord er voor kwijt)

Kuddegedrag? :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:02

Ik had ook ook zak van een tandarts... eerder een soort slager. (even als voorbeeldje; als kind ging ik voor controle en een melktand was aan het beginnen los te komen maar zat nog echt vast. Rukte die hem er opeens uit met de uitspraak "zo, die is eruit!" bloeden als een rund, tandvlees beschadigd :') en het duurde gigantisch lang voordat de nieuwe tand er was. Ook als volwassen ondanks dat ik nooit wat had vond ik het niet fijn er heen te gaan. Vaak als je in de wachtkamer zat hoorde je mensen binnen gillen, hij was ook heel erg anti-verdoving... "pijn is relatief" _O-

Nu heb ik een schat van een tandarts, fantastische man en ik ga echt met plezier er heen :+
Terwijl ik toch een keer een wortelkanaal behandeling heb moeten ondergaan na het afbreken van een kies na een val.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:58

Mij is tot mijn 18e voorgehouden dat ik geen gaatjes had. Toen een foto laten maken en 'ineens' twaalf gaatjes...

Haha, die's gek :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:07

Ach ik moest een keer terug komen om wat tandplak te verwijderen. Bleek dat ik een gaatje had, wat hun dus al wisten. Hadden ze me ook niet even verteld.. Heb ze maar even gezegd dat ik dat volgende keer toch graag wil weten van tevoren %)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:47

Het komt doordat je plat op je rug ligt, dus onbeschermd. Dan hangt er een figuur boven je dat in je mond zit- die is belangrijk om te overleven (eten, drinken en communicatie). Dan is het ook zo dat je niet kunt praten tijdens de behandeling, ook al kun je dingen ook anders kenbaar maken.

Voor sommige mensen is dat niet het ergste, maar als ze bezig zijn komt er een vloeistof, die ze soms niet goed wegzuigen. Dit kan verstikkingsgevoel teweeg brengen.

Je ligt dus in een kwetsbare positie 'vast', en er wordt aan iets belangrijks gewerkt.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:03

Wat doet je maag vanbinnen (beweging) als je maag knort?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:17

Samentrekken :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:12

Hoe wisten ze vroeger hoe je kaarten van landen moest maken? (Dus de landsgrenzen en provincies enzo, hoe die eruit zagen). Vroeg ik me af nadat ik wat kaarten uit de 17e eeuw zag.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:42

Eske_B schreef:
Hoe wisten ze vroeger hoe je kaarten van landen moest maken? (Dus de landsgrenzen en provincies enzo, hoe die eruit zagen). Vroeg ik me af nadat ik wat kaarten uit de 17e eeuw zag.

Gewoon, meten. Verder lag er vaak wel ergens vastgelegd wat van wie was, en anders was een kaart de perfecte manier om dat alsnog te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:20

Hoe landt een vlieg op het plafond? Want ze vliegen rechtop, maar landen op z'n kop. Maken ze en soort halve salto?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:22

Blijheid schreef:
Hoe landt een vlieg op het plafond? Want ze vliegen rechtop, maar landen op z'n kop. Maken ze en soort halve salto?

Idd...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:14

Of een halve schroef, hm, eens onderzoeken of daar slo mo filmpjes van te vinden zijn....
Edit, antwoord gevonden; ze vliegen normaal tot vlak onder het plafond, grijpen dan het plafond met hun voorpoten, en flippen dan over door hun voorwaartse snelheid, pats, geland.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:05

Had je filmpjes gevonden Kuggur? Ik ben nu ook gefascineerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:11

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:15

Leuk om te zien.
En wat een oud filmpje. zo oud hij is :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:41

Eske_B schreef:

Citaat:
Gewoon, meten. Verder lag er vaak wel ergens vastgelegd wat van wie was, en anders was een kaart de perfecte manier om dat alsnog te doen.

Behalve landmeetkunde kwam er ook erg veel rekenwerk aan te pas - men denke als Hollanders aan het belang van zeekaarten en de uitvinding van de sextant waarmee de schipper op de oceaan de positie tov. de Poolster kon vaststellen. Daarna nog de lengtegraad bepalen...!
En tot op de huidige dag blijven die keuzes: "hoe beeld ik een bol af op een plat vlak?"
(Mind: op de meeste kaarten is Europa loeigroot en centraal afgebeeld, en is Afrika verkleind...)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:36

Mag je kleding terugbrengen/ruilen in de zelfde winkel maar dan in een andere stad? Heb het over Primarkt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:46

Dat zou je bij de winkel moeten vragen; sommige winkels vinden dat prima, anderen niet