Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:49

Century schreef:
Witte vlekjes bedoel je? Zijn luchtbelletjes, dan heb je je nagels ergens tegen gestoten.

link
En als je googelt zie je nog veel meer links :)

Ahh i see , ik heb lijntje en stipjes op mijn nagels . Zover ik weet niet gestoten maar staat wel

Axivoca123

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 03:17

Wat kwam eerst? De kip of het ei? :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 06:57

Die was al besproken meen ik? :P

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:39

:j

Even een meer filosofische vraag.
Kijk ik weet dat het met weerkaatsing van het licht te maken heeft enzo. Maar waarom is een appel rood. Waarom weerkaatst die bijvoorbeeld niet blauw licht?? En waarom is een banaan geel. Waarom weerkaatst die die kleur en geen andere kleur??

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:03

Een appel weerkaatst al het licht, behalve de kleur rood. Daarom zien wij dus een rode appel als een rode appel, en niet als een blauwe appel. Zoiets was het volgens mij.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:58

Maar waarom weerkaatst de appel dan de kleur rood juist niet? Waarom weerkaatst de appel niet alle licht behalve blauw?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:02

BlondCowgirl schreef:
Maar waarom weerkaatst de appel dan de kleur rood juist niet? Waarom weerkaatst de appel niet alle licht behalve blauw?

Omdat een appel rood is...

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:08

Maar waarom ia de appel rood? Waarom is de appel niet blauw? :')

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:10

De rode kleur is een gevolg van de omzetting van antioxidanten van de suikers in de vrucht, dit geeft de appel een zoete smaakt. Daarom is een appel niet blauw.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:37

O dus de kleur geeft meer een beetje de smaak aan??

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:47

drawerlover schreef:
O dus de kleur geeft meer een beetje de smaak aan??

Voor insecten wel, voor ons niet specifiek (alhoewel wij ook weten dat een rode appel eerder zoet is dan zuur.)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:33

Heb wel eens een agent gehoord die vertelde dat de gezichtsuitdrukkingen van verdronken mensen hem altijd bijblijven :o Je schijnt bij mensen die verdronken zijn heel veel paniek te zien in het gezicht. Of de dood zelf daadwerkelijk pijnloos is weet ik niet maar wel vrij snel dus er zit wss niet veel tijd tussen de paniek en het daadwerkelijke dood gaan..

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:35

Verdrinken duurt lang hoor, is een behoorlijk heftige dood en absoluut iets dat ik niemand toewens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:36

Eu... Dat kan helemaal niet. Spieren worden slap, die blijven niet in de positie staan zoals de persoon is overleden. Zelfs de rimpels worden gladder. Wat vermoedelijk bij de overledene gebeurd is dat de mond open zakt en de ogen open. Denk aan een verbaasde blik op dat moment. Maar.. Dat gebeurt bij heel veel overledenen. Ogen vallen open en de mond zakt naar beneden.

En een lichaam dat lang in het water heeft gelegen.. Nou ja dat is idd niet smakelijk. Het moment van verdrinken zelf is kort, het is de strijd daarvoor die vaak niet prettig is. Ik wens het ook niemand toe.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:18

het water loopt toch gewoon je longen in, en daarvoor probeer je boven te blijven dat gaat vast ook met kopje onder en weer kort boven... en dan stik je gewoon.. lijkt mij niet snel gaan...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:18

Nikass schreef:
Janneke2 schreef:
Gelukkig is dit niet waar: een "persoonlijkheisdsstoornis" is echt heel erg goed te genezen.

Handicap nummer 1: de taal. Het woord hoort volgens sommige psychologen afgeschaft te worden: het doet schade, overbodige schade. Mensen krijgen het gevoel aangepraat, dat zijzelf fout zijn, tot. in de kern.
Nou, dat staat nog maar helemaal te bezien op het moment dat de diagnose wordt gesteld.
De beter term zou zijn: de lange lijn in je biografie.

Handicap 2: selffulfilling prophesy. Tot zo'n twintig jaar terug gold borderline als een restcategorie, en het waren mensn waartegen gewaarschuwd werd. "Pas op, geloof ze niet, ze proberen je te manipuleren! " Ja, als je niet geloofd wordt als je in acute psychische nood zit, dan ga je dat krijgen.
Pas 5 jaar terug heeft een Nederlandse psychiater een brave uitsplitsing van 4 groepen borderliners gemaakt.
De therapeute professor doctor Marsha Linehan, die een uitstekende therapie ontwierp tegen borderline, heeft pas na haar pensionering bekend gemaakt dat zijzelf ook borderline heeft.

Handicap 3: sommige lui zijn erg vroeg met de diagnose "het deugt niet op de lange lijn van de biografie".
Officieel mag je geen ""persoonlijkheidsstoornis"" toegewezen krijgen voor je 18e verjaardag. - maar de logica is, dat je in feite eerst eens even een tijd op jezelf moet wonen, afstand nemen van je opvoeders etc etc. - dan eventueel therapie tegen de aanwezige problemen. - Mogelijk daarna therapie 'die een steek dieper gaat'.
In sommige gezinnen is het helaas erg functioneel gedrag, om als je een dropje wilt, te zeggen dat je een pepermuntje wil. Dan is "het huis uit gaan" een cultuur schok. Met mogelijk bijbehorende problemen.

Handicap 4: vanwege voorgaande ellende volgt er zelden een therapie die effect kan sorteren.
Voila: "niet te genezen! "
Uiteraard: ook als je alle handicaps opruimt, kan je niet altijd bij iedereen alles weghalen, dat is zo.
Maar de "is gelijk" van 'dit is een persoonlijkheidsstoornis, dus niet te genezen' - nee.

Ik kan je verhaal niet helemaal volgen en kan er daarom niet goed inhoudelijk op reageren. Met je conclusie ben ik het niet eens; je vormt je persoonlijkheid namelijk maar één keer. Dit kan je later niet nog eens over doen of herstellen. Een stoornis in de persoonlijkheid is daarom niet te genezen als zodanig.
Een persoonlijkheidsstoornis gaat overigens niet alleen over borderline.
Dat mensen onheus bejegend worden en dat er verkeerde diagnoses worden gesteld staat daar los van.

Ik heb borderline ;) En ik geloof dat ik echt wel kan genezen van mijn stoornis. Waarom? Omdat ik al van veel gedragingen ben genezen. Heb sinds twee jaar therapie en ben er nog lang niet, maar er zijn al veel dingen in mijn gedrag aangepaste en mijn gedachten zijn daarmee mee gegaan, waardoor mijn persoonlijkheid veranderd is.

Voorbeeld: Ik ervaar extreme emoties, extremer dan de gemiddelde mens. Alles bij mij voelt erg vergroot, verdriet, woede etc. Ik uitte ze ook erg vergroot. Als een vriend kortaf reageerde dan dacht ik meteen Ow nee, die zal wel boos op me zijn, ik heb iets gedaan. Wat heb ik gedaan? Is hij boos omdat ik een opmerking maakte dat zijn trui niet mooi is? Nou, als hij daarom al boos is, dat is belachelijk zeg. Pfft, belachelijk dat hij boos op me is. Prima. Hij boos, ik boos, die rotzak. En dus reageer ik kattig terug naar die vriend, die niet weet wat hem overkomt, want die heeft geen idee waarom ik boos ben. Hij reageerde gewoon kortaf omdat hij even druk was met zijn moeder die hem smste met iets belangrijks of wat dan ook.

Ik heb in therapie geleerd instrumenten geleerd om daarmee om te gaan. Dat ging zo. Een vriend reageert kortaf. Mijn gedachte: Ow nee, die zal wel boos op me zijn, ik heb iets gedaan, wat heb ik gedaan, is hij boos omdat ik een opmerking maakte dat zijn trui niet mooi is? Nou, als hij daarom al boos is, pfft belachelijk. Hij boos, ik boos! Die rotzak... Maar wacht eens even, nee.. Wat heb je geleerd? Wat doet hij; hij reageert kortaf. Hoe voelt dat; vervelend, pijnlijk. Waarom voelt dat zo; omdat ik onzeker ben over mezelf en bang dat hij mij of onze vriendschap niet meer leuk vind. Is dat een realistische gedachte? Nee, niet echt. Kan er een andere reden zijn dat hij kortaf reageert? Ja.. Is het dan rechtvaardig om boos op hem te zijn, als je de reden niet weet? Nee... Dus? Dan moet ik er naar vragen waarom hij kortaf reageert of het laten gaan (als ik dat kan), want de kortafheid gaat niet om mij.

Na een jaar therapie werd die gedachte gang steeds eerder onderbroken door 'wacht eens even' totdat die wacht eens even niet meer eens ter sprake kwam en is de gedachte geworden.. Ow, een vriend reageert kortaf... Ow, nouja, zal wel iets anders zijn, prima.

Dat vind ik 'genezen'. Als in een aangeleerde manier van gedrag en denken (dus je persoonlijkheid) is met behulp van therapie gewijzigd.

Nog niet alles, soms voel ik nog extreem en heb ik geleerd eerst te denken, te analyseren en dan pas te handelen, dus handel nog zeer weinig naar mijn emotie (soms nog wel), maar gezien de vooruitgang denk ik dat ik daar best van kan genezen. Eerst voel je het nog wel, maar gedraag je je anders.. En op den duur zorgt het nieuwe gedrag dat je hebt aangeleerd en waar je je naar gedraagt, dat je gevoel, je manier van denken, erin meegaat... En je manier van denken dus word aangepast.

Geloof dan ook zeker wel dat een persoonlijkheidsstoornis te genezen is en niet alleen mee te leren leven is. Heb nog wel een lange weg te gaan en nu is het vooral dat ik leer om ermee te leven.. Maar als ik kijk naar hoeveel gedragingen van mij al veranderd zijn en hoeveel gedachten van mij daarin zijn mee gegaan en hoe mijn persoonlijkheid daardoor ten goede is veranderd, dan geloof ik toch echt wel in genezing. Ik was jaren geleden echt een heel ander persoon met een heel andere manier van denken en doen, dan dat ik nu ben. Ik geloof dan ook echt wel dat persoonlijkheid kan veranderen en dat dit niet iets is van 1x 'samenstellen'. Je doet zoveel indrukken op in je leven, dingen die impact kunnen hebben op jouw als persoon, en dingen die je kunnen doen veranderen. Je persoonlijkheid veranderd en groeit met je leven.

Daarnaast kan ik wel zelfreflecteren. Juist daardoor kan ik inzien wat ik fout en goed doe en ervan leren.. Leren om bepaalde dingen niet te doen.. En ik ben ook niet antisociaal :P. Integendeel juist. Ik zal toegeven dat er ook genoeg mensen zijn met een persoonlijkheidsstoornis, borderline of iets anders,die niet kunnen zelfreflecteren en antisociaal zijn (mijn moeder bijvoorbeeld), maar scheer alles aub niet over één kam.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:47

Citaat:
Het is een scheefgroei in de persoonlijkheid. Als er tijdens het vormen van de persoonlijkheid (ongeveer tot je twintigste jaar) dingen verkeerd gaan, veelal pedagogische en affectieve verwaarlozing, ernstige geweldservaringen enz dan KAN er een persoonlijkheidsstoornis ontstaan. Het is geen aangeboren ziekte want je persoonlijkheid is nog niet gevormd bij je geboorte. Een persoonlijkheidsstoornis is niet te genezen. Je kunt er tot op zekere hoogte mee leren omgaan. Meestal wordt het gedrag wat milder als mensen ouder worden (40+)

....en dat is aan de ene kant het verhaal. - aan de andere kant: er is volstrekt reguliere kritiek op dit verhaal.
Wat precies is nu een persoonlijkheid? Hoe bepaal je dat?
...en gesteld, dat je pedagogisch en wat al niet verwaarloosd bent, hoe kan een ander mens ooit vaststellen, welk gedrag "gestoord" is en wat niet?
(Om de gedachte te bepalen: er zijn helaas ouders, die hun kinderen de "keuze" aanbieden: ' wil je een dropje of een chocolaatje?' - En als je een dropje wilt, moet je in dat gezin dus vooral zeggen dat je chocolade wilt.....)

Soms wordt gesteld, "dat een persoonlijkheid, als die rond het 20ste levensjaar eenmaal is gevormd, niet meer zou kunnen veranderen".
Ik heb geen idee, op welk empirisch onderzoek dit gebaseerd zou zijn.
Ik hoor in elk geval tot de mensen die ;) geloven, dat je als mens je hele leven door verandert dan wel: veranderen kunt.
Het is dus een bijzonder vage term.

En het is vooral ook een erg omineuze term - een behandelend psycholoog mag zulke termen naar de letter van de wet niet eens gebruiken. (Self fulfilling prophesy: zo mag een psycholoog niet met een cliënt omgaan.)
Citaat:
Hoewel er sprake kan zijn van een beperkte gewetensfunctie, lijden mensen vaak erg onder hun stoornis (ook al merk je dat als buitenstaander niet en kunnen de mensen met een stoornis dat zelf vaak ook niet goed verwoorden)
Mensen met een persoonlijkheidsstoornis zoals antisociaal zijn moeilijk of niet in staat tot zelfreflectie.

In het boekje staan vele verschillende vormen van ""persoonlijkheidsstoornissen"". In drie groepen geclusterd: de bange groep, de agressieve groep en de moeilijk grijpbare groep. Beperkte gewetensfunctie komt totaal niet voor in de bange groep/cluster, daar zijn nog wel eens mensen ingedeeld die giga gebukt gingen onder hun geweten....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:02

Christiene schreef:
het water loopt toch gewoon je longen in, en daarvoor probeer je boven te blijven dat gaat vast ook met kopje onder en weer kort boven... en dan stik je gewoon.. lijkt mij niet snel gaan...

Dat is dus de strijd ervoor :)* . Heb je die docu over die tsunami al eens gezien, toevallig. Een vrouw samen met een vriend op vakantie. Op een gegeven moment zegt ze dat ze de strijd met het water en het meesleuren opgaf en haar longen gewoon vol liet lopen. Ze heeft t wel overleefd omdat ze moment weer boven kwam of op t droge een van die twee. Echt het moment van verdrinken zelf schijnt echt niet lang te duren, maar ja die strijd ervoor kan echt een kwelling zijn.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:04

Pff t lijkt me toch echt niet grappig..
Ik had een keer een droom over verdrinken. En (vraag me niet hoe ik weet hoe dat voelt want ik heb geen idee :') ) ik voelde gewoon letterlijk mn longen vollopen met water, vreselijk was dat.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:23

Wat ik me nou afvraag.. als je moet niezen, maar het komt niet, dan kan je recht in het licht (zon, lamp) kijken en vaak moet je dan wel niezen. Hoe komt dat? Waarom wordt het niezen getriggered door direct licht in je ogen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:26

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:29

Het is enkel wat ik gehoord heb Sammie, dat je lichaam verder verslapt begrijp ik ook wel maar wellicht bedoelde hij de blik in de ogen van de mensen? Het is in ieder geval een reactie geweest die me altijd is bijgebleven.

Het overlijden aan verdrinken zelf is vrij vlot. Als je longen vol zitten met water is het toch snel gedaan. De strijd daarvoor zal verwacht ik hels lang aanvoelen maar toch zul je het zonder zuurstof ook niet langer volhouden dan een aantal minuten neem ik aan.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:15

En juist op het moment dat de longen vollopen en het dus 'nog maar een oaar minuten' zal duren worden het de langste minuten van je leven.

Is bijvoorbeeld vergelijkbaar met het bellen van een ambulance in een noodsituatie, voor je gevoel duurt het eeuwen voor ze er zijn terwijl ze feitelijk er binnen 5 minuten waren...

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:52

AmyII schreef:
En juist op het moment dat de longen vollopen en het dus 'nog maar een oaar minuten' zal duren worden het de langste minuten van je leven.

Is bijvoorbeeld vergelijkbaar met het bellen van een ambulance in een noodsituatie, voor je gevoel duurt het eeuwen voor ze er zijn terwijl ze feitelijk er binnen 5 minuten waren...

Ik ben een keer bijna bewusteloos in het water geworden waardoor ik ging ademen en er water in mijn longen liep. Dat moment was inderdaad net of het eeuwen duurden. Komt ervan als je een opstopping maakt met z'n allen op een glijbaan in het zwembad. En dat je dan ook vooraan ligt. omdat iedereen op mij viel zeg maar kon ik niet meer naar boven

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 23:01

Wat een leerzame antwoorden hierboven.

Ik durf er bijna geen simpele tussendoor te gooien, maar vanavond kwam dit bij ons boven:

Als je bij de Mac een big mac besteld zijn het drie lagen brood, twee onderkantjes en één bovenkant.
Wat doen ze dan met die overgebleven bovenkantjes broodje?