Wat heb jij vandaag op te biechten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:17

Ik vind ook dat mensen om deze reden een keus moeten kunnen blijven houden. Als jij je om wat voor reden dan ook niet prettig voelt bij een genderneutraal toilet, moet je die keus kunnen maken.

De nuance zit hem voor mij erin dat iemand niet gaat lopen schreeuwlelijken dat genderneutrale toiletten onzin zijn. Want er zijn ook genoeg mensen waarvoor die wel heel erg belangrijk zijn.

TLDR; leef en laat leven.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:23

Varekaj schreef:
Nog eentje in de trant eten en drinken: aan het pak vers geopende koffie snuiven <3

Ik lust geen koffie, mar mijn vriend probeert mij over te halen door mij steeds aan een nieuw pak te laten ruiken.

Dat vind ik erg lekker ruiken, je moet er alleen geen water doorheen laten lopen.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:31

Ik heb dat met tabak.

In een pakje vind ik t heerlijk ruiken _O-

Roken doe ik niet, want zo astmatisch als een deur. En als iemand t rookt vind ik t ook niet perse lekker ruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:40

M_D_H schreef:
Niwla schreef:
Ik snap dat wel. :j Een spinnenfobie is ook niet echt een reëele angst, net als hoogtevrees, claustrofobie en noem maar op. De kans dat een spin je iets aandoet, je van een toren afvalt of dood gaat in een klein hokje is klein maar de angst is heel echt.

Ik zou me ‘s avonds op een rustig station bijvoorbeeld ook prettiger voelen in een damestoilet dan in een genderneutraal toilet.

En los van dat, als een omstander opdat rustige station een man een damestoilet in ziet gaan, is dat een opvallende situatie waardoor je sneller geneigd bent om even te kijken of het wel goed gaat of dat er iets aan de hand is of ... vul zelf maar in, waardoor je wellicht kan voorkomen dat een andere vrouw in een situatie komt waar trauma's opgelopen worden.

Als jij op dat rustige station een man een genderneutrale toilet in ziet gaan, dan is dat helemaal niet bijzonder...

Het is een irrationele angst maar ergens zit er ook een kern van waarheid in.

Maar goed, ik ben voorstander van de drie type toiletten, net als dat ik een voorstander ben voor een M, V of X op je paspoort :j
Ik denk dat je de oplettendheid en neiging tot ingrijpen van de meeste mensen nogal overschat. Tenzij je zelf op zoek of onderweg bent naar de wc, is de kans nihil dat je dusdanig bewust naar de ingang kijkt dat zoiets je zou opvallen. En dan moet het ook nog maar net een toiletruimte zijn die echt in de stationshal zit en niet in een gangetje waarin je niet kunt zien welke deur waarnaartoe leidt.

De kern van waarheid zit hem imo niet in welk pictogram er op de deur staat, maar in het feit dat er mannen loslopen die het op vrouwen hebben voorzien, en die laten zich echt niet tegenhouden door gescheiden wc’s.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:07

Het zou bij mij echt 0 vraagtekens oproepen, man dat uit damestoilet komt ergens op station of in de kroeg. Tenzij die bebloede kleding aan heeft of een geweer bij zich ofzo :=

Maar goed ik ben redelijk wat gewend van arbeidershotels, illegaal verhuur en dergelijke, dan deel je altijd je wc met mannen en dan van die kaalgeschoren semi-permanent bezopen types. Ook vaker alleen een mannentoilet op het werk gehad omdat personeel van timmerfabrieken etc over het algemeen mannelijk is :+ Nooit last van gehad. Mijn ervaring is dat aanranding veel eerder in vertrouwde omstandigheden gebeurt, niet als bezopen mensen van beide geslachten toevallig bij elkaar staan te piesen.

Telpeva schreef:
Biecht naar aanleiding van een discussie in een ander topic :P

Vaak genoeg snap ik echt geen hol van de Nederlandse taal, en als ik dan een tekst typ dan hoop ik dat er niet teveel fouten in staan. Ik ben gewoon naar school geweest, heb altijd geoefend, altijd mijn stinkende best gedaan maar de kwartjes landen gewoon niet. Ik heb echt geen talenknobbel... :+

Ook een taalbiecht, ik heb eigenlijk nooit in mijn leven een les Nederlandse taal gehad, laat staan een cursus oid, ik brei er altijd maar wat van :Y) Soms heb ik nog van die irrationele angst betrapt te worden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:11

Nou, hier was het echt geen vertrouwde omgeving hoor.

Maar goed.

En wellicht overschat ik de oplettendheid van anderen wel, ik ben zelf een heel oplettend persoon en heb eigenlijk altijd wel door als er iets gebeurd wat niet "normaal" is :j

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:11

Ik kom ook even binnenvallen over het genderneutrale toilet. Vind ik top, helemaal voorstander van, maar dan wel náást een mannen- en vrouwentoilet.

Ik vind mannentoiletten vies (en ja, ik heb er behoorlijk wat schoongemaakt) en ik vind het prettig om mij even terug te trekken in het damestoilet; even je make-up goed doen, even aan je bh of string sjorren. Dat laatste doe je niet als er mannen bij zijn en mijn ervaring is dat mannen constant 'ontzéttend grappige' opmerkingen maken als je je make-up of haar of wat dan ook doet.
"Je ziet er weer prachtig uit hoor!"
"Even die lipjes tuiten"
"Wil je mijn haar ook even borstelen?"

Om te kotsen gewoon :\

Edit; ik vind dat iemand die geboren is als man en nu vrouw is of voelt gewoon welkom is op het damestoilet hoor!
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 13-07-22 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:23

Maar gaan jullie dan allemaal uit van wc's in uitgaansgelegenheden en stations, waar er toch minder controle is, of ook op werk, school, restaurants etc.?

Toevallig hebben een collega en ik gisteren nog gebruik gemaakt van een gemengde wc- en doucheruimte (allemaal individuele hokjes, maar wel met spiegels in het gemeenschappelijke deel), waar zij ook nog even haar make-up ging bijwerken. Zelfs de racing lads maakten geen opmerkingen, die zijn gewoon bezig met zichzelf en hun eigen taken. Idem in een hostel waarin ik gewoond heb, daarin was ook alles gemengd en ik voelde me echt niet meer bekeken of minder veilig.

En aan m'n bh of string sjorren doe ik überhaupt niet in het openbaar. :+ Dat doe ik wel in de privacy van het hokje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:31

Ik voel me gewoon niet veilig, dat heeft niks te maken of ze wel iets doen of niet. Ik voel me kwetsbaar op toilet en juist omdat ik al een traumatische ervaring heb gehad voel ik me niet veilig als er dan mannen bij zijn. Overal, maakt niet uit wat voor gelegenheid.
Mijn hoofd is gewoon in extreme alertheid dan, man = niet te vertrouwen in kwetsbare situaties.

Maar dat is ook zo als er een verlaten gang naar de gescheiden wc's is. Dat vind ik ook niet veilig :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:34

Geen biecht, en ik weet ook niets van genderneutrale toiletten, maar ik wil even een compliment uitdelen aan Telpeva en Fly_high: ik vind jullie berichten prima te lezen en begrijpen hoor! Nou kan dat zijn omdat ik ook een talenkrater heb... :')

Koken kan ik alleen als ik stap voor stap een recept volg. Ik kan echt niet zelf ingrediënten en kruiden erbij verzinnen en er dan iets fatsoenlijks van maken.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:39

Ik ben van mening dat iedereen zich prettig moet voelen op het toilet, dus zowel genderneutrale mensen, als mannen en vrouwen.
Dat er rekening gehouden moet worden met alle genders vind ik een heel goede, zeker in een tijd waarin het lang niet vanzelfsprekend is dat iedereen erbij hoort. Maar daarbij moeten niet de mensen vergeten worden die zich volledig man of vrouw voelen en ook zo geboren zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:49

MyWishMax schreef:
Ik voel me gewoon niet veilig, dat heeft niks te maken of ze wel iets doen of niet. Ik voel me kwetsbaar op toilet en juist omdat ik al een traumatische ervaring heb gehad voel ik me niet veilig als er dan mannen bij zijn. Overal, maakt niet uit wat voor gelegenheid.
Mijn hoofd is gewoon in extreme alertheid dan, man = niet te vertrouwen in kwetsbare situaties.

Maar dat is ook zo als er een verlaten gang naar de gescheiden wc's is. Dat vind ik ook niet veilig :+
Überhaupt verlaten gangen, mijn hoofd gaat dan meteen in horrorfilm modus. :') (Daarom kijk ik ook nooit horrorfilms. := )

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:01

Het valt mij op dat zowel mannen als vrouwen toiletten goor zijn, maar zodra er gemengd gebruik van gemaakt wordt (op bijvoorbeeld campings), dat het dan relatief schoner is.
Snap dat onderscheid niet zo: je wilt een pot of een urinoir gebruiken, lijkt me.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:14

Mkango schreef:
Maar gaan jullie dan allemaal uit van wc's in uitgaansgelegenheden en stations, waar er toch minder controle is, of ook op werk, school, restaurants etc.?

Toevallig hebben een collega en ik gisteren nog gebruik gemaakt van een gemengde wc- en doucheruimte (allemaal individuele hokjes, maar wel met spiegels in het gemeenschappelijke deel), waar zij ook nog even haar make-up ging bijwerken. Zelfs de racing lads maakten geen opmerkingen, die zijn gewoon bezig met zichzelf en hun eigen taken. Idem in een hostel waarin ik gewoond heb, daarin was ook alles gemengd en ik voelde me echt niet meer bekeken of minder veilig.

En aan m'n bh of string sjorren doe ik überhaupt niet in het openbaar. :+ Dat doe ik wel in de privacy van het hokje.

Alle toiletten. Ik voel mij gewoon oprecht niet prettig dan.
Ik heb zelf dan weer minder moeite met de gedeelde gang, ik ga er wel van uit dat als ik het in die gang op een gillen zet, mensen mij horen en komen redden.
Dat gevoel heb ik in een gesloten ruimte dus niet...

Jij hebt het gevoel misschien niet, maar anderen wel.
Omdat jij dat gevoel niet hebt, maakt dat het gevoel van anderen natuurlijk niet minder waar.

Ik heb af en toe zelf het gevoel dat het hier lastig is om je te verplaatsen in de gevoelens van anderen, het wordt nogal makkelijk gebagatelliseerd, zo van: ik erken dit niet dus is het niet zo :o
Geen aanval hoor, maar meer het gevoel wat ik af en toe krijg

Verlaten gangen in het algemeen heb ik dan weer wel een schijthekel aan, ik loop altijd met mijn telefoon in mijn handen met het nummer van mijn man onder een sneltoets :') _O-

Ik ben bijvoorbeeld ook gek op kastelen en ruïnes, maar absoluut niet dat ik er ooit alleen in loop hoor, er moet iemand mee :') _O-

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 11:55

Er zijn sowieso plekken waar ik niet alleen wil zijn, ook niet op de wc.

Maar verder vind ik gender neutraal ideaal. Ik ga ook best nog vaak gewoon naar het mannen toilet als er een enorme rij staat bij de vrouwen en de mannen zo doorlopen.

Ik kijk wel heel nadrukkelijk niet in de richting van eventuele pispotten en recht naar een hokje :P
Ik wil de rest van de aanwezigen niet ongemakkelijk maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:22

M_D_H schreef:
Mkango schreef:

Alle toiletten. Ik voel mij gewoon oprecht niet prettig dan.
Ik heb zelf dan weer minder moeite met de gedeelde gang, ik ga er wel van uit dat als ik het in die gang op een gillen zet, mensen mij horen en komen redden.
Dat gevoel heb ik in een gesloten ruimte dus niet...

Jij hebt het gevoel misschien niet, maar anderen wel.
Omdat jij dat gevoel niet hebt, maakt dat het gevoel van anderen natuurlijk niet minder waar.

Ik heb af en toe zelf het gevoel dat het hier lastig is om je te verplaatsen in de gevoelens van anderen, het wordt nogal makkelijk gebagatelliseerd, zo van: ik erken dit niet dus is het niet zo :o
Geen aanval hoor, maar meer het gevoel wat ik af en toe krijg

Verlaten gangen in het algemeen heb ik dan weer wel een schijthekel aan, ik loop altijd met mijn telefoon in mijn handen met het nummer van mijn man onder een sneltoets :') _O-

Ik ben bijvoorbeeld ook gek op kastelen en ruïnes, maar absoluut niet dat ik er ooit alleen in loop hoor, er moet iemand mee :') _O-

Goh, dat zeg ik toch ook nergens. Misschien een idee om anderen geen woorden in de mond te leggen? :)* Waarom zou ik mijn ervaring met gemengde wc’s niet mogen delen, maar de mensen met negatieve gevoelens of ervaringen wel? Het was een oprechte vraag, want ik kan me namelijk wél goed voorstellen dat het in een uitgaansgelegenheid met dronken mensen niet prettig voelt, maar ik ga niet uit, dus zo ver reikt mijn ervaring niet, daarom vraag ik het. :)*

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:12

Ik vind het idee van een genderneutraal toilet in principe goed, alleen zou ik inderdaad dan óók een ruimte willen waar ik kan kiezen om alleen met vrouwen te zijn. Ook in het geval van vrouwen die bijvoorbeeld een hoofddoek dragen — deze passen ze vaak aan bij de spiegels van het toilet, dat kan alleen als er geen mannen in de ruimte komen. Dat is dan toch ook een vorm van uitsluiting? Of niet?

Edit: onduidelijk. Met de laatste zin bedoel ik dat, als we alle toiletten genderneutraal maken, er dus geen ruimte is voor deze vrouwen om hun hoofddoek buiten het zicht van een man eventjes af te doen en opnieuw om te doen — en deze zich vrouwen daardoor buitengesloten zouden kunnen voelen.
Laatst bijgewerkt door Eapy op 13-07-22 13:15, in het totaal 2 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:13

Ik leg je nergens iets in de mond, ik geef alleen iets aan ;)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:46

Biecht: ik vind veel mensen overgevoelig. We leven in een harde wereld, true. Maar deze wereld is fluffy in vergelijking met de wereld van honderd jaar geleden.

Ik kan ook enorm boos worden wanneer iemand me ongewenst aanraakt in bijvoorbeeld de kroeg en ik vind dat ook echt niet kunnen. Maar daarna schud ik het van me af en ga verder. Hoe veel mensen ik op tiktok tegen kom die ''anxiety'' hebben: volgens mij meer wel dan niet.

Zó veel mensen moeten tegenwoordig in onze samenleving met fluwelen handschoentjes behandeld worden. Honderd jaar geleden (en in sommige landen nog steeds) worden meisjes op hun 14e uitgehuwelijkt aan een man waar ze vervolgens tien kinderen mee moeten krijgen. En daar kraait/kraaide geen haan naar. Als je je dat beseft, worden onze problemen zo veel kleiner.

Sorry als ik hier iemand mee voor de kop stoot, maarja daarom is het ook een biecht.

Edit: Ik doel met deze biecht niet op LGBTQ+ en racisme.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:54

borstnoot schreef:
Biecht: ik vind veel mensen overgevoelig. We leven in een harde wereld, true. Maar deze wereld is fluffy in vergelijking met de wereld van honderd jaar geleden.

Ik kan ook enorm boos worden wanneer iemand me ongewenst aanraakt in bijvoorbeeld de kroeg en ik vind dat ook echt niet kunnen. Maar daarna schud ik het van me af en ga verder. Hoe veel mensen ik op tiktok tegen kom die ''anxiety'' hebben: volgens mij meer wel dan niet.

Zó veel mensen moeten tegenwoordig in onze samenleving met fluwelen handschoentjes behandeld worden. Honderd jaar geleden (en in sommige landen nog steeds) worden meisjes op hun 14e uitgehuwelijkt aan een man waar ze vervolgens tien kinderen mee moeten krijgen. En daar kraait/kraaide geen haan naar. Als je je dat beseft, worden onze problemen zo veel kleiner.

Sorry als ik hier iemand mee voor de kop stoot, maarja daarom is het ook een biecht.

Eens hoor. Ik heb zelf ook minder leuke dingen meegemaakt. Maar ik voel me nu niet meteen geïntimideerd als bvb bouwvakkers fluiten/roepen als ik langs loop.

Natuurlijk zijn dingen als mishandeling/ seksueel misbruik/ racisme/ discriminatie vreselijk.
Maar heb het idee dat sommige mensen echt van ieder dingetje een probleem maken.

Bvb meiden die een ultra kort rokje dragen en een topje waar de borsten nog net niet uit rollen, en vervolgens lopen piepen als mannen ernaar kijken.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:00

Precies.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 16:02

Sherivey schreef:
Bvb meiden die een ultra kort rokje dragen en een topje waar de borsten nog net niet uit rollen, en vervolgens lopen piepen als mannen ernaar kijken.

Hier groot fan van skimpy outfitjes, en kijken doe je niks aan. Maar als ik met 2 koters op de fiets zit en ik krijg opmerkingen vind ik dat best wel nasty.

Mannen mogen zich best wel een beetje inhouden, ook als mijn billen uit m'n broekje vallen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:03

borstnoot schreef:

Ik vind het een beetje raar dat we nu niks erg mogen vinden omdat het 100 jaar geleden nog erger was :=

Er wordt tegenwoordig steeds meer onderzoek gedaan naar oorzaken en gevolgen van angst/anxiety problematiek en PTSS. PTSS is pas ‘ontdekt’ na de Vietnam oorlog bij Amerikaanse veteranen. De gevolgen zijn niet mals, heeft niks met ‘fluffy’ maatschappij te maken, maar met hoe onze hersenen werken.

En ja, die problemen bestonden 100 jaar geleden en in andere landen ook al, maar toen was er geen aandacht voor. Dat is pas triest, niet dat nu ‘ineens iedereen overal’ last van lijkt te hebben.

Dat 1 op de 3 vrouwen een negatieve seksuele ervaring heeft en 1 op de 8 vrouwen seksueel geweld heeft meegemaakt is al erg genoeg.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:16

Urbanus schreef:
Sherivey schreef:

Hier groot fan van skimpy outfitjes, en kijken doe je niks aan. Maar als ik met 2 koters op de fiets zit en ik krijg opmerkingen vind ik dat best wel nasty.

Mannen mogen zich best wel een beetje inhouden, ook als mijn billen uit m'n broekje vallen.

Heb je absoluut gelijk in, vind ik ook. Dat bedoel ik ook met dat ik ook boos kan worden wanneer iemand me ongewenst aanraakt. Maar dan schud ik het daarna wel van mij af en jij lijkt mij ook een persoon (zoals je je online profileert) die daar niet een nacht minder om slaapt.

@verootjoo: Tuurlijk keur ik grensoverschrijdend gedrag niet goed. Ik voer het gesprek ook regelmatig met vrienden en familie. Maar bij sommige gevallen denk ik dat ik anders met ervaringen om zou gaan dan sommige mensen die ik online of in de media zie. Zeg nou zelf: er zit een groot verschil tussen veteranen die gruwelijke dingen mee hebben gemaakt of een dronken man die in je borsten knijpt, toch?

Gebeurt situatie 2 mij, dan word ik enorm boos en zet zo'n man op z'n plek. Is eigenlijk een negatieve seksuele ervaring. Maar ik voel me daarna niet onveilig en het vertrouwen in de man is dan niet weg bij mij.

Ik wil niemand over een kam scheren. Ik vind mezelf geen hork en er gebeuren vreselijke dingen die ook gevalideerd moeten worden. Maar ik ben van mening dat er ook mensen zijn die een situatie groter kunnen maken dan dat het is. Maar prima als jij dat niet vindt hoor, ben je voor mij niet meer of minder om. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:25

Ieder heeft zijn eigen ‘erg’.
Hoe je hersenen daar een betekenis aan geven en je als gevolg daarvan een angststoornis of traumatische stress ontwikkelt zegt niks over of je een ‘softie’ of ‘flinkert’ bent. Dat zegt meer over hoe onze hersenen werken, en dus over het feit dat we nauwelijks controle hebben over ons emotionele brein, wat je voelt is wat je voelt en daar kan je weinig aan veranderen.

Je kan dus ook niet beoordelen of wat een veteraan heeft meegemaakt erger is dan een aanranding.
Er zijn veteranen zonder PTSS en mensen die na een aanranding hun leven lang last hebben van PTSS, daar kan je als buitenstaander niet zomaar wat van zeggen.