Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:31

Wat dacht je van een nieuwe president die corona bestrijden een stuk serieuzer neemt dan zijn voorganger?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:31

Zelfs dan vind ik obv 2 Staten besluiten dat de maatregelen dus geen zin hebben wetenschappelijk nogal bijzonder. Terwijl we in de rest van de wereld het tegenovergestelde zien.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:32

Ann schreef:
@Vayo
Thuiszorg was toch jouw beroep? Ik bedoelde meer het zorgpersoneel in de ziekenhuizen die corona patiënten moeten verzorgen. Voor hen was het in mijn mijn ogen wel oplopende aantal patiënten zeker nog zwaarder geweest dan het nu al is.

Verder helemaal eens met het bericht van secricible hierboven.

Klopt, maar werkdruk door corona treft niet alleen ziekenhuis personeel. Onze thuiszorgorganisatie heeft sinds maart 2020 vorig jaar een eigen viraal team dat cliënten met een corona besmetting (of verdenking van) thuis verpleegt zolang dit medisch verantwoord is.

Ik denk juist dat iets mildere maatregelen voor een langere tijd en betere communicatie gezorgd zouden hebben voor meer draagkracht. Meer mensen die zich aan de regels houden en daardoor hetzelfde aantal besmettingen of zelfs minder dan nu. Maar voor de mensen gevoelsmatig wel een meer leefbare situatie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:32

Citaat:
The cause of that decline is still unclear. The recent cold weather may have played a part in forcing people to shelter indoors and remain more isolated than they otherwise would. Mr Biden's plea when he took office for Americans to wear a face mask for 100 days may have helped. The vaccination programme may be beginning to bite, too. The country has now administered 63m vaccines, one-quarter of the global total, and Mr Biden is on track to meet his target of getting 150m jabs into the arms of Americans by his 100th day in office on April 30th.

Dit is wat in het artikel staat. Het kan dus een rol gespeeld hebben. Maar dat is niet zeker.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:35

SusanH schreef:
Kijk maar naar de cijfers in de VS. Iedere staat kent hetzelfde verloop aan besmettingen. Ondanks de totaal verschillende maatregelen.

Ik begrijp wel wat je bedoelt en ergens heb je ook gelijk. Je ziet hetzelfde als je de grafieken van verschillende landen bekijkt. Maar ook hier gelden uitzonderingen, want Brazilie en Noord-Korea zijn bijvoorbeeld echte trend brekers.

Er is ook een andere vraag over de verschillende golven, ik ben bijvoorbeeld nieuwsgierig hoe hoog de cijfers waren geweest als we op dezelfde schaal hadden getest als nu? Het is een vraag die nooit beantwoord zal worden, maar goede statistiek kun je ook omdraaien en je zou een schatting kunnen reconstrueren. Het lijkt mij namelijk best voor te stellen dat het virus een jaar geleden veel meer verspreid was dan de cijfers van toen laten zien. Dus eigenlijk is de huidige golf niet te vergelijken met de eerste, alleen de ziekenhuiscijfers en sterftes zeggen iets.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:37

Vayo schreef:
Ik denk juist dat iets mildere maatregelen voor een langere tijd en betere communicatie gezorgd zouden hebben voor meer draagkracht. Meer mensen die zich aan de regels houden en daardoor hetzelfde aantal besmettingen of zelfs minder dan nu. Maar voor de mensen gevoelsmatig wel een meer leefbare situatie.

Misschien werkt bovenstaande voor een aantal mensen, maar ik denk serieus dat de meeste mensen nu naar een excuus zoeken om zich er niet (meer) aan te hoeven houden en het op deze manier goed praten voor henzelf omdat dit beter in hun straatje past.

En als ze alleen zichzelf daarmee zouden hebben, zou ik me er geen moment druk om maken. Maar ze kunnen ook andere mensen ernstig benadelen door hun egoïsme, vind ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:44

secricible schreef:
Ik denk ook zeker wel dat dingen beter hadden gekunt in communicatie enzo Vayo. Maar ik vind daar de schuld leggen en verder gewoon je dan maar minder aan de regels houden persoonlijk vooral heel puberaal gedrag en een beetje treurig.

Ten onrechte want heel veel hiervan gaat over een enorme opoffering die mensen moeten doen. De regels, als je ze in alle eerlijkheid oprecht opvolgt, zijn echt wel heftig, tot een situatie die echt voor veel mensen niet zomaar vol te houden is en ernstig ingrijpt op de kwaliteit van leven.

En dat is al zwaar als je dat samen doet. Maar we doen het niet samen, de boodschap 'ieder voor zich' is luid en duidelijk gecommuniceerd. Wat jij inlevert, gebruikt iemand anders om wel z'n gang te gaan, dus uiteindelijk kun je eindeloos binnenzitten (sommige mensen met chronische ziekten die reden hebben om heel voorzichtig zijn isoleren zich al een jaar!!) maar hoe lang je het ook doet, het wordt niet beter.

Dat is een beetje als zelf de keuken opruimen in een studentenhuis in de hoop dat anderen door jouw inspirerende voorbeeld het ineens ook uit zichzelf gaan doen. Geloof me: dat werkt niet. Als je niet streeft naar overleg over de afspraken en elkaar daar ook op aanspreken staat er 1 iemand altijd af te wassen, en iemand anders heeft altijd voldoende schoon bestek. Heel stabiel evenwicht, maar 1 iemand wordt wel nogal gebruikt.

(Als iedereen daar ok mee is, prima natuurlijk. Maar meestal baalt degene die het schoonmaken doet nogal van de ongelijke verdeling.)

We kunnen het alleen doen als dit samen gebeurt. Dan heeft het ten eerste veel meer effect (nu blijft iedereen namelijk thuis een tijdje na een test of contact, en dan loop je al achter de feiten aan), en het betekent dat we de lasten eerlijk verdelen. Maar hoe vaker duidelijk gemaakt wordt dat het helemaal niet eerlijk verdeeld wordt, des te minder gaan mensen er uiteraard aan meewerken.
Dat is niet puberaal, dat is vooral heel erg onvermijdelijk.

Citaat:
Een beetje als een kind dat het er niet mee eens is dat het de snoepkast niet leeg mag eten en daarom gaat lopen rellen.

Rellen is buitengewoon vervelend. Maar misschien was het handig geweest om ook daar een beetje beter beleid op te maken. Je mag blijkbaar behoorlijk lang eindeloos doorstoken en opjutten zonder tegengas. Ik keur het niet goed, maar er wordt wel enorm veel gelegenheid gegeven aan rellers. Dat is ook een gedeelde verantwoordelijkheid.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:45

Pipodipo schreef:
SusanH schreef:
Kijk maar naar de cijfers in de VS. Iedere staat kent hetzelfde verloop aan besmettingen. Ondanks de totaal verschillende maatregelen.

Ik begrijp wel wat je bedoelt en ergens heb je ook gelijk. Je ziet hetzelfde als je de grafieken van verschillende landen bekijkt. Maar ook hier gelden uitzonderingen, want Brazilie en Noord-Korea zijn bijvoorbeeld echte trend brekers.

Er is ook een andere vraag over de verschillende golven, ik ben bijvoorbeeld nieuwsgierig hoe hoog de cijfers waren geweest als we op dezelfde schaal hadden getest als nu? Het is een vraag die nooit beantwoord zal worden, maar goede statistiek kun je ook omdraaien en je zou een schatting kunnen reconstrueren. Het lijkt mij namelijk best voor te stellen dat het virus een jaar geleden veel meer verspreid was dan de cijfers van toen laten zien. Dus eigenlijk is de huidige golf niet te vergelijken met de eerste, alleen de ziekenhuiscijfers en sterftes zeggen iets.

Ik denk inderdaad ook dat het steeds belangrijker wordt naar de ziekenhuisopnames te gaan kijken ipv naar de besmettingen. Hele klassen worden getest. Je kunt nu sowieso makkelijker laten testen dan maanden geleden. Besmettingen nemen ook fors toe onder groepen die er vaak slechts mild ziek van zijn of niet eens klachten hebben.

Natuurlijk kunnen zij vervolgens weer kwetsbaren besmetten. MAAR .... nu worden ze eruit gepikt met een positieve test en gaan ze in isolatie. Voorheen hadden ze misschien nooit getest (hoeven worden) en hadden ze ongemerkt met een besmetting rond blijven lopen.

Op de school van mijn jongste is bijv. een klasgenootje en diens moeder positief getest zonder dat ze klachten hadden. Getest op dag 5 van quarantaine met het idee negatief te zijn. Ik denk dat er voorheen echt wel veel basisschool en middelbare school leerlingen waren die ongemerkt met een besmetting rondliepen.
Alleen maar fijn dat zij er nu uitgehaald worden met een positieve test. Als ze dan netjes in isolatie gaan en hun nauwe contacten in quarantaine, dan kan juist de toename besmettingen in deze groep indirect zorgen voor minder ziekenhuisopnames. Ze worden immers eruit gepikt nu en kunnen dan in isolatie om anderen niet meer te besmetten! En nauwe contacten worden gealarmeerd zodat ze in quarantaine kunnen.

Tel daarbij de vaccinaties nog eens op en kijk naar de langzaam toenemende groep gevaccineerde kwetsbaren die steeds iets groter wordt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:54

Vayo schreef:
Pipodipo schreef:
[
Natuurlijk kunnen zij vervolgens weer kwetsbaren besmetten. MAAR .... nu worden ze eruit gepikt met een positieve test en gaan ze in isolatie. Voorheen hadden ze misschien nooit getest (hoeven worden) en hadden ze ongemerkt met een besmetting rond blijven lopen.

.

Dit er even uitgepikt, ik denk namelijk dat we er vanuit moeten gaan dat er al die tijd heel veel besmette mensen hebben rondgelopen en dat die het virus braaf verspreid hebben zodat er een nieuwe piek kon ontstaan. Heel veel mensen met milde klachten, die dus niet hoefden te testen. Het lijkt soms wel dat het virus zijn eigen agenda er op na houdt, maar de tijd zal het leren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:12

Pipodipo schreef:
Vayo schreef:

.

Dit er even uitgepikt, ik denk namelijk dat we er vanuit moeten gaan dat er al die tijd heel veel besmette mensen hebben rondgelopen en dat die het virus braaf verspreid hebben zodat er een nieuwe piek kon ontstaan. Heel veel mensen met milde klachten, die dus niet hoefden te testen. Het lijkt soms wel dat het virus zijn eigen agenda er op na houdt, maar de tijd zal het leren.

Dat denk ik dus ook! Kinderen hebben vaak geen of milde symptomen én kinderen zijn makkelijk eens snotterig waardoor een besmetting niet snel opgemerkt wordt en weggeschreven wordt onder het kopje ´verkouden´.
Ik denk dat een half jaar geleden er net zoveel besmettingen waren op de basisscholen als nu. Alleen werden ze niet opgemerkt/er niet uitgepikt d.m.v. testen. Dus in die zin denk ik dat positieve testen onder die groep juist een halt kan toebrengen aan het verder besmetting van anderen doordat ze nu wel in isolatie gaan.
Ik geloof niet dat het virus nu pas begint toe te slaan bij de groep basisschoolleerlingen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:22

Mensen worden ook steeds makkelijker met de regels. Voorbeeld; Zie net naast ons 7 man bouwvakkers uit de mini woning/keet van 2 zestigers komen die daar wonen omdat ze mantelzorg nodig hebben. Die drinken vrijdags altijd een biertje met een snackje er bij...
Wat nou regels?
En zo zullen er nog veel en veel meer zijn die er gewoon dikke schijt aan hebben.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:24

Maar aan de andere kant ook heel veel mensen die er geen schijt aan geven. Laten we daar ook naar kijken :). Leerlinge van mij houdt nog steeds anderhalve meter afstand van leeftijdsgenootjes op school, kwetsbare vriend is sinds maart niet meer buiten geweest behalve om naar het ziekenhuis te gaan, vriendin ziet ongeveer 1x in de maand iemand, andere vriend ziet ook maar 1 persoon. En ik ben 33.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:24

Dat is de grafiek doe ik vanmiddag deelde.

Het (op basis van álle beschikbare gegevens) geschatte aantal besmettelijke mensen door de tijd heen.

Deze dus:

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:33

Sheran schreef:
Maar aan de andere kant ook heel veel mensen die er geen schijt aan geven. Laten we daar ook naar kijken :). Leerlinge van mij houdt nog steeds anderhalve meter afstand van leeftijdsgenootjes op school, kwetsbare vriend is sinds maart niet meer buiten geweest behalve om naar het ziekenhuis te gaan, vriendin ziet ongeveer 1x in de maand iemand, andere vriend ziet ook maar 1 persoon. En ik ben 33.

Klopt is ook zo maar ik keek er raar van op.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:42

De grootste groep mensen om me heen zitten daar tussenin. Zien wekelijks echt wel op 2 of 3 dagen iemand (visite die komt of op visite). Die kijken niet naar de 1 persoonsregel, zolang het maar hetzelfde huishouden is (vaak gaat het dan om kinderen van 13 of 14). Kinderen spelen bij elkaar en blijven eens bij een vriendje of vriendinnetje slapen. Bijna altijd maar 1 visite per dag en anders zijn het mensen die je geregeld ziet binnen je eigen gecreëerde bubbel en is het geen bewust geplande actie. Geen feestjes, geen visites uit diverse huishoudens bij elkaar. Verder altijd mondkapjes op de plaatsen waar het moet. Quarantaine als dit moet en testen als dit moet. En dit gaat eigenlijk al 1.5 jaar goed. Geen enkele besmetting door deze manier van omgang. Eén heeft het juist op haar werk opgelopen en een ander via de thuiskapster ondanks het dragen van een mondkapje.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:48

Femke_Tweety schreef:
Dat is de grafiek doe ik vanmiddag deelde.

Het (op basis van álle beschikbare gegevens) geschatte aantal besmettelijke mensen door de tijd heen.

Deze dus:

[ [url=m/HNcObe.png]Afbeelding[/url] ]

Mensen kijken ook te veel naar de hoogte van de piek. Terwijl het de oppervlakte onder de curve is die een maat is voor ellende.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:49

Vayo schreef:
[Ik denk inderdaad ook dat het steeds belangrijker wordt naar de ziekenhuisopnames te gaan kijken ipv naar de besmettingen. Hele klassen worden getest. Je kunt nu sowieso makkelijker laten testen dan maanden geleden. Besmettingen nemen ook fors toe onder groepen die er vaak slechts mild ziek van zijn of niet eens klachten hebben.

... behalve dan dat een deel van hen wel degelijk langdurige klachten kan krijgen, of later ernstige immuunreacties, en de gevolgen op lange termijn kennen we niet. Dus dat die besmettingen daar oplopen is niet te verantwoorden. Het gaat heel veel mensen behoorlijk ingrijpend raken - alleen niet via een IC-bed (en dus worden ze niet gezien.)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:58

Shadow0 schreef:
Vayo schreef:
[Ik denk inderdaad ook dat het steeds belangrijker wordt naar de ziekenhuisopnames te gaan kijken ipv naar de besmettingen. Hele klassen worden getest. Je kunt nu sowieso makkelijker laten testen dan maanden geleden. Besmettingen nemen ook fors toe onder groepen die er vaak slechts mild ziek van zijn of niet eens klachten hebben.

... behalve dan dat een deel van hen wel degelijk langdurige klachten kan krijgen, of later ernstige immuunreacties, en de gevolgen op lange termijn kennen we niet. Dus dat die besmettingen daar oplopen is niet te verantwoorden. Het gaat heel veel mensen behoorlijk ingrijpend raken - alleen niet via een IC-bed (en dus worden ze niet gezien.)

Daar verschillen wij erg in qua mening. Ik vind het vreselijk voor de mensen die langdurige klachten er aan overhouden, maar ik denk zelf echt dat die groep erg klein is. Helemaal onder kinderen en jongeren op de middelbare school. En zijn er echt meerdere mensen die ernstige immuunreacties krijgen door een doorgemaakte corona besmetting? Dat is vreselijk natuurlijk. Maar ook die groep lijkt mij echt heel erg klein.

We weten inderdaad niet wat het doet op de lange termijn, maar dat weten we net zo min van allerlei andere virussen die met name kinderen doorlopen. En ook van de vaccinaties weten we de lange termijn effecten niet.

Ik blijf erbij dat we de kwetsbaren moeten beschermen dmv vaccineren en nog even proberen vol te houden met de maatregelen. Maar ook dat zodra de ziekenhuisopnames omlaag gaan, we moeten gaan versoepelen. We zullen moeten accepteren dat corona er is en waarschijnlijk ook nog lang, zo niet altijd, zal blijven. Het inzetten op een 0 aantal besmettingen lijkt mij niet haalbaar en niet wenselijk. Dan komen er zulke zware maatregelen, dat dit niet leefbaar meer is en mensen er psychische schade van gaan ondervinden. En die gevolgen kunnen ook heel erg heftig zijn. En dan heb ik het nog niet over al de ondernemers waarbij het water aan de lippen staat of die al failliet zijn gegaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 19:33

Vayo schreef:
Daar verschillen wij erg in qua mening.

... over feiten.

Citaat:
Ik vind het vreselijk voor de mensen die langdurige klachten er aan overhouden, maar ik denk zelf echt dat die groep erg klein is. Helemaal onder kinderen en jongeren op de middelbare school.

"Je denkt" dat die groep heel klein is.
https://www.theguardian.com/society/202 ... ntists-say
https://theconversation.com/long-covid- ... now-156185
Waarin bv staat The Office for National Statistics estimates that around 13%-15% of children with COVID-19 have symptoms that last for more than five weeks. In Italy, a recent preprint (an early piece of research yet to be reviewed by other scientists) suggests that more than half of children with COVID-19 have at least one persisting symptom over 17 weeks after being diagnosed. Among them, 43% reported being impaired by their symptoms during daily activities. "
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33205450/

Citaat:
En zijn er echt meerdere mensen die ernstige immuunreacties krijgen door een doorgemaakte corona besmetting? Dat is vreselijk natuurlijk. Maar ook die groep lijkt mij echt heel erg klein.

Ja. Die groep is klein, maar de gevolgen zijn heel heftig en de schade kan permanent zijn (zoals hartschade of nierschade.)
Dat 'de meeste' kinderen dat niet krijgen lijkt me niet een goede reden om kinderen eraan bloot te stellen wel? (Breng loodpaint maar weer terug, schaf de keurmerken op speelgoed af, stop met veilige verkeersoversteken - we zouden de schade wel kunnen voorkomen maar het gaat maar de meeste kinderen zullen het wel overleven dus doe geen moeite?)

Er wordt echt opvallend makkelijk gedacht over het ziek laten worden van gezonde mensen en kinderen. Iedere keer weer wordt gedaan alsof het normaal is.

Citaat:
We weten inderdaad niet wat het doet op de lange termijn, maar dat weten we net zo min van allerlei andere virussen die met name kinderen doorlopen. En ook van de vaccinaties weten we de lange termijn effecten niet.

Sommige dingen weten we wel: dat de bijeffecten van het virus in allerlei opzichten ongeveer een keer of 1000 (minstens) zo gevaarlijk zijn als de bijeffecten van vaccineren.

Citaat:
Maar ook dat zodra de ziekenhuisopnames omlaag gaan, we moeten gaan versoepelen.
We zullen moeten accepteren dat corona er is en waarschijnlijk ook nog lang, zo niet altijd, zal blijven.

Dat 'moeten' we helemaal niet - dat zijn dingen waar we keuzes in hebben. We kunnen ook zodra de ziekenhuisopnames omlaag gaan (of misschien nu al) gewoon net een beetje meer moeite doen om corona actief terug te brengen, en daarmee de gezondheid van heel veel mensen te helpen. We hoeven het niet door te laten gaan. Hoe meer we het stoppen, hoe minder mensen langdurige gevolgen krijgen. Het enige dat daarvoor nodig is, is de bereidheid om het goed aan te pakken en ook de gezondheidsschade voor kinderen, jongeren en jongere volwassenen serieus te nemen.

Citaat:
Het inzetten op een 0 aantal besmettingen lijkt mij niet haalbaar en niet wenselijk. Dan komen er zulke zware maatregelen, dat dit niet leefbaar meer is en mensen er psychische schade van gaan ondervinden.

Weet je wat ook echt heel waardeloos voor je psychische gezondheid is? Langdurig ziek worden van corona, dat je maandenlang niets kunt ondernemen omdat je niet verder komt dan van het bed naar de bank en van de bank naar het bed, geen sociale verbinding onderhouden, je werk kwijt raken en dan ook nog weten dat het vermijdbaar geweest was.

Iedere keer wordt alleen de schade afgemeten aan de gezonde mensen die niets overhouden aan corona. De psychische gezondheid van de mensen die een gezinslid verliezen, of die ernstige schade ondervinden, of alleen al de schade die ons chaotische beleid tot nu toe heeft gedaan interesseert bijna niemand lijkt het.

Citaat:
En die gevolgen kunnen ook heel erg heftig zijn. En dan heb ik het nog niet over al de ondernemers waarbij het water aan de lippen staat of die al failliet zijn gegaan.

Oh ja, de ondernemers. Die zou ik zoveel meer gunnen. Maar weet je wat ook echt heel slecht voor de zaken is? Chronisch ziek worden en je onderneming ten onder zien gaan omdat je niet meer kunt dan van bed naar de bank en andersom. Alsof dat geen schade is!

Ondernemers zijn vooral gebaat bij goed beleid. Niet met een weekje eerder of later open om vervolgens weer in chaos dicht te moeten omdat de boel toch weer mis loopt. Je kunt zoveel bereiken, en het is voor iedereen beter als we het doen met een doordacht plan dat inzet op een veilige situatie.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:00

Maar shadow0 je zegt zelf die groep is klein.
Ik zie hoe de effecten van een zware lockdown is op deze groep (12-18) en die zijn niet mals.
Jezelf moeten opsluiten met je familie terwijl het juist een periode is waarin je, je eigen interesses probeert te ontdekken is enorm onnatuurlijk en heeft net zo goed hele nare gevolgen.
Ook hier moet toch een middenweg gevonden worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:18

lenaa_tje schreef:
Ik zie hoe de effecten van een zware lockdown is op deze groep (12-18) en die zijn niet mals.

Je ziet onder andere de effecten van een nodeloos chaotische, langdurige lockdown zonder duidelijk plan of doel.

Citaat:
Jezelf moeten opsluiten met je familie terwijl het juist een periode is waarin je, je eigen interesses probeert te ontdekken is enorm onnatuurlijk en heeft net zo goed hele nare gevolgen.

'Onnatuurlijk' vind ik dan wel weer grappig. Geen idee welke kwalificatie ik als eerste zou geven aan de chaos van 1000 scholieren in veel te krappe gangen en lokalen en zonder veel toezicht. Maar 'natuurlijk' is er vast niet een van.

Citaat:
Ook hier moet toch een middenweg gevonden worden.

De 'middenweg' is een doordachte aanpak die zo snel mogelijk naar een (tamelijk) stabiele veilige situatie leidt.
Juist door te snel te willen versoepelen, door heel lang de ernst van de situatie langdurig te ontkennen is de schade veel groter gemaakt, en veel langduriger dan nodig geweest was. EN er worden heel veel mensen ziek.

En vergeet echt niet de impact die het heeft op kinderen en jongeren, als ze zelf ziek worden uiteraard, maar ook als een van hun ouders getroffen wordt. Bij het afwegen van welke nadelen belangrijk zijn wordt er echt heel selectief geshopt. Maar als je ze onder elkaar zet gaan ze allemaal om het snel toewerken naar een veilige situatie met heel weinig corona ipv 'zo veel als mogelijk'
Want het 'zoveel als mogelijk' geeft een hele grote kans dat het door een onvoorziene omstandigheid meteen weer chaos wordt, en er worden in het proces dus veel mensen ziek.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:22

Shadow0 schreef:
Vayo schreef:
Daar verschillen wij erg in qua mening.

... over feiten.

Citaat:
Ik vind het vreselijk voor de mensen die langdurige klachten er aan overhouden, maar ik denk zelf echt dat die groep erg klein is. Helemaal onder kinderen en jongeren op de middelbare school.

"Je denkt" dat die groep heel klein is.
https://www.theguardian.com/society/202 ... ntists-say
https://theconversation.com/long-covid- ... now-156185
Waarin bv staat The Office for National Statistics estimates that around 13%-15% of children with COVID-19 have symptoms that last for more than five weeks. In Italy, a recent preprint (an early piece of research yet to be reviewed by other scientists) suggests that more than half of children with COVID-19 have at least one persisting symptom over 17 weeks after being diagnosed. Among them, 43% reported being impaired by their symptoms during daily activities. "
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33205450/

Citaat:
En zijn er echt meerdere mensen die ernstige immuunreacties krijgen door een doorgemaakte corona besmetting? Dat is vreselijk natuurlijk. Maar ook die groep lijkt mij echt heel erg klein.

Ja. Die groep is klein, maar de gevolgen zijn heel heftig en de schade kan permanent zijn (zoals hartschade of nierschade.)
Dat 'de meeste' kinderen dat niet krijgen lijkt me niet een goede reden om kinderen eraan bloot te stellen wel? (Breng loodpaint maar weer terug, schaf de keurmerken op speelgoed af, stop met veilige verkeersoversteken - we zouden de schade wel kunnen voorkomen maar het gaat maar de meeste kinderen zullen het wel overleven dus doe geen moeite?)

Er wordt echt opvallend makkelijk gedacht over het ziek laten worden van gezonde mensen en kinderen. Iedere keer weer wordt gedaan alsof het normaal is.

Citaat:

Sommige dingen weten we wel: dat de bijeffecten van het virus in allerlei opzichten ongeveer een keer of 1000 (minstens) zo gevaarlijk zijn als de bijeffecten van vaccineren.

Citaat:
Maar ook dat zodra de ziekenhuisopnames omlaag gaan, we moeten gaan versoepelen.
We zullen moeten accepteren dat corona er is en waarschijnlijk ook nog lang, zo niet altijd, zal blijven.

Dat 'moeten' we helemaal niet - dat zijn dingen waar we keuzes in hebben. We kunnen ook zodra de ziekenhuisopnames omlaag gaan (of misschien nu al) gewoon net een beetje meer moeite doen om corona actief terug te brengen, en daarmee de gezondheid van heel veel mensen te helpen. We hoeven het niet door te laten gaan. Hoe meer we het stoppen, hoe minder mensen langdurige gevolgen krijgen. Het enige dat daarvoor nodig is, is de bereidheid om het goed aan te pakken en ook de gezondheidsschade voor kinderen, jongeren en jongere volwassenen serieus te nemen.

Citaat:
Het inzetten op een 0 aantal besmettingen lijkt mij niet haalbaar en niet wenselijk. Dan komen er zulke zware maatregelen, dat dit niet leefbaar meer is en mensen er psychische schade van gaan ondervinden.

Weet je wat ook echt heel waardeloos voor je psychische gezondheid is? Langdurig ziek worden van corona, dat je maandenlang niets kunt ondernemen omdat je niet verder komt dan van het bed naar de bank en van de bank naar het bed, geen sociale verbinding onderhouden, je werk kwijt raken en dan ook nog weten dat het vermijdbaar geweest was.

Iedere keer wordt alleen de schade afgemeten aan de gezonde mensen die niets overhouden aan corona. De psychische gezondheid van de mensen die een gezinslid verliezen, of die ernstige schade ondervinden, of alleen al de schade die ons chaotische beleid tot nu toe heeft gedaan interesseert bijna niemand lijkt het.

Citaat:
En die gevolgen kunnen ook heel erg heftig zijn. En dan heb ik het nog niet over al de ondernemers waarbij het water aan de lippen staat of die al failliet zijn gegaan.

Oh ja, de ondernemers. Die zou ik zoveel meer gunnen. Maar weet je wat ook echt heel slecht voor de zaken is? Chronisch ziek worden en je onderneming ten onder zien gaan omdat je niet meer kunt dan van bed naar de bank en andersom. Alsof dat geen schade is!

Ondernemers zijn vooral gebaat bij goed beleid. Niet met een weekje eerder of later open om vervolgens weer in chaos dicht te moeten omdat de boel toch weer mis loopt. Je kunt zoveel bereiken, en het is voor iedereen beter als we het doen met een doordacht plan dat inzet op een veilige situatie.

Ik ontken nergens dat er geen mensen zijn met heftige restklachten of een lange nasleep na een corona infectie. Maar volgens mij wordt er nog volop onderzoek naar gedaan en zijn hier nog geen keiharde gegevens en cijfers over bekend. In jouw artikelen lees ik ook estimates, uncertain, suggests. Ik weet echt wel dat er zorgwekkende signalen zijn. En het is zeer zeker belangrijk dat er onderzoek naar gedaan wordt. Maar ik wil vooral aangeven dat gelukkig de meesten mensen goed herstellen na een besmetting.

Mijn quote waar jij op gereageerd heb gaat vooral over de 3e golf en de besmettingen i.r.t. ziekenhuisopnames. Dat ik denk dat besmettingscijfers minder gaan zeggen over de aankomende ziekenhuisopnames. Doordat er meer getest wordt. En doordat er volop kinderen getest wordne met nauwelijks klachten. Kinderen die nu een positieve hebben, zouden anders niet opgemerkt zijn. Het verschil tussen nu in isolatie of anders ongemerkt door blijven lopen, kan een gunstig effect hebben op besmettingen. Daarnaast worden steeds meer mensen uit de risicogroepen gevaccineerd, waardoor de kans steeds kleiner wordt dat zij in het ziekenhuis belanden.

En ik zeg nergens dat we kinderen bloot moeten stellen aan corona of mensen opzettelijk ziek moeten maken. Maar hoe wil jij in hemelsnaam voorkomen dat er nog een enkel mens besmet raakt??? Het is gewoon de realiteit.

Je opmerkingen van schaf keurmerken op speelgoed af, stop met veilige verkeersoversteken slaan echt werkelijk waar nergens op. Met die keurmerken en veilige oversteken leg je mensen geen hele zware beperkingen op. Met de huidige maatregelen omtrent corona wel.

En je opmerkingen dat er opvallend makkelijk gedacht wordt over het ziek laten worden van gezonde mensen en kinderen en dat er gedaan wordt alsof het normaal is, slaan ook nergens op. Mensen en kinderen LATEN we niet ziek worden. Ondanks de maatregelen worden ze helaas nog ziek. En normaal? Heel de epidemie, deze situatie, de maatregelen ... de laatste 1.5 jaar is niks normaal.

Natuurlijk wil ik dat niemand meer ziek wordt, maar dat is echt niet haalbaar. En we moeten ergens beginnen. En dat ergens is zorgen dat er minder mensen overlijden en in het ziekenhuis belanden. En nee ... dat wilt niet zeggen dat mensen die niet in het ziekenhuis belanden, maar wel ziek worden niet belangrijk zijn. De druk moet van de zorg af, we moeten mensen gaan beschermen met vaccinaties.

´Sommige dingen weten we wel: dat de bijeffecten van het virus in allerlei opzichten ongeveer een keer of 1000 (minstens) zo gevaarlijk zijn als de bijeffecten van vaccineren´.
Ik vind dit een hele bijzondere uitspraak. Allereerst ligt dit per leeftijdsgroep natuurlijk al verschillend. En weten we dit of denk jij dit? Voorop gesteld dat ik hoop dat mijn kinderen geen corona krijgen, zie ik voor hen op dot moment minder risico in het doormaken van corona dan in een vaccin tegen corona.

En ik denk dat we inderdaad geen andere keuze hebben dan accepteren dat corona er is en waarschijnlijk ook nog lang, zo niet altijd, zal blijven. Ik geloof niet dat we hier een keuze in hebben. Kijk eens naar de huidige zware maatregelen. Je moet echt iedereen compleet gaan isoleren wil je corona helemaal weg krijgen. Dat ga je mensen ook ernstig schaden. Dat zijn dan geen leefbare omstandigheden meer.
https://nos.nl/artikel/2370489-wetensch ... r-weg.html

En ik denk ook gewoon dat wij er beiden totaal anders in staan, wat overigens gewoon helemaal prima is. Wij zullen het gewoon niet eens worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:29

Shadow0 schreef:
Je ziet onder andere de effecten van een nodeloos chaotische, langdurige lockdown zonder duidelijk plan of doel.

Hier wil ik nog iets aan toevoegen: de basisscholen moesten en zouden weer open. Inmiddels zijn op de HELFT van de basisscholen klassen naar huis gestuurd. De continuiteit van onderwijs is er dus helemaal niet. En uitbraken op school of in de klas geven hoe dan ook meer stress en meer onduidelijkheid en gedoe dan een georganiseerde sluiting.

Dat is wat mij zo tegenstaat aan dit beleid: uiteindelijk missen we allemaal meer dan nodig is: door de quarantaines en sluitingen her en der moeten mensen alsnog veel thuisblijven, nog los van alles wat dicht is. Het duurt alleen maar langer, EN het werkt niet toe naar een situatie die veiliger en stabieler is. In dat opzichten echt het slechtste van twee werelden. En ondertussen raken docenten, leerlingen en ouders besmet, en een deel zal daar langdurig gevolgen van ondervinden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:29

Shadow0 schreef:
En vergeet echt niet de impact die het heeft op kinderen en jongeren, als ze zelf ziek worden uiteraard, maar ook als een van hun ouders getroffen wordt.

Als je praat over jonge kinderen, middelbare scholieren en hun ouders en dan zonder onderliggend lijden valt die impact over het algemeen best mee. Ik denk dat de meeste impact zit in de isolatie zelf en niet in het ziek zijn. Hier 45-50 direct bekenden om me heen die corona hebben gehad. In de praktijk zijn de meesten kinderen amper ziek, a-symptomatisch tot mild ziek op enkele uitzonderingen na. Bij de ouders varieert het ook van verkoudheidsklachten tot flinke griepverschijnselen. De meesten herstellen gelukkig goed. Ik heb het geluk dat iedereen die ik ken heel goed hersteld is! Maar over het algemeen zitten in deze groep ook niet de mensen die in het ziekenhuis belanden. Dat zijn, gelukkig, uitzonderingen.
Ik denk dat de impact van de lock down zelf veel grotere impact heeft op deze groep, tenzij je inderdaad echt mensen verloren hebt aan corona. Maar vergeet ook niet de groep mensen die iemand verloren hebben aan iets totaal anders binnen deze corona periode. Een vriend van mij is beide ouders verloren aan kanker. Door alle maatregelen heeft hij ze minder kunnen zien en bezoeken in het ziekenhuis dan normaal. Ook het afscheid nemen was beperkt. Op hem hebben juist de maatregelen een erg zware impact gehad.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:39

Shadow0 schreef:
Shadow0 schreef:

Hier wil ik nog iets aan toevoegen: de basisscholen moesten en zouden weer open. Inmiddels zijn op de HELFT van de basisscholen klassen naar huis gestuurd. De continuïteit van onderwijs is er dus helemaal niet. En uitbraken op school of in de klas geven hoe dan ook meer stress en meer onduidelijkheid en gedoe dan een georganiseerde sluiting.

Dat is wat mij zo tegenstaat aan dit beleid: uiteindelijk missen we allemaal meer dan nodig is: door de quarantaines en sluitingen her en der moeten mensen alsnog veel thuisblijven, nog los van alles wat dicht is. Het duurt alleen maar langer, EN het werkt niet toe naar een situatie die veiliger en stabieler is. In dat opzichten echt het slechtste van twee werelden. En ondertussen raken docenten, leerlingen en ouders besmet, en een deel zal daar langdurig gevolgen van ondervinden.

Hier is inderdaad ook mijn dochters klas in quarantaine gemoeten. Vervelend, maar het was zo. Alles was prima geregeld. Fysiek onderwijs werd die dagen weer thuisonderwijs en de communicatie vanuit school was prima. Besmettingen zijn hier door snel handelen enorm beperkt gebleven.

Onderwijs is erg belangrijk. Maar ook het op school zijn met klasgenootjes, de juf fysiek zien, even weg van huis .... het is belangrijk voor de kinderen! Het punt is gewoon het is allemaal niet even. Kinderen hebben al heel lang thuis gezeten. Er moeten gewoon keuzes gemaakt worden. En het welzijn van kinderen en onderwijs is erg belangrijk. Je kunt niet alles stil leggen en laten liggen.

Voor mij persoonlijk hoeven winkels niet open en kappers ook niet. Ik ga over wat maanden wel een keer naar de kapper en bestel wel online. Maar aan de andere kant wil die kapper ook brood op de plank en de winkeliers ook. En voor sommige mensen is het wel erg belangrijk om naar de kapper te kunnen of even te winkelen. Je kunt mensen niet op blijven sluiten.
Ik ben het met je eens dat er andere beslissingen genomen hadden kunnen worden. Vooral afgelopen zomer toen corona uit leek te doven. Maar we moeten nu dealen met de situatie nu. En deze situatie duurt nu al zo lang. Mensen hebben behoefte aan perspectief en even ´iets´ kunnen, aan een bezoekje enz.