Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:06

Je gaat huilen hoor :') _O- Zal ze zo meteen nog gaan maken _O-

Djoena

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:36

_O- _O- ik ben zeeeer benieuwd! *\%/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:22

Ik moet binnenkort dooreten, want heb ook al beginnende sucker snaps hangen. Bonen komen ook al bloemen in. En moet nodig de tomaten goed gaan zetten.

Kan eventueel op verzoek wel weer even nieuwe foto's maken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:56

Heten die dingen niet sugar snaps? := ik vind die wel echt heel lekker, heb dit jaar alleen stamslabonen (hoop ik, plantjes zijn nog heel klein).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:05

Het is dat er bij de paprika een stokje staat want anders zag je ze niet _O- Oh en ik moet onkruid trekken. Chronisch tijdstekort dus dat beland steeds onderaan het lijstje. Ik gooi dus af en toe wat stro bij zodat het rond de plant toch wat ok blijft _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:25

Century schreef:
Heten die dingen niet sugar snaps? := ik vind die wel echt heel lekker, heb dit jaar alleen stamslabonen (hoop ik, plantjes zijn nog heel klein).

Eh ja autocorrect. :o

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 01:48

DMH _O- ik voel mij inderdaad stukken beter nu

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 02:53

Is er hier toevallig iemand die meidoorn en aalbes heeft staan, en mij aan zaden daarvan kan helpen?

Wilde ze graag online bestellen en dan mijn moeder op laten sturen naar de USA, maar ik kan ze dus nergens vinden...

Probeer een klein beetje NL na te bootsen hier, heb ook al Andijvie geplant :D

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 06:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:03

Libera schreef:
Is er hier toevallig iemand die meidoorn en aalbes heeft staan, en mij aan zaden daarvan kan helpen?

Wilde ze graag online bestellen en dan mijn moeder op laten sturen naar de USA, maar ik kan ze dus nergens vinden...

Ik heb dat staan :j Zaadjes zijn wel pas voor het najaar :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:34

Ik ook maar ze zijn nog te klein voor zaad, anders had k het met liefde gestuurd.

Ik heb wel echt heerlijke Hollandse aardbeien :D

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:44

Gister een drukke dag. Alle kippen zijn verhuisd naar een hok groter, en de grootste richting vriezer. Wat heb ik toch een hekel aan plukken, maar manlief wilde heel graag 2 met vel voor de barbecue zondag.. de rest gewoon gevild en in mooie stukken in de vriezer.

Daarna nog naar de moestuin. Alles begint aardig te groeien. Vooral het onkruid :') Merk wel dat ik enorm toe ben aan de eerste echte oogst voor mn motivatie.

De mini moestuin in de voortuin daarna nog wat gras voor verwijderd. Wil bepaalde dingen toch graag dichtbij huis hebben. Maar de voortuin is weer een heel project op zich. Wil een klein stuk moestuin hebben en de rest wil ik een soort verwilderde pluktuin maken, in de hoop dat ik er volgende jaren weinig werk aan heb.

Afbeelding
Dit heb ik nu getekend. Momenteel is het half mos, gras en distel en de andere helft is al bewerkt, maar daar komt ook onkruid doorheen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:54

Ziet er goed uit 0091! :))
en druk geweest lees ik :D

Ik heb geen zaden dit jaar, sorry Y;(

Onze poes is van de week bevallen van 5 heerlijke pluizenbolletjes <3 Ze zijn allemaal al gereserveerd voor een fijn huisje :j Maar ze zijn echt zo schattig! <3 Mama is echt een super moeder!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:34

aaaah, die poesjes. zo schattig!!

leuke plannen 0091, succes ermee!

bedankt voor de tuinkaboutersite.. staan leuke dingen op!!

Mooi Veulentje!!

Ik zal hier ook eens foto's van mijn minimoestuintje maken. Voorlopig geniet ik van de regen vandaag, de tuin en weides waren er heeel hard aan toe.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:38

Leuk die kittens!! <3

Ik heb nog plekje voor een paar slaplantjes gevonden.
En ons nectarine boom heeft 1 nectarine!! :+ maar is ook pas 2 jaar oud en in december hier geplant. Bij de rest zie ik nog niks. Hoop dat wij dit jaar voor het eerst can de druiven planten ook druiven krijgen. Staan nu 3 jaar. Ben erg benieuwd.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:42

DeMolenhoek schreef:
Libera schreef:

Ik heb dat staan :j Zaadjes zijn wel pas voor het najaar :)

Dat zou echt super zijn! Ja meidoorn krijgt sowieso pas in het najaar besjes/zaad. Heb ook geen haast hoor! Dan PB ik je tegen die tijd even wat het handigste is kwa verzenden/betaling :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:04

0091, hmmm lekker, bbq! Ik steek de snelle groei van het onkruid op het weer. Wat een water gaat er hier dit jaar nu al door om alles goed te houden...
Ziet er een heel leuk plan uit, ben benieuwd!

Djoena: Wat een knappe kleintjes!

Juval: Stuur je wat deze kant op? :D

Veriye: Haha, succes!

Libera: Is goed!

Mijn tomaat lijkt het toch overleefd te hebben. Er komen weer scheuten aan! Volgend jaar gaan wij ze weer rechtstreeks in de grond planten, maar met serres ernaast die wij bij vriesweer er kunnen overschuiven. We zijn geleerd.

Is het overal zo droog? Wij zijn nu elke avond uren bezig met water te geven, het wordt wat te veel van het goede. Ook de weides zijn, ondanks flink bemest, zo goed als kaal. Alles is gewoon gestopt met groeien. Je ziet hier constant stofwolken voorbij komen.

Voor diegene die varkens kweken, wat geven jullie deze te eten? De een zegt hier: Brood en melk. De ander zegt zeker geen brood en melk. Sommigen geven dan weer enkel patat met melk etc. Bv gemaaid gras? Volgens de 1 super, volgens de andere niet etc.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:58

Hier juist weer regen afgelopen dagen. Hoef even niet te sproeien!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:15

Hier ook :) De grond is alweer zo vochtig dat ik straks de palenboor tevoorschijn durf te halen en wil beginnen met het hekwerk in de wei :j droog is dat niet te doen hier op de kleigrond :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:10

Hier ook kleigrond :j Hebben desondanks toch 32 palen de grond ingeboord en geklopt dit zaterdag maar was echt beulenwerk.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:12

DeMolenhoek schreef:
Hier ook kleigrond :j Hebben desondanks toch 32 palen de grond ingeboord en geklopt dit zaterdag maar was echt beulenwerk.

_/-\o_ Respect voor jou!

Ik heb zelf 1 poging gedaan vorige week met die hitte, maar gelukkig ging het gevoel "dat ik er iets mee moest doen" snel weg en zat ik na 5 minuten al bij het hek vooraan bij ons huis te schilderen :') _O-

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:30

mijn man wilde vorige week een paal in de klei de grond in drukken.. met de verreiker.. maar de paal brak. zo hard is de grond hier. Ik wil eigenlijk ook nog een paar palen in de grond, om een nieuwe kippenren te maken, maar ik denk dat het toch nog wat natter/zachter moet worden. Ik wil een kippenren/volliere maken onder de walnotenboom.. zijn daar bezwaren tegen?

de regen van gister was lekker, maar het was amper 3 mm, veel te weinig dus. Ik ben de paarden al weer aan het bijvoeren op de weide. slakken zijn helaas ook weer wakker geworden van de regen :( ... ze hebben een feestje gebouwd in de slaplantjes.

Afbeelding
Afbeelding

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:30

Libera schreef:

Meidoorn heet Hawthorn en verkrijgbaar in USA:
https://www.rollingrivernursery.com/com ... 0kQAvD_BwE en ik zag ook zaadjes op Amazon voorbij komen.

Aalbes is een red currant en wat het eerst zoekresultaat op Google liet zien is dat zowel de red als de black currant in het verleden verboden was in USA. Vandaag nog steeds in sommige staten. Ook daarvan wordt via Amazon zaad verkocht. En hier worden ze verkocht en staan o.a. de staten die ze verbieden: http://www.honeyberryusa.com/honeyberry-plants-3.html

Weet niet of de andijvie ook uit nl komt, maar die wordt ook in USA verkocht https://www.rareseeds.com/

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 18:46

Bij ons maar 1.6 mm regen gister dus schiet ook niet op. Wij zijn al weken aan het sproeien elke avond.

Onze varkens krijgen zeugenbrok als basis. Dat vullen we aan met bietenpulp, oud brood, hooi en wortels. Daarnaast krijgen ze nog ons keukenafval, gemaaid gras en onkruid.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:52

Ik heb er 10 palen in gekregen :+ nog 50 te gaan _O- _O- _O-

He gatver slakken... :( ik had vorig jaar slakkenkorrels gekregen van een kweker die achter ons huis een aantal grote kassen heeft. Die werkte ontzettend goed!