Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:52

Oh, nu we het toch over aanhouden hebben - ik ben er nog niet helemaal uit wat nou de etikette is als er meerdere bussen achter elkaar rijden en je moet de achterste bus hebben. Vooral als die bus eigenlijk nog niet helemaal bij de halte is, maar wel bijna, en de bus daarvoor staat ook stil. Loop je er naartoe, wacht je tot de bus daarvoor doorrijdt en hou je dan de andere bus aan?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:52

Gvb Amsterdam heeft wel eens campagnes gehouden om dat soort dingen duidelijk te maken.
Net zoiets als (proberen) op tijd te vertrekken bij het station. Zorgt ook elke keer weer voor gefrustreerde mensen.
Soms zou je ze gewoon een dagje zelf willen laten sturen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:53

Hier gelukkig ook hele vriendelijke chauffeurs. Maar snap wel dat je zelf ook anders reageert als een chauffeur ook niet vriendelijk achter het stuur zit. :)

Shadow0 schreef:
Oh, nu we het toch over aanhouden hebben - ik ben er nog niet helemaal uit wat nou de etikette is als er meerdere bussen achter elkaar rijden en je moet de achterste bus hebben. Vooral als die bus eigenlijk nog niet helemaal bij de halte is, maar wel bijna, en de bus daarvoor staat ook stil. Loop je er naartoe, wacht je tot de bus daarvoor doorrijdt en hou je dan de andere bus aan?

Hier, in Groningen waar alles toch nét anders is :') , loop je naar de bus toe. Anders rijden ze namelijk voorbij. Maar wat gebruikelijk is, weet ik eigenlijk niet.

corine1981

Shadow0 schreef:

Ik zou hard lopen, je kan altijd nog terug naar de halte paal :)

purny

Ik loop meestal naar de bus. Dan volgen er altijd wel meer mensen. En dan kan de bus gelijk doorrijden

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:54

Nayomie schreef:
Shadow0 schreef:

Hier, in Groningen waar alles toch nét anders is :') , loop je naar de bus toe. Anders rijden ze namelijk voorbij. Maar wat gebruikelijk is, weet ik eigenlijk niet.

:j

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:59

Een uitzondering op dat soort situaties zijn natuurlijk oudere mensen, slecht ter been zijnde mensen, gehandicapten en slecht zienden...
Ik stop zeker bij visueel gehandicapten extra en vraag welke lijn ze wel moeten hebben en geef dit door aan de verkeersleiding welke dan een tekstbericht door kan geven aan de chauffeurs. Misschien niet altijd op tijd maar vind dat niet meer dan logisch.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:03

Stukje service, vind ik wel zo netjes :j

Nog een ergernis, de nieuwe bussen van Qbuzz waar je 3/4 seconden lang de knop moet indrukken voor hij op stop schiet. Veel mensen weten dat nu waardoor de bus dan doorrijdt, terwijl ze eruit willen (waar gelukkig wel een grotendeels van de mensen op tijd op staat en dit aangeeft bij de chauffeur.). Maar heb berichten gehoord dat ze die tijd voor het indrukken gaan verlagen :D

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:06

Nayomie schreef:

Nog een ergernis, de nieuwe bussen van Qbuzz waar je 3/4 seconden lang de knop moet indrukken voor hij op stop schiet. Veel mensen weten dat nu waardoor de bus dan doorrijdt, terwijl ze eruit willen (waar gelukkig wel een grotendeels van de mensen op tijd op staat en dit aangeeft bij de chauffeur.). Maar heb berichten gehoord dat ze die tijd voor het indrukken gaan verlagen :D

De stop knop....Eerst stonden ze te gevoelig en wanneer je langs liep gingen ze al branden. Nu duurt het wel heel lang. Er kan nooit eens gelijk geluisterd worden naar ons.
Ik heb overigens nog niet gehoord dat ze er weer iets aan gaan doen.

Ik noem het kinderbeveiliging en je hebt altijd nog een mond hè :)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:08

Nayomie schreef:

Ik snap het ook wel hoor, vooral lijn 1 en 15 in de stad zijn echt verschrikkelijk. Knoppen die continu worden ingedrukt waarna iedereen ongeduldig wordt omdat de bus steeds stopt om niks en een geïrriteerde chauffeur die steeds moet stoppen om niks. Dat heb je nu wel minder merk ik :j vind het zelf wel fijn, merk dat mensen er even achter moeten komen dat ze lang moeten indrukken en dat het daarna prima gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:10

Ha, over die stopknop heb ik ook een mail gestuurd aan U-Ov. Blijkbaar kent de software alleen 200ms (wat te makkelijk storing geeft) en 800? 1000?ms wat veel te lang is. De normale reactiesnelheid die we verwachten is 400ms. Ik heb zelf een halte gemist en ook heel wat andere mensen verwilderd zien kijken. Als ik nu mensen zie zeg ik het wel even. Maar het is wel redelijk suf van de softwaremakers.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:14

corine1981 schreef:
Nayomie schreef:

De stop knop....Eerst stonden ze te gevoelig en wanneer je langs liep gingen ze al branden. Nu duurt het wel heel lang. Er kan nooit eens gelijk geluisterd worden naar ons.
Ik heb overigens nog niet gehoord dat ze er weer iets aan gaan doen.

Ik noem het kinderbeveiliging en je hebt altijd nog een mond hè :)

Klopt, klopt. Die oude bussen hebben een prima tijd daarin. De nieuwe hebben echt een lange tijd en kan me dan goed voorstellen dat mensen denken dat hij het niet doet. Aantal mensen loopt inderdaad dan even naar voren, waarbij de chauffeur vaak nog even uitlegt hoe het werkt. Snap wel dat er verlenging op zit, inderdaad voor sommige mensen die graag op stop drukken voor no reason.
Hoorde ik via wat chauffeurs. Er zijn al enkele citaro's die onder handen zijn genomen.
Net als dat gepiep van die nieuwe streek citaro's. Langzamerhand wordt die eruit gehaald, maar sommigen hebben die nog :')

Shadow0 schreef:
Ha, over die stopknop heb ik ook een mail gestuurd aan U-Ov. Blijkbaar kent de software alleen 200ms (wat te makkelijk storing geeft) en 800? 1000?ms wat veel te lang is. De normale reactiesnelheid die we verwachten is 400ms. Ik heb zelf een halte gemist en ook heel wat andere mensen verwilderd zien kijken. Als ik nu mensen zie zeg ik het wel even. Maar het is wel redelijk suf van de softwaremakers.

Aan software mag er nog een hele hoop gebeuren. Hier in de stad rijden bussen met dubbele lijnnummers.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:51

Over stopknoppen; wat doe je als je met de chauffeur aan het kletsen bent, verteld waar je eruit moet en je komt bij de desbetreffende halte? Druk je dan alsnog op de stopknop of vertrouw je erop dat de chauffeur ook stopt? :') Ik vind dat altijd zo'n awkward keuze, haha. En ik heb nog wel met enige regelmaat dat ik met de chauffeur sta/zit te kletsen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:54

Nou, ik vind met de bus gaan echt vervelend. Ik heb een aantal keer gehad dat het bord in de bus voorliep op waar de bus reed, roept hij mijn halte om en dan blijkt het nog twee haltes ervoor te zijn. Ik zit permanent in keuze stress, drukken of niet drukken op de stop knop? Ook tref ik vaak mensen die of chagrijnig zijn als ik vraag bij het instappen of ze bij die en die halte stoppen. Sorry maar ik ben al zó vaak in de verkeerde bus gestapt, doordat ik echt het overzicht niet heb met alle bussen, dat ik het even na vraag. Of ik zeg heel blij goede morgen, maar dan brommen ze wat. Oke, dan niet :P

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:55

Ben ik dan het enige paranoïde persoon dat net zo lang het knopje ingedrukt houdt tot het stoplampje voorin gaat branden?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:58

Nee hoor, dat doe ik ook. Dan weet ik tenminste zeker dat hij werkt :+

En Eclair, als ik ergens nooit kom kijk ik altijd wat de halte voor die van mij is en als ik dan in de buurt ben ga ik opletten of ik die halte ben gepasseerd. Soms heb ik geluk en moet er iemand op die halte uit, maar soms moet ik ook echt goed opletten.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:00

Goldenarrow, daarvoor ga ik niet vaak genoeg met de bus, het is heel sporadisch gelukkig in verschillende steden!

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:04

Als ik met de bus waarmee ik vroeger naar een Gronings dorpje reisde een halte miste kon ik 1 km gaan lopen. Mooi niet. :+ Ik druk wel 10 seconden op die knop hoor, geen probleem.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:07

Check jij niet je reis op 9292 dan bijvoorbeeld? Ik reis ook met enige regelmaat in steden waar ik normaal nooit kom, maar door 9292 weet ik dus wat de halte ervoor is zodat ik weet wanneer ik op moet letten. Op de trajecten in mijn stad heb ik dat niet nodig, daar weet ik wanneer ik eruit moet.

Als 9292 niet accuraat genoeg is zou je ook nog OVinfo kunnen gebruiken. Dan heb je ook de realtime tijden bij de haltes.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:12

Gewoon sneaky op het stopknopje drukken en dan de bus inkijken, alsof je even wil kijken wie er gedrukt heeft GA :')

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:16

Ik heb een grote ergenis die ik nu ook weer mee maakt. Op het station in de regen wachtten terwijl de bus al had moeten vertrekken. Maar dat je de bus die je moet hebben ziet staan aan de overkant van het station en de chauffeur nog een sigaret opsteekt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 03:01

goldenarrow schreef:
Over stopknoppen; wat doe je als je met de chauffeur aan het kletsen bent, verteld waar je eruit moet en je komt bij de desbetreffende halte? Druk je dan alsnog op de stopknop of vertrouw je erop dat de chauffeur ook stopt? :') Ik vind dat altijd zo'n awkward keuze, haha. En ik heb nog wel met enige regelmaat dat ik met de chauffeur sta/zit te kletsen.

Ik vraag altijd van: "zal ik nog even netjes op stop drukken? " :))

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 03:02

Warboel schreef:
Gewoon sneaky op het stopknopje drukken en dan de bus inkijken, alsof je even wil kijken wie er gedrukt heeft GA :')

En GA vervolgens de enige is die uitstapt :')

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 07:49

speedfiets_2 schreef:
Ik heb een grote ergenis die ik nu ook weer mee maakt. Op het station in de regen wachtten terwijl de bus al had moeten vertrekken. Maar dat je de bus die je moet hebben ziet staan aan de overkant van het station en de chauffeur nog een sigaret opsteekt.

Wel eens van rij en rusttijden gehoord? Bij ons zijn inmiddels alle diensten al zo versoberd en de rijtijden verkracht maar je bent wettelijk verplicht je minimale rusttijd te pakken. OOK de minuten tussendoor want alleen daarom mag in het OV buiten de reguliere rij en rusttijden wet gereden worden.
Dus het ziet er voor jou irritant uit maar is gewoon iemand die zich aan de regels houdt.

Er mag officieel ook maar 2-3 minuten van tevoren naar de halte gereden worden ivm doorstroming.

Wat betreft je reis voorbereiden; ik vind het echt niet erg om mensen van info te voorzien maar probeer in ieder geval een halte te weten... mensen verwachten dat er een compleet stratenboek in je hoofd zit en dat is iets te optimistisch ingeschat. Er komen tegenwoordig zoveel uitzendkrachten uit weet ik veel waar dat je daar sowieso al niet vanuit moet gaan. Je mag blij zijn wanneer ze de goede route rijden :(

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:08

Gisteren met de bus mee geweest. Soms lijkt die hele vetag niet te werken. Dan sta je heel lang te wachten bij een kruising. Zie je verkeerslichten van auto's 2x op groen gaan terwijl je dan al 2 rondes staat te wachten tot buslicht eens op wit schiet.