Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:46

purny schreef:
Dat word leuk. Ik weet de naam van m'n buurman niet eens

ehhhhh, ik ook niet :')

Sammie: Ach, dan heb ik altijd nog een kopie op mijn laptopje staan :D

Riddershow

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:30

Elke streek en regiobijeenkomsten had zijn dialect. Alleen sommige provincies zijn wat koppiger in het loslaten daarvan. Maar als op het platteland van de achterhoek, Brabant, twente of zo komt dan kun je het ook nog wel lastig vinden het te verstaan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:31

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:32

Riddershow schreef:
Elke streek en regiobijeenkomsten had zijn dialect. Alleen sommige provincies zijn wat koppiger in het loslaten daarvan. Maar als op het platteland van de achterhoek, Brabant, twente of zo komt dan kun je het ook nog wel lastig vinden het te verstaan.

Ik ben geboren en getogen tukker, maar het "echte" twents (er zijn zoooooo veel twentse dialecten, is per dorpje anders) versta ik voor geen meter :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:19

Ik ben een geboren Drent. Ouders hebben altijd normaal Nederlands tegen mij gepraat. Maar toch praat ik met behoorlijk accent. Tenzij ik er duidelijk op let. Maar dat vergeet ik nog wel eens.

Drents kan ik wel spreken inmiddels. Maar gaat met moeite. Behalve als ik boos ben. Dan gaat het opeens vloeiend :')

Maar 2 dorpen verderop. Spreken ze weer heel anders Drents. Overal is het anders.

Hier net over de Duitse grens kunnen we gewoon plat Drents spreken. Want hun dialect, is bijna hetzelfde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:14

Liselot schreef:
Hebben ze bij de gemeente niet gewoon een kopie van je ID of paspoort in het systeem staan? Daar staat dan toch een foto en kunnen ze zo zien of je het wel of niet bent

Ja.
Voormalige afdeling burgerlijke stand - niet alle medewerkers van de gemeente of op het stadhuis mogen dat zien.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:16

Liselot schreef:
purny schreef:
Dat word leuk. Ik weet de naam van m'n buurman niet eens

ehhhhh, ik ook niet :')

Sammie: Ach, dan heb ik altijd nog een kopie op mijn laptopje staan :D

Ik van de directe buren wel, maar de overburen hebben bijna allemaal bijnamen :')

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:27

Tegenwoordig kan het misschien ook via je DigID? Als je nou in het bijzijn van de gemeente inlogt op je DigID staan daar toch allerlei gegevens van je? En alleen jij kunt daarop inloggen normaal gesproken dus... Desnoods met zo'n sms code erbij.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:46

Ik vraag me af waarom er niemand met me mee wil naar de Friese merriekeuring -O-

En ik vraag me ook af of verdrinken nu echt een 'mooie' dood is. Ik kan het me niet voorstellen :\

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:56

Martine_R schreef:
En ik vraag me ook af of verdrinken nu echt een 'mooie' dood is. Ik kan het me niet voorstellen :\

Wie zegt dat? :? Het lijkt me een grote paniekerige ellende om eerlijk te zijn, geen adem meer kunnen halen en alleen maar water binnen krijgen...

De enige waar ik wel eens van heb gehoord dat het geen nare manier zou zijn om dood te gaan is onderkoeling. Of uiteindelijk dan in ieder geval, dan raak je te koud om te last van te hebben. Maar goed, daar voor alsnog niet tof natuurlijk.

:(:) Wel sneu dat er niemand mee wil naar de keuring. Daarvan weet ik ook niet waarom dat zo is. :\
Laatst bijgewerkt door Indy_Mouse_9 op 04-09-15 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:38

Verdrinken lijkt mij verschrikkelijk, maar is het niet zo dat je in het begin paniek voelt, maar dat je daarna in een soort trance raakt? Waardoor het alleen maar fijn voelt? Zoiets heb ik ooit gehoord.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:30

Van onderkoeling wordt je vooral heel suf, toch? Zodat je uiteindelijk 'in slaap valt' (bewusteloos raakt) en het dus niet meer merkt dat je doodgaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:53

suus_pepper schreef:
Bambi1995 schreef:
Zit er een stuur in een luchtballon? hoe stuur je?

Nee en door gebruik te maken van luchtstromen op verschillende hoogtes.

Zie deze nu pas :=

Klopt inderdaad, zit bovenin de luchtballon een (para)chute . Die zit vast met klittenband , piloot heeft een touw en als hij eraan trekt verlaat lucht de ballon en daalt hij. Verder ben je speelgoed van de wind , valt de wind weg dan moet je snel land vinden. Dan belanden ze weleens in woonwijken :+

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:22

Wat is het "tss" geluid bij een vrachtwagen of bus die weer optrekt na het stilstaan? :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:01

Hydraulic denk ik?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:07

Het ontluchten van de remmen

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:25

Aha, dat verklaart een hoop! Bedankt :D

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 03:33

_Sillebil schreef:
Verdrinken lijkt mij verschrikkelijk, maar is het niet zo dat je in het begin paniek voelt, maar dat je daarna in een soort trance raakt? Waardoor het alleen maar fijn voelt? Zoiets heb ik ooit gehoord.

Als je met een duikfles naar 'benee' gaat krijg je stikstofnarcose, heb al vaak gehoord dat het dan net lijkt of je dronken bent, en dan voel je niks meer. :=

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofnarcose

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:21

Worden de boetes in het OV hoger naarmate je vaker word betrapt op zwartrijden?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:49

Steeph schreef:
Worden de boetes in het OV hoger naarmate je vaker word betrapt op zwartrijden?

Nope. Want er is een keer iemand beboet en die zei tegen de conducteur 'weer 35 euro lichter', waarop de conducteur antwoorde 'Heb je al vaker een boete gehad dan?' Waarop diegene weer zei 'ach, zo'n 5 keer nu'..

Dus daarop maak ik uit dat een boete hetzelfde blijft qua bedrag :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:15

Waarom zitten er witte stukjes op je nagels?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:17

Witte vlekjes bedoel je? Zijn luchtbelletjes, dan heb je je nagels ergens tegen gestoten.

link
En als je googelt zie je nog veel meer links :)
Laatst bijgewerkt door Century op 05-09-15 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:17

Limburger!!
Ja hoor ik heb ook een zachte G. Vroeger kreeg ik altijd de vraag van kleine kindjes (ik was er dan zelf ook nog een) waar ik mee speelde op vakantie, kom jij uit Belgiƫ :')
Ik praat meer richting het Brabants maar ik woon ook op de grens van Limburg en Brabant.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:34

Foaly schreef:
Van onderkoeling wordt je vooral heel suf, toch? Zodat je uiteindelijk 'in slaap valt' (bewusteloos raakt) en het dus niet meer merkt dat je doodgaat?

Nu heb ik doorgaans pijn als ik het te koud heb, dus ik denk van niet.

Wat wel een tamelijk pijnloze dood inhoudt, is alcohol drinken als het koud is: je "verdrinkt" de kou en de pijn, en de alcohol zet je bloedvaten wijd open, zodat je helaas vredig inslaapt en sterft.