Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:12

secricible schreef:
[ [url=m/iQRHuu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik steel hem van je Femke, sorry :D

Grinnik :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:12

Die ziet er heel anders uit als het grafiekje van Dissel waarmee hij ons angst in probeert te boezemen voor een 4e golf met 3000 mensen op de IC.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:15

Media telt die twee pieken van afgelopen najaar/winter samen als 1 golf idd.

En dat iedereen zijn eigen plan trekt is duidelijk inderdaad. Alleen is het zo jammer dat het niet om een wedstrijd gaat, maar om een hele hoop mensenlevens. Je zou denken dat je meer van mensen mag verwachten als de cijfers zo duidelijk stijgen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:17

SusanH schreef:
Die ziet er heel anders uit als het grafiekje van Dissel waarmee hij ons angst in probeert te boezemen voor een 4e golf met 3000 mensen op de IC.

Hij probeert geen angst in te boezemen.

Hij is een wetenschapper die uitlegt waarom hij tot bepaalde conclusies komt.

Hij heeft nauwelijks belang bij angst, politiek of whatever.
Hij schetst scenario's.
De politiek moet vervolgens beslissen welke keuzes ze maken.

En die 4e golf komt echt wel helaas.
Vraag is hoe heftig die wordt en hoe lang hij doorgaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:23

Maar je vragen stellen bij het nut van veel maatregels, staat niet automatisch 1 op 1 aan je er niet aan houden. Ik houd me aan de maatregelen. Maar ben er wel kritisch over.

Die scenario's zie ik wel als angst zaaien, want van Dissel voorspelt een enorme golf in juni. Dat was de periode waarin vorig jaar juist de getallen enorm omlaag gingen. Mij is absoluut niet duidelijk waarop hij dat baseert. Want de seizoenseffecten lijken hier niet in meegenomen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:25

SusanH schreef:
Idd ik voel geen urgentie meer, of laat ik het anders zeggen: ik voel niet meer de urgentie die ik vorig jaar wel voelde. Dat heeft denk ik vooral te maken met de aanpak van de overheid, die puur lijkt gebaseerd op angst zaaien bij de mensen even heel kort door de bocht gesteld. Dat is hetzelfde idee als een coach die de hele tijd vanaf de zijlijn loopt te schreeuwen naar je. Daar wordt je na een tijd ook immuun voor. Dan haal je je schouders op, en trek je je eigen plan. Want of je het nu goed of fout doet, geschreeuwd wordt er toch wel. Gaan de cijfers omlaag is het, zie je wel, de maatregels werken. Gaan de cijfers omhoog is het de schuld van de mensen die zich niet aan de maatregels houden. Maar kritisch kijken naar de wijze van communiceren is er niet bij.

Helemaal mee eens en goed omschreven met die coach.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:31

Het kan ook anders dan onze overheid die maar 3 weken per keer vooruit kijkt. Zweden heeft bijvoorbeeld een hele andere aanpak, die hebben al lang voorzien dat het heel lang gaat duren, en hebben maatregelen gekozen die ook lang vol zijn te houden. Rutte heeft zelf gezegd dat hij toe wil werken naar een stip op de horizon. Ik vind dat een enorm slechte vergelijking:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=54 ... 3056601538

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:33

SusanH schreef:
Maar je vragen stellen bij het nut van veel maatregels, staat niet automatisch 1 op 1 aan je er niet aan houden. Ik houd me aan de maatregelen. Maar ben er wel kritisch over.

Die scenario's zie ik wel als angst zaaien, want van Dissel voorspelt een enorme golf in juni. Dat was de periode waarin vorig jaar juist de getallen enorm omlaag gingen. Mij is absoluut niet duidelijk waarop hij dat baseert. Want de seizoenseffecten lijken hier niet in meegenomen.

Inderdaad want van Dissel spreekt over een vierde golf in juni (of 5e hoe Femke het zou noemen).
Daarbij wordt er aangegeven dat de doorrekeningen wel met veel onzekerheden zijn omgeven.

Ik vind dat ook angst zaaien of een extreem negatief scenario voorschetsen. Want wat gaat het weer doen? En daarbij er wordt gevaccineerd. Over 2 maanden mag ik hopen dat er flink wat mensen meer gevaccineerd zijn dan nu. Als de grootste groep kwetsbaren gevaccineerd is, gaan besmettingscijfers steeds minder zeggen.

Ik vind dit gewoon geen slimme zet. Echt gefundeerd lijkt het allemaal niet. Het maakt mensen in dit stadium onnodig negatief en het haalt perspectief weg. Ik geloof hier gewoon nog niet in, in die 5e golf of 4e golf ... net hoe je het berekend. Juist doordat het weer beter gaat worden en er gewoon gevaccineerd wordt.

En nu ook. Ik zie echt wel een stijging. Een forse stijging in de besmettingen en een lichte in de ziekenhuisopnames. Maar we zitten nu volgens die grafiek net iets boven het aantal besmettingen tussen de 2e en 3e piek (die de media in totaal ziet als piek 2). Ik vind dat je nu nog niet over een piek kunt praten. Misschien gaan we er wel naar toe, maar ik zie ook nog steeds wel een mogelijkheid dat die er niet komt of zeer mild verloopt en het dan meer een stijging is ipv echt een piek.

Ik vind besmettingen nu ook iets minder zeggen omdat hele klassen getest worden. Ik denk dat voorheen deze kinderen niet opgemerkt werden door de zeer milde klachten of geen klachten. Toen bleven ze alles doen terwijl ze ongemerkt besmettelijk waren en nu gaan ze in isolatie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:37

Als je op corona dashboard kijkt, naar de rioolwatermeting. Dan is daar nauwelijks een stijging waar te nemen. Hoe is dat te verklaren? En die positieve tests die we dagelijks door krijgen, zijn de positieve tests van mensen die kort geleden ook positief waren maar nu weer moesten testen (vanwege een contact oid) daar van af getrokken? Of tellen die ook mee met het totaal? Wat dus niet terecht is, want niet meer besmettelijk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:38

SusanH schreef:
Het kan ook anders dan onze overheid die maar 3 weken per keer vooruit kijkt. Zweden heeft bijvoorbeeld een hele andere aanpak, die hebben al lang voorzien dat het heel lang gaat duren, en hebben maatregelen gekozen die ook lang vol zijn te houden. Rutte heeft zelf gezegd dat hij toe wil werken naar een stip op de horizon. Ik vind dat een enorm slechte vergelijking:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=54 ... 3056601538

Ik denk dat als er bewust gekozen was voor maatregelen die langer vol te houden zijn en er minder schommelingen waren geweest in de veranderingen van de maatregelen, dat de draagkracht echt hoger was geweest. Ik heb persoonlijk steeds die persconferenties met aankondigingen van nieuwe maatregelen ervaren als momenten waarop ik erg negatief werd en het perspectief verdween. De rellen ook, demonstraties ... je zult ze altijd houden, maar ik denk dat die minder waren geweest als er langere tijd dezelfde (maar dan mildere) maatregelen waren geweest.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:46

Ach ja en na de zomervakantie krijgen we een 5e golf en tegen kerst weer een 6e.
Ik hoop wel dat het daarna klaar is maar goed, dat hoopten we eind 2020 ook natuurlijk.

Morrie

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:54

Afbeelding

afijn, op 23 maart 2041.......

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:58

Morrie schreef:

_O- :')

Vayo, hoe zouden die mildere maatregelen hebben uitgepakt voor het zorgpersoneel en de IC belasting? Was dit goed gekomen denk je?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:00

Kijk maar naar de cijfers in de VS. Iedere staat kent hetzelfde verloop aan besmettingen. Ondanks de totaal verschillende maatregelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:03

SusanH schreef:
Kijk maar naar de cijfers in de VS. Iedere staat kent hetzelfde verloop aan besmettingen. Ondanks de totaal verschillende maatregelen.

Dat is echt niet waar, waar heb je dat vandaan?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:07

SusanH schreef:

Ehm, bron?
Hoe verklaart dat dat Australië behoorlijk covid-vrij is gebleven als het niet aan de maatregelen ligt dan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:09

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:13

Het enige wat ze overeenkomen is dat duidelijk is wat voor puinzooi Trump er van heeft gemaakt.
Zeker rondom de beginperiode zijn de verschillen echt gigantisch.

South dekota vs connecticut hebben weinig overeenkomsten om er maar even 2 te noemen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:16

Ann schreef:
Morrie schreef:

_O- :')

Vayo, hoe zouden die mildere maatregelen hebben uitgepakt voor het zorgpersoneel en de IC belasting? Was dit goed gekomen denk je?

Ik werk zelf ook in de zorg. Ik denk dat het ten goede was gekomen van de draagkracht en dat mensen zich dan beter aan de maatregelen hadden gehouden dan nu. En dan waren misschien de IC opnames minder gestegen dan nu. Ik zie om me heen bijster weinig mensen die zich echt goed aan de maatregelen houden.

Ik zie om me heen dat mensen bij nog strengere maatregelen terwijl cijfers licht dalen of een verlenging van de avondklok (terwijl dit een zware maatregel was die er als eerste af zou gaan) door de frustratie en onvrede ermee meer een ´ze zoeken het maar uit´ mentaliteit krijgen. Ik denk dat teveel beperkingen en opgelegde regels juist een averechts effect hebben. En ik heb het ook nergens over de maatregelen weggooien en alles open gooien. Maar een systeem waarbij er minder vaak maatregelen werden aangepast óf een goede routekaart die wel écht gevolgd zou worden, geeft mijn inziens meer rust.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:18

Maar wat wel interessant is dat ze allemaal rond dezelfde tijd sterk dalen. Ook al is het verloop niet overal gelijk. En als je North en South Dakota neemt, die lopen vrijwel gelijk terwijl in de ene staat veel maatregelen waren. En in de andere juist niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:18

secricible schreef:
SusanH schreef:

Ehm, bron?
Hoe verklaart dat dat Australië behoorlijk covid-vrij is gebleven als het niet aan de maatregelen ligt dan?

Maar Australië is omgeven door water. Dan kun je een land veel beter afsluiten. Sowieso is Australië al een streng land. Ik ben er geweest in de mond- en klauwzeer periode. Daarnaast is het veel minder dichtbevolkt dan bijv. Nederland. Je noemt nu ook wel een land op wat juist moeilijk te vergelijken is met andere landen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:21

Ik denk ook zeker wel dat dingen beter hadden gekunt in communicatie enzo Vayo. Maar ik vind daar de schuld leggen en verder gewoon je dan maar minder aan de regels houden persoonlijk vooral heel puberaal gedrag en een beetje treurig.

Een beetje als een kind dat het er niet mee eens is dat het de snoepkast niet leeg mag eten en daarom gaat lopen rellen.
Blijkbaar is het enige dat werkt dan die snoepkast leeg laten eten en ervaren hoeveel buikpijn je krijgt.
Het is alleen zo jammer dat in dit geval vooral de mensen er omheen getroffen worden.

En ik snap dat Australië heel anders is. Maar Susan claimt dat ongeacht de maatregelen het verloop toch overal hetzelfde is. En dan is Australië wel een goed voorbeeld, juist omdat zij door dat water veel duidelijker effect hebben van de maatregelen
Laatst bijgewerkt door secricible op 26-03-21 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:22

@Vayo
Thuiszorg was toch jouw beroep? Ik bedoelde meer het zorgpersoneel in de ziekenhuizen die corona patiënten moeten verzorgen. Voor hen was het in mijn mijn ogen wel oplopende aantal patiënten zeker nog zwaarder geweest dan het nu al is.

Verder helemaal eens met het bericht van secricible hierboven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:25

SusanH schreef:
Maar wat wel interessant is dat ze allemaal rond dezelfde tijd sterk dalen. Ook al is het verloop niet overal gelijk. En als je North en South Dakota neemt, die lopen vrijwel gelijk terwijl in de ene staat veel maatregelen waren. En in de andere juist niet.

Misschien is er in de VS iets anders veranderd waar alle staten mee te maken hebben? Ik kan wel iets bedenken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:29

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:

Misschien is er in de VS iets anders veranderd waar alle staten mee te maken hebben? Ik kan wel iets bedenken.

In het artikel staat dat "the cause of that decline is still unclear". Ik ben dus wel benieuwd naar jouw bron.