Magrathea schreef:Sizzle schreef:Da's ook een belangrijke reden voor mij om het niet te doen. Ik kan me niet voorstellen dat mensen van rotkinderen / -pubers / -volwassenen van tevoren denken "ik ga lekker een curling ouder worden" of "het interesseert me geen zier of mijn kind de criminaliteit in gaat" of verzin het maar. Een deel is ook gewoon pech / toeval / dingen onderschatten of juist overschatten. Ik heb daar weinig zin in.Als ik nu zo terug denk wat ik misschien nog het meeste onderschat heb is dat je het sowieso eigenlijk amper goed lijkt te kunnen doen. Als ik zo in mijn omgeving kijk zijn er eigenlijk ontzettend veel mensen die problemen hebben vanwege hun jeugd of zelfs contacten met familie kompleet verbroken hebben.
Dat waren echt geen probleemfamilies maar gewone doorsnee gezinnen. Dan doe je 18 jaar je stinkende best en dan wordt je alsnog gehaat omdat je achteraf bepaalde dingen niet goed ingeschat hebt.
En hoe je het ook went of keert, jij bent als ouder altijd verantwoordelijk.
Stel je doet alles goed volgens de opvoedgoeroes, en jou kind heeft een paar stekkertjes verkeerd en vermoord uiteindelijk een random persoon. Dan wordt jij door de hele wereld verantwoordelijk gehouden want jij hebt je opvoeding waardeloos gedaan.