Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:11

julius_juut schreef:
Ik dacht dat ik Poule de Bresse zou hebben, maar geen van de kuikens heeft blauwe poten en die horen ze eigenlijk wel te hebben. :( Beetje verneukt door de verkopers van de broedeieren dus.

Wacht even af, je zult zien dat ze steeds blauwer worden. Is bij mijn kuikens altijd wel het geval.

0091

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:00

Oké de liefde voor mn poule de bresse haan is voorbij. _O-

Wat zijn hanen hufters! Ik heb opeens zin in het weekend }:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:07

:')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:45

Slechte conditie van de ouderdieren zou wel logisch zijn, die beesten zagen er ook verre van goed uit. Beetje een gevalletje 'boven het hoofd gegroeid' zoals het er daar uit zag. Niet zo slecht dat het dieronwaardig was, maar ook zeker niet wat ik zelf zou willen.

Elise_0o schreef:
julius_juut schreef:
Ik dacht dat ik Poule de Bresse zou hebben, maar geen van de kuikens heeft blauwe poten en die horen ze eigenlijk wel te hebben. :( Beetje verneukt door de verkopers van de broedeieren dus.

Wacht even af, je zult zien dat ze steeds blauwer worden. Is bij mijn kuikens altijd wel het geval.

Oh dat zou een meevaller zijn! Zijn nu echt oranje, met her en der een die een wat grauwere/blauwe schijn over de poten heeft.

Ze groeien wel als kool, echt absurd! Ik ben erg trage rassen gewend, deze zie je haast per uur groeien. :')

0091 schreef:
Oké de liefde voor mn poule de bresse haan is voorbij. _O-

Wat zijn hanen hufters! Ik heb opeens zin in het weekend }:)

_O-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:53

Nu ben ik wel benieuwd wat die liefde heeft doen omslaan :=

Hier valt het me op dat de kippen minder lijken te leggen afgelopen dagen. En vandaag kwam ik - is nu een paar keer gebeurd - een kapot ei tegen in het weiland. Er zit hier vaak een grote zwarte vogel (kraai, kauw?) die de legkorrelrestjes eet die op de grond liggen. Ik neem aan dat als een ei buiten wordt gelegd hij die wel stuk kan maken, maar kunnen ze die eieren ook uit het hok halen? Het zijn geen kleine eieren en de vorm is ook niet praktisch natuurlijk...
Ik denk dat de kippen zelf nog niet door hebben dat eieren stuk kunnen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:51

Kraaiachtigen zijn wel heel slim, die kunnen prima geleerd hebben hoe je een ei uit een legnest moet halen. Deden sommige kalkoenen hier ook, heel zorgvuldig uit het legnest wippen en dan opeten. Maar dan zouden ze wel dicht bij het nest liggen neem ik aan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:45

Ik had al even gegoogled en daar werd ook gezegd dat ze het prima kunnen := Helaas. Nu een manier verzinnen om hem uit het hok te houden en kijken of ik dan meer eieren overhoud. :)
Aten de kalkoenen dan ook hun eigen eieren of aten die de eieren van de kippen op?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:31

Die pakten de kippeneieren, hun eigen eieren krijgen ze niet stuk. :') Zijn net betonblokken als ze genoeg kalk te eten krijgen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 06:03

Century schreef:

Hier valt het me op dat de kippen minder lijken te leggen afgelopen dagen. En vandaag kwam ik - is nu een paar keer gebeurd - een kapot ei tegen in het weiland. Er zit hier vaak een grote zwarte vogel (kraai, kauw?) die de legkorrelrestjes eet die op de grond liggen. Ik neem aan dat als een ei buiten wordt gelegd hij die wel stuk kan maken, maar kunnen ze die eieren ook uit het hok halen? Het zijn geen kleine eieren en de vorm is ook niet praktisch natuurlijk...

Ik wilde het wat er bijvullen en daarvoor moest hij een beetje aan de kant. Hij wilde niet aan de kant :') zijn poging om hoger in de voedselketen te komen is mislukt en hij mag zaterdag eerst :Y)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:50

0091 schreef:
Century schreef:

Ik wilde het wat er bijvullen en daarvoor moest hij een beetje aan de kant. Hij wilde niet aan de kant :') zijn poging om hoger in de voedselketen te komen is mislukt en hij mag zaterdag eerst :Y)

:') :') _O-

Ik had gisteren tijdens het behandelen van kalkpoten in het donker een kip in mijn nek vanuit het niets. Meteen ontstoken krassen vanochtend

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:49

Ik zag net op de pallets waarop mijn kippenhok rust een aantal rode spinnetjes rennen. Flink hard kunnen ze. Ik ben heel erg bang dat het bloedluis is... Ik heb laatst in de nacht gekeken en toen zag ik helemaal niets in het hok... Kippen ogen ook niet ziek...
Zijn bloedluizen fel rood, rennen ze hard en zijn ze ook als het nog licht is in de open lucht zichtbaar? Of is het mogelijk toch iets anders?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:54

Waren het geen fluweelmijten? Bloedluis oogt vrij donker tot je ze stukdrukt en zo een rode veeg maakt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:57

Deze waren echt felrood en heel snel. Ze lijken op sommige plaatjes wel en op sommige van internet helemaal niet.
Fluweelmijten zijn ook niet zo fijn toch, voor jezelf en je dieren? Maar is het minder erg dan bloedluis?
Laatst bijgewerkt door Century op 21-05-20 20:07, in het totaal 2 keer bewerkt

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:06

Fluweelmijt vreet geleedpotigen, dus voor vogels en zoogdieren geen probleem. :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:07

Na nog meer googlen zien we de meeste match in de roofmijt Anystis Baccarum. Zou dat kunnen? En volgens mij is dat niet echt een issue toch?

Edit: ik zie dat dit dezelfde is die jij bedoelt :) En dat je ook nog de 'rode fluweelmijt' hebt (ook oogstmijt genoemd), Trombiculidae autumnalis, die niet fijn is voor mensen.
Lekker verwarrend die namen.

Maar roofmijt is welkom! Ik ga nog wel een testje doen met een kokertje/karton om te kijken of ik toch bloedluizen vang.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 00:30

Die mijt zie ik hier ook vaak rennen. Ze zijn super snel ook voor hun formaat. :j

Wij hebben vanaf vandaag de hengst van de buren te logeren. Arwen was spontaan hengstig en heeft zich al meerdere keren laten dekken :j Nu staan ze al de hele avond te kroelen. Superfijn zo'n sociale hengst die de grenzen van de merrie respecteert.

Nars loopt er niet bij, ik ben bang dat hij wat doet om de hengst uit te dagen en dat hij dan vreselijk op zijn flikker krijgt :+ Dus hij heeft nu zijn eigen paddock en wei voor een tijdje.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 05:50

Oh spannend djoena!

Hier is maandagavond ons veulen geboren <3

Afbeelding

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:54

Wat een knappe joekel! :))

Heerlijk die dikke tank beentjes <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:28

Veulens <3

Ik heb mijn eerste moestuinborder nu echt helemaal klaar/vol. Ben benieuwd naar de oogst, sommige groente doen het al heel goed!
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:56

Ik moet binnenkort alweer sla eten, maar denk dat ik deze nog even door laat groeien en naar mijn ouders breng.

Had sier kalebassen gezaaid, maar de eerste kwamen niet op. Had dus bij gezaaid en nu kom alles op. :') Even verzinnen waar ik die gaat zetten en anders wat weggeven. :=

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:35

Hier de eerste kroppen sla al achter de kiezen, de eerste paar porties radijs ook, en nu is het wachten tot de eerste aardbeien rood zijn! Die zijn nu roze dus ik heb hoop voor komende week :j

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:49

Ik word een beetje jaloers van al jullie mooie bakken en groente _O- _O- :+

Grapje, maar ik weet nu wel weer waarom ik ervoor ga zorgen dat het in 2021 allemaal weer piekfijn in orde moet zijn _O-

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:04

Djoena schreef:

Grapje, maar ik weet nu wel weer waarom ik ervoor ga zorgen dat het in 2021 allemaal weer piekfijn in orde moet zijn _O-

Ik zal een foto maken van mijn bonenveld, dan voel je je vast opeens ontzettend superieur. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:06

julius_juut schreef:
Djoena schreef:

Ik zal een foto maken van mijn bonenveld, dan voel je je vast opeens ontzettend superieur. :')

Hahaha, ik wil ook wel mee foto’s maken. Ik heb nog tomaat en paprika met zware nachtvorst in de aanbieding _O-

We komen er net achter dat we geen plaats meer hebben om nog bonen te zetten :')

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:54

_O- _O- _O-

Foto's or it didn't happen :))