Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:47

Gisteren in de bus, de bus ging niet naar het station in Assen, dus chauffeur met moeite kunnen uitleggen dat de bus na hem, wél naar het station ging. Komt die andere bus eraan, zet hij die man er weer uit. Nogal banketstaaf voor die man -O-

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:25

Niet echt een ergenis..

Maar als ik de bus pak om naar mijn paard te gaan. Heb ik soms dezelfde buschauffeur op de terug weg. En sommige kijken mij echt aan van: wtf heb jij dan gedaan om zo snel klaar te zijn?! :+

En ik ben behoorlijk herkenbaar met mijn vouwfiets. _O-

1 ding scheelt.. Ze weten dat ik bij de bushalte sta voor de bus, dus zou in principe mijn hand niet hoeven op te steken. Zou best kunnen dat ik de enige ben hier die met vouwfiets de bus in stap. :+

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:42

Haha, dat is fijn puppy1128! Ben zelf altijd zo bang dat de bus me overslaat :').
--
De App zei dat ik mijn overstap niet meer zou halen.. Ga ik even checken welke trein ik dan kan pakken, gaat de sprinter van een gunstiger perron zodat ik niet meer als een dolle buffel door de menigte hoef te stormen en kan ik hem gewoon halen..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:44

Breathe schreef:
Haha, dat is fijn puppy1128! Ben zelf altijd zo bang dat de bus me overslaat :').
--
De App zei dat ik mijn overstap niet meer zou halen.. Ga ik even checken welke trein ik dan kan pakken, gaat de sprinter van een gunstiger perron zodat ik niet meer als een dolle buffel door de menigte hoef te stormen en kan ik hem gewoon halen..

Vind ik ook niet meer dan normaal, om je hand op te steken. Zie wel eens dat mensen boos worden als de bus doorrijdt terwijl zij niet aangeven dat ze mee willen. Of dat de bus wel stopt omdat ze lijken mee te willen, maar dan nee schudden. Dus lekker houden op 'hand uitsteken als je mee wilt'. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:53

De bus lijkt me in eerste plaats te rijden voor de mensen. Dat er op plekken handopsteken nodig is om de aandacht te trekken snap ik, zeker als er veel bussen rijden. En als ik op het bankje zit en niet opsta snap ik ook best dat de bus doorrijdt (wat wel echt heel frustrerend is als dat niet de bedoeling was, maar dat neem ik de buschauffeur niet kwalijk.)

Maar tegelijkertijd is het echt nutteloos en flauw om dat als een soort 'test' te gebruiken en anders door te rijden terwijl het duidelijk is dat iemand wel staat te wachten. Beetje klantvriendelijkheid hoort ook bij het vak toch?

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:57

oh als ik mee wil zorg ik altijd dat ik bij de buspaal sta, dus echt bij de halte. Als ik niet mee wil neem ik of afstand van de paal of ik blijf zitten als ik nog zat.

Heb er nooit over nagedacht mijn hand uit te steken

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:12

Shadow0 schreef:
De bus lijkt me in eerste plaats te rijden voor de mensen. Dat er op plekken handopsteken nodig is om de aandacht te trekken snap ik, zeker als er veel bussen rijden. En als ik op het bankje zit en niet opsta snap ik ook best dat de bus doorrijdt (wat wel echt heel frustrerend is als dat niet de bedoeling was, maar dat neem ik de buschauffeur niet kwalijk.)

Maar tegelijkertijd is het echt nutteloos en flauw om dat als een soort 'test' te gebruiken en anders door te rijden terwijl het duidelijk is dat iemand wel staat te wachten. Beetje klantvriendelijkheid hoort ook bij het vak toch?

Tuurlijk, maar dan nog, ben ik van mening dat mensen hun hand moeten opsteken. Volgens mij is dat zelfs een vuistregel in het OV.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:15

Nayomie schreef:
Shadow0 schreef:

Tuurlijk, maar dan nog, ben ik van mening dat mensen hun hand moeten opsteken. Volgens mij is dat zelfs een vuistregel in het OV.

Ook als je staat te wachten bij de paal van de busstop (halte) en er maar één bus stopt op die halte en er verder ook geen bussen langskomen?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:16

LisannePruts schreef:
Nayomie schreef:

Ook als je staat te wachten bij de paal van de busstop (halte) en er maar één bus stopt op die halte en er verder ook geen bussen langskomen?

Wel zo netjes ja. Goed, als de bus je dan voorbij rijdt, vind ik dan ook weer niet nodig, maar hand uitsteken, hoe veel moeite kost dat nou? :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:16

Als er een bus de knipperlichten aangooit terwijl ik bij een bushalte sta maar niet die bus neem dan stap ik achteruit en schudt even 'nee', dan weten ze gelijk dat ik niet mee hoef en als ze dan niemand eruit hoeven te laten kunnen ze gewoon verder rijden. :)
Wil ik wel mee dan stap ik naar voren en steek een hand op of zwaai even met m'n zaklamp aan op m'n mobiel (als het donker/schemerig is).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:19

Hand opsteken is inderdaad een vuistregel. Er zijn namelijk ook mensen die even rusten bij een bushalte.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:21

Lor1, ik schud ook nee als ik denk dat een bus gaat stoppen en het niet nodig is. Ik ben ook helemaal voor duidelijke communicatie en met elkaar meedenken wat dat betreft :)

Ik heb het gewoon niet zo op het vooropstellen van 'regels' voor dat soort dingen, en al helemaal niet op mensen die dat dan gebruiken om lekker geen service te geven. In heel veel situaties is het handopsteken gewoon niet nodig om duidelijk te maken dat je een bepaalde bus wilt hebben. (En argumenten als 'hoeveel moeite kost dat nou' vind ik gewoon niet erg sterk.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:23

Ik steek ook altijd mijn hand uit. Vaak met mijn ov-kaart in de hand (gewoonte :+ ).

Als het niet de bus is die ik moet nemen, dan zet ik een paar stappen naar achter als de bus aan komt rijden. Duidelijk teken van 'ik hoef niet mee'. Of ik blijf int bushokje staan/zitten ;)

In het donker zet ik mijn zaklamp van mijn mobiel aan als ik mijn hand opsteek.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:27

Ik heb dus een keer gehad dat er stond dat de bus over 4 minuten kwam. Dit was ook de normale tijd. Ik zat in het bushokje, kijk 15 seconden later op en sjeest die bus voorbij. Dan baal je ook want ik ga meestal staan/meer opletten als er staat 2 minuten maar toen had ik de bus echt niet verwacht.
Ben als een gek op de fiets gesprongen en redde hem net bij het busstation zelf. Ben nogal chagrijnig zonder groeten de bus ingegaan, vond de chauffeur niet leuk maar ik was zo klaar met het ov op dat moment. Waarom heb je in godsnaam realtime borden als ze dus niet op waarheid gebaseerd zijn. :/

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:28

Bij mij reed in het verleden de bus ook wel eens gewoon door terwijl ik mijn hand met licht op de mobiel uitstak. Nu hoeft dat niet meer, ik stap op bij de haltes waar bussen moeten stoppen :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:29

Shadow0 schreef:
Lor1, ik schud ook nee als ik denk dat een bus gaat stoppen en het niet nodig is. Ik ben ook helemaal voor duidelijke communicatie en met elkaar meedenken wat dat betreft :)

Ik heb het gewoon niet zo op het vooropstellen van 'regels' voor dat soort dingen, en al helemaal niet op mensen die dat dan gebruiken om lekker geen service te geven. In heel veel situaties is het handopsteken gewoon niet nodig om duidelijk te maken dat je een bepaalde bus wilt hebben. (En argumenten als 'hoeveel moeite kost dat nou' vind ik gewoon niet erg sterk.)

Heel veel situaties? Echt... ik erger me kapot aan mensen die bij een halte staan, lijken mee te willen en dus ook bij de halte staan, de bus stopt netjes omdat ze lijken mee te willen. Vervolgens blijven ze staan om vervolgens bijvoorbeeld over te steken of een andere bus nodig hebben als er meerdere bussen langskomen of wat ze daar ook mogen doen. En ja, dat levert weer extra tijd op waardoor iemand hierdoor zijn aansluiting weer mist. Ik heb net even navraag gedaan, het is inderdaad zelfs een regel en ik vind het niet meer dan normaal om deze te hanteren. Dat er mensen zijn die nog nee schudden, helemaal goed, maar overgroot deel doet dit niet. Voor een chauffeur blijft het ook gokken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:32

Misschien is het in Groningen anders. Ik maak dat eigenlijk zelden mee.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:37

Shadow0 schreef:

Ik hoor inderdaad dat ze het in Limburg bijvoorbeeld anders doen, daar hebben ze andere mentaliteit gok ik. Maar ik zie het als een kleine moeite en je helpt er een ander mee. Ik zie het als een wisselwerking :j

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:40

Er is wel degelijk een regel voor. Vroeger hing dat netjes in de halte, inmiddels HELAAS niet meer...

Maaarrrr, wanneer er 1 buslijn langs komt dienen we gewoon te stoppen (mis geen tegenbericht ;))
Bij haltes met meerdere bussen hoor je het gewoon aan te geven. Hoe maakt me niet uit, maar laat het zien. Op je telefoon kijken is dat dus niet!

En nog zo'n stille regel is dat je gewoon vijf minuten voor vertrek bij de halte bent aangezien verkeer zich nu eenmaal slecht laat plannen en het dus kan voorkomen dat je iets eerder bent. Wachten is niet altijd mogelijk.

Nog zo'n erger ding, wanneer de bus ingemeld is bij een verkeerslicht doen we in feite de deur niet meer open. Dat is geen asociaal gedrag, dat zijn de regels want het kan zo veel minuten schelen. Wat later op de route nog veel langer kan worden.
En dat kan weer aansluitingen schelen etc...

Helaas zien veel klanten de regels als pesten maar probeer het grote geheel te zien.
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 01-02-17 20:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:42

Nayomie schreef:
Shadow0 schreef:

Ik hoor inderdaad dat ze het in Limburg bijvoorbeeld anders doen, daar hebben ze andere mentaliteit gok ik. Maar ik zie het als een kleine moeite en je helpt er een ander mee. Ik zie het als een wisselwerking :j

hier doet menig buschauffeur niet eens moeite om gedag terug te zetten... dan krijg je ook een wisselwerking :(

Hand opsteken is hier ook niet echt gebruikelijk

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:44

Shadow0 schreef:

Groningen is ook echt niet te vergelijken met utrecht... ook al dacht mijn werkgever ooit ook anders...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:46

Gianti schreef:
Nayomie schreef:

hier doet menig buschauffeur niet eens moeite om gedag terug te zetten... dan krijg je ook een wisselwerking :(

Hand opsteken is hier ook niet echt gebruikelijk

Niet gedag zeggen vind ik ook niet netjes. Maar zie wel, hoe verder ik zuidelijker kom, hoe vreemder ik word aangekeken als ik goeiedag zeg. :')

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:47

corine1981 schreef:
Er is wel degelijk een regel voor. Vroeger hing dat netjes in de halte, inmiddels HELAAS niet meer...

Maaarrrr, wanneer er 1 buslijn langs komt dienen we gewoon te stoppen (mis geen tegenbericht ;))
Bij haltes met meerdere bussen hoor je het gewoon aan te geven. Hoe maakt me niet uit, maar laat het zien. Op je telefoon kijken is dat dus niet!

En nog zo'n stille regel is dat je gewoon vijf minuten voor vertrek bij de halte bent aangezien verkeer zich nu eenmaal slecht laat plannen en het dus kan voorkomen dat je iets eerder bent. Wachten is niet altijd mogelijk.

Nog zo'n erger ding, wanneer de bus ingemeld is bij een verkeerslicht doen we in feite de deur niet meer open. Dat is geen asociaal gedrag, dat zijn de regels want het kan zo veel minuten schelen. Wat later op de route nog veel langer kan worden.
En dat kan weer aansluitingen schelen etc...

Helaas zien veel klanten de regels als pesten maar probeer het grote geheel te zien.

Bij haltes met meerdere lijnen lijkt het me wel meer dan logisch dat je het aangeeft.

Een andere "ongeschreven regel" ergernis is mensen die niet bij de paal met informatie wachten maar 5/6 meter verderop waar het bushokje is. Want de voordeur waar je moet instappen stopt altijd netjes bij de paal en dat scheelt toch weer kostbare tijd als mensen meteen instappen in plaats van eerst wachten tot ze eindelijk de voordeur hebben bereikt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:48

Corine: Dat van die verkeerslichten snap ik, maar is denk ik bij veel mensen niet bekend.

Als een halte echt een paar meter voor het stoplicht is, en de bus rijdt 2 meter om stil te staan, en vervolgens sta je een minuut lang tegen een dichte deur voor je neus aan te kijken is het knap frustrerend... tegelijkertijd denk ik dat het scheelt als mensen weten "als het verkeerslicht me al geregistreerd heeft blokkeer ik anderen, en gaat het verkeerslicht bovendien niet meer op wit." Tenminste, toen ik merkte dat dat een van de redenen was, vond ik het al een stuk makkelijker.

Het wordt ook makkelijker om begrip te hebben als je merkt dat de buschauffeurs meestal hun best doen. Gelukkig heb ik dat hier wel eigenlijk, de meeste buschauffeurs hier doen niet echt flauw naar mijn idee. (Houen zo, fijn :) )

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:49

corine1981 schreef:

Hier hangt ie nog _O- kan zijn omdat het een hele oude halte is waar ik de enige persoon ben die instapt :') die platen erin met de bustijden erop worden ook nooit meer aangepast.

Verder is hier in Groningen hand uitsteken idd standaard. Doe ik ook altijd, in het donker altijd met licht van mijn mobiel erbij