Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:23

Sammie schreef:
Ik heb familie in bijna alle Nederlandse uithoeken, dus zulke zinnen ken ik ook in t Zeeuws en Drents ophaspelen en die kunnen mensen die amper met plat dialect in aanraking komen ook amper ontcijferen. :D

Kent hier iemand bijv. De uitdrukking zal ik dat even langen? ( zonder dan ff de geschreven dialect erbij te pakken)

Nee geen idee haha

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:24

Free2 schreef:
Rebecca schreef:
Waarom Limburgers zo'n accent hebben

Hier een trotse Limburger met zwaar accent die denkt het te kunnen uitleggen:
Je hebt dat accent omdat je als klein kind leert praten door je ouders te imiteren. Dus omdat zij iets op een bepaalde manier uitspreken, neem jij die uitspraak over. Aangezien de ouders een Limburgs accent hebben krijgt het kind en dus ook, en diens kinderen ook, etc. etc. etc... Laat een Limburgs geboren baby opgroeien tussen de Amsterdammers en dan zal je er nooit aan merken dat hij uit Limburg komt.

Hoe het accent in het verleden echt is ontstaan weet ik niet precies. Het zal er mee te maken hebben dat Limburg ook aan België en Duitsland grenst.

Mee eens.

Wat ik me dan wel weer afvraag: mijn moeder komt uit Twente en hoewel ze niet echt in dialect praat heeft zij wel een duidelijk accent. Mijn vader komt uit het westen en praat gewoon ABN. Ik ben in Twente opgegroeid, dus ik had docenten en kinderen om mij heen die ook met een accent praatten, + mensen op stal enz enz.

Toch heb ik geen Twents accent, ondanks dat dus mijn vader [en vaders kant van de familie, maar die zie ik bijna nooit] de enige is die zonder Twents accent praatte toen ik opgroeide. Hoe werkt dit dan?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:30

Op stal zijn we tot de conclusie gekomen dat als je op tv komt en er moet ondertiteling bij komen dat er ergens iets niet klopt in je ABN :')

Anoniem

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:47

:')

Ohh ja nu he zegt haha, kan ik mee thuis komen bij de supermarkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:15

Rebecca schreef:
Waarom Limburgers zo'n accent hebben

Omdat "Lamburch" de minst Nederlandse provincie is.
Bijvoorbeeld de enige provincie waar de commissaris van de koning "gouverneur" heet.
Trouwens: als je naar de Limburgse geschiedenis kijkt, dan word je duizelig.

Ik erfde van mijn vader een historische atlas: soms hoorde het bij Henegouwen, bij Frankrijk, Spanje uiteraard (bezuiden de Moerdijk hebben we de oorlog tegen Spanje verloren) en nog bij een hele serie andere landen. Stukken die ook Limburg heetten liggen nu in Franstalig België. - En in de bovengenoemde "dans" gebeurde het, dat Aken en Mestreech bijeen hoorden, of juist niet. - dat Venlo en Roermond onder hetzelfde bestuur vielen of juist niet, etcetcetc.

Toen de huidige provincie bij NL kwam halverwege de 19e eeuw, maakte zij deel uit van de Duitse Bond. Daar heeft Thorbecke tactisch een einde aan gemaakt.
Het gezegde luidt, dat pas toen in 1914 het niet meer mogelijk was om steenkolen uit België of Duitsland te halen, "men" zich ging realiseren dat "wij zelf" nog ergens een achterland hadden dat ook bodemschatten bezat....

Dus dat de taal anders klinkt in een provincie die er zo weinig bij heeft gehoord, al die tijd, dat vind ik wel logisch.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:20

vibabu schreef:
Waarom heet het eigenlijk een kippenei. Het is toch maar 1 kip die het ei legt? Dus mijn inzien zou het een kipei moeten zijn :')

In de taalkunde heet dat een bindvocaal.

Het zou mij niet verbazen (maar wel spijten) als het in de nieuwe ("waardenloze") spelling 'kippenei' zou moeten zijn.

(Ik hoop dat die spellingskolder over 10 jaar weer gewoon wordt afgeschaft: een hondehok is voor 1 hond, een hondenhok voor meer dan 1 hond: dat is logisch. "Kerkenraad" is een vergadering van twee of meer kerken, komt het bestuur van 1 (protestante) kerk bijeen, dan vergadert de kerkeraad.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:26

Free2 schreef:
Of snappen jullie wel wat er bedoeld wordt met 'de earpel en de unne bie mekaar bruuje'?

...ik doe een gok.
"Earpel" doet mij denken aan het Fryske 'ierdepel': elders bekend als pieper of aardappel.
Doorassocierend op eten doet "unne" mij denken aan het Zeeuwse 'ajuin' en het Engelse 'onion': "ui".
....en die twee braad je dan samen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:28

Ajuin is niet Zeeuws hoor.. Belgisch ofzo, maar een Zeeuw zegt ju(u)n en geen ajuin.

Zal ik dat is langen is iets van zal ik dat eens halen (voor je).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:32

Als je paspoort en rijbewijs gestolen is of beter gezegd je hele portemonee en je kan je met geen enkele mogelijkheid of middel legitimeren hoe weten ze dan wie je bent? Dan kan je toch elke persoon zijn die je wil zijn?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:33

Vragen stellen die alleen jij weet ofzo?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:34

Zou het bijna aan een politieagent willen vragen

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:51

Janneke2 schreef:
Free2 schreef:
Of snappen jullie wel wat er bedoeld wordt met 'de earpel en de unne bie mekaar bruuje'?

...ik doe een gok.
"Earpel" doet mij denken aan het Fryske 'ierdepel': elders bekend als pieper of aardappel.
Doorassocierend op eten doet "unne" mij denken aan het Zeeuwse 'ajuin' en het Engelse 'onion': "ui".
....en die twee braad je dan samen?

Hahah je komt goed in de buurt :) Ik had al gepost wat het betekende, zie vorige pagina onderaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:58

Sammie schreef:

En hoe weet de politie agent dan dat ik niet lieg? :o?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:02

daantjuhhh schreef:
Sammie schreef:

En hoe weet de politie agent dan dat ik niet lieg? :o?

Ik denk dat ze dingen bedoelt die op de ID-kaart staan: Volledige namen, geboortedatum, geboorteplaats, lengte, BSN nummer?

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:03

Ik moet zeggen dat ik geen eens weet welke lengte op mijn ID staat en wat mijn BSN nummer is :o
Dus ik denk dat ik een probleem heb als het mij ooit overkomt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:11

Wat is je naam,waar woon je? Geboortedatum, telefoonnummer, meisjesnaam etc.. Dan hebben ze snel door of je liegt als Marietje Jansen niet woon in de Kerkstraat in den haag ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:18

Geboorte datum en namen zijn denk ik gauw te achterhalen door iemand die van frauderen zijn beroep heeft gemaakt.

Bij elke verlenging van tel abbo maken ze een kopie van mijn paspoort.

Ik werk bij de overheid en daar heb ik de eerste maand mij elke dag met mijn paspoort aan moeten melden.

Natuurlijk ga je er van uit dat die mensen eerlijk zijn.
Maar zeker weten doe je het niet

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:01

vibabu schreef:
Op stal zijn we tot de conclusie gekomen dat als je op tv komt en er moet ondertiteling bij komen dat er ergens iets niet klopt in je ABN :')

ABN? Die taal die klinkt alsof je een kippebotje uit je keel probeert los te rochelen? :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:23

Sammie schreef:
Wat is je naam,waar woon je? Geboortedatum, telefoonnummer, meisjesnaam etc.. Dan hebben ze snel door of je liegt als Marietje Jansen niet woon in de Kerkstraat in den haag ;)

"Wat is uw meisjesnaam? "
Oma zegt dan naar eer en geweten: "Janneke".
Zoals te doen gebruikelijk voor feministen (m/v) die de jaren 60 hebben meegemaakt gebruik ik mijn eigen achternaam.
Desgewenst, als dat aan de orde is, mogen mensen ook de achtenaam van opa wel weten, hoor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:38

Het was een voorbeeld he... tjonge jonge... waarom zo serieus. . Er zijn manieren om achter je identiteit te komen zonder je papieren erbij te hebben. Punt.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:53

Sammie schreef:
Het was een voorbeeld he... tjonge jonge... waarom zo serieus. . Er zijn manieren om achter je identiteit te komen zonder je papieren erbij te hebben. Punt.

Haha je hebt helemaal gelijk!
Rustig aan, het is bijna weekend :)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:17

purny schreef:
Als je paspoort en rijbewijs gestolen is of beter gezegd je hele portemonee en je kan je met geen enkele mogelijkheid of middel legitimeren hoe weten ze dan wie je bent? Dan kan je toch elke persoon zijn die je wil zijn?

Deze situatie heb ik eens gehad, en ze stellen je inderdaad een serie vragen waaruit ze kunnen verifiëren of je bent wie je zegt dat je bent (ook vragen die minder gemakkelijk te achterhalen zijn door fraudeurs. De voornaam van je buurman op nummer x bijvoorbeeld). Die vragen worden overigens gesteld door een beambte van de gemeente, niet bij de politie ofzo.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:39

Hebben ze bij de gemeente niet gewoon een kopie van je ID of paspoort in het systeem staan? Daar staat dan toch een foto en kunnen ze zo zien of je het wel of niet bent

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:40

Nee, volgens mij mag dat niet ivm wet op de privacy. Die foto die je in moet leveren wordt naar mijn weten ook vernietigd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:45

Dat word leuk. Ik weet de naam van m'n buurman niet eens