Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:44

Oke ik zal gewoon eerlijk zijn, ik heb gewoon geen zin om morgen te werken maar ik vind 'geen zin' te weinig reden om mij af te melden :+

Mizora

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:59

Eigenlijk is het vrij simpel: een jaar heeft 52 weken, 8 weken vakantie is ±15% van de werktijd. Bij een salaris van 3000 euro per maand met 4 weken vakantie zou een salaris van maximaal 2800 euro/maand worden met 8 weken vakantie en dan is alleen nog maar het aantal door jou gewerkte uren meegenomen, nog niet de kosten van een vervanging voor nog een maand vakantie meegerekend, waardoor het werkelijke salaris nog verder zou moeten zakken.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:45

Telpeva schreef:
Oke ik zal gewoon eerlijk zijn, ik heb gewoon geen zin om morgen te werken maar ik vind 'geen zin' te weinig reden om mij af te melden :+

Oh daar kan ik me goed in vinden hoor. :')

Ik heb nooit écht zin om te werken. :o
Maar kan moeilijk werkeloos gaan zitten zijn. :))

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 23:58

verootjoo schreef:
Dat ja.
En sowieso mag het aantal wettelijke vakantiedagen wel meer. 4 weken is toch niks….
Ik heb van mijn werkgever 6,5week en dat vind ik wel ok. Maar 8-9weken zou ideaal zijn :=
Is denk ik alleen niet unpopular.

Er zit een wettelijk maximum aan het aantal vrije dagen dat je mag hebben/bijkopen.
Pin me niet vast op het exacte getal maar na die 160uur (is 4 weken full time) mag je iets van 280uur bij kopen.

Ik heb meer budget waar ik dat uit mag betalen dan dat ik uren mag kopen.

Wellicht moet je dus eens omkijken naar een werkgever die je wel die ruimte biedt? }>

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 00:02

Hoe zit dat met van die bedrijven die zeggen dat ze niet aan vakantiedagen doen dan? Dat je zelf mag bepalen hoeveel je werkt enzo?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:02

Sherivey schreef:
Telpeva schreef:
Blue Monday zou een vrije dag moeten zijn die iedereen indien gewenst als couch potato zou moeten kunnen doorbrengen

Niet per se. Het zou normaler moeten worden om mental health days te nemen op momenten dat het nodig is.

Niet per se op een gezette datum, want dan leg je juist de focus dat mensen zich op die dag slecht zouden moeten voelen.

Hier ben ik het absoluut mee eens!
Ik ben in de luxe positie dat ik nu de kans heb om iets minder uren te gaan werken zodat ik vaker een "vrije dag" heb. Dit heb ik ook echt voor mezelf als bijdrage aan een betere balans tussen werk en privé.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:30

Ik heb acht weken ;). Maar daar zitten wel 13 adv dagen bij, die ik gelukkig op mag nemen wanneer ik wil.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:50

Ik heb 24 dagen. Uitzendbureau, dus mijn ATV dagen zit bij mijn salaris in. Wij zijn verplicht 3 weken dicht met de bouwvak en 2 weken kerst. Dan hou je dus niets over. Fijn joh. :+

Ik ben ook voor meer vrije dagen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:52

Bellatrix schreef:
Ik heb 24 dagen. Uitzendbureau, dus mijn ATV dagen zit bij mijn salaris in. Wij zijn verplicht 3 weken dicht met de bouwvak en 2 weken kerst. Dan hou je dus niets over. Fijn joh. :+

Ik ben ook voor meer vrije dagen.

Dit vind ik ook altijd zo ontzettend krom! Ergens snap ik dat het handig is dat mensen veelal rond dezelfde tijd vrij zijn, maar het kan niet dat ze dan daarmee door alle vakantiedagen heen zijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:57

Mee eens. De dag na Hemelvaart zitten we dicht, kost je ook een dag. Als koningsdag op een donderdag valt zitten we vrijdag ook dicht. Gaat lekker snel dan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:00

Ik heb ook echt een schijthekel aan verplichte vrije weken. Dat beperkt je zo in je mogelijkheden, en ik vind het ook gewoon ouderwets.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:02

Ja, er gaat elke jaar een email naar alle vaste medewerkers die mogen aangeven welke weken ze vrij willen in de zomer en meeste stemmen gelden. Ze kiezen dus eigenlijk elk jaar de bouwvak. Ik hoop volgende maand mijn vaste contract te krijgen, dan mag ik ook mee stemmen maar ja, 1 stem zet geen zoden aan de dijk. Ik wil maar 2 weken, geen 3. En het liefste de laatste week aug en de eerste sept. Met kerst vrij vind ik wel heel lekker hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:04

Meeste stemmen gelden, ook zo kinderachtig. Meestal zijn de mensen zonder kinderen in de minderheid en die zitten dan alsnog vast aan het dure hoogseizoen :').

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:10

Klopt. :+
Er werkt wel heel veel jong spul (Tussen de 20 en 30) hier en een groot deel heeft een vast contract. Dus ik snap het niet. Een enkele heeft kinderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:15

Oh, dan zijn ze misschien dom en weten nog niet dat buiten het seizoen op vakantie gaan veel goedkoper is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:23

Kan. :+
Voor nu als ik een middagje vrij neem lever ik geen vakantie uren in, dan maar iets minder salaris die week. Maar handig is het niet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:39

Verplichte vrije dagen die van je vakantiedagen af gaan vind ik zo stom.

Heb ik bij mn huidige baan gelukkig niet. Daar heb je enkel dat je voor februari moet aangeven wanneer je je zonervakantie wil (als dat in de schoolvakanties valt).
Ben heel benieuwd, want ik heb mn vakantie al geboekt (ivm beschikbaarheid van mn vaste vakantieadres). Dus hoop dat ik dat weekje gewoon krijg. :+

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:38

Hier gelukkig als we dicht zijn wel de optie om te werken! Wel bij een andere locatie (waar ik niet kan komen, want geen auto), of schoonmaakwerkzaamheden, maar de optie is er wel!

Wij zijn 2x 1 week dicht in het jaar. De week tussen kerst en oud&nieuw en de laatste van de zomervakantie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:41

_San87_ schreef:
Meeste stemmen gelden, ook zo kinderachtig. Meestal zijn de mensen zonder kinderen in de minderheid en die zitten dan alsnog vast aan het dure hoogseizoen :').

En precies daarom werkt deze kinderloze Bokker niet voor dergelijke bedrijven.

Ooit hebben ze heel hard aan mij getrokken of ik niet in dienst wilde komen (was ingeleend), maar zij hadden ook vijf weken verplicht vrij in het hoogseizoen (bouwvak + kerst). Prima dat jullie dat doen, maar dan toch echt zonder mij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:57

ikke schreef:
_San87_ schreef:

En precies daarom werkt deze kinderloze Bokker niet voor dergelijke bedrijven.

Ooit hebben ze heel hard aan mij getrokken of ik niet in dienst wilde komen (was ingeleend), maar zij hadden ook vijf weken verplicht vrij in het hoogseizoen (bouwvak + kerst). Prima dat jullie dat doen, maar dan toch echt zonder mij.

Ja, ik werk inderdaad ook niet voor een dergelijk bedrijf. Ik vind die beperking te groot. Ik wil gewoon vrij kunnen nemen wanneer ik dat wil.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:16

Ik werk als kinderloze bokker ook voor een bedrijf dat in die weken een beleid heeft van minimale bezetting, maar gelukkig zijn mijn leidinggevenden tot nu toe altijd erg meedenkend geweest.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:31

Ik hou helemaal niet van koken. Koken is tijdrovend, je moet er aldoor bij blijven, je maakt van alles vies, het wordt een troep en het is binnen 10m weer op.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:32

Ja en dan moet je alles weer schoonmaken ook. En opruimen. Koken is stom

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:35

Sheran schreef:
Ik hou helemaal niet van koken. Koken is tijdrovend, je moet er aldoor bij blijven, je maakt van alles vies, het wordt een troep en het is binnen 10m weer op.

voormijn geen uo.

je hoort wel eens zeggen, als ik geld teveel had dad ik een tuinman of een schoonmaker oid.

Ik had dan een kok. Die elke dag een goede gezonde maaltijd zou maken.
1 keer in de week mag hij thuis blijven want dan eten we friet :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:37

Ah, heerlijk, ik heb bijna alleen maar mensen om me heen die gek zijn op koken :')