nynke55 schreef:Ik denk dat het inderdaad het beste zou zijn dat er meer getest zou worden, maar helaas gaat dat dus niet. Maar ik lees ook meerdere berichten over mensen die 1 of 2 x negatief getest zijn en daarna toch positief, ik vraag me af hoe dat kan en of het dan wel zin zou hebben om iedere snotteraar te testen, als dat mogelijk zou zijn.
Heel eerlijk... zelfs de testen zijn niet even betrouwbaar allemaal. Er is onderzoek gedaan naar de testmethodes bij milde en zware besmettingen, waarbij bleek dat niet elke testmethode even betrouwbaar was.
Om niet alles opnieuw te hoeven typen, quote ik mezelf even uit het Wetenschapstopic.
Hilary schreef:Evaluating the accuracy of different respiratory specimens in the laboratory diagnosis and monitoring the viral shedding of 2019-nCoV infections
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20021493v2
Samenvatting:
Er zijn keelswabs, neusswabs, sputumkweken afgenomen en BAL-spoelingen gedaan bij bevestigde gevallen.
- zware en milde gevallen konden worden aangetoond dmv sputum (74.4%~88.9% positief) en neusswab (53.6%~73.3% positief) binnen 14 dagen na ‘start’ van de ziekte
- bij monsters verzameld langer dan 15 dagen na start van de ziekte werd ca 42.9%~61.1% van de sputumkweken en neusswabs positief bevonden
- het aantal positieve monsters bij keelswabs genomen op of na dag 8 van de start van de ziekte was laag, vooral bij milde ziekte.
- over BAL-spoeling lees ik geen hele concrete getallen, behalve dat er virusRNA gedetecteerd kon worden, maar minder goed in milde gevallen.
Bij het artikel staat een waarschuwing dat het artikel nog niet peer-reviewed is en dus niet als leidraad mag gelden in clinical practice.