Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:59

wat jammer van de kuikens, en je boompjes!! dubbel pech.

hebben jullie de schapen achter een anti-wolven omheining?
Hier in de straat zijn de afgelopen weken al meer dan 30 schapen gepakt door een (of meer) wolf.. afgelopen nacht was het weer raak bij onze naaste buren. Ik vind het maar angstig hoor, ben blij dat wij geen schapen hebben. Maar de kalveren moeten binnenkort ook weer naar buiten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:40

Oh je boompjes door de schapen gesnoeid oei. :oo

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:43

Ah jammer van de bomen en kuikens.

En wat eng met de schapen juval.

Ons kippetje is eindelijk broeds af!!!! *\o/* ze is weer lekker met de rest aan het scharrelen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:47

Wat een pech weer DMH. Ik leef met je mee.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 12:59

Och jeetje... dan kan je de schapen echt even achter het behang plakken! Die kat ook trouwens....

Ik ben nerveuzer voor loslopende honden dan wolven :+

Wat fijn dat de hen broedsaf is *\o/*

Afgelopen week met de nachtvorst elke avond druk geweest om alle planten in te pakken. Het was even een klus maar toch blij dat ik niet overnieuw hoef te beginnen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:40

DMH wat balen van de kuikens en boompjes!
Lieve konijntjes :))

Juval, wij hebben wel een extra gaasdeel aan de buitenste omheining en extra lage stroomdraadjes.

Veriye wat fijn, hoe heb je het nu gedaan?

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dit jaar heb ik nog geen enkele groente in de grond gestopt. Behalve aardappelen in een losse bak :+ ik zal in het najaar wel spijt hebben, maar met alle verbouwingen wat we nu hebben aan het huis en de tuin was het gewoon geen doen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:15

Hoop dat de schade aan de bomen meevalt DMH!

Ik heb een probleem :Y) ik val op mannen _O-

Momenteel 2 super gave hanen in de opfok. 1 grote Poule de Bresse haan die echt al 1,5 keer zo groot is als zn broertje. Gaaf beest en vergeleken de rest ontzettend mak. En dan een gigantische Ross haan. Beest is bijna net zo groot als de kleine poule de bresse kuikens, maar ze schelen 5 weken dus het is echt een enorm beest. Ontzettend aanhankelijk en ondanks dat ik nauwelijks iets doe aan handtam maken komt hij continue naar me toe en springt op schoot en geeft kopjes :')

Probleem is.. waarschijnlijk raden jullie het al door de rassen.. ze zijn voor het vlees. Poule de bresse meneer moet eigenlijk dit of volgend weekend op wintersport. Ross mag nog ongeveer 4 weken..

Normaal heb ik er niet zoveel moeite mee maar deze 2 zie ik nu al ontzettend tegenop :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:17

Ross is geweldig lief! Heb er vorig jaar mee proberen kweken maar alle kippen, zelfs al waren ze niet te zwaar en snel opgekweekt, opeens kregen ze een algemene zwakte en lagen ze enkel nog te hijgen op de grond. Maar echt aangename karakters :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:24

Ja het is zo een leuk dier. Twijfel een beetje om die haan te houden in combinatie met 2 poule de bresse hennen. Eieren dan weer voor het vlees.
Maar heel eerlijk.. een 2e hok voor alleen vleeskippen zie ik niet zo zitten in mn achtertuin. Vind 1 voor de leghorns genoeg. Door elkaar wil ik ze eigenlijk ook niet omdat je dan niet weet wat wat is.. Twijfel twijfel.
Maar hij is zo leuk <3

Ik word vegetarisch denk ik :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:46

Leuk als ze jong zijn, maar zodra de hormoontjes gaan opspelen worden ze hondsbrutaal tot agressief aan toe. Ze zijn nl niet bang voor je. Mijn wyandotte kriel haan is ook een heel mooi beest, maar die is een watje qua bij mensen komen, dus ik hoef mij geen zorgen te maken dat die mij aanvliegt.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:57

Djoena: ik heb haar in een kooi zonder bodembedekking gedaan. Heb haar overdag in de ren gezet in de kooi en 's nachts in de woonkamer gedaan (was nog erg koud buiten en vind het zelf niet zo een fijn gevoel als ze in een kleine kooi zit en niet weg kan als een roofdier om haar heen zou lopen). Twee nachten binnen gehad en twee dagen buiten. Vanmorgen haar weer bij de rest gezet en ze liep de hele dag te scharrelen. +:)+ volgende keer ga ik dit gelijk doen.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:12

Ik heb ook voor poule de bresse gekozen! Op welke leeftijd slacht je die het beste? Heb nu wat 'oudere 'legkippen (een jaar) en een haan, wanneer er jonge aanwas is O:) was ik van plan de legkippen te slachten, of is dat dan al heel laat?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:29

Ja dat is heel laat. Poule de bresse slacht je op 12 weken ongeveer.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:59

Veriye schreef:
Djoena: ik heb haar in een kooi zonder bodembedekking gedaan. Heb haar overdag in de ren gezet in de kooi en 's nachts in de woonkamer gedaan (was nog erg koud buiten en vind het zelf niet zo een fijn gevoel als ze in een kleine kooi zit en niet weg kan als een roofdier om haar heen zou lopen). Twee nachten binnen gehad en twee dagen buiten. Vanmorgen haar weer bij de rest gezet en ze liep de hele dag te scharrelen. +:)+ volgende keer ga ik dit gelijk doen.

Super! Fijn dat het werkte :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:06

Hier zijn wij eens wat anders aan het proberen :) Konijnenmest rond de planten.

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:37

Ben benieuwd, zal vast goed werken, zowel voor bemesting als voor vocht vasthouden door het stro lijkt me.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 06:25

Je kunt ook konijnen thee maken, konijnen mest een paar dagen in een emmer water, af en toe even door roeren, en daar je planten mee water geven!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:06

Ik gooide vaak idd gewoon de mest om de fruitbomen heen als bemesting. De kippen haalde dan alles mooi los, nog een keer met de grasmaaier erover een paar weken later en je zag er niets meer van.

Binnenkort gaan we maar eens wat aandacht besteden aan een composthoop bij de groentetuin in de buurt. Nu kunnen we het eventueel ook van de mesthoop halen maar dat is best een eindje verderop. Ook is het niet zo handig om met de restjes uit de keuken helemaal daar heen te lopen :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:43

zo'n composthoop of bak lijkt mij ook wel wat. Gaat zoiets niet stinken?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:52

Als je het goed doet stinkt het helemaal niet zo vind ik!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:55

Ross kippen zijn echt geweldig, heb nog ergens een foto dat ze in huis naast de hond op de mat liggen te zonnen.

Helaas gaan de meeste met anderhalf jaar dood. Te groot, zwaar en hartproblemen.

Van poule de Bresse heb ik nu de tweede haan rondlopen. Mijn oude haan was dood gegaan (ouderdom) en die was heel rustig en lief.
De haan die ik nu heb is echt een rotzak helaas.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:13

Ik wil in de toekomst ook echt weer poule de bresse. Die hebben we in het begin ook gehad en één van de hennen sprong gewoon op je schouders als je in de ren liep.
Zij was een blijvertje, helaas dacht de marter daar anders over.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:22

Ik dacht dat ik Poule de Bresse zou hebben, maar geen van de kuikens heeft blauwe poten en die horen ze eigenlijk wel te hebben. :( Beetje verneukt door de verkopers van de broedeieren dus.

En misschien dat mensen hier meer weten dan google: Ik had vier of vijf eieren waar een volledig ontwikkeld kuiken in zat die niet uitgekomen is. Allemaal ook het vlies niet aangepikt. Eentje in stuit, dus logisch dat die niet uitkomt, maar de anderen was niets aan te zien. De rest van de machine kwam wel goed uit en was meteen goed fit en actief, dus waar is het fout gegaan met dezen? Iemand een idee?

Wat betreft de door schapen aangevreten bomen hierboven: Nog niet de hoop opgeven voor de boompjes hoor! Mijn zus haar schapen hebben hier ook een aantal bomen rondom kaal gevreten, maar die leven (nu twee jaar later) nog steeds. :) Met een beetje geluk is er genoeg van de laag onder de schors over om te blijven leven. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:24

Ik heb geleerd van een bevriende kweker dat dat komt door een vitaminetekort van de ouders, waardoor de kuikens nooit sterk genoeg worden om te beginnen pikken.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:52

DeMolenhoek schreef:
Ik heb geleerd van een bevriende kweker dat dat komt door een vitaminetekort van de ouders, waardoor de kuikens nooit sterk genoeg worden om te beginnen pikken.

Kan zowel een vitaminetekort zijn als een flinke coccidiosebesmetting van de ouders. Dit jaar heb ik ook tijdens de eerste keer broeden een heleboel kuikens gehad die heel slecht waren (van gekochte broedeieren).

Meer dan de helft halverwege uitgestapt en van wat wel ontwikkeld was is alles dood gegaan op 1 na. Die ene is nog altijd veel kleiner dan de rest. Conclusie: ouders besmet met coccidiose (nadat ik het teruggekoppeld had naar de verkoper, niet op een gemene manier maar meer van "joh dit en dit en ik wilde dat je het wist voor je er meer verkocht". Ze was er zelf ook achter en tijdens een mestonderzoek kwam uit dat ze vol coccidiose zaten). De kuikens van mijn eigen toom waren allemaal gezond, vrolijk en inmiddels groot. 2e broedronde (enkel eigen broed) ging ook helemaal goed.

Ik koop geen broedeieren meer.. eigen broed eerst :')