Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:49

Piekosjj schreef:
amkeVH schreef:
Helaas vinden over het algemeen de reguliere kijkers van sportjournaal oid paardrijden niet interessant.
Helaas inderdaad

Wellicht heeft dat met 't feit te maken dat het om het WK atletiek gaat vs EK ruitersport. Atletiek is een grotere, bredere, meer beoeffende sport (hoe veel mensen in NL lopen wel niet hard?) en ook een stuk bereikbaarder dan de ruitersport. En een WK is natuurlijk net een tandje meer dan een EK. Niet gek dat dat meer zendtijd en aandacht krijgt dan een EK :)

Ik zou niet onderschatten hoeveel mensen er paardrijden. Tot een aantal jaar geleden was het nog de tweede sport, na voetbal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:01

Janneke2 schreef:
Citaat:
Het is een scheefgroei in de persoonlijkheid. Als er tijdens het vormen van de persoonlijkheid (ongeveer tot je twintigste jaar) dingen verkeerd gaan, veelal pedagogische en affectieve verwaarlozing, ernstige geweldservaringen enz dan KAN er een persoonlijkheidsstoornis ontstaan. Het is geen aangeboren ziekte want je persoonlijkheid is nog niet gevormd bij je geboorte. Een persoonlijkheidsstoornis is niet te genezen. Je kunt er tot op zekere hoogte mee leren omgaan.Meestal wordt het gedrag wat milder als mensen ouder worden (40+)
Hoewel er sprake kan zijn van een beperkte gewetensfunctie, lijden mensen vaak erg onder hun stoornis (ook al merk je dat als buitenstaander niet en kunnen de mensen met een stoornis dat zelf vaak ook niet goed verwoorden)
Mensen met een persoonlijkheidsstoornis zoals antisociaal zijn moeilijk of niet in staat tot zelfreflectie.

Gelukkig is dit niet waar: een "persoonlijkheisdsstoornis" is echt heel erg goed te genezen.

Handicap nummer 1: de taal. Het woord hoort volgens sommige psychologen afgeschaft te worden: het doet schade, overbodige schade. Mensen krijgen het gevoel aangepraat, dat zijzelf fout zijn, tot. in de kern.
Nou, dat staat nog maar helemaal te bezien op het moment dat de diagnose wordt gesteld.
De beter term zou zijn: de lange lijn in je biografie.

Handicap 2: selffulfilling prophesy. Tot zo'n twintig jaar terug gold borderline als een restcategorie, en het waren mensn waartegen gewaarschuwd werd. "Pas op, geloof ze niet, ze proberen je te manipuleren! " Ja, als je niet geloofd wordt als je in acute psychische nood zit, dan ga je dat krijgen.
Pas 5 jaar terug heeft een Nederlandse psychiater een brave uitsplitsing van 4 groepen borderliners gemaakt.
De therapeute professor doctor Marsha Linehan, die een uitstekende therapie ontwierp tegen borderline, heeft pas na haar pensionering bekend gemaakt dat zijzelf ook borderline heeft.

Handicap 3: sommige lui zijn erg vroeg met de diagnose "het deugt niet op de lange lijn van de biografie".
Officieel mag je geen ""persoonlijkheidsstoornis"" toegewezen krijgen voor je 18e verjaardag. - maar de logica is, dat je in feite eerst eens even een tijd op jezelf moet wonen, afstand nemen van je opvoeders etc etc. - dan eventueel therapie tegen de aanwezige problemen. - Mogelijk daarna therapie 'die een steek dieper gaat'.
In sommige gezinnen is het helaas erg functioneel gedrag, om als je een dropje wilt, te zeggen dat je een pepermuntje wil. Dan is "het huis uit gaan" een cultuur schok. Met mogelijk bijbehorende problemen.

Handicap 4: vanwege voorgaande ellende volgt er zelden een therapie die effect kan sorteren.
Voila: "niet te genezen! "
Uiteraard: ook als je alle handicaps opruimt, kan je niet altijd bij iedereen alles weghalen, dat is zo.
Maar de "is gelijk" van 'dit is een persoonlijkheidsstoornis, dus niet te genezen' - nee.

Ik kan je verhaal niet helemaal volgen en kan er daarom niet goed inhoudelijk op reageren. Met je conclusie ben ik het niet eens; je vormt je persoonlijkheid namelijk maar één keer. Dit kan je later niet nog eens over doen of herstellen. Een stoornis in de persoonlijkheid is daarom niet te genezen als zodanig.
Een persoonlijkheidsstoornis gaat overigens niet alleen over borderline.
Dat mensen onheus bejegend worden en dat er verkeerde diagnoses worden gesteld staat daar los van.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:03

Sammie schreef:
Een baby heeft wel degelijk al een persoonlijkheid.. Baby's worden niet met een blanco karakter geboren. Iemand die snel opvliegend is moet meer leren geduld te hebben dan iemand die van nature al een stuk rustiger is.

Dat is karakter, dat is wat anders dan een persoonlijkheid.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:27

Bambi1995 schreef:
Inderdaad, ik kan heel vaak aan het hoofd zien of het duisters zijn

Door de fietshelmpjes en de matjes in de nek?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:30

oomens schreef:
Bambi1995 schreef:
Inderdaad, ik kan heel vaak aan het hoofd zien of het duisters zijn

Door de fietshelmpjes en de matjes in de nek?

Nou nee dat nog niet eens, Zelfs als ze dat niet hebben herken ik ze. En heb ik bijna altijd gelijk. Want dan hoor ik ze Duits praten.

Bhodi

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:32

Alleen aan het hoofd? Das wel heel knap hoor ;)

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:34

_Elke schreef:
Het ei, andere soorten beesten leggen ook eieren. Vanuit vogel soorten is de kip ontstaan. Dus het ei was er eerder :)

Een interessante vraag om deze mee op te volgen vind ik altijd: wanneer is een kippenei, een kippenei? Wanneer het gelegd wordt door een kip, of wanneer er een kip uit geboren wordt? :+

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:41

Knert schreef:
Finliox schreef:
Ik heb nu het idee dat ik plots niet meer kan rekenen -O-

gemiddelde is toch alles bij elkaar optellen dan delen door het aantal cijfers dat je had?
Ik ben veertien = 1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11+12+13+14=105
105/14=7,5 toch?

eeuh nee niet echt. Dat geeft alleen de helft van de leeftijd aan, met een zeer omslachtige opgezette som.

1+2+3... etc

die 2 staat voor 2 jaar maar 1 jaar ervan staat toch al als 1?
Die 3 staat voor 3 jaar maar die twee eerste jaren daarvan staan er toch al voor?

Dus jij telt wel heeeel vaak dubbel op.. om het vervolgens door tweeen te delen? Waarom 2? De helft over iets zegt nog niet wat over het gemiddelde.

Ik snap nu ook niet meer wat ik daar gedaan heb. Was niet helemaal wakker geloof ik :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:50

Waarom Limburgers zo'n accent hebben

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:52

Duitser herken ik ook wel vaak hoor. Zo'n roodachtig dik plofhoofd, bierbuik erbij. Klaar :') de gemiddelde Nederlander trouwens ook. Instapsandalen, soms met witte sokken, broek tot de knieën, vetrol rond de middel onder een shirt zonder mouwen.

En soms zit ik er haast :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:05

Sammie schreef:
Duitser herken ik ook wel vaak hoor. Zo'n roodachtig dik plofhoofd, bierbuik erbij. Klaar :') de gemiddelde Nederlander trouwens ook. Instapsandalen, soms met witte sokken, broek tot de knieën, vetrol rond de middel onder een shirt zonder mouwen.

_O- :)F

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:07

Sammie schreef:

Geloof me op vakantie elke Duitser loopt er bij hoe je de Nler + Duitser beschrijft vooral de sokken met sandalen :j

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:10

Ik kan bijna alles ontleden naar land _O-

Maarja, ik werk dan ook in een hotel.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:15

Kesje schreef:
_Elke schreef:
Het ei, andere soorten beesten leggen ook eieren. Vanuit vogel soorten is de kip ontstaan. Dus het ei was er eerder :)

Een interessante vraag om deze mee op te volgen vind ik altijd: wanneer is een kippenei, een kippenei? Wanneer het gelegd wordt door een kip, of wanneer er een kip uit geboren wordt? :+

Waarom heet het eigenlijk een kippenei. Het is toch maar 1 kip die het ei legt? Dus mijn inzien zou het een kipei moeten zijn :')

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:18

Rebecca schreef:

Hier een trotse Limburger met zwaar accent die denkt het te kunnen uitleggen:
Je hebt dat accent omdat je als klein kind leert praten door je ouders te imiteren. Dus omdat zij iets op een bepaalde manier uitspreken, neem jij die uitspraak over. Aangezien de ouders een Limburgs accent hebben krijgt het kind en dus ook, en diens kinderen ook, etc. etc. etc... Laat een Limburgs geboren baby opgroeien tussen de Amsterdammers en dan zal je er nooit aan merken dat hij uit Limburg komt.

Hoe het accent in het verleden echt is ontstaan weet ik niet precies. Het zal er mee te maken hebben dat Limburg ook aan België en Duitsland grenst.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:34

Free2 schreef:
Rebecca schreef:

Je hebt dat accent omdat je als klein kind leert praten door je ouders te imiteren. Dus omdat zij iets op een bepaalde manier uitspreken, neem jij die uitspraak over. Aangezien de ouders een Limburgs accent hebben krijgt het kind en dus ook, en diens kinderen ook, etc. etc. etc... Laat een Limburgs geboren baby opgroeien tussen de Amsterdammers en dan zal je er nooit aan merken dat hij uit Limburg komt.

Hoe het accent in het verleden echt is ontstaan weet ik niet precies. Het zal er mee te maken hebben dat Limburg ook aan België en Duitsland grenst.

Vooral dit. Voor mijn gevoel gebruiken Limburgers ook veel andere woorden dan het officiële Nederlands

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:35

Free2 schreef:
Rebecca schreef:

Ik blijf het toch een raar gehoor vinden als een marrokaan bijv met een zachte g praat :=

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:36

Klopt, daarom kun je je in het Limbugs dialect ook best makkelijk verstaanbaar maken in het Duits.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:46

Dialect is ook afgeleid aan het duits las ik, ben vanuit het hoge noorden op vakantie in het zuiden maar tis wennen := . 2 vrouwen in de supermarkt in dialect aan het praten. En idd een 'buitenlandse' trekt mond open , te mooi :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:51

Limburgers gaan naar onder ipv naar beneden :D dat vind ik zo leuk.. :D

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:00

Rebecca schreef:
Dialect is ook afgeleid aan het duits las ik, ben vanuit het hoge noorden op vakantie in het zuiden maar tis wennen := . 2 vrouwen in de supermarkt in dialect aan het praten. En idd een 'buitenlandse' trekt mond open , te mooi :')

In dat geval, welkom in de mooiste provincie van Nederland :) Is wel grappig want toevallig dacht ik vanmiddag nog tijdens mijn werk aan wat een aparte taal dat Limburgs nou is. Mijn baas zei tegen zijn dochter een bepaald zinnetje en toen dacht ik van, nou volgensmij is dit voor mensen boven de rivieren echt chinees :+ Of snappen jullie wel wat er bedoeld wordt met 'de earpel en de unne bie mekaar bruuje'?

Wat dat betreft vind ik het wel leuk om uit Limburg te komen maar ik was een tijdje geleden in Drenthe voor een paar dagen, en ik hoefde nog geen halve zin te zeggen of mensen zeiden al: "Oooh jij komt uit Limburg he?" :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:07

Earpel lijkt op Friese woord voor Aardappel , en bij elkaar bruien? :=

:') dat heb ik gelukkig nog niet , praat moeizaam Fries

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:22

Ik heb familie in bijna alle Nederlandse uithoeken, dus zulke zinnen ken ik ook in t Zeeuws en Drents ophaspelen en die kunnen mensen die amper met plat dialect in aanraking komen ook amper ontcijferen. :D

Kent hier iemand bijv. De uitdrukking zal ik dat even langen? ( zonder dan ff de geschreven dialect erbij te pakken)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 03-09-15 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:22

Hahah het kwam in de buurt. Het betekende 'de aardappels en uien bij elkaar gooien' :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:23

Ik kom uit Groningen, dus ik kan de aardappel er wel uithalen, maar verder is t onduidelijk :o