Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:51

Oscar schreef:
Zou er ook al een test op komst zijn waarmee je kunt testen of je al besmet bent geweest? Ik hoorde daar onlangs iets over op de radio en daarbij werd aangegeven dat het wellicht op termijn zou komen, maar dat het lastig zijn omdat er meerdere types virus zijn en daar de test op aangepast moet zijn omdat je anders niet weet of je op het juiste type virus test.

Het zou denk ik voor sommige mensen (en groepen mensen) wel een stukje rust geven, zeker als het waar blijkt te zijn dat je het maar 1 keer kunt krijgen.

Hier was buurjongen getest, positief. Hij heeft geen klachten meer. Nu bleek de rest verkeerd te zijn gegaan en is hij opnieuw getest ook al had hij geen klachten meer. Toch positief getest. Maar als hij klachtenvrij is weer mag hij op een gegeven moment gewoon weer aan het werk. Blijkbaar kan je dus ook gewoon positief getest worden als je alweer klachtenvrij bent?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:52

Oscar schreef:
Zou er ook al een test op komst zijn waarmee je kunt testen of je al besmet bent geweest? Ik hoorde daar onlangs iets over op de radio en daarbij werd aangegeven dat het wellicht op termijn zou komen, maar dat het lastig zijn omdat er meerdere types virus zijn en daar de test op aangepast moet zijn omdat je anders niet weet of je op het juiste type virus test.

Het zou denk ik voor sommige mensen (en groepen mensen) wel een stukje rust geven, zeker als het waar blijkt te zijn dat je het maar 1 keer kunt krijgen.

Een aantal bloedbanken testen wel of er een antilichaam in het bloed zit. Maar dit doen ze landelijk, van degenen die gedoneerd hebben en toestemming gegeven hebben onderzoeken ze dit. Maar dit doen ze niet individueel.

Ik wil ook wel graag weten of ik het nou had of niet idd. Dus ben er ook wel benieuwd naar of dit nog komt of dat je dit ergens kan laten testen :j

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:52

Oscar schreef:

Klopt, zie dit bericht van Sanquin: https://www.sanquin.nl/artikelen/nieuws ... immuniteit

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:53

Oscar schreef:
Zou er ook al een test op komst zijn waarmee je kunt testen of je al besmet bent geweest?

Die ís er al.
Het probleem ervan is dat het geen test op het virus is maar op de antistoffen en dat is geen snelle test.
De test op Covid-19 is geautomatiseerd en 5 minuten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:54

Echwel schreef:
Even positief nieuws
Schoonvader vriendin bleek corona te hebben dubbele longontsteking maar mag dinsdag als bloedwaarden zo goed blijven uit ziekenhuis terug naar bejaardenhuis

Wauw idd postief nieuws! Kunnen we wel gebruiken na alle negativiteit. Eveneens als die van de 16 jarige jongen. Hopelijk komen er snel nieuwe positieve berichten
Laatst bijgewerkt door purny op 22-03-20 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:54

Ah, dat is interessant!
De volgende stap zal dan hopelijk wel worden dat het wel individueel getest wordt?

Pepperrrr, ik snap dat je dat wilt weten. Voel je je ondertussen wel weer wat beter?

Pepperrr

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:56

Voel me weer prima hoor :) Merk wel dat mijn longen nog wat gevoelig zijn. Net een rondje van 3km stevig gewandeld en merk dat ze dat nog niet zo leuk vinden :')
Maar blijf wel lekker actief opbouwen nu zolang dat nog mogelijk is :j

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:59

Net met de honden in het park gewandeld. De meeste mensen blijven nu op 1,5 meter afstand _/-\o_

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:01

Ik reed net langs de intratuin en warempel stonden er slechts 10 auto's op de parkeerplaats!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:03

Spanje verlengt de maatregelen met 3 weken, las ik net in de liveblog van ntv.

Merkel heeft vandaag met de deelstaten gevideobeld en om 17:30 is er een persconferentie. Ik ben benieuwd waar ze mee komen, helemaal nu de WHO heeft gezegd dat een lockdown niet zoveel nut heeft.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:06

Hey iedereen,

ik heb niet van in het begin gevolgd maar wil het even van me afschrijven. Gisteren is mijn oma overleden en vandaag hebben we te horen gekregen dat ze positief testte. Nu is midden vorige week mijn vader nog bij haar geweest en heb ik ook contact met hem. Nu zit ik met bijna panische angst om ook besmet te kunnen raken via hem.
Hoe gaan jullie om met angstgevoelens? Tips en tricks zijn altijd welkom.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:09

Huertecilla schreef:
Karl66 schreef:
Kan je ook uitleggen wat het nut is van het weten wie er allemaal precies besmet zijn en wie hun sociale contacten zijn?

Wanneer je die identificeert en in quarantaine doet, voorkom je het leeuwendeel van de besmetting.
Zuid Korea heeft dit in een heel vroeg stadium gedaan en zo een stricte lockdown voorkomen.
In Europa is dát schip vertrokken.
In bv Spanje wordt door het huisarrect de verspreiding vertraagd maar ook de economie in de voeten geschoten.
Door massaal te testen kan het totale huisarrest geleidelijk versoepeld worden.

Dat heeft nut zolang je denkt dat je het virus nog kan isoleren en op die manier verspreiding kan voorkomen. Maar dat is ondertussen allang een gepasseerd station en dan is die kennis alleen nog maar bruikbaar voor de statistieken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:11

Morrow_Less schreef:
Hey iedereen,

ik heb niet van in het begin gevolgd maar wil het even van me afschrijven. Gisteren is mijn oma overleden en vandaag hebben we te horen gekregen dat ze positief testte. Nu is midden vorige week mijn vader nog bij haar geweest en heb ik ook contact met hem. Nu zit ik met bijna panische angst om ook besmet te kunnen raken via hem.

Allereerst, gecondoleerd :(:)
Het is logisch dat je je nu angstig voelt, maar tenzij je onderliggende ziektes hebt of ouder bent, is de kans dat je eraan overlijdt niet bijzonder groot. En wat veranderd er als je thuis gaat zitten en je je continu angstig voelt? De situatie an sich kun je niet veranderen, alleen accepteren. Is je vader positief getest? Er is namelijk een kans dat hij het virus zelf niet heeft ;) Het beste wat je kan doen is jezelf afleiden zodat je er niet te veel mee bezig bent. Ga bijvoorbeeld niet elk kwartier de website van NOS checken voor updates. Ga in plaats daarvan iets doen waarbij je je hersens moet gebruiken of ga een boek lezen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:13

Morrow_Less schreef:
Hey iedereen,

Gecondoleerd met het verlies van je oma.
Niet iedereen wordt er (flink) ziek van. De kans dat je besmet bent is mogelijk, maar de besmetting had je ook elders al opgelopen hebben zonder dat je het gemerkt hebt. Dat is het lastige.
Goed je temperatuur in de gaten, en even thuis blijven. En heel banketstaaf gezegd afwachten. De kans is er ook dat je helemaal niet besmet bent ermee.

tienus63

Morrow_Less schreef:
Hey iedereen,

Heel veel sterkte en gecondoleerd!

Worden overledenen standaard getest of ze het hebben.
Ongeacht plaats van overlijden, thuis of ziekenhuis?

Morris

Morrow_Less schreef:
Hey iedereen,

Weet je, je kan er nu niets meer aan doen. Dan natuurlijk afstand houden. Hopelijk krijg je geen klachten.

Ik meet nu elke dag even mijn temperatuur, ik weet niet of jou dat geruststelt?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:14

Nou als ik zie dat meerderen in risicogroep er goed doorheen komen geeft mij dat hoop..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:15

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:18

Morris schreef:
Morrow_Less schreef:
Hey iedereen,

Weet je, je kan er nu niets meer aan doen. Dan natuurlijk afstand houden. Hopelijk krijg je geen klachten.

Ik meet nu elke dag even mijn temperatuur, ik weet niet of jou dat geruststelt?

Dank je wel.
Ik meet deze elke dag drie keer. Momenteel is mijn angst zo erg dat ik constant loop te piekeren, bij elk pijntje begin te huilen omdat ik bang heb dat ik het heb en zelfs hartkloppingen als ik probeer te slapen. Waarom ben ik toch zo een angsthaas seg!
Normaal zou het dinsdag, 5 dagen geleden zijn dat hij ze voor het laatst gezien heeft. Dus ik trek me nu enorm op dat als ik dinsdag geen klachten heb, ik wel redelijk safe zit.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:20

Morrow: héél veel sterkte. Corona of niet, je oma verliezen is ontzettend heftig en helemaal in deze tijd lijkt mij.

Ik ben persoonlijk wel heel blij dat de WHO gezegd heeft dat een complete lockdown geen zin heeft, ik zou dat zo niet trekken. Hou me zoveel mogelijk aan de regels, ga niet shoppen, mijd drukke plekken en hou afstand. Maar de deur helemaal niet meer uit mogen zou ik echt afschuwelijk deprimerend vinden.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:29

Morrow, ik snap je ongerustheid zeker.
En goed dat je het hier schrijft.
En wat je doet, doe je goed. Dat je extra alert bent snap ik ook. Doe ik ook wel hoor, ‘voel ik mijn keel nu of niet, heb ik een snotneus of niet’.
Probeer wat afleiding te zoeken.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:34

Dank jullie wel allemaal, goed dat dit topic er is, kunnen we elkaar steun bieden in deze tijden.

Dat probeer ik, lang leven bergen strijk en 10tallen ongelezen boeken. Hopelijk heb ik nog wat werk genoeg om van thuis uit te werken (laborante van beroep) anders heb ik helemaal niets meer om handen.

@corine1981 : oh dat weegt ook zo ontzettend. Heb jij ook zo het gevoel dat je precies niet angstig/kwaad/verdrietig/.... mag zijn? Want je hoort zo vaak in de media dat je moet denken aan een ander en je gelukkig moet zijn dat je niets hebt. Dat je je haast schuldig voelt als je even klaagt of huilt over de hele situatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:35

Morrow gecondoleerd voor jullie allemaal . Is je oma voor of na haar overlijden getest ?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:38

Zie ik net dat de buurvrouw bezoek krijgt van een vriendin die een eindje weg woont. Dat begrijp ik niet, blijf alsjeblieft thuis. Ja kan toch ook bellen. Eigenlijk ben ik ook boos.
Aantal weken geleden was ze hier ook, met die heftige storm...ook zoiets....als je niet van huis hoeft, doe het dan ook niet.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:41

Morrow, gecondoleerd met het verlies van je oma.
Het is best begrijpelijk dat je bang bent geworden, het best is om niet de hele dag met Corona bezig te zijn. Zoek afleiding, kijk een hele serie op Netflix, als je een paard hebt lekker gaan grondwerken of rijden. (houd het wel veilig, als je erg ontdaan bent beter er niet op)

Best een rare tijd, waarin je dicht bij elkaar wilt zijn en toch afstand moet houden. Sterkte