Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:38

Ik zet de luchtvochtigheid de laatste dagen rond de 70-80. Dus dat mag best omhoog.

En kuiken lekker laten opdrogen. Komt vanzelf goed

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:39

Top die snelle reacties! Dan laat ik hem nog lekker drogen en de andere eieren omver bowlen.. :+

Vochtigheid krijg ik niet hoger dan 67% helaas. Er zitten al twee natte sponzen bij en compartiment waar je het water bij moet vullen is helemaal vol. Er zit ook redelijk wat condens aan de bovenkant.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:07

Welke kippen zijn niet te vliegerig (heb pluimveenet met stroom van 1.12 m hoog), leggen leuk eieren en brengen ook een lekker portie vlees op? O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:34

Oei, goede vraag. Mechelse koekoek zou niet kunnen vliegen maar hier gaan ze makkelijk over 1.80 _O-

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:06

peer2005 schreef:
Welke kippen zijn niet te vliegerig (heb pluimveenet met stroom van 1.12 m hoog), leggen leuk eieren en brengen ook een lekker portie vlees op? O:)

Ik zou gaan voor de Orphingtons groot :j

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:22

Grote brahmas?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 20:57

Orpingtons! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:05

lizy29 schreef:
Grote brahmas?

Mijn ervaring is dat brahma veel pluim maar weinig vlees is. Ook kleine eitjes voor de grote van de kip.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:09

Moonfight schreef:

J
Zijn dat niet best goede vliegers? Ik heb australorps maar die vliegen makkelijk bovenop de stal (2.20 m) dus die zou ik overslaan. Eigenlijk heb ik sowieso geen "slechte vliegers". Je zou kunnen kijken naar de Rhode Island Red, die zijn wat makker maar die vliegen ook prima als het moet..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:15

Mijn Bielefelders lijken niet hoger dan een meter te komen. Geen idee hoe ze smaken, eieren zijn lekker in ieder geval. Ze leggen nu ongeveer één keer in de twee dagen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:02

DeMolenhoek schreef:
lizy29 schreef:
Grote brahmas?

Mijn ervaring is dat brahma veel pluim maar weinig vlees is. Ook kleine eitjes voor de grote van de kip.

Dat durf ik niet te zeggen. De eieren waren een normaal formaat en ze waren al te oud om te eten dus heb alleen hun nageslacht gegeten en die waren gekruist met mijn australorp haan.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 22:05

HopeMyDay schreef:
Moonfight schreef:

J
Zijn dat niet best goede vliegers? Ik heb australorps maar die vliegen makkelijk bovenop de stal (2.20 m) dus die zou ik overslaan. Eigenlijk heb ik sowieso geen "slechte vliegers". Je zou kunnen kijken naar de Rhode Island Red, die zijn wat makker maar die vliegen ook prima als het moet..

Nope, de mijne zitten achter een hekje van 90 centimeter. Jonge hennen moet ik wel eens kortwieken maar als ze eenmaal uitgezwaard zijn vliegen ze nergens meer heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:33

Ik hou van mijn dieren, zij doen dit niet expres. Ik hou van mijn dieren, zij doen dit niet expres. Ik hou van mijn...

Ik had een konijn vast toen 1 van de honden het nodig vond om de hele duidelijke regels nog eens af te toetsen en naar het konijn sprong om te ruiken. Auw...

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:40

Auw. :(:)

Orpington. :j

En over een paar maanden weet ik hoe Sussex zijn betreffende gedrag. Vlees ga nog wel even duren.

Kippenhok begin mooi te worden. *\o/*

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:25

DeMolenhoek schreef:
lizy29 schreef:
Grote brahmas?

Dit is ook mijn ervaring. De Mechelse koekoek is maar iets groter maar die eieren zijn echt een heel stuk zwaarder dan die van de Brahma.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:45

Hier ook een uitsterfbeleid met de volle brahma's, eventuele kruisingen die tussen de eitjes zitten gaan we wel zien wat het wordt (zou dan Noord-Hollands blauw x Brahma zijn als het dat beest een keer lukt om er achterop te komen :') ).
De volle brahma's geven relatief weinig vlees, groeien traag, en inderdaad geen bijzonder grote eieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:17

Hier heb ik kuikentjes gehaald voor onder de broedse kip. Eieren waren nu 2 weken oud en het beviel mij nog altijd niet wat ik binnen in zag bij het schouwen. Moeder heeft zich direct super ontfermd over de kuikentjes. Vind het wel spannend. Is de eerste keer dat ik het zo doe :=

Eitjes kapot geklopt en inderdaad, de dooier was stuk en opgelost met het eiwit. Je zag dat er wel het 1 en ander was gestart maar niet verder had ontwikkeld dan week 1.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:56

En mama kip nog steeds blij met haar adoptie kuikens.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Eergisteren.
Afbeelding
Afbeelding
Gisteren. Voor het eerste deel staat een compostbak deze draaien we een kwart slag en kom op de plek waar de bakken met roze en blauw bosbessen staan. Deze verhuizen naar een andere plek. Stuk dichtmaken met gaas en dan hebben ze dit deel als ren erbij. Wil daarbij toch iets gaan verzinnen om dicht te maken met gaas de bovenkant. Moet alleen even verzinnen hoe in verband met de pruimenboom. Moet ik alleen even eerst leeg scheppen, maar dan moet ik eerst weer grote compostbak nakijken (erin klimmen :') ).

Afbeelding
Afbeelding
En gisteren de aardbeien voorzien van laag hennepvezel (anti slak/mier en de aardbeien liggen zacht en schoon).

Als iemand nog maggiplant wil zelf af te steken. Wil echt terug naar maximaal 1 plant. :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:42

bedankt voor de tip van de hennepvezel! blijven pissebedden ook weg bij de aardbeien?

mijn moestuintje begint lekker te groeien. Ik heb snijbonen, peultjes, sla, komkommer, courgette, uien en tomaten gezaaid, alles lijkt het te gaan doen. qua fruit heb ik appels, kersen (doen het nog niet), bessen, druiven, framboos en bramen. En een boomgaard met pruimen, maar daar wordt niet gespoten, dus vaak wormpjes in de pruimen, die hoef ik dan dus niet
Vandaag lekker bezig geweest met een strook bloemen te zaaien voor de bijtjes, hoop dat dat gaat lukken (eerdere ervaringen daarmee is dat het een boel onkruid is)_.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:36

Hhhmm eigenlijk nooit opgelet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 07:31

Ik had in februari al bloemen gezaaid, die staan nu al deels in bloei. Terwijl ik eigenlijk te vroeg gezaaid had volgens de verpakking.

Later, toen volgens de verpakking wel gezaaid moest worden, heb ik dat nog een keer gedaan. Mooi niet dat er net zo veel op komt als die van februari... Volgend jaar ga ik dus weer te vroeg zaaien haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:15

Hier bloemen gezaaid in april maar nog buiten veel blad en stengel nog geen bloem te zien.

Wel een flinke nacht vorst gehad vorige week en alles is of kapot of flink geraakt. Bv de tomaten en paprika planten zijn klaar voor de vuilbak. Zo zonde...

Moederkip heeft ondertussen al geen kuikens meer. Ze zaten in een katproof hok. Dachten wij... Vorig jaar meer dan 200 kuikens vanaf dag 1 in dat hok opgekweekt. Nooit problemen. En nu heeft de kat alle 6 de kuikens te pakken gekregen.

Als ik foto’s maak van het hok dan zullen jullie zeggen: No way, daar geraakt geen kat door. Maar blijkbaar heeft hij toch een trucje ontdekt ;(

Oh, en mijn vriend had een ontwerpfoutje in de omheining van de schapen zitten waardoor ze onder de draad door konden naar de andere wei, waar mijn jonge bomen staan. Gras staat mooi hoog en groen maar uiteraard hebben ze op dat half uur tijd bijna alle bomen aangevreten. Ik vrees dat bijna alles kapot is. Pechweek dus.

Maar goed, even wat leuker nieuws. Mijn lievelingsbaby konijn is een meisje <3 Zij mag blijven :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-20 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:30

Oh balen van je kuikens. :oo Lief konijntje. <3

Hok laatste keer verven waar ik bij kan komen en dan kruip ik even de grote compost bak in. Kijken wat daaruit kan en zeven. Kan de compost bak bij de kippen leeg. Kan die verzet worden en ook gelijk geverfd worden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:41

Ah nee... Stomme schapen! Had ik ook met mijn geiten. Meer dan genoeg te eten en wat moet eraan geloven? De boompjes... Kl*te beesten.

En wat zonde van je kuikens :(

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:53

Schapen houden ook niet zo van hoog gras :+ daar eten ze eerst omheen.