Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:23

Xyris schreef:
Als een personeelslid een burn-out heeft als gevolg van de thuissituatie, is de werknemer/verzekering dan verplicht het salaris uit te betalen? En zo ja, hoeveel procent?

Als de werknemer daarmee in de ziektewet zit dan staan daar afspraken over in het CAO. Er moet dan een arbo-arts aan te pas komen.

Xyris

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:42

Arbo-arts is er aan te pas gekomen, advies is thuis blijven. Vraag is voor ons als werkgever: Het probleem bevindt zich thuis, oftewel ze zit 24/7 in de ellende nu en het probleem wordt steeds groter hierdoor. Intussen mogen wij dokken en is het einde voorlopig nog niet in zicht, het wordt alleen maar erger. In het CAO of op internet is niks terug te vinden over de vraag of een perseoneelslid doorrbetaald moet worden (en hoe) Als het personeelslid zelf al aangeeft dat werk haar rust biedt en de thuissituatie juist niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:52

Volgens mij moet de werkgever inderdaad betalen, maar als werknemer graag wilt en kan werken dan kan de werkgever hierop inspelen door samen om tafel te gaan om de werkdruk niet te hoog te maken lijkt mij toch?

Mijn vriend is jaren geleden ook in een burn-out beland toen ik net bevallen was. Alles werd hem te veel en dat gaf hij nooit ergens aan met een burn out als gevolg waar vooral ook het verse vaderschap en ongelukkige woonsituatie het grootste aandeel hebben gehad. Toch moest zijn werkgever doorbetalen, en zodra het weer kon is hij weer gaan werken. Wel werd dit weer rustig opgebouwd met eerst 3 uurtjes per keer, 1 a 2 dagen in de week. En zo steeds meer, in overleg tussen hem en zn werkgever.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:57

Thanks voor het antwoord! Ze wilt ook niet werken dus hier schieten we helaas niks mee op. Mooi balen dat een thuissituatie een werkgever de kop kan kosten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:02

Is het 100% de thuissituatie?
De instelling van de werkgever doet vaak ook nog wel wat hoor. Spreek ik uit ervaring bij een collega.
1 die de hele tijd pusht om te komen terwijl dat nog even niet gaat verslechterd alleen maar de toestand.
En dan is het echt geen kwestie van niet willen werken, maar op zo'n moment Kán iemand het echt niet.
En als het werk voor de burn-out al stress gaf en geen energie dan is het op een gegeven moment op.
En dan ligt misschien het grootste gedeelte wel thuis, maar kan werk wel een een grote druppel zijn in de emmer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:03

Vergelijk het met wanneer je van je paard af valt en je been breekt; dat gebeurt ook in privétijd, is buiten de schuld van de werkgever, maar je blijft je loon krijgen.

Vervelend voor de werkgever, maar het is voor iedereen fijn om enige bescherming te hebben dat je bij een ongeluk of ziekte niet direct ook nog zonder geld zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:04

Je zou het natuurlijk juridisch na kunnen zoeken. Maar ben je als werkgever hier niet ook voor verzekerd?

Opzich vind ik het niet raar namelijk, als je in je vrije tijd een ongeluk krijgt en daardoor weken niet kan werken zou het mooie boel zijn als je inkomen dan ook gelijk wegvalt.

Volgens mij is het het eerste jaar 100% loon, 2e jaar 3% minder, ofzo? Maar dat staat als het goed is in het contract/ cao.

Ikzelf had na de val van mn paard een hele boze baas die vond dat ik dan maar niet meer moest gaan paardrijden. Klein detail; zelf reed ze ook paard en had zelfs 2 eigen paarden. We hadden zelfs eens samen gereden.. -O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-17 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:10

Ik vind het echt zeer ongepast dat je als werkgever hier deze vraag stelt -O-

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:11

Ik wilde antwoord geven maar mijn vader heeft precies hetzelfde. Enig eiitzondering is dat het door werk komt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:21

Tis echt 100% de thuissituatie, gewoon teveel op haar vork genomen. Werk heeft daar absoluut niks mee te maken (werk was een toevluchtsoord). Niks tegen haar overigens hoor want ze heeft echt een burn-out en met goede reden ook.

Argument van een gebroken been is inderdaad logisch. Maar daar heb je nog een bepaald tijdsbestek waarin je weet dat iemand terug zal zijn redelijkerwijs. Met een burnout kan dat jaren duren.

We zijn er voor verzekerd, maar ook dat is maar een bepaald percentage.

Eerste jaar moet ze 70% of minimaal tot het minimumloon betaald krijgen. Daarna weet ik zo even niet.

Punt is gewoon dat het zo krom is, ze geeft zelf aan dat werk haar juist rust geeft maar werken wilt ze niet en de arbo-arts vindt dat ook niet nodig, zelfs niet voor een paar uurtjes per week. Tis gewoon frustrerend.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:22

little_birdy schreef:
Ik vind het echt zeer ongepast dat je als werkgever hier deze vraag stelt -O-

Ik ben niet de werkgever, sta wel dicht bij de baas. :+ ik noem verder geen namen en ga niet in detail, wil gewoon graag weten hoe dat precies zit en wat de mogelijkheden zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:26

Xyris schreef:
Thanks voor het antwoord! Ze wilt ook niet werken dus hier schieten we helaas niks mee op. Mooi balen dat een thuissituatie een werkgever de kop kan kosten.

Nee - dat is het risico dat iemand willens en wetens neemt bij loondienst.
Er zijn andere mogelijkheden, als je meer handen nodig hebt in je bedrijf.
(Uiteraard is het balen als een bedrijf failliet gaat door stommiteiten...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:28

Als iemand een ongeluk krijgt en in coma raakt, of zeer ernstige (brand)wonden oploopt, dan weet je ook niet wanneer zo'n iemand weer terug komt. Dus opzich is een burn-out in die zin wel te vergelijken met een ongeluk en dan niet perse een gebroken been.

Mijn vriend heeft 3 volledige maanden thuis gezeten voor hij weer rustig aan het werk ging. Uiteindelijk heeft het een jaar geduurd voor hij weer ''volledig'' werkte, en ook dat ''volledig'' is dat hij van fulltime naar parttime ging, en pas na 2 jaar zat hij weer op fulltime.

Inmiddels zijn we 6 jaar verder waarvan hij dus 4 jaar weer fulltime werkt en nog ben ik op mn hoedde dat hij niet weer terug valt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:31

Oké thanks voor de antwoorden, Tis duidelijk! En in die context ook inderdaad begrijpelijk.

De reden dat ik het vroeg is dus omdat ze zelf aangaf dat werken beter is voor haar. Daarnaast is het al 4 maanden gaande en is er nog geen enkele sprake van werken en wordt dat de komende maanden ook niet verwacht. De situatie is dus net even anders als wat er omschreven wordt op internet, cao etc.

We zijn ook een beetje bang dat de verzekering gaat zeggen van ja ho even, het komt door de thuissituatie, niet door het werk, is we gaan niet meer uitbetalen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:36

Preventie: de baas had kunnopteren voor een actiever arbo beleid, waarbij haar drukke thuissituatie zou zijn opgevallen en er naar oplossingen was gezocht.

In het kader 'werken was haar vlucht' weet ik niet of dat zo'n goede strategie is.
Als de arbo arts (de eerste beslisser) al vindt dat werken niet aan de orde is, svp niet te veel denken in termen van "ze wil niet werken".

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:44

@Janneke, dat is van toepassing geweest, er is herhaaldelijk aangeboden haar minder uren te laten werken omdat het gewoon niet te doen was voor haar. Dus of het wel een goede strategie was zetten wij ook onze vraagtekens bij. En als baas mag je ook niet zomaar even iemand korten op de uren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:28

Wet poortwachter al aan de orde? Anders zou je actiever kunnen zoeken naar een re-integratie oplossing.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:38

Wel van gehoord maar geen flauw idee wat het is ik ga er even naar kijken, thanks!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:44

Jij bent dus niet haar werkgever.
Maar haar medische gegevens liggen wel bij jou. Klinkt ook als een rare gang van zaken. Privacy schending.

Binnen 6 weken klopt het UWV toch al aan?
Daar kun je alles vinden betreft wet poortwachter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:58

Xyris schreef:
@Janneke, dat is van toepassing geweest, er is herhaaldelijk aangeboden haar minder uren te laten werken omdat het gewoon niet te doen was voor haar. Dus of het wel een goede strategie was zetten wij ook onze vraagtekens bij. En als baas mag je ook niet zomaar even iemand korten op de uren.

Nee - als er niet gekozen is voor een coöperatie, een vof etc maar voor werknemers, gelden er bepaalde regels.
Als er een contract is waar een aantal uren in staat, kun je dat niet eenzijdig wijzigen.

Via een actief arbo beleid had zij wel cursussen, gesprekken etc. kunnen krijgen om de puinbak thuis te verminderen. Eventueel in aanvulling met een aantal uren ziektewet, betaald of onbetaald verlof: er kan heel veel.

...maar wel lastig als jij nog niet eens van de 'wet verbeterde poortwachter' hebt gehoord (= hoe de overheid de instroom in de WIA probeert te beteugelen) - dan krijg ik get beeld dat je compleet achter de feiten aanloopt.
Ga maar gauw je inlezen, want dit krakkemikkige bedrijf zit niet op een loonsanctie van het uwv te wachten (= drie ipv 2 jaar loon doorbetalen).

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:30

Kan regen vallen uit een blauwe lucht? Ik had vandaag dat ik fietste en ineens ging het een tijdje regenen. Ik kijk omhoog en zie een blauwe lucht met een iniminie wolkje dat niet boven mij hing. En nee het was niet iets dat van een vogel kwam, het was echt regen :P

_Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 17:41

zijn je oogleden minder bruin dan de rest van je gezicht na de zomer?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:02

Geen privacyschending, ik ken haar al heel wat jaartjes dus dergelijke informatie komt van de persoon zelf.

Ik ga niet over de geldzaken maar ben wel op de hoogte, dus nee, ik heb niet met dingen te maken zoals de UWV of de poortwachter. Nogmaals, wel van gehoord maar wist niet precies wat het inhield. We hebben nog niet eerder met langdurige ziekte/burnouts te maken gehad, men moet ergens beginnen dan natuurlijk. Uiteraard is de ARBO-arts er bij geweest en is er een programma opgesteld, dat heb ik eerder al aangegeven. Alles gaat netjes volgens de regels. Aanvankelijk had men het over 1 tot 3 maanden, daar zitten we nu aan en we willen graag weten wat volgt, zeker aangezien aangegeven wordt dat het niet door het werk komt (lees: We zijn bang dat de UWV niet meer gaat uitbetalen om die reden) en hier is niks over te vinden op internet.

Als ik gegevens online zou zetten ja, dan begrijp ik de reactie privacyschendig wel, maar ik wil graag antwoord hebben op een vraag die niet zomaar even door google beantwoord wordt, dan ben ik gedwongen de situatie te schetsen, zeker als de context niet gelijk helemaal begrepen wordt, wat ook wel begrijpelijk is. En om er van uit te gaan dat er sprake is van een krakkemikkig bedrijf is ook wat kort door de bocht mijns inziens. Het is juist een goede zaak dat men niet eerder te maken heeft gehad met langdurige ziekte als het al jarenlang bestaat. Of de eigenaar hiervan op de hoogte moet zijn valt dan over te twisten (de poortwachter) maar ik voel me niet geroepen. De enige reden dat ik me er wel mee bemoei is omdat ik toevallig weet heb van dit handige topic op bokt die ons misschien aan meer kennis kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:06

Nessavende schreef:
Kan regen vallen uit een blauwe lucht? Ik had vandaag dat ik fietste en ineens ging het een tijdje regenen. Ik kijk omhoog en zie een blauwe lucht met een iniminie wolkje dat niet boven mij hing. En nee het was niet iets dat van een vogel kwam, het was echt regen :P

Wellicht dat het wolkje sneller voorbij was dan dat de regen de grond had geraakt? Voor de rest kan ik zo ook even niets bedenken, wat gek zeg!

Ik heb een keer gehad dat er uit de blauwe lucht op een plek waar geen bomen en gebouwen stonden een boterham kwam vallen. Er was ook niemand in de buurt, en nee, ik heb het niet gedroomd. :') Ik vraag me nog steeds af hoe dat kan.

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:42

Wellicht een vogel die het ding een eind had meegesleept en precies op dat moment de boterham liet vallen?