musiqolog schreef:En een taalwetenschapper werkt niet wezenlijk anders dan een andere wetenschapper: hij stelt aan de hand van de feiten een hypothese op die hem het waarschijnlijkst lijkt, die de minste aannames vereist (scheermes van Occam). Dan kan het nog héél anders gelopen zijn, of een beetje anders, maar dat is minder waarschijnlijk.
Ja, dat maakt dat ik het zo opmerkelijk vind. Ik probeer zelf die hypotheses te verzinnen en te bedenken welke soort bewijs er zou kunnen zijn om het onderscheid te maken, en denk dan: het lijkt me echt onwaarschijnlijk dat er voldoende bewijs is om het een of het andere definitief te kunnen maken. En op mij komt die stelligheid dan ook onrealistisch voor.
Wat betreft Occam's razor: is de aanname van eenzijdige afstamming (dat Traiectum -> trecht werd zonder invloed van het bestaande 'drecht') simpeler dan de aanname van wederzijdse invloed? Mij lijkt het juist veel waarschijnlijker dat als dingen heel erg op elkaar lijken, ze op z'n minst deels dezelfde oorsprong hebben.