Vraagje aan Jehovagetuigen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Vraagje aan Jehovagetuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:14

Maar goed - ik moet weer even wat nuttigs gaan doen hier in huis en aan de vertalingen Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:22

Als je in iets geloofd, is het niet moeilijk dat je bepaalde dingen sneller aannemelijk vind Lachen

Verder snap ik niet wat er kwetsend aan is, het is juist heel normaal. Jij zegt ik ben door god overtuigd. Maar daar is altijd nog eigen interpretatie voor nodig hoor. Lachen

En het laatste slaat gewoon op zelf denken Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:36

Dat is het hele punt - ik geloofde nog niet, toen ik het ben gaan onderzoeken. Dus dat aannemelijk vinden omdat ik het al geloofde, ging voor mij zeker niet op.

Ja, voor mij voelt het kwetsend als mensen roepen 'dat het een hersenspinsel is dat God mij overtuigd heeft, dat heb je zelf bedacht en jezelf daarvan overtuigd'. Dat zal dan wel eigen interpretatie zijn, voor mij komt het echt neer op 'jij gelooft, dus jij bent gek'.

Ik bedenk overigens zelf Knipoog dat de kern van de bijbel is 'heb je naaste lief zoals je jezelf liefhebt'. Daarnaar vorm ik mijn gedrag. Dat bedoelde ik ermee te zeggen. Dat lijkt me redelijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:45

We zijn elkaars omgekeerden dan Haha! Ik geloofde wél toen ik ging onderzoeken. Maar dat is alweer lang geleden.

En zelfs al is er een hemel... de eeuwigheid is niet wat ik wens. Dit leven is me voldoende Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:01

Mystica schreef:
Rare opmerking die laatste. Ik weerleg iets niet om het weerleggen hoor Lips are sealed

Sorry, zo was het ook niet bedoeld, kwam er een beetje banketstaaf uit! Ik heb denk ik iets te vaak christenen horen zeggen dat de hele evolutietheorie niet waar is, en als je met bewijzen aankomt dat ze gewoon roepen dat het niet waar is... vandaar dat ik wat banketstaaf uit de hoek kwam en gevoelig op dit soort dingen reageer, ik zal erop letten!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:32

Zwerte schreef:
Mystica schreef:
Rare opmerking die laatste. Ik weerleg iets niet om het weerleggen hoor Lips are sealed

Sorry, zo was het ook niet bedoeld, kwam er een beetje banketstaaf uit! Ik heb denk ik iets te vaak christenen horen zeggen dat de hele evolutietheorie niet waar is, en als je met bewijzen aankomt dat ze gewoon roepen dat het niet waar is... vandaar dat ik wat banketstaaf uit de hoek kwam en gevoelig op dit soort dingen reageer, ik zal erop letten!

Scheelt dan alweer dat ik geen Christen ben Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:47

Zwerte schreef:
Mystica schreef:

hokjes hokjes hokjessss Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:56

Toch lekker knus, een hokje Tong uitsteken .

Ach er zijn wel meer dingen dan dat de mens van de aap (of zijn voorganger) zou afstammen waarop Darwin zijn evolutietheorie heeft gestaafd.
Heeft hij gelijk? Hij heeft een grote kans want veel dingen zijn gewoon ontzettend logisch, maar kunnen we het echt met volle 100% zekerheid zeggen? Nee.
Ik zag laatst iets over enkele plaatsen in Amerika waar ze streng gelovig zijn, en waar ze het darwinisme wilde verbannen en het creationisme wilde onderwijzen als dè enige echte waarheid. Dat vindt ik dan weer zo'n enge gedachte.

Imo zou het alletwee onderwezen moeten worden. De theorie van Darwin, waarom die theorie zo goed scoort, maar ook wat de bedenkingen erop zijn. Zelfde voor createonisme, en dan misschien de leerling laten kennis maken dat er nog andere gedachten zijn over het ontstaan van de aarde. Als de bottom line maar is dat we geen enkele theorie heel zeker is, en dat je zelf maar moet achterhalen wat voor jouw de meest logische oplossing is (voor mij maakt het me eigenlijk ook geen barst uit als ik nu altijd geweest ben zoals ik ben, of als ik uit een aapsoort ben geëvolueerd).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:00

Precies. In Nederland wordt de evolutietheorie vaak onderwezen als de enig denkbare waarheid, en dat is m.i. ook niet terecht. Er zitten ook nog zat haken en ogen aan die evolutietheorie. Misschien komt men over 100 of 200 jaar wel met een theorie die nog veel beter te staven valt en waardoor iedereen denkt 'Die Darwin, wat was het toch ook een sukkel, hoe heeft iedereen dit ooit kunnen geloven?'

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:02

Ach je kunt nooit in alle theorieën onderwezen worden. Zo is onze geschiedenisles erg Europees gericht en in de VS krijg je vooral geschiedenis die over hun gaat etc.
Daar kun je niet omheen.

Het gaat niet om wat je leert maar om het denkkader dat er geschept wordt, zodat je open doch kritisch leert kijken.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:09

Nee natuurlijk niet alle theoriën, maar volgens mij zijn het darwinisme en creatonisme hier toch wel de grootste (ook in Amerika). Het hoeft daarom ook geen lessenpakket van weken te zijn, gewoon een aanraking waarin duidelijk wordt dat er ook andere dingen bestaan, en er misschien wel andere dingen worden 'uitgevonden'. Zo lang er maar duidelijk gemaakt wordt dat Darwin niet de enige is met een theorie, dat ook Darwin geen volledig waterdicht bewijs heeft en je simpelweg gewoon moet leren kritisch te leren kijken naar wat men je vertelt over zulke dingen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:11

Dat was wat ik bedoelde Ja

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:25

Zwerte schreef:
Mystica schreef:

hokjes hokjes hokjessss Haha!

Ik ben absoluut geen persoon die mensen in hokjes plaatst, mag ik vragen waarom dit in hokjes plaatsen is? Ik leg mijn reactie uit en zeg erbij dat mijn ERVARING met christenen is dat ze dat vaak roepen. Dat baseer ik op discussies/gesprekken die ik persoonlijk met meerdere heb gehad. Ik wil hier helemaal niet zeggen dat ze dat allemaal doen, absoluut niet. Ik ben er alleen weinig tegengekomen die de bewijzen niet terzijde schuiven, vandaar mijn reactie die te kort door de bocht was. Hokjes plaatsen? zeker niet mijn bedoeling.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:28

Ik zag ooit eens een documentaire op national geographic over iemand die bij hoog en laag beweerde dat de aarde letterlijk op 6 dagen geschapen was zoals hij nu is. Hij kon ook 'aantonen' dat de Grand Canyon zo op 6 dagen gevormd is zoals hij er nu bijligt. Ik weet niet meer wat voor vreemde kronkels hij er allemaal voor maakte, maar iig was hij er helemaal van overtuigd dat het wel kon.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:29

Onze wiskundeleraar heeft eens bewezen dat 1+1=2 Haha! Als je wilt kun je alles bewijzen bijna Lachen Of quantumfysica, daar kun je ook hele gekke dingen mee doen Ja

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:42

Er loopt iemand rond op Bokt met een onderschrift dat daar iets mee doet. Euh.. wie was dat ook alweer... oh ja. 'Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true.' (By Homer Simpson Knipoog)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:53

ik heb een bordje bij de deur..(gekocht in valkenburg)
tekst:
johovas attentie!!
wij mogen uitslapen van god!

beetje banketstaaf misschien maar het werkt wel..

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:56

Kathleentje, wat je hier zegt:
Citaat:
Ik zag laatst iets over enkele plaatsen in Amerika waar ze streng gelovig zijn, en waar ze het darwinisme wilde verbannen en het creationisme wilde onderwijzen als dè enige echte waarheid. Dat vindt ik dan weer zo'n enge gedachte.

dat is hier al langer bezig hoor!
ik heb zo een jaar stage gelopen in een instelling (bleek later evangelistisch, had ik het geweten, ik was er nooit met 1 voet binnen gegaan Lips are sealed ) met kinderen uit de bijzondere jeugdzorg.
daar werden alle opvoeders VERPLICHT om alle kinderen aan te leren (lees: indrammen Lips are sealed ) dat de mens door god is geschapen, dat alles door god is geschapen, dat alles zijn wil en wet is, dat alle miserie wel de schuld is van de mens, maar alle goede komt van god Gestoord
er zijn dus speciale evangelistische scholen, lager en zelfs middelbaar. ze mochten op sport, maar enkel en alleen als die georganiseerd was door de evangelisten of hun kerk, ze mochten in het middelbaar een vriendje hebben, maar owéé als hij geen evangelist was! dus die kinderen horen van hun leven lang niets anders dan dit....

mja, daar kwam ik dus in terecht Lips are sealed ik heb ogen getrokken! je wilt niet weten! en neen, dit is niet 1 uitzondering op de regel Rolleyes buiten die instelling zijn er in België nog een aantal van deze, zijn er nog pakken van die scholen....

eng? absoluut!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:04

Klopt, die bestaan er inderdaad.
Ik ken zelf ook enkele evangelisten, en die doen wel redelijk normaal. Sterker nog, ik ben er pas na jaren achter gekomen dat ze het eigenlijk zijn. Van een weet ik zelfs zeker dat ze niet evangelistische vriendjes heeft gehad in het middelbaar(maar ze houdt zich wel sterk aan de regels met hem, bv geen seks enzo). Ik sta niet achter die denkwijze, maar zij behandelen me als een normaal persoon, en zitten zeker niets op te dringen en dat apprecieer ik er ook van.

Mijn vriendin heeft echter ook met iemand in de klas gezeten die zo wat woedend werd toen er onderwezen werd over de darwin theorie. Ze wilde ook helemaal niet naar de lessen komen en er helemaal niets over weten. Dat noem ik dan het niet kritisch WILLEN openstaan, en dat is heel jammer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:11

In het lager waren ze ook strikt met dat katholieke hoor, vanaf het middelbaar gaven ze je veel meer de keuze.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:16

Mijn dochter zit ook op een evangelische basisschool, maar dat gaat er toch wel even anders aantoe dan jij beschrijft, hoor, krak. Misschien zit hem dat in het andere land, dat weet ik niet. Mijn dochter mag gewoon op een sportclub die zij min of meer zelf bepaalt (ik heb natuurlijk wel wat te zeggen, maar de keus voor een sportclub is bij mij niet gebaseerd op geloof), haar eigen vriendjes en vriendinnetjes uitzoeken (die op die school heus niet allemaal evangelisch of zelfs maar christen zijn), whatever. Ik wil alleen wel dat ze weet wat we geloven. Mijn goed recht, om mijn kind datgene te leren waarvan ik denk dat het goed voor haar is, nietwaar? Zou jij niet precies hetzelfde doen? Wij verschillen enkel van mening over wat dan goed zou zijn. (Ik zou het liefst een gereformeerde school hebben gekozen, maar die luxe heb ik hier in de omgeving niet.)

Overigens is de term 'evangelisch' (gebaseerd op het evangelie) en niet 'evangelistisch' (gebaseerd op een evangelist). Een evangelist is iemand die ervoor betaald of iig beloond wordt om het evangelie te verspreiden. Ook wordt deze term wel gebruikt voor de schrijvers van de vier evangelieën die in de bijbel staan. Een 'gewoon' lid van een evangelische kerk is niet per definitie een evangelist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:20

Ik geloof zelf niet in God zoals de meesten dat doen. Ik ben wel spiritueel, maar het Chriselijke trekt me absoluut niet. Zo heb ik ooit in mijn kraambed een flinke discussie gehad met mijn kraamverzorgster, omdat ze mij lichtelijk probeerde te bekeren. Rolleyes

Ooit trouwens wel een heel interessant gesprek gehad met een Jehova's Getuige. Met als uitkomst dat ik wat meer begreep over zijn geloof, en hij over het mijne.

Verder komen ze hier niet vaak langs. En dan heb ik nog niet eens een pentagram op de deur hangen (wat een vriendin van me overigens wel heeft, en die heeft dus helemaal nooit last van JG's Knipoog ).

Ik heb respect voor het geloof van anderen, maar ik vind het heel vervelend als het me wordt opgedrongen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:26

Blue_Eyes schreef:
Mijn dochter zit ook op een evangelische basisschool, maar dat gaat er toch wel even anders aantoe dan jij beschrijft, hoor, krak. Misschien zit hem dat in het andere land, dat weet ik niet. Mijn dochter mag gewoon op een sportclub die zij min of meer zelf bepaalt (ik heb natuurlijk wel wat te zeggen, maar de keus voor een sportclub is bij mij niet gebaseerd op geloof), haar eigen vriendjes en vriendinnetjes uitzoeken (die op die school heus niet allemaal evangelisch of zelfs maar christen zijn), whatever. Ik wil alleen wel dat ze weet wat we geloven. Mijn goed recht, om mijn kind datgene te leren waarvan ik denk dat het goed voor haar is, nietwaar? Zou jij niet precies hetzelfde doen? Wij verschillen enkel van mening over wat dan goed zou zijn. (Ik zou het liefst een gereformeerde school hebben gekozen, maar die luxe heb ik hier in de omgeving niet.)

Overigens is de term 'evangelisch' (gebaseerd op het evangelie) en niet 'evangelistisch' (gebaseerd op een evangelist). Een evangelist is iemand die ervoor betaald of iig beloond wordt om het evangelie te verspreiden. Ook wordt deze term wel gebruikt voor de schrijvers van de vier evangelieën die in de bijbel staan. Een 'gewoon' lid van een evangelische kerk is niet per definitie een evangelist.

Ik zat op een katholieke basisschool. Sportclubs: Ja Vriendjes: Ja Idd genoeg niet katholieken te vinden hoor Nagelbijten / Gniffelen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:36

poes schreef:
In het lager waren ze ook strikt met dat katholieke hoor, vanaf het middelbaar gaven ze je veel meer de keuze.

Ik wilde het nog zeggen maar was het even vergeten Haha! .

In België was het in principe niet veel anders op de katholieke scholen hoor. Ik ben zelf ook naar een katholieke school geweest, en ik herinner me ook dat ik zoveel ochtenden per week catechese kreeg. Bijbelverhaaltjes over wat Jezus allemaal gedaan had en gebedjes voor God enzo. Daar werd er evengoed ingepropt dat God echt bestaat, het was ook van gewoon aan te nemen en niet kritisch nadenken.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:38

Blue_Eyes en Mystica, deze kinderen kregen dus niet de keuze, van de instelling uit. de ouders van die kinderen zijn uit hun ouderlijke machten ontzet, en de instelling bepaalt en kiest daar alles. die kinderen hebben niet te kiezen, ze krijgen geen keuze, andere meningen worden direct de mond gesnoerd... en de evangelistische gemeenschap daar kijkt daar hééél nauw op. en jullie gaan me niet ontkennen dat jullie geen gezinnen kennen waarbij het niet zo is, zoals in deze instelling.
dààr ligt dus het verschil met jullie en de instelling waarover ik spreek Knipoog en zo creëer je in mijn ogen extremisten, wereldvreemde mensen en zeer gevaarlijke toestanden.

geloof mij, toen mijn stage daar gedaan was na een jaar, had ik volgens sommigen daar echt een vipticket recht naar de hel verdiend Rolleyes omdat ik mij niet liet bekeren, niet naar een mis of viering van hun ben gegaan buiten mijn stageuren (als die kinderen moesten gaan, moest er wel iemand mee, dus ja, ik ben meermaals meegegaan. het ging wel links in -rechts uit, maar ik ging omdat er nu eenmaal begeleiding moest zijn bij die kinderen Knipoog ), ik geef en gaf geen 10% van mijn inkomsten af aan eender wie, ik heb nooit uit mezelf een gebed opgezegd, doe dit nog altijd niet en dat gaat zo blijven ook, als de kinderen mij iets vroegen, gaf ik daar zo eerlijk mogelijk antwoord op (dus niet dat-is-de-wil-van-god, maar een echt antwoord Knipoog )

dat van die katholieke scholen, hangt echt af van school tot school Knipoog ik moest van mijn ouders naar katholieke scholen, en buiten de jaarlijkse verplichte missen en verplichte godsdienstlessen, was daar niks van te merken.