Enge driftbui!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Enge driftbui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:53

Zo vatte ik het wel op. Sorry dan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:54

Needje schreef:
Omdat dat kind over de zeik gaat om een beker, krijgt de TS de schuld. Verward

Zoals ik het lees, was het kind in een dwarse bui en/of overstuur. TS en het kind liggen elkaar niet en TS pakt het kind verkeerd aan waardoor het geval totaal escaleert en kind helemaal door het lint gaat. Het kind ontplofte pas toen TS hem vastgreep, daarvoor alleen lastig. Voor zulke situaties zijn er echt twee nodig, iets moet net de trigger zijn.

Misschien ben ik bevooroordeeld omdat er 1 ding is waarmee je mij op mijn 29e nog steeds het rood voor mijn ogen kunt laten schieten en dat is me vastgrijpen als ik kwaad word Bloos Maar goed, mij kun je ook wat makkelijker laten lopen dan zo'n pukkie Vork

Hoe dan ook, TS heeft het verkeerd aangepakt (geeft niks, daar ben je mens voor en al helemaal als stagiaire moet je kunnen leren) maar wat mij stoort is dat ze niet de hand in eigen boezem steekt en haar eigen functioneren onder de loep legt maar het gelijk gooit op die rotklas met die klieren van kinderen en deze in het bijzonder. Ik zal wel een apart geval zijn, maar hoe lastig een klas ook is, het zijn wel mijn kindjes! (laat het die vijftienjarige lummels maar niet horen, maar goed Clown )

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:57

De meeste van de reacties van de afeglopen pagina's gaan over "gewone"kinderen. De ts heeft het geloof ik over een kind dat bekent staat als moeilijk, EN is ook nog eens in een pedagogische rol, als STAGIERE. Maakt dit alles de weerstand van een aantal mensen tegen haar optreden dan nu eindelijk wat duidelijker?? Misschien ook handig als mensen graag een reactie plaatsen, ze dan eerst het gehele topic doorlezen?

Verder: na mijn laatste post kreeg ik wat recties terug waar ik nog op zeggen wil dat ik al thuis BEN voor mijn kinderen. En ik de zorg voor hen dus helemaal niet uit handen geef. Helaas is het trouwens niet helemaal mogelijk om hun gehele opvoeding zelf te doen, omdat ze op een gegeven moment LEERPLICHTIG zijn en ik ze dus wel uit handen MOET geven... Dan graag bij mensen die iets meer verstand van zaken hebben als de meesten hier!
Tsjonge jonge...als de helft van jullie ook eens zo strabant voor zichzelf zou zijn hadden we hier niet zo'n stelletje aroogante betweters gehad! Tabee!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:01

zal ik nou eens wat knulligs vertellen Mpepers............

Ik ben alleenstaand, directeur van een redelijk groot bedrijf....... mijn dochter van 9 moet ik soms opbellen vanuit de auto dat ze naar school toe moet, ik ben er nooit als ze uit school komt........ deze afgelopen vakantie is ze thuis gebleven......

maar ze is wel netjes in de omgang, beleefd, geen grote monden en respect voor alles wat leeft.

Als mijn kind op school gecorrigeerd zou moeten worden in haar gedrag, dan is dat zo........ is het onterecht dan is het een levensles die ze moet hebben...... het leven is soms onterecht.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:04

Jouw dochter is dus geen "probleem"kind van 4??
Dan is het dus geen goede vergelijking met het verhaal van de ts waar we hier geloof ik met zijn allen op zitten te reageren...?!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:05

mijn dochter is nooit een probleem kind geweest, zelfs de beruchte supermarktdrama niet meegemaakt Lachen

maar het ding heeft echt wel dr eigen ideeen over dingen, en dr eigen mening.......... en dat mag, en als het kan kan het ....... als het niet kan kan het niet.........

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:08

Bovendien, even geheel of- topic, is jouw goede baan en regelmatige afwezigheid tijden het opgroeien van je kind (zoals je zelf vertelt) en haar, ondanks deze feiten, toch uitstekende gedrag nog helemaal geen garantie dat dit altijd zo zal blijven... (Andersom natuurlijk ook niet hoor!)

Lees net je laatste post: Wat dat betreft lijken we dan weer veel op elkaar, is hier precies zo. Met mij valt ook heus niet te spotten als moeder! Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:08

Mpepers schreef:
Jouw dochter is dus geen "probleem"kind van 4??
Dan is het dus geen goede vergelijking met het verhaal van de ts waar we hier geloof ik met zijn allen op zitten te reageren...?!

Probleemkind?? Ik denk eerder dat je het probleem elders moet zoeken....
Probleemkinderen worden niet zo geboren hoor.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:10

Kosta schreef:
Ja, je schrijft het misschien wat banketstaaf, maar je hebt wel gelijk.

De kinderen zijn tegenwoordig toch niet meer opgevoed. In ieder geval niet zoals ikzelf ben opgevoed.

Ik wil al zeker geen vingers wijzen, want dan zou ik al als eerste naar mezelf moeten wijzen. Ik maak me hier namelijk ook schuldig aan.

Het moet toch niet kunnen dat een kind zomaar een juf aanvliegt en dat die dan toch zeker niets terug mag doen, want dan krijgt ze het met de ouders aan de stok. Waar zijn we nu mee bezig !!!!
Maar ja, als mijn dochter thuis komt, met een heel ander verhaal (ze heeft het namelijk nooit zelf gedaan), dan denken we ook van sporen die leraren wel lekker. Toch zeg ik wel meteen tegen haar, jij bent zeker geen heilig boontje en zult zelf wel iets gedaan hebben.

Ik vind dat bij jou geval het hoofd van de school de ouders op het matje moeten roepen en daar eens een gesprek mee aan moeten knopen. Tevens moeten ze dan een waarschuwing krijgen dat bij herhaling het kind van school wordt gestuurd. Dit kan echt niet. Boos!

Met deze reactie van de eerste pagina ben ik het helemaal eens.
Ik lees veel reacties van; "Als je mij kind zo had beet gepakt dan... "
Oh dus als (kleur)juf zijnde mag je de kinderen niet meer aanraken? als er eentje van het (school)plein afrent moet je die ook maar lekker laten gaan want stel dat je hem aanraakt?
Moet je je kind maar opvoeden. En kies je ervoor om je kind op een kinderdagverblijf o.i.d. te proppen dan moet je accepteren dat andere mensen (die daar werken) een deel van de opvoeding van je overnemen. En dat ze dus ook jou kind op hun eigen/geleerde manier op(proberen?)tevoeden.

Veel overdreven reacties. Veel mensen luchten hun hart op internet, so what als mensen het lezen?
Dat is dan toch haar probleem? zij kiest er zelf voor om het op een openbaar forum te zetten. Tevens is het ook zo dat mensen na een conflict wat heftiger reageren omdat ze geschrokken zijn of vol zitten met agressie.
Laatst bijgewerkt door Deesiej op 13-06-08 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:11

Mpepers schreef:
Bovendien, even geheel of- topic, is jouw goede baan en regelmatige afwezigheid tijden het opgroeien van je kind (zoals je zelf vertelt) en haar, ondanks deze feiten, toch uitstekende gedrag nog helemaal geen garantie dat dit altijd zo zal blijven... (Andersom natuurlijk ook niet hoor!)

ik was ook erg lief als kind........... totdat ik ging puberen................ Lachen

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:32

KarinvdM: Zucht... Huilen Ik zeg dat ook niet, maar de ts heeft aangegeven dat het hier om een "probleenkind" gaat. Bovendien zet ik het er al expres tussen aanhalingstekens neer. LEES nou eerst eens even het topic door mensen!

KiWiKo: Haha! Nou, je had vast nog wel wat kunnen leren van mij...!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 00:02

Waarom worden alle kinderen van tegenwoordig hier afgeschilderd als vervelende ettertjes?

Mijn moeder is al jaren kleuterjuf en echte probleemgevallen in al die jaren kun je op 1 hand tellen.

Oke af en toe een brutaal kind en zo 1 op alle kleuters die een keer ontploft, maar he alsof dat 'vroeger' nooit gebeurde, kom op zeg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:21

Deesiej schreef:
Moet je je kind maar opvoeden.

Wat is dat nu weer voor onzin. Ieder mens heeft een ongeschreven handleiding hoor, en iedereen heeft dingen waar hij agressief op reageert. Bij een heleboel mensen is het vastpakken als ze kwaad zijn. Alleen zo'n kleintje kun je niet laten gaan dus incasseer je het fysiek geweld op dat moment en vloekt even uit onder collega's waarom je deze baan koos.

Ik las dat dit een driftig kind is, een kind van vier wat ELKE dag driftbuien heeft, daar is iets niet goed mee. En dan bedoel ik niet in de zin van stoornissen, maar zo'n kind voelt zich iig niet goed. Een mooi punt voor in TS werkplan: waarom is dit kind zo, hoe kunnen wij er mee omgaan, hoe kan IK ermee omgaan? Die hele stageperiode is een grote periode van zelfreflectie. Waarom reageren kinderen op mij zoals ze doen, positief en negatief?

Ik las ook dat heel 1a een klas vol klieren was volgens haar. Dat kan dus niet he, dan doet ze gewoon echt iets verkeerd. Een klas is meer dan een optelsom van de individuen, daar zit een groepsdynamiek in. Momenteel werkt die groepsdynamiek dus verkeerd uit, iig met TS. Hallee, nog een leerpunt: Hoe kan ik de groepsdynamiek van klas 1A beïnvloeden?

Deesiej schreef:
En kies je ervoor om je kind op een kinderdagverblijf o.i.d. te proppen dan moet je accepteren dat andere mensen (die daar werken) een deel van de opvoeding van je overnemen. En dat ze dus ook jou kind op hun eigen/geleerde manier op(proberen?)tevoeden.

Om de dooie donder niet. Mijn kind zit op het KDV maar wordt opgevoed naar MIJN ideeen. Daar heb ik tenslotte ook het KDV voor uitgekozen. Als een leidster denkt dat het een goed idee is om mijn kind een knal voor haar kop te verkopen omdat ze lastig is, heeft ze een probleem met mij. Als een leidster denkt dat ze mijn kind zoet moet houden door steeds koekjes te voeren, heeft ze ook een probleem met mij. Als je je kind aanmeldt op het KDV worden je wensen en ideeën met je doorgesproken. Als er problemen zijn worden die voorgelegd. Op die manier kun je thuis en op het KDV een lijn trekken en zo hoort dat ook.

Deesiej schreef:
Veel overdreven reacties. Veel mensen luchten hun hart op internet, so what als mensen het lezen?
Dat is dan toch haar probleem? zij kiest er zelf voor om het op een openbaar forum te zetten. Tevens is het ook zo dat mensen na een conflict wat heftiger reageren omdat ze geschrokken zijn of vol zitten met agressie.

Agressie? Ten opzichte van een kind wat aan jou toevertrouwd is?
Schrik daar kan ik goed inkomen, maar daarvoor heb je collega's. Menige leraar die in de lerarenkamer even de tranen de vrije loop laat, even alle spanning en emotie van de dag eraf.
Heb je enig idee wat er gebeurd als een ouder, leerling, stagebegeleider, schooldirecteur, toekomstige werkgever, ... dit leest?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:28

vermoed dat als ze de kans aangegrepen heeft ts van dit topic meer geleerd heeft dan van dar jaar stage

een kind flipt nooit zomaar
een kind is ook nooit zomaar lastig
soms ligt daar stukje opvoeding aan ten grondslag en soms niet

zoek en gij zult vinden , de antwoorden
de vraag , die gulden midden weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:37

KiWiKo schreef:
mijn dochter is nooit een probleem kind geweest, zelfs de beruchte supermarktdrama niet meegemaakt Lachen

maar het ding heeft echt wel dr eigen ideeen over dingen, en dr eigen mening.......... en dat mag, en als het kan kan het ....... als het niet kan kan het niet.........

Ja maar uit jouw berichten en vanw at ik tot nu toe gezien heb, maak ik op dat jij best een relaxt persoon bent, waarschijnlijk heb je je dochter aardig vrij opgevoed en kent ze haar verantwoordelijkheden.
Je kind is bijna altijd een weerspiegeling van jezelf.. Ben jij relaxt van aard, is je kind vaak ook 'makkelijk'. Ben jij driftig en schreeuw je veel, zullen je kinderen ook niet de makkelijksten zijn.
In dat opzicht ben ik het er 100% mee eens dat het aan opvoeding (en je eigen karakter) ligt. uitzonderingen zoals ADHD enz daargelaten..

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:13

Een kind vastpakken dat wil weglopen vind ik best kunnen. Kinderen moeten luisteren en respect hebben voor anderen, maar dan moeten anderen wel ook respect hebben voor de kinderen. Ik vind de maatregel die de school neemt geen oplossing voor het kind en voor de klas waar in het kind zit.

Ik ben zelf juf en ook moeder. Mijn dochter (5) zit in een klas van 13 kinderen, haar juf zegt dat er van de 13 kinderen er maar 3 zijn die rustig en geconcentreerd kunnen werken (waaronder gelukkig mijn dochter), maar dit kan toch niet betekenen dat de andere 10 kinderen wat mankeert!? Dus is er of iets mis met de opvoeding van de kinderen of met de juf.

Tuurlijk bestaan er kinderen met gedragsproblemen die aangeboren zijn, kijk maar eens in het speciaal onderwijs, maar vaak zijn het kinderen waarvan de ouders niet consequent genoeg zijn. Hoe vaak zie je kleine kinderen niet 's avonds nog op straat lopen, terwijl ze de dag er na weer gewoon naar school moeten. Of ouders die gelijk op hoge poten naar school komen als hun kind straf heeft gehad na bijv. een slaande ruzie met klasgenoot op school. Die kinderen worden aan hun lot overgelaten en schreeuwen door hun gedragsproblemen om aandacht, ook al is die negatief, aandacht is aandacht.

Ik vind ook dat de TS nooit alleen mag lopen op een speelplein, zeker geen stagaire, want wat doe je als er een kind gewond raakt (bijv. val van een klimtoestel), laat je de andere kinderen op het plein dan alleen?!

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:54

Urielle schreef:
Wat is dat nu weer voor onzin. Ieder mens heeft een ongeschreven handleiding hoor, en iedereen heeft dingen waar hij agressief op reageert. Bij een heleboel mensen is het vastpakken als ze kwaad zijn. Alleen zo'n kleintje kun je niet laten gaan dus incasseer je het fysiek geweld op dat moment en vloekt even uit onder collega's waarom je deze baan koos.

Ik bedoelde meer te zeggen dat er véél mensen zijn die hun eigen kind(eren) niet aankunnen en die dus maar de hele dag op een kinderdagverblijf proppen, zodat ze zelf rust hebben, ook al werken ze bijvoorbeeld niet.

Urielle schreef:
Om de dooie donder niet. Mijn kind zit op het KDV maar wordt opgevoed naar MIJN ideeen. Daar heb ik tenslotte ook het KDV voor uitgekozen. Als een leidster denkt dat het een goed idee is om mijn kind een knal voor haar kop te verkopen omdat ze lastig is, heeft ze een probleem met mij. Als een leidster denkt dat ze mijn kind zoet moet houden door steeds koekjes te voeren, heeft ze ook een probleem met mij. Als je je kind aanmeldt op het KDV worden je wensen en ideeën met je doorgesproken. Als er problemen zijn worden die voorgelegd. Op die manier kun je thuis en op het KDV een lijn trekken en zo hoort dat ook.

Daarom is er ook een (ruime??) keus, je kan zelf de kinderdagverblijf kiezen die bij jou en/of je kind past. "Op die manier kun je thuis en op het KDV een lijn trekken en zo hoort dat ook." naar jou idee en ook naar mijn idee hoort dat idd zo. Maar er zijn ook erg veel mensen die thuis niets aan de opvoeding doen, waardoor het kind zich buitenshuis volledig misdraagt.

Urielle schreef:
Agressie? Ten opzichte van een kind wat aan jou toevertrouwd is?
Schrik daar kan ik goed inkomen, maar daarvoor heb je collega's. Menige leraar die in de lerarenkamer even de tranen de vrije loop laat, even alle spanning en emotie van de dag eraf.
Heb je enig idee wat er gebeurd als een ouder, leerling, stagebegeleider, schooldirecteur, toekomstige werkgever, ... dit leest?

Ja, dat begrijp ik. Maar zoals ik zei, het is HAAR keus geweest op het hier op een openbaarforum te plaatsen. Voordat ze het heeft geplaatst wist ze dat ze haar bericht na een uur niet meer zou kunnen veranderen. Mocht iemand het lezen en zij hierdoor in de problemen o.i.d. komen dan is dat volledig haar eigen verantwoordelijkgheid geweest.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:10

mmmm, het is idd niet echt handig om op zo'n manier over je stageklas in het openbaar te schrijven.
En daarom is ook de docentenkamer verboden gebied voor leerlingen, haha!
Wij liggen regelmatig he-le-maal onder de tafel van het lachen wanneer we opvoedkundige oplossingen verzinnen voor onze 'boeiende gevallen'. Om daarna weer met een fris potje geduld aan de volgende les te beginnen!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:18

Borg schreef:
mmmm, het is idd niet echt handig om op zo'n manier over je stageklas in het openbaar te schrijven.
En daarom is ook de docentenkamer verboden gebied voor leerlingen, haha!
Wij liggen regelmatig he-le-maal onder de tafel van het lachen wanneer we opvoedkundige oplossingen verzinnen voor onze 'boeiende gevallen'. Om daarna weer met een fris potje geduld aan de volgende les te beginnen!

En daar kan ik me aardig wat bij voorstellen. Zoiets als dit, weliswaar in het Engels en dit stond in rapporten, maar soms denk ik toch ook wel eens zo over een aantal van mijn leerlingen, om het ( vertaald) in de rapporten te schrijven zou ik niet durven, misschien wel in het Engels, kans is groot dat een aantal van de ouders van deze kids het toch niet snappen Duivel Cool .

Citaat:
New York City Report Cards
These are actual comments made on students' report cards by teachers in the New York City public school system. All teachers were reprimanded but, boy, are these funny!!!

Since my last report, your child has reached rock bottom and has started to dig.

I would not allow this student to breed.

Your child has delusions of adequacy.

Your son is depriving a village somewhere of an idiot.

Your son sets low personal standards and then consistently fails to achieve them.

The student has a 'full six-pack' but lacks the plastic thing to hold it all together.

This child has been working with glue too much.

When your daughter's IQ reaches 50, she should sell.

The gates are down, the lights are flashing, but the train isn't coming.

If this student were any more stupid, he'd have to be watered twice a week.

It's impossible to believe the sperm that created this child beat out 1,000,000 others.

The wheel is turning but the hamster is definitely dead.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:59

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar waar ik mij nog het meest aan erger zijn de mensen die zeggen: Als je mijn kind had aangeraakt dan.....
Ik geef les op een school voor moeilijk opvoedbare en moeilijk lerende kinderen (voortgezet onderwijs) en geloof me, daar raak ik soms ook kinderen aan.
Als iemand weg wil lopen en praten helpt niet, dan zal ik deze persoon inderdaad tegenhouden door of voor de uitgang te gaan staan of deze persoon door middel van een 'duwtje in de rug' weer terug te loodsen naar waar hij of zij wel hoort te zijn.
Ook bij bijvoorbeeld vechtpartijen (tjes), dan gaat het er niet zachthandig aan toe kan ik je vertellen. Denk je dat alles is op te lossen door poeslief en aardig te zijn?
Soms moet een leerling zelfs tegen de grond aan gewerkt worden om deze kalm te krijgen.

Ik denk inderdaad dat TS hier verkeerd gehandeld heeft, dat wil zeggen ze heeft op dat moment iets gedaan wat verkeerd uitgevallen is. Dat zij het kind heeft vastgepakt lijkt mij toch echt niet verkeerd. Zou je dan liever willen dat je kind van het schoolplein was gelopen?
Wel denk ik dat TS moet overwegen of dit wel de juiste plaats voor haar is, zo negatief als je praat over je klas, dat kan haast niet.
Probeer in elke leerling iets positiefs te zien en doe daar iets mee.
Ik heb ook geen schatjes in mijn klas, maar elke dag beginnen wij met een schone lei, wat geweest is is geweest. Ze krijgen elke dag weer een nieuwe kans en ik kijk ook vooral naar wat wel leuk bij ze is en probeer dat uit te buiten Lachen
Ieder kind heeft iets moois in zich, probeer kinderen positief te benaderen dan zullen ze ook positiever naar jou toe worden....

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:16

Hee Elcid,

Die zijn leuk! Maar mijn opmerkingen in een rapport zijn idd altijd opbouwend en die andere houd ik voor mijzelf ja.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:13

Borg schreef:
Hee Elcid,

Die zijn leuk! Maar mijn opmerkingen in een rapport zijn idd altijd opbouwend en die andere houd ik voor mijzelf ja.

Het schijnt dat de docenten die deze tekstjes geschreven hadden ook niet echt blije ouders tegen zijn gekomen. Daarom houdt ik het ook "opbouwend" , de rest fantaseer ik er gewoon bij Duivel

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:52

_Tivoli_ schreef:
Opgevoed of niet...Als mijn kind thuis komt vertellen dat de juf haar heeft vastgepakt....heeft diegene een groot probleem!

Hoe moet je dan een situatie aanpakken waar een kind wegloopt....? Niet aanvallend bedoeld hoor, ik vroeg het me gewoon af. En nu weet ik meer dan ooit 100% zeker dat ik nooooooooit ga lesgeven. En ook héél blij dat zowel ik als mijn vriend geen kinderen willen Nagelbijten / Gniffelen.

Maar ik vroeg het me gewoon af, want zoals ik het nu lees ben je als docent altijd de kwaaierik als het kind wegloopt, de mogelijke opties:
1. Je probeert op het kind in te praten of hem terug te sturen, maar deze luistert niet, en loopt gewoon verder. Kan van alles met het kind gebeuren, misschien komt ie wel onder een auto of raakt anderzijds gewond of ontvoert, ouders laaiend.
2. Het kind loopt weg en luistert niet naar je, maar raakt niet gewond, maar dwaalt wel een tijdje rond in de buurt en is zoek, ouders laaiend.
3. Je gaat achter het kind aan als hij wegloopt, en uiteindelijk komt hij misschien wel mee terug (of niet), zowel ouders van het kind laaiend als die van de andere kids die je hebt achtergelaten op het schoolplein.
4. Je pakt het kind vast omdat het niet luistert en maar weg blijft lopen, ouders laaiend.
No Cheer

Ik vraag me dus met oprechte interesse af wat wél de juiste optie is in zo'n situatie. Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:54

Roskur, gelijk heb je. Wat je ook doet de ouders zijn laaiend. Ik zal persoonlijk voor punt4 gaan en het aan de ouders uitleggen. (makkelijk gezegd achter de pc natuurlijk).

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:01

ik denk dat er geen juiste oplossing is, omdat iedereen er een andere mening over heeft Lachen