Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:57

Dan ben ik het dus een mishandeld kind, net zoals mijn broer en zus... gek, heb helemaal geen trauma's, sta lekker in het leven en ben gek op mijn (nu nog steeds consequente) ouders! zij hebben mij en mijn broer en zus goed opgevoed.

Ik weet hoe het is om af en toe met een tik te zijn opgegroeid. Nee, ik was niet bang voor mijn ouders en ik werd er ook niet agressief van. Mijn ouders verloren nooit de controle, schreeuwden zelden en waren erg consequent. Ik was gewoon een hels kind af en toe en dat lag niet aan de opvoeding. Met mij was gewoon niet altijd te praten en mijn slecht gedrag negeren was niet mogelijk als ik in mijn helse bui was. 1 tik of 1 kneep was echter wél voldoende om mij te laten stoppen. Dan kon je pas met mij praten op een normale manier. (vooral als peuter was ik echt een terror kind Haha!)

Ik ben er ze er enorm dankbaar voor Lachen

Hoe pedagogisch verantwoord praten ook is, je moet eerst wel contact weten te krijgen met een kind. Anders l*l je tegen een histerische muur. Tik gaat niet om de pijn (tik tegen de billen voel je amper namelijk), maar om de kinderen uit hun 'moment' te halen. Er zijn zat kinderen waarbij een tik echt niet werkt of overbodig is en daar geef je dan ook geen tik. Maar er zijn echt kinderen (zoals ik vroeger) bij wie 1 tik meer effect had dan wat dan ook op dat moment (het enige wat effect had eigenlijk....)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:15

Ow ja, mijn moeder kneep me alltijd net boven mijn elleboog.. (ouch!)
Had ik ook wel nodig af en toe ja...

Zat trouwens nog te denken, met dat doortrekken van de opvoeding van je paard naar je kind: ik zeg af en toe heel enthousiast "Braaaaf!" tegen Merle en leg af en toe tegen mijn paard uit dat ik even naar het toilet ga, maar echt zoooo weer terug ben Clown ...

Had vanavond nog een opvoedkundige kwestie, madam klom telkens op een tafeltje wat ze niet mocht. 5x netjes "Nee, Merle" en haar eraf gehaald, netjes ernaast gezet (en boos gekeken, oeeeee). Daarna heb ik haar even buiten de deur (op de gang) gezet, waar ze hevig begon te huilen (ach gos... ik ben een weekdier Tong uitsteken ). Eenmaal weer binnen linea recta naar het tafeltje he! (al nee schuddend Vork ). Huppekee, weer richting gang en ze begon onmiddelijk weer heeel sielug te huilen (Nou ja, WAAAAAAAAAAAA met dikke tranen...). Boodschap was overgekomen geloof ik, en ze heeft het niet weer geprobeerd! Vond ik wel ok van mezelf...

Alhoewel ik ook verhalen hoor van kindjes die gerust een half uur op de trap vertoeven, maar Merle vind het dus vooralsnog vreselijk om apart gezet te worden. Al is het maar voor 10 seconden dus...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:17

haha mijn moeder pakte mij ook altijd boven de elleboog Haha!

Mijn neefje heeft ook echt sch*t aan op de trap zitten. die roept ook heel hard: maakt mij toch niets uit Clown Geen tranen, geen emotie, helemaal niets! Die kun je echt een half uur laten zitten zonder dat het werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:19

Knap hoor dat je dat allemaal al kon voordat je twee was, en dat je ook nog weet wat er toen allemaal gebeurde Clown
Lezen is moeilijk he meisjes? Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:20

Ik weet het omdat mijn ouders, broer en zus het vertelden Knipoog (broer en zus zijn 16 en 14 jaar ouder dan ik ben)

en ik heb geen trauma overgehouden aan het incidentele tikken krijgen van mijn ouders. blijkbaar hebben ze het toch goed gedaan Knipoog
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-10-07 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:22

Komt een beetje denigrerend over faye...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:38

oei, moeilijk woord! Knipoog

inderdaad, als iemand beweert dit soort dingen te herinneren van voordat diegene 2 was, is dat knap oenig Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:39

Ik heb er ook niet bij gezet dat het uit herinnering was... Knipoog

als je iets voor je tweede daadwerkelijk kan herinneren is dat niet oenig, maar vrijwel briljant!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:40

faye schreef:

inderdaad, als iemand beweert dit soort dingen te herinneren van voordat diegene 2 was, is dat knap oenig Haha!

Sorry hoor, ik vind deze reactie niet echt gepast.

Ik leer mijn kinderen ook volwassen te reageren als ze hun zin niet krijgen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:41

flyinglady schreef:
xXGRIETJEXx schreef:
Waar haal jij in HEMELSNAAM angst vandaan???????????
Wanneer ik mijn dochter een tik geef, vertoond zij echt geen angst.

Waarom denk jij dat ze nu niet meer aan die afstandsbediening zit,
je hoeft nu alleen maar NEE te zeggen.
Kind, kijkt wel uit heeft ze straks weer een tik te pakken.

Zelfde kan je ook bereiken zonder dat je kind bang hoeft te zijn een tik te krijgen Knipoog
En ik heb nog nooit iets weggezet, hoogstens dingen die voor een kleintje levensbedreigend kunnen zijn zoals lampjes met lampenolie etc.
Maar ik ben wel consequent met opvoeden.

Nou nou, kind wordt in jouw ogen helemaal in elkaar geslagen zeker? Mijn dochter is echt niet onder de indruk van een tikje op haar vingers maar het is wel een verduidelijking van het woord 'nee' - ze weet nu echt wel wat 'nee' betekent en schudt zelf al nee als ik alleen maar kijk.

Ik ben ook hartstikke consequent. Ik moet wel want er kijkt er ook nog een van 4 jaar mee over mijn schouder. Je hebt er gewoon 'ondernemende draakjes' tussen zitten en mijn jongste dochter is er daar absoluut een van!

Edit:
faye schreef:
behalve dat je je kind er pijn mee doet.

Tuurlijk......... vingers gebroken en al. Dat tikje dat ik ter verduidelijking op haar vingers geef KAN geen pijn doen, doet het ook niet als ik het bij mezelf doe maar dan harder, en er kan wel zoveel wetenschappelijk bewezen zijn - ik zie iets anders gebeuren!
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 25-10-07 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:42

Maar hebben we het nog over een kind dat net een jaar is geweest? Praat je dan over opvoedkundige tikken? Nee toch, dat is nog een baby!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:44

Een tik op de vinger van een kind van 1 moet ook best kunnen (of zacht terug bijten als het maar blijft bijten). Een gesprek aangaan helpt toch niet en NEE begrijpt niet elk kind. Bovendien vinden veel kinderen het wegzetten in de box of op de grond niet echt een straf en gaan ze de volgende keer rustig door met het pijn doen van moeders/vaders.

Als ouder weet je vaak zelf wel wat wel en niet werkt voor je kind...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:47

faye schreef:

Waarom moet jij zo laatdunkend doen over andere moeders? Ben jij beter dan de rest?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:49

Elysha schreef:
faye schreef:

Waarom moet jij zo laatdunkend doen over andere moeders? Ben jij beter dan de rest?

Vraag ik mij ook af hoor.
Laten we als volwassen mensen hierover praten maar niet op zo'n manier, dan heb ik al gegeten en gedronken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:50

Faye: heb jij als kind zelf wel eens een tik van je ouders gehad?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:52

russel schreef:
Maar hebben we het nog over een kind dat net een jaar is geweest? Praat je dan over opvoedkundige tikken? Nee toch, dat is nog een baby!

Jij denkt dat die niet opgevoed hoeven te worden?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:55

Elysha schreef:
russel schreef:

Een veulen voed je toch ook op, of wordt door de merrie gedaan...

En begin nu niet van, je vergelijkt, zijn 2 andere zaken.
Het gaat om opvoeden opzich...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:57

Opvoeden is toch een proces van vallen en opstaan? je probeert als moeder verschillende dingen uit lijkt mij. Je merkt vanzelf wat goed werkt voor jou en je kind. (en dat hoeft niet uit een boekje te komen) Het ene kind is makkelijk op te voeden, het andere een hel op 2 benen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:10

Elysha schreef:
russel schreef:

Met slaan??

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:18

Wat versta jij onder slaan russel?
Slaan is echt slaan bij mij, een pak slaag dus.

Een tikje gewoon een tikje.

Ik zit hier dus te gebaren wat jullie niet zien, altijd handig... Haha!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:40

russel schreef:
Elysha schreef:

Met slaan??

Slaan of tikken? Je kunt ze vanalles uitleggen maar ze snappen het gewoon nog niet, zoals ik al heb uitgelegd; als mijn dochter van 16 maanden zich in mij vastbijt kan ik wel zeggen dat ze los moet laten, maar als ze dat niet doet....

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:58

Ik schrijf nergens dat een kind die een tik op de vingers krijgt het einde van de wereld is of dat
het kind helemaal in elkaar geslagen wordt.
Dat is jullie eigen interpretatie.
Ik vind een tik op de vingers wel het begin van een verkeerde manier van aanpakken.
Wat moeten evt. andere broertjes of zusjes wel niet denken als mama of papa begint te bijten of
tikken uit te delen.
En als iemand schrijft dat ze haar kind van 8 maanden al op de vingers tikt,
vind ik dat idd walgelijk.
Als een kind bijt gaat je toch in godsnaam niet terugbijten.
Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 23:35

Dus Flyinglady als jij kinderen krijgt (of heb je ze al?? even overheen gelezen) pik je dat gedrag?
Jij laat kindlief je bont en blauw bijten en zegt alleen maar FOEI??
Imo ben je dan fout bezig, want je straft het kind niet, en idd net als wat Welshcobfan al zegt niet elk kind snapt een elle lang verhaal.
Idd en mijn kind van 8 maand kreeg idd een corrigerende tik over de vingers, en ja dan zal ik wel walgelijk zijn, so be it!
Ik laat niet over me heen lopen door een kind, en wanneer een kind niet luisterd na 3x waarschuwen dan hou ik op en geef ik haar een tikje, wanneer ik dit niet doe kan ik de hele dag tegen haar lopen nee roepen want dan houd ze toch niet op..
Maar ja jij zal wel voorbeeldige kinderen hebben/krijgen en je zal nooit eens zo machteloos staan dat je welleens een tikje geeft..
Ga zo door, jou opvoeding is toppie, wanneer ik dat ga toepassen op mijn dochter loopt die over een paar jaar in de bak rond omdat ze niet te handhaven is..
Idd ik heb een zeer moeilijke dochter..
Wil je dr eens lenen??
Praten we dan verder..

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 23:39

faye schreef:

Jeetje Faye wat een eigendunk :S
Niet iedereen past jou opvoeding toe dus probeer ook niet iedereen jou opvoeding op te dringen!!
Als iemand zijn/haar kind een tikje wil geven, leg je daar dan bij neer.
Als jij straks etterbakjes rond hebt lopen dan zou je ze graag eens een tik willen verkopen maar dan is het gedrag al te lang geacepteerd en niet meer weg te krijgen dus!
Heb even een beetje respect voor je medemens, en denk alsjeblieft niet dat je de koningin bent!

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 23:57

Grietje zeg jij nu dat als iemand zijn kind geen tik wil geven dat het dan etterbakjes worden???