geloof en discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:02

Nanouschka_w schreef:
Soet schreef:
Ik zie in mijn omgeving heel erg weinig gelovende jongeren. En dan echt heeeeeeeeeeel weinig!

Ben zelf opzich ook niet zo 'gelovig'. Maar volgens mij moet er wel iets geweest zijn.

In het begin van dit topic werd een site gegeven, vol met zweverig gedoe (voor mij toch): daar geloof ik echt niets van.

ze zijn er wel hoor, misschien dat ze het niet gelijk bij de eerste begroeting zeggen Knipoog

Ik heb het dan ook echt over de jongeren die ik ken. Ik kan niemand van in mijn graad een echte christen noemen. (en dat zijn zowat 200 mensen die ik beter ken dan de 'eerste ontmoeting) Knipoog

Ik zeg niet dat ze er niet zijn, ik zeg dat ik ze weinig zie Sigaar

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:04

Vjellko schreef:
Haha!

nou morgen naar je leerkracht gaan en vragen hoe dat dan zit met Maria Magdalena Haha!

Zie hem morgen alleen in een andere school (met alleen maar jongens Clown Niet de ideale plaats dus!)
Maandag even vragen Lachen Haha ben benieuwd op z'n antwoord Clown

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:19

Soet schreef:
Ik zie in mijn omgeving heel erg weinig gelovende jongeren. En dan echt heeeeeeeeeeel weinig!

Ben zelf opzich ook niet zo 'gelovig'. Maar volgens mij moet er wel iets geweest zijn.

In het begin van dit topic werd een site gegeven, vol met zweverig gedoe (voor mij toch): daar geloof ik echt niets van.

Ik ben 14 en ik ben christen. Ook ik heb wel mn twijfels over sommige dingen of vragen waar ik een antwoord op zoek, maar toch kan ik me niet voorstellen dat we hier zouden zijn zonder een bedoeling, en ik kan me ook niet voorstellen dat de wereld uit een knal is ontstaan (om het maar even zo te zeggen Knipoog) Ik zit op een vrijgemaakt gereformeerde school en ik ga naar een vrijgemaakt gereformeerde kerk... Je moet niet denken dan dat ik altijd in een rok loop ofzo Clown Ik las hier ergens in dit topic over dat mensen zo snel veroordelen enzo, dat merk ik ook wel in onze kerk Ja ook zijn er mensen die alles vrijgemaakt gereformeerd moeten hebben anders is het slecht enzo, nou zo denk ik in ieder geval niet. Ik ben ook niet zo van de kerk tradities enzo, maar probeer de bijbel gewoon te lezen in de tijd van nu zegmaar. (http://www.eo.nl/jongerenbijbel)

Wow, wat een verhaal Vork

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:22

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:26

katiavl schreef:
Ik heb een kristallen schaal, met zeezout in en wierook Lachen en natuurlijk een boeda beeld Lachen

Als dat als altaar telt Haha!

Wikepedia geeft antwoord:;)

Altaars komen voor in bijna alle religies. In Chinese tempels zijn vaak altaren aangebracht voor de goden (met name Boeddha) en persoonlijkheden (zoals Confucius) die worden aanbeden.

Isis

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 22:32

Stoute winki boedha is geen god maar een persoon Whoosh!

En ik ben ook dom bijgelovig, bv moet ik met chinees nieuwjaar een leeuwendans zien enzo Bloos

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:33

Hannanas schreef:
sabbat is vrijdag-zaterdag.

oké, maar wij hebben dat verandert en de zondag als rustdag aangewezen. maar ik bedoel maar een verschil aan te duiden..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 23:03

En wat is dat met jezus zoon Haha! de snoeperd Lachen vraag me af of dat echt zou zijn Lachen

Eigelijk zou ik dat leuker vinden, is meer normaal.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:15

xMarit schreef:
..... Ook ik heb wel mn twijfels over sommige dingen of vragen waar ik een antwoord op zoek, maar toch kan ik me niet voorstellen dat we hier zouden zijn zonder een bedoeling, en ik kan me ook niet voorstellen dat de wereld uit een knal is ontstaan (om het maar even zo te zeggen Knipoog) ....
Wow, wat een verhaal Vork

En als God nou eens de wereld heeft laten 'ontstaan' door die knal? Of geloof jij in het 'Genesis' van de bijbel? Zes dagen lijkt mij wat kort om de wereld in te laten 'ontstaan'. Ik heb die zes dagen altijd als zes 'figuurlijke' dagen gezien, perioden waarin het leven/de aarde is ontstaan.

Even voor de goede orde ... Ik geloof dus wel in God, maar ik zit nog een beetje te kijken wat ik wel en niet geloof en op welke manier.

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:23

Misschien een wat laat berichtje, waar ik wat over wat wil zeggen staat op bladz 6 enzovoorts.

Daar wordt de opmerking geplaatst: dus als iemand moordt, steelt, en allerlei verkeerde zonden doet, vervolgens om vergeving bidt komt deze wel in de hemel, terwijl iemand anders alles voor zijn naaste doet, nooit steelt enzovoorts maar niet gelooft, niet in de hemel komt?

Niemand komt in de hemel door zijn eigen goede daden. Dat is een hardnekkig misverstand. De enige reden dat wij nog aanspraak op Gods liefde kunnen maken, is de Here Jezus die voor ieder die in Hem gelooft, leven heeft verdiend door in onze plaats te boeten/sterven voor de zonden door de hele mensheid begaan.

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:49

De bijbel moet je zeker niet te letterlijk nemen. Want soms heb ik het gevoel dat sommigen hier dat wel doen. Je moet er altijd een wijsheid in zoeken. Net als in sprookjes. Vele verhalen van het oude testament zijn waarschijnlijk eeuwen doorvertelt en zijn ondertussen al helemaal veranderd. Ook is het scheppingsverhaal pas later aan de bijbel toegevoegd. De makers zagen dat andere godsdiensten een ontstaan hadden en wij niet, dus hebben ze een verhaal verzonnen.

Over het nieuwe testament geloof ik zeker dat Jezus bestaan heeft. En natuurlijk kon hij geen mensen terug laten zien of van 1 brood voor iedereen brood toveren. Maar hij kon wel mensen opnieuw hoop geven en een ander zicht laten krijgen op het leven. En natuurlijk is hij niet echt verezen. Maar in de gedachten van de mensen leeft hij verder. De apostelen sloegen de handen in elkaar en gingen het voortvertellen. Dat is dé verrijzenis!

Verder geloof ik dat elk ding wat op de wereld gebeurt ergens nut voor heeft. Alleen zien we het niet meteen.

Verder vind ik priesters en kloosterlingen een beetje vreemd. Het mooiste wat er op aarde bestaat is toch de liefde tussen twee mensen? Volgens mij wil god helemaal niet dat die mensen zich afzonderen en elke dag voor hem bidden.

Voel jezelf gelukkig en geef dat door aan anderen ,, dat is mijn levensmotto!!

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 03:14

hoi, ik ben ook christen Lachen
Ik geloof dat alles wat in de bijbel staat waar is. Ook Genesis... Genesis geeft ons juist veel antwoorden op de "waaromvragen". Ik vind het een fantastisch idee dat er iemand is die ons gemaakt heeft, en ons door en door kent. Beter dan we ons zelf kennen, omdat Hij ons gemaakt heeft. Hij kent onze diepste gedachte, en begrijpt zelfs de dingen die we zelf niet uit kunnen leggen. En zoals God ons gemaakt had waren wij goed.
Alles was zoals God het wilde, en zoals Hij het bedoeld had. Maar omdat God van ons houdt gaf Hij de mens een vrije wil. Om met Hem te leven, of onze eigen weg te gaan. De mens koos zijn eigen weg, en verbrak de band met God door de zonde. Zonde is: Alles wat zonder God is, tegen de wil van God, het doel van satan. Het buitensluiten van God had gevolgen voor de wereld. Alles wat God goed gemaakt had, werd beïnvloed door het kwade.
Misschien is het niet zo aantrekkelijk om dit als eerste te vertellen, want het is niet prettig om te horen dat de mens zelf aandeel heeft in alle rottigheid in deze wereld. Maar er is ook goed nieuws Lachen God had weg kunnen lopen en kunnen zeggen zoek het maar uit. Dat doet God niet, Hij houdt van ons (ik zeg dit vaak, maar het is nou eenmaal de strekking van het christelijk geloof). Hij wilde deel uit maken van ons leven, ons helpen, een relatie met mensen.
God is echter ook rechtvaardig. Hiermee bedoel ik, dat het onrecht dat er door de zonde tussen God en de mens was komen staan, niet zomaar verdwijnt. Er was schuld. God die de mens gemaakt heeft en kent wist dat de mensen deze schuld nooit zelf konden aflossen. Daarom stuurde Hij zijn eigen Zoon (Jezus) naar de aarde om mens te worden, de straf te dragen, en het kwade (satan) te overwinnen. Hij werd door de mensen (en de zonde) ter dood gebracht aan het kruis. Omdat Jezus behalve mens ook God is, overwon Hij de dood (hij stond na 3 dagen op uit de dood) en het kwaad en maakte hij de weg tot God voor de mensen weer vrij.
Ieder mens die wil (vrije wil is er nog steeds...!) kan dus weer met God leven. Alleen voor je zonden en schuld is betaald. Een relatie met God is dankzij Gods liefde weer mogelijk. Ik hoor nu mensen denken: en al die wetten dan? Die wetten zijn nog steeds belangrijk, en vormen een rode draad in de relatie met God. Niet omdat je ze nodig zou hebben om jezelf op te poetsen voor God. Maar omdat God de mens gemaakt heeft, en het beste met ons voor heeft. Hij weet als geen ander wat een mens nodig heeft. Hij heeft de mensen bijvoorbeeld 1 dag in de week vakantie gegeven! Omdat hij weet dat het belangrijk is om tot rust te komen, en tijd te nemen om na te denken. Ik zou nu alle geboden kunnen behandelen, maar dat doe ik maar niet. Maar als iemand vragen heeft over hoe en wat, vragen mag altijd Lachen. Ik ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat God niets van ons vraagt om ons te pesten, maar omdat Hij wijs is, en weet wat goed is.
Maar de bijbel stopt niet bij de opstanding (en hemelvaart) van Jezus. We zitten tenslotte nog steeds hier op de aarde, waar nog steeds een heleboel ellende is. Wij leven nu in de periode dat God na het sturen van zijn Zoon alle mensen de tijd geeft om weer bij Hem terug te komen. Als God het tijd vindt zal Hij terugkomen om weer een nieuwe aarde te maken, zoals Hij hem van het begin bedoeld heeft, zonder verdriet en pijn dus, voor mensen die met Hem willen leven.

Tis een heel verhaal geworden Lachen Ik bedoel het niet als een preek, of betweterig. Ik wilde gewoon even uitleggen wat ik geloof. Ik denk dat de meeste protestanten (katholieken is anders, maar weet niet precies) zich hier wel een beetje in kunnen vinden.

oh.. 1 ding nog. Ik wilde eerst wel, maar kan toch niet de hel weglaten in mijn verhaal. Ik geloof dat deze bestaat, zonder God = zonder God =....... Ik wil het alleen niet als een bangmaker gebruiken. De andere redenen om te geloven overtreffen 1000 X de reden 'omdat je anders in de hel komt'.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:07

Citaat:
Het buitensluiten van God had gevolgen voor de wereld.

Juist het wel geloven in verschillende soorten goden zorgt voor ellende op de wereld, omdat iedereen maar probeert zijn geloof erdoor te drukken!

Citaat:
De mens koos zijn eigen weg, en verbrak de band met God door de zonde. Zonde is: Alles wat zonder God is, tegen de wil van God, het doel van satan.

Dus een ieder die niet god aanhangt is beinvloed door satan??
Ik denk dat de mens gestopt is met geloven op een bepaald punt, omdat ze erachter kwamen dat er nog veel meer is dan alleen god. En dat heeft niks te maken met het " doel van satan" .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:20

Ella, mooi stukje, maar het is altijd sinds mensenheugenis ellende op aarde geweest. Nooit hebben de volkeren vreedzaam met elkaar geleefd. Heeft ook tot in de 11e eeuw geduurd eer men met het christendom begon en uit naam van god, bloed is gaan vergieten. Hele volkeren zijn uitgemoord, kijk eens wat de geciviliseerde spanjaarden uit naam van god met de Maya's hebben gedaan. Als je ooit in de gelegenheid komt om hun muurschilderingen te bewonderen, zie je hoe wreed ze werden gedood. Dus alle kruistochten door de eeuwen heen, zijn het kinderen van god geweest die niet met god waren, lijkt mij dan zo. Eigenlijk concludeer ik dat er nog nooit een beweging is geweest die in staat is geweest met goddelijke kracht, de kracht van een ieder die dan een stukje van god in zich heeft, te overtuigen en alleen alles wat goed en vreedzaam is te weeggebracht, inclusief genezingen.

Als god de mens schiep naar zijn evenbeeld, wie is god dan? Wij wonen in een vreedzaam land, wij kunnen ons niet voorstelen hoe het leven in andere gebieden is. Die barbaarsheid is er altijd al geweest. Het plaatje van de evolutie komt niet in de bijbel voor en dat vind ik jammer. Ineens was er de mens, werd er wel een heel stukje van kruipend tot nu overgeslagen.

Ella, ik vind het heel mooi dat je daar in geloofd. Maar mijn ideeen is nog steeds dat beschaving bij de mens een laagje vernis is en de inborst is IK, niet schromend voor geweld en niet Zachtmoedigheid dat door ellende gedreven is tot geweldadige aktie.

Overigens geloof ik niet in de duivel, die is gecreeerd om de mensen onder dwang te kunnen zetten om met het geloof te kunnen dwingen door mensen bang te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:23

boeflover schreef:
Hannanas schreef:

oké, maar wij hebben dat verandert en de zondag als rustdag aangewezen. maar ik bedoel maar een verschil aan te duiden..

Sabbat is joods en nog steeds op zaterdag. Zondag is de rustdag voor de christenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:34

tita schreef:
Citaat:
Volgens hem om dat er geen enkele apostel van het vrouwelijke geslacht was. Een paar mensen in rome denken dus dat dat niet mocht van god, en hier door mag dit door hen nog altijd. (volgens hem)

wordt tijd dat daar verandering in komt

Er wordt gespeculeerd dat dat heel bewust is gedaan door de geestelijken. Jezus was geen Romein,in die tijd werden vrouwen gekocht. De volkeren die onder het regime van Rome leefde (het romeinse rijk was heel groot) waren van barbaarse stammen. Maria Magdalena had als vriendin van Jezus ook een apostel kunnen worden, maar dat kon in die tijd niet. Vrouwen waren minder dan vee. Nadat het christendom opkwam en Rome zijn wetgeving ging veranderen, barbaarse wetten ging verbieden en het Romeins Recht ging invoeren overal, had ook het Canoniek Recht, het kerkelijk recht zijn invloed en dat waren de geestelijken. Er wordt dus gezegd dat als Maria status had verkregen, of door de Kerk status had verkregen, vrouwen invloed zouden krijgen. Toen en nog steeds is het macht in de RK, om een vrouw daar toe te laten treden, moeten de mannen buigen voor een vrouw en dat is nog steeds een heel erg moeilijk punt voor de machthebbers die zowiezo niet in een sociale eenheid leven,dus een gezinsleven hebben en zich niet kunnen conformeren naar eventuele soepelere regels.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:43

Citaat:
boeflover schreef:
Hannanas schreef:

Sabbat is joods en nog steeds op zaterdag. Zondag is de rustdag voor de christenen.

Er zijn meer geloven die het vieren op vrijdag-zaterdag.
Omdat dat zo in de bijbel staat. En in die tijd, men ook vrijdag-zaterdag vierde.
Vrijdag bij zonsondergang opnenen, zaterdag bij zonsondergang 's avonds weer sluiten. Zaterdag is dan ook de rustdag.

Als dat zo is, snap ik niet dat men zondag viert. Ze staan er toch zo op om volgens de bijbel te leven?
Zondag komt alleen door de zonnekoning, die het goed vond uitkomen om dan maar de zondag te doen.

" geef mij maar lekker de dinsdag ofzo. Wat maakt het uit of je het doet, en uberhaupt op welke dag... "

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:45

Maar om de echte rustdag in achting te nemen zoals het bedoeld is, kunnen wij niet meer in deze maatschappij. Je mag dan bijna niks meer. Ook niet lekker paardrijden......

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:47

klopt.
En dat herken ik.
Daarom ben ik daar ook zo op tegen.
Zondags ook hoor...

Maar zaterdags gaat recht tegen de maatschappij in ( de grote gros ) en je mag dan geen tv kijken, niet echt kopen, niet werken etc. ( vrijdag aaf ook niet )
En het kan wel. En er zijn velen in nl die dat doen.
Maar mij niet gezien Clown

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:14

ik geloof dan weel weer in de oerknal, en helemaal niet in de 6 dagen! Lachen

Helaas leerkracht niet gevonden Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 19:16

Soet schreef:

teleurgesteld in soet Clown

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:59

Goed dat hierover een topic is Lachen!
Ik geloof zelf ook.
Maar vind het wel moeilijk, om erover in discussie te gaan.
Ik voel me daarin nogal snel aangevallen enz Knipoog.
Maar ik lees hier wel mee vanaf nu.

Liefs, Charlie.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:04

Het zou niks voor mij zijn om zondags niks te mogen.
Zonde van die dag.
Ik doe op zondag m'n huis opruimen en schoonmaken en natuurlijk lekker paardrijden.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:15

katiavl schreef:
Soet schreef:

teleurgesteld in soet Clown

Boos! *vraagt om het weer goed te maken* Knipoog
Trouwens wie gelooft er in het teruggevonden graf van jezus?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:17

Teruggevonden graf van jezus?
Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord Bloos