Spellen en vouten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bterlaan

Re: Spellen en vouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:49

"Paparazzo (m.;Paparazzi) [naar de achternaam van een fotograaf in de film la dolce vita van fellini(1960)], opdringerige persfotograaf die op straat beroemdheden probeert te fotograveren, bij voorkeur in scandaleuze situaties: na enkele weken begonnen de lezers te morren over de wijze waarop de prins door de paparazzi werd achtervolgd (NRC)."

eerlijk gezegd, denk ik niet, dat dat er staat. wel fotograFeren, misschien....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:52

Vast een tikfoutje, hoewel het NRC ook wel eens een foutje kan maken. Knipoog

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:07

De Telegraaf:
"De storm is rond 14.00 uur AANGEZWELD tot windkracht 10. Het meteorologisch instituut spreekt van windkracht 10 als het een uur lang waait met een gemiddelde snelheid tussen de 89 en 102 kilometer per uur."
Jawel. Vergedrukt en onderstreept, want er zit een link onder. Als de kranten zulke bokken schieten, hoe kun je dan van iets minder geschoolde of buitenlandse lezers verwachten, dat ze nog weten, wat goed is en wat fout?

Evenstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 02:58

Citaat:
Wooooo ik heb een nieuwe mobiel gehad

Gehad? Gekregen! Vork

Precipitator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:39

sowieso maar ik ben ook niet echt goed in spelling hoor Knipoog

Evenstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:43

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:44

Evenstar schreef:
Hier een link naar een taaltest (het zijn maar 7 vragen)

http://quiz.msn.nl/quiz/default.aspx?id=3ae649f2-7ace-4153-9668-d66662e318be

Moet te doen zijn, toch?

Succes Cool

Is heel erg te doen Cool Had 7 van 7 goed terwijl ik ook niet de beste ben in de taal. *trots* Haha!

Ohja, erg veel voorkomende fout is: ergeren en irriteren. Vooral die van mijn zusje (die niet op bokt zit), ze spelt altijd: irritanD. Argh!

Miss X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:17

Het is ook heel irritant. Maar ik kan daar niet over oordelen want mijn nederlands is behoorlijk slecht.

Maar het irriteert me behoorlijk als je een heel serieus verhaal schrijft en alleen maar commentaar krijgt over de spelling. Ik vroeg me niet om mijn juffrouw te spelen (of is het jufvrouw begin erg te twijfelen hahaha)
Laatst bijgewerkt door Miss X op 23-01-07 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:27

Commentaar op spelling is meestal gewoon om je te helpen, maar er moet dan inderdaad ook wel wat inhoudelijks bij staan over je post.

Sommige posts worden echt onbegrijpelijk of slecht leesbaar als er veel fouten in staan en leestekens en hoofdletters worden weggelaten.

Voorbeeld: Me paard wou gisteruh helemaal niet doen wat ik wou en toen heb ik hem een jens gegevuh maaja hij ging toen stijgeruh ik viel er af en had een gat in me kop ja ik weet wel dat ik een cap moet drage maaja die hadik effe nie bij nou weetik nie of ik nou volgenduh x nou nog een jens kan gevuh of omdatie dan stijegruh gaat?

Los van de fouten, had het al duidelijker geweest als er komma´s en punten instonden...

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:29

Lusitana schreef:
Commentaar op spelling is meestal gewoon om je te helpen, maar er moet dan inderdaad ook wel wat inhoudelijks bij staan over je post.

Sommige posts worden echt onbegrijpelijk of slecht leesbaar als er veel fouten in staan en leestekens en hoofdletters worden weggelaten.

Daar ben ik wel mee eens. Stel, de bericht is totaaaaaaaal onbegrijpelijk. Dan kan je toch ook niet echt reageren? Want het is immers onbegrippelijk Clown

Miss X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:33

Ja daar kan ik mij ook wel in vinden. Maar een spelling foutje d of t vind ik dat dat best soms over het hoofd gezien mag worden.

Tegenwoordig hebben ze ''speciale manier van schrijven''.
Wat ze ook weleens doen is de klinker weglaten.

hi hoe gt t mt jou? mt mij gt t errug goed. vrg mij af wnnr we gngen afsprkn.

Irri