jonge moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ddees

Re: jonge moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 10:28

Ik heb met 18 weken een medische echo gehad omdat ik een erfelijke stofwisselingsziekte heb, waardoor ik meer kans heb op een zwangerschap waarbij het kindje een open ruggetje kan hebben. Met 18 weken kijk je dan naar je kindje, met het besef als er iets goed fout zit, als het bijv. een open ruggetje of een ernstige hartafwijking heeft, dat je dan moet overwegen om het te laten aborteren. Je moest eens weten welke gevoelens je vlak voor zo'n echo hebt. Je voelt het kindje in je bewegen, je voelt dat het leeft. Maar je beseft ook dat het helemaal mis kan zijn en dat je dan een hele moeilijke keuze moet maken.
Beide keren waren de kinderen gezond en was er niks mis. Maar ik weet niet wat ik had gedaan als er wel wat mis was geweest. De keus om het te laten weghalen zou ik heel moeilijk hebben gevonden, zelfs als dit het beste was voor het kindje en ons gezinnetje.
Dus Meetje, ik ekn het gevoel wel een beetje!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 10:51

Als ik nu zwanger zou raken... laat ik een Abortus plegen Ja.
Ik kan het nu gewoon niet onderhouden. Ik heb net mijn Havo af, en moet nog aan een vervolgopleiding beginnen. Wie gaat er dan voor mijn kind zorgen?

Mijn moeder in igg niet, dat is mij wel duidelijk gemaakt. Logish, want het is mijn kind en niet die van haar. Mijn vader zou het wel willen, maar die is doordeweeks niet thuis.

Ik vind het geen moord, je haalt iets weg wat nog niet zelf kan denken.
Daarnaast vind ik dat het natuurlijk ieder voor zich is, maar ik kan mezelf wel voorstellen dat er mensen zijn die tegen Abortus zijn.

Ik vind Abortus een hele goeie reden voor als je verkracht bent. Ik zou dan echt geen kind willen, Ik zou niet van het kind kunnen houden.. het zou mij steeds doen denken aan die vreselijke 'keer'.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:11

mijn moeder kreeg mijn zus op haar 19, ik ben moeder geworden op mijn 17..
mijn moeder is nu 41 ma pa is 43. en ze hebben een klein zoon van bijna 2 jaar oud.
en weet je wat ze vonden het nog leuk ook.
ik ben ook zwanger geworden door een ongelukje, heb zelf besloten om het kindje te houden.
gelukkig heb ik die keuze gemaakt, ig aug dit jaar was ik 2 jaar getrouwd. en we zijn een gelukkig gezinnetje..
het loopt niet altijd verkeerd af met tienermoeders hoor Knipoog
en lichaamelijk met een bvevalling... ik kon meteen me eigen kleren weer aan, dat zouden de meeste moeders wensen... de hele kraamweek heb ik bijna me bed niet aangeraakt.. dus lichaamelijk kan het zeker wel.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:34

Ik denk dat bijna iedereen het er wel over eens is dat jongeren beneden de 18 geen kinderen horen te krijgen. Ik denk dat er op dit soort leeftijden dan ook sprake is van een ongelukje. Flink stom natuurlijk maar het kan altijd gebeuren.

Je moet pas echt bewust voor een kind kiezen als je alle zaken die belangrijk zijn voor een kind op een rij hebt.
- een stabiele relatie (ieder kind verdient het om op te groeien in een gezin)
- een eigen/huurhuis in een omgeving die geschikt is voor kinderen
- een normale baan en eigen inkomen
- en voldoende geld om je huishouden te laten draaien, een auto te betalen en de verzekeringen.

Bijna alle tiendermoeders ontbreekt het aan bovenstaande zaken (op een paar uitzonderingen nagelaten). Dat is ook het verschil met een jonge moeder die wel bewust kiest. Pas met bovenstaande zaken kan jij je kind zelfstandig opvoeden. Als je nog bij je ouders/schoonouders woont, een uitkering of stufi krijgt ben je dus nog niet in staat het kind zelf op te voeden.

Ik heb respect voor jongeren die het kind houden en zo goed als ze kunnen op willen voeden. Maar het blijft natuurlijk een vreselijke situatie die voor zowel kind, moeder als grootouders niet ideaal is.
Ik vind het dan ook erg vreemd dat sommige mensen dit soort situaties proberen goed te praten of normaal vinden. Dat is het gewoon niet. Hoe goed een 16/17/18 jarige ook probeerd haar kind op te voeden. Het had natuurlijk nooit mogen gebeuren, nu zit er niets anders op dan er het beste van te maken en veel moeders doen dat prima. Maar als ze hadden mogen kiezen hadden ze vast nog enige tijd gewacht.

__Tiientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:51

Mijn moeder raakte eigenlijk heel laat zwanger, 37 was ze geloof ik.
Ik heb vorig jaar wel eens opmerkingen gehad dat ik een oude moeder had, maar wat maakt dat nou eigenlijk uit?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 15:15

flowerxxschreef;
Als je nog bij je ouders/schoonouders woont, een uitkering of stufi krijgt ben je dus nog niet in staat het kind zelf op te voeden.
Dan doel ik op uitkering!! ik krijg ook n (wajong)uitkering niet omdat ik niet wil werken maar omdat ik het NIET mag (zie voorgaande posts) zo scheer je alle tienermoeders over een kam heb ik t idee..ik denk dat je pas kan oordelen over iemand met uitkering als je de situatie echt weet...tuurlijk zijn er profiteurs maar dat heb je in alle leeftyds categorieen niet speciaal alleen bij tienermoeders.....

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 15:27

helemaal mee eens. Ik heb ook tijdelijk een uitkering gehad, dat was nadat het bedrijf waar ik werkte verkocht werd, zonder personeel. Je hebt niet 1,2 nieuw werk en dan ben je blij dat er toch nog wat binnenkomt.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:22

mijn moeder was 22 toen ik geboren werd, kben nu 17

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:23

flowerxxx schreef:
Ik denk dat bijna iedereen het er wel over eens is dat jongeren beneden de 18 geen kinderen horen te krijgen. Ik denk dat er op dit soort leeftijden dan ook sprake is van een ongelukje. Flink stom natuurlijk maar het kan altijd gebeuren.

Je moet pas echt bewust voor een kind kiezen als je alle zaken die belangrijk zijn voor een kind op een rij hebt.
- een stabiele relatie (ieder kind verdient het om op te groeien in een gezin)
- een eigen/huurhuis in een omgeving die geschikt is voor kinderen
- een normale baan en eigen inkomen
- en voldoende geld om je huishouden te laten draaien, een auto te betalen en de verzekeringen.

Bijna alle tiendermoeders ontbreekt het aan bovenstaande zaken (op een paar uitzonderingen nagelaten). Dat is ook het verschil met een jonge moeder die wel bewust kiest. Pas met bovenstaande zaken kan jij je kind zelfstandig opvoeden. Als je nog bij je ouders/schoonouders woont, een uitkering of stufi krijgt ben je dus nog niet in staat het kind zelf op te voeden.

Ik heb respect voor jongeren die het kind houden en zo goed als ze kunnen op willen voeden. Maar het blijft natuurlijk een vreselijke situatie die voor zowel kind, moeder als grootouders niet ideaal is.
Ik vind het dan ook erg vreemd dat sommige mensen dit soort situaties proberen goed te praten of normaal vinden. Dat is het gewoon niet. Hoe goed een 16/17/18 jarige ook probeerd haar kind op te voeden. Het had natuurlijk nooit mogen gebeuren, nu zit er niets anders op dan er het beste van te maken en veel moeders doen dat prima. Maar als ze hadden mogen kiezen hadden ze vast nog enige tijd gewacht.

hoe durf jij van achter jou computertje te zeggen, dat tienermoeders financieel niets hebben, geen huis hebben en al die oliebol nog meer.
Er staat dan wel met uitzonderingen, maar toch de meeste meiden die ik ken hebben het goed voor elkaar.

en hoe weet jij dat het ow zo'n VRESELIJKE situatie is????
mijn ouders, schoonouders, kind en ik zelf zijn namelijk erg gelukkig met hoe die situatie nu is.
En ik vind het super om jong moeder te worden, als het me weer zou gebeuren zou ik het zo opnieuw doen.
mijn kind heeft het beter dan bij sommige andere bijstand moeders, die dr leven verzuipen of wat dan ook.
Iig oordeel niet van uit je computer als je zelf niet eens weet hoe het is, en ik weet heeeel zeker... dat jij niet van alle tienermoeders weet hoe zij leven... dus oordeel daar liever ook niet over.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:47

KiWiKo schreef:
Ik was 29 toen Sanne geboren werd Haha!

Hihi. Ik was ook 29 toen mijn Sanne werd geboren Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:53

TOEHOEEVAAALLLLL Haha! Haha! Haha! Sanne is net 8 geworden, en jouw Sanne??

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:02

Ben nu 24 en geen moeder maar ik weet wel zeker dat ik niet al 'te oud' een kind wil krijgen. Mijn vader en moeder waren vrij oud toen ik geadopteerd werd (mijn vader 40 jaar en mijn moeder 38), en nu merk ik toch wel leeftijdsverschil. Niet dat ik er niet blij mee ben, absoluut niet maar 1 ding weet ik wel... ik wil niet 'te oud' kinderen krijgen.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:17

KiWiKo: Mijn Sanne wordt over 27 nachtjes 1 jaar Haha!

Verder ontopic
Overigens is het relatief wat je jong noemt. Je kunt met 24 jong zijn, maar ook je kunt met je 24 ook al een heel leven achter je hebben.
Maar in nederland ligt de gemiddelde leeftijd op 29,5. En laat ik nu op de dag af 29,5 jaar zijn geweest toen Sanne geboren werd Haha!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:08

mijn zus ik zwanger en ze is 21 bijna 22. De baby moet in January komen. Ik schrok me dood toen ik het hoorde maar nu wen ik er wel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:49

Pascal schreef:
hoe durf jij van achter jou computertje te zeggen, dat tienermoeders financieel niets hebben, geen huis hebben en al die oliebol nog meer.

Dan moet je mij maar eens uitleggen hoe je dat doet als je 18 bent met kind?
Voor een normale MBO opleiding zit je tot 18 jr in de schoolbanken en kun je vervolgens aan het werk voor minumum loon. Geen schande maar puur feiten.

Andere opties zijn dus bij je vader en moeder blijven wonen, of zorgen dat je een man aan de haak slaat met toekomstperspectief. Maar in dat laatste geval kan het wel eens heel nadelig aflopen als die verbintenis na een tijdje strandt.

Een slimme meid is op haar toekomst voorbereidt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 23:23

Ik was 23 toen onze dochter geboren werd. Ik vind dit eigenlijk wel een mooie leeftijd om moeder te worden. Maar goed dat is heel persoonlijk natuurlijk!

Over de MBO studie, ik ben met een MBO studie begonnen toen de kleine net geboren is. Ben nu bijna klaar met deze opleiding. Het leven houdt niet op bij het krijgen van kinderen, het meeste kun je nog gewoon doen ook al heb je al wel kids Knipoog

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 23:25

Het wordt er niet gezelliger op als we elkaar op die manier beginnen aan te spreken.

Als je een hogere opleiding hebt, begin je meestal ook met het minimumloon. Jippie, wat vindt jij een normale baan en een normaal inkomen?
Je zegt kinderen onder de 18 horen geen kinderen te krijgen; bedoel je hiermee dat zwangere onder de 18 maar abortus moeten laten plegen omdat de maatschappij vind dat je onder 18 geen kinderen moet krijgen.
Nogmaals beoordeel toch niet alleen maar op leeftijd, maar op persoon. Iedereen is anders (gelukkig) en ieder heeft zijn eigen mening, laten we daar dan ook respect voor hebben.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 01:18

Heb het topic een btje doorgelezen en heb een boel diverse reacties gezien. Ben zelf een jongen van 24 dus kan niet meepraten over ''moedergevoelens''

Maar ik weet wel dat ik geen kids hoef en mijn vriendin gelukkig ook niet. Wij hebben er allebei helemaal niks mee.
En ik zou ook niet weten wat ik er mee zou moeten, zelfs nu niet op deze leeftijd laat staan dat ik jonger was geweest. Wij hebben allebei een baan en wonen samen in ons eigen huis.

Maar ik denk wel dat jezelf wel de nodige levenervaring nodig bent, voordat je aan kinderen begint. Dat mist vaak nog wel bij jonge/ tienermoeders. Heb tot mn 22e thuis gewoont, maar kan me niet voorstellen dat ik met een kind thuis zou wonen bij mn ouders. Denk ook dat mn ouders het niet zouden willen. Met hun 50+ nog weer een baby in huis.

Heb wel in mn direkt omgeving meegemaakt dat iemand van 17 en thuiswonend een abortus heeft gepleegd. Zij ging nog naar school en was net een btje aan het beginnen met haar leven. Dan gooit een kind je leven danig overhoop, zeker omdat haar ouders haar niet thuis wouden houden met kind. Dan begin je gewoon niks als meid van 17. Zij heeft dus ook besloten voor abortus, puur omdat het geen optie was. En denk wel dat het op deze leeftijden en jonger meer een kwestie van een ''ongelukje'' is ipv gepland.

En wat ik begrepen heb van mijn zussen ( heb 4 neefjes/nichtjes ) is zwanger zijn niet voor elke vrouw 1 grote roze wolk, zoals ze altijd zeggen. En van een bekende ( vader van meisje van 2 en de volgende op komst ), begreep ik dat hij de eerste 1,5 jaar niet zo geweldig vind. Kind doet niet veel anders dan slapen, eten en luiers volpoepen en verder begin je er toch niks mee.

Kan er zelf dus niet over oordelen zoals al gezegt, maar ik weet wel dat een kind je leven volledig over de kop gooit hoe oud je ook bent

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 06:45

Zeker gooit een kind je leven overhoop, maar is dat zo erg dan??
Wij hebben bewust voor kinderen gekozen, en albereid je je er zo goed op voor; je moet toch ontzettend wennen aan je nieuwe leventje...
In deze maatschappij is het sowieso blijkbaar niet normaal om jong kinderen te krijgen... Hoevaak mensen wel niet aan mijn moeder hebben gevraagd of het een ongelukje was... Ondanks dat we getrouwd zijn enz... Ze zeiden ook: nou ik had toch gedacht dat ze eerst verder wilde komen in haar werk... Ja, dat wil ik ook, nog steeds, maar dat kan ook met een kind erbij!

nemesiis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 07:16

Wel moet ik zeggen dan ik het een beetje eens ben met Ddees,
Niet elke tiener moeder van 17/18/19 of zelfs 20 gedraagd zich hetzelfde, de 1 is bijv meer volwassener bijv (18) en heeft het soms beter bekeken dan iemand van 20, het ligt allemaal niet zo op 1 lijn. maar ik ben er ook niet voor om nou te zeggen van nou "jongens ik ben 17 en bewust zwanger"nee dat lijkt me nou ok helemaal niks, gewoonweg omdat je rond die leeftijd gewoon nog moet genieten. ik ben nu 20 en niet zwanger, ik zou het ook nog niet kunnen onderhouden, dus begin er ook bewust niet aan. maar mocht het door 1 of andere manier toch gebeuren, dan zou ik ook nu nog niet kunnen zeggen of ik het wil houden of laten aborteren, (hoe je t ook in meervoud noemt.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 07:34

Hier een lijstje met NETTO! minimum jeugdlonen. Zie daar maar eens van rond te komen, laat staan met een kind.

Leeftijd
per maand
per week

23 jaar en ouder
1086
250

22 jaar
937
216

21 jaar
813
188

20 jaar
704
162

19 jaar
615
142

18 jaar
546
126

17 jaar
497
115

16 jaar
439
101

15 jaar
382
88

Ddees; ik vind het in de eerste plaats helemaal niet nodig om ongewenst zwanger te raken. Er zijn genoeg maatregelen die je kunt nemen tegenwoordig. Abortus is een optie en geen schande, een ongewenst kind ter wereld laten komen is wel een schande.

Ik vind dat hier de zaken veel te rooskleurig worden afgeschilderd en het valt me op dat de jongste Bokkers in dit topic graag mee gaan in die positieve verhalen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 07:41

ben het wel met Jippie eens........... van dat geld kan je gewoonweg niet rondkomen MET kind en huis.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 07:45

@Adnil:

Maar wat ik zag op je babysite ( erg leuk trouwens ) ben jij 21.
Dan kun je inderdaad wel een btje zelf beslissen. Maar mijn mening is dat jij op je 16/ 17e niet kunt zeggen dat je bewust een kind neemt. Je bent dan zelf nog een kind

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:48

Jippie schreef:
Pascal schreef:

Dan moet je mij maar eens uitleggen hoe je dat doet als je 18 bent met kind?
Voor een normale MBO opleiding zit je tot 18 jr in de schoolbanken en kun je vervolgens aan het werk voor minumum loon. Geen schande maar puur feiten.

Andere opties zijn dus bij je vader en moeder blijven wonen, of zorgen dat je een man aan de haak slaat met toekomstperspectief. Maar in dat laatste geval kan het wel eens heel nadelig aflopen als die verbintenis na een tijdje strandt.

Een slimme meid is op haar toekomst voorbereidt.

ik woon gewoon op mijn eigen, huur particulier, je weet vast wel wat de prijzen daar van zijn.
ik werk bij een beveiligings bedrijf, ik werk elke dag 3,5 uur dus 17,5 uur per week.
ik verdien nu rond de 550 per maand, dus reken maar uit wat ik zou verdienen als ik fulltime zou werken.
en nee ik heb geen mbo-opleiding.
heb het wel geprobeerd bij de politie, mar dat vond ik niets aan..
en ik ben nog steeds getrouwd met de vader van mijn kindje..
ik wil alleen maar zeggen, dat het ook op de juiste manier kan, jong een kind opvoeden.
vaak hoor je ook dat opa en oma het kind opvoeden... Nou absoluut gebeurd dat hier niet.
Het is mijn kind ik heb mijn regels, die opa en oma ook aan moeten houden als het om mijn kindje gaat.
ik wil alleen zeggen dat het ook goed kan gaan.
en dat het jammer is dat er altijd vooroordelen zijn van je vergooid je leven bla bla bla.
maar als ik mocht kiezen deed ik het zo weer op mijn 17de.
en idd er zitten voor en nadelen aan, maar die zijn er ok op je 25ste.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 09:55

Jippie schreef:
Ddees; ik vind het in de eerste plaats helemaal niet nodig om ongewenst zwanger te raken. Er zijn genoeg maatregelen die je kunt nemen tegenwoordig. Abortus is een optie en geen schande, een ongewenst kind ter wereld laten komen is wel een schande.

Ik vind dat hier de zaken veel te rooskleurig worden afgeschilderd en het valt me op dat de jongste Bokkers in dit topic graag mee gaan in die positieve verhalen.

niet nodig om ongewenst zwanger te worden is toch al uitgebreidt besproken in dit topic en ook daar heeft ieder zijn eigen mening over. ongewenst en ongepland vind ik trouwens een heel verschil. Ik zeg ook niet dat abortus een schande is, maar ik vind ook dat we wat meer respect mogen hebben voor tienermoeders. En als die meiden het helemaal niet zo erg vinden als dat de maatschappij het afschilderd, wil dit nog niet zeggen dat het allemaal rooskleurig is.
Zwanger zijn en kinderen krijgen/ hebben is ook niet altijd rooskleurig, hoe oud je ook bent!!!