Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
esilep schreef:Hebben jullie geen afschuw aan de kerk, weten jullie wel wat ze allemaal hebben veroorzaakt. Hoeveel onschuldige mensen er zijn gedood vanwege het christendom? Wat voor een oorlogen het geloof aanricht? De positie van de vrouw in de christelijke gemeenschap door de jaren heen? Hoeveel mensen er aan een hongerdood zijn gestorven omdat ze hun geld moesten betalen aan aflaten aan de kerk. Hoeveel mesen aan aids dood gaan omdat de kerk condooms verbied? Hoeveel homo jongeren zelfmoord plegen omdat hun voorkeur in hun christelijke gemeenschap niet word gewaardeerd?Hoe kan je dan nog geloven dat er een god is? Ik heb de bijbel zelf gelezen, en vind heus dat er mooie lessen in staan, maar ik zou nooit christen kunnen worden. Wisten jullie dat met al de pracht en praal in het vaticaan, bijna al de honger uit de wereld zou kunnen verdwijen?
esilep schreef:Ik snap dat mensen in de middeleeuwen een god als houvast nodig hadden, maar hoe kun je nu nog, na de verlichting en bewijs dat de aarde niet plat is en na zo veel leed en kommer en kwel op deze wereld nog in god, die van iedereen houd, geloven?
randhoeve schreef:Ja, ik ga ook naar de eo-jongerendag!! Heb er echt zin in!
Eef18 schreef:Dames, even een vraagje. Ik heb zelf op een Christelijke basisschool gezeten maar dit is mij nooit helemaal duidelijk geworden:
wat is het verschil tussen Christelijk, Protestants of Katholiek?
![]()
![]()
esilep schreef:Maar zijn niet alle christelijke geloofsstromingen ontstaan uit de katholieke kerk? En ik denk dat de tien geboden, ja ik ken ze, niet zozeer met iets goddelijks te maken hebben maar meer met hoe ga ik met mijn mede mens om, deze regels kom je ook in de koran, tora en bij de boeddhisten tegen. Wat is gods aandeel hier dan nog in?
mer_bren schreef:esilep schreef:Maar zijn niet alle christelijke geloofsstromingen ontstaan uit de katholieke kerk? En ik denk dat de tien geboden, ja ik ken ze, niet zozeer met iets goddelijks te maken hebben maar meer met hoe ga ik met mijn mede mens om, deze regels kom je ook in de koran, tora en bij de boeddhisten tegen. Wat is gods aandeel hier dan nog in?
mag ik hier iets opmerken? de christelijke geloofsstromingen komen uit wat eens gewoon 1 christelijke kerk was... maar doordat het oosten en het westen het niet eens waren over een paar dingen (de westersen bleven maar steeds nieuwe dingen toevoegen, aflaten, celibaat, beelden, enz en dat vond de oosterse kerk niet zuiver :p) in 1054 ofsow was er een scheiding tussen de oosterse(griekenland enzo) en de westerse(rome) kerk... dat werden de rooms katholieken en de oosters orthodoxen...
Schimmelig schreef:Nou Lins, hier is ie dan:
Terwijl ik mijzelf als Taoist beschouw en daar toch vrij laag scoor, hihi
Schimmelig schreef:Taoisme is leven vanuit de meest liefdevolle gedachten
Citaat:1. Mainline to Liberal Christian Protestants (100%)
2. Reform Judaism (99%)
3. Liberal Quakers (99%)
4. Sikhism (98%)
5. Orthodox Judaism (96%)
6. Orthodox Quaker (95%)
7. Seventh Day Adventist (89%)
8. Jehovah's Witness (85%)
9. Unitarian Universalism (84%)
10. Eastern Orthodox (83%)
11. Roman Catholic (83%)
12. Mainline to Conservative Christian/Protestant (82%)
13. Islam (79%)
14. Bahá'í Faith (73%)
15. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (73%)
16. Hinduism (62%)
17. Jainism (50%)
18. Neo-Pagan (50%)
19. New Age (49%)
20. New Thought (42%)
21. Mahayana Buddhism (40%)
22. Theravada Buddhism (40%)
23. Scientology (36%)
24. Secular Humanism (31%)
25. Taoism (31%)
26. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (25%)
27. Nontheist (15%)
mer_bren schreef:esilep schreef:Ik snap dat mensen in de middeleeuwen een god als houvast nodig hadden, maar hoe kun je nu nog, na de verlichting en bewijs dat de aarde niet plat is en na zo veel leed en kommer en kwel op deze wereld nog in god, die van iedereen houd, geloven?
de mensen hebben deze ellende over zelf over zich gebracht. nu bedoel ik niet dat God alles laat gebeuren om de mensen te straffen, maar hij laat zulke dingen toe om ons tot Hem te laten komen.. ik kan je vertellen dat als je God naast je hebt al die leed en zorgen een stuk lichter zijn... je weet niet wat je mist!! (niet dat ik je wil veroordelen, maar ik zou je Gods genade ook gunnen, dit mag mischien weer heel schijnheiligprekerig klinken maar ik bedoel het echt niet zo..)