Pim Fortuyn neergeschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:20

Ik heb Pim héél goed gevolgd, geloof me! Het boeit me niet wat anderen ervan zeggen en een etiket als extreem rechts ofzo boeit me ook niet: zijn uitspraken zinden me niet. En toen hij destijds bij het debat wegliep en Rosenmöller geen hand wilde schudden zei hij ook dat ze hem in de racistische hoek wilden duwen terwijl niemand dat had beweerd!
Die vrouwen gister in den Haag: Pim was eerlijk en ze hadden hem de mond gesnoerd. Want hij zij zoals het was. Hij was geen racist en zij ook niet maar Nederland wás toch ook vol? Er kon niemand meer bij, geen buitenlanders meer. Ze had niks tegen buitenlanders, maar ze kwamen er niet meer in. Dan denk ik: voor mij ben je echt niet gelijk racist, maar ik vind het redelijk rechts en ongenuanceerd en het is háár waarheid, niet de mijne. Zij mag denken de waarheid in pacht te hebben, ík denk dat ze dom is en in mijn ogen ook niet al te sociaal. En dat is dan weer mijn mening.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:25

Gail schreef:
Ik vind het vreselijk wat er is gebeurd: voor Fortuyn, zijn nabestaanden, de democratie. Maar hij is niet alleen om zijn mening vermoord denk ik, hij is vermoord omdat hij een bedreiging vormde. En omdat hij ‘alleen’ stond. Mensen stemde op Fortuyn, niet op de lijst erachter. Nu hij weg is, is een deel van de dreiging weg. Voor sommigen, voor de dader, ik denk dat die zo geredeneerd moet ehbben. Want was is Lijst Fortuyn zónder Fortuyn?

Wat ik heeeel erg vind en fout vind is de hetze die wordt gecreëerd, door een beschuldigende vinger te steken naar PvdA of Rosenmoller. Pim Fortuyn heeft geen vrienden gemaakt, met opmerkingen als ‘De islam is een achterlijke cultuur’ en ‘Nederland is vol, geen islamiet komt er meer bij’ raak je kennelijk een gevoelige snaar bij mensen die het met je eens zijn, maar óók bij mensen die het aangaat. Zoals hij mij ‘kwetste’ met zijn WAO-plannen die ík onmenselijk vond. Dan moet je niet gaan roepen dat anderen hem in een extreem rechtse hoek duwden, hij maakte zelf extreem rechts getinte uitspraken. Of zoals Marijnissen zij: hij was zelf ook geen watje.

Alsof NL het nodig heeft dat we naar zondebokken gaan zoeken. Beetje rellen schoppen in Den Haag tegen de ‘gevestigde orde’…geef mij dan Rotterdam maar, dat lijkt me een betere vorm van respect tonen en nagedachtenis.

Ben het er helemaal mee eens.

Het gaat mij ook te ver om PF nu in het lijstje op te nemen waarin Kennedy en Rabin staan, die mensen hadden iig al wat gepresteerd, maar wat het PF nou daadwerkelijk gepresteerd behalve dat hij de boel even heeft wakkergeschud en op de kop heeft gezet.
Ik hoop alleen wel dat de gevestigde orde in de politiek nu even wakker blijft en niet gelijk weer indut en weer doorgaat op dezelfde voet als voorheen. Ik was geen fan van PF hij was mij wat te extreem in een aantal zaken. Maar de rest kan ik mij ook niet echt in vinden, een middenweg lijkt me wel wat. (o jee ben ik nu echt een voorbeeld van de polderpolitiek, Verward overal de gulden middenweg kiezen, arghh ben al besmet)

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:27

Esther schreef:
[quote="Gail
Ik vind het vreselijk wat er is gebeurd: voor Fortuyn, zijn nabestaanden, de democratie. Maar hij is niet alleen om zijn mening vermoord denk ik, hij is vermoord omdat hij een bedreiging vormde. En omdat hij ‘alleen’ stond. Mensen stemde op Fortuyn, niet op de lijst erachter. Nu hij weg is, is een deel van de dreiging weg. Voor sommigen, voor de dader, ik denk dat die zo geredeneerd moet ehbben. Want was is Lijst Fortuyn zónder Fortuyn?

Wat ik heeeel erg vind en fout vind is de hetze die wordt gecreëerd, door een beschuldigende vinger te steken naar PvdA of Rosenmoller. Pim Fortuyn heeft geen vrienden gemaakt, met opmerkingen als ‘De islam is een achterlijke cultuur’ en ‘Nederland is vol, geen islamiet komt er meer bij’ raak je kennelijk een gevoelige snaar bij mensen die het met je eens zijn, maar óók bij mensen die het aangaat. Zoals hij mij ‘kwetste’ met zijn WAO-plannen die ík onmenselijk vond. Dan moet je niet gaan roepen dat anderen hem in een extreem rechtse hoek duwden, hij maakte zelf extreem rechts getinte uitspraken. Of zoals Marijnissen zij: hij was zelf ook geen watje.

Alsof NL het nodig heeft dat we naar zondebokken gaan zoeken. Beetje rellen schoppen in Den Haag tegen de ‘gevestigde orde’…geef mij dan Rotterdam maar, dat lijkt me een betere vorm van respect tonen en nagedachtenis.
[/quote]

Ben het er helemaal mee eens.

Het gaat mij ook te ver om PF nu in het lijstje op te nemen waarin Kennedy en Rabin staan, die mensen hadden iig al wat gepresteerd, maar wat het PF nou daadwerkelijk gepresteerd behalve dat hij de boel even heeft wakkergeschud en op de kop heeft gezet.
Ik hoop alleen wel dat de gevestigde orde in de politiek nu even wakker blijft en niet gelijk weer indut en weer doorgaat op dezelfde voet als voorheen. Ik was geen fan van PF hij was mij wat te extreem in een aantal zaken. Maar de rest kan ik mij ook niet echt in vinden, een middenweg lijkt me wel wat. (o jee ben ik nu echt een voorbeeld van de polderpolitiek, Verward overal de gulden middenweg kiezen, arghh ben al besmet)

Ga hier ook in mee. Ik woon in de polder tenslotte Haha!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:28

die vrouw waar je het over hebt, gail, was idd ook erg dom. Ze had het niet over intergreren, maar over interigeren.

Extreem rechts, extreem links, het heeft geen definitie. Ik zie het idd zo, een ander zal het weer anders bekijken.
En eens links geweest wil toch niet zeggen dat je dan nooit meer extreem rechts kan worden?[/u]

DiamondCheckers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:32

Alhowel ik Pim niet kende vind ik het dus vreselijk. Het is in vele landen zo dat ze elkaar afschieten door vrijheid van meningen. Je hebt dus geen human right meer, niet in Amerika, niet meer in Nederland! Ik vind het allemaal maar heel zielig. Het is te jammer dat Nederland ook dit moet doorstaan. Ik zit misschien wel ver weg, maar het gaat toch ook wel een beetje aan mijn hart zitten hoor! Niemand heeft namelijk het recht om iemand van zijn leven te ontnemen voor het uiten van zijn mening. Ik ben het vaak niet eens, maar betekend dat dat ik mijn medemens moet gaan vermoorden omdat ik het niet eens ben? Nederland is dus blijkbaar van zijn vrijheid afgenomen. Vind het allemaal heel zielig! Huilen Ik dacht eigenlijk nog dat Nederland een van de laatste veilige plekjes op de aardbodem was! Verward

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:34

Even ter duidelijkheid: Pim was geniaal op het gebied van signaleren van problemen.

Daarom wordt hij eerder bestempeld als populist dan rechts of links. Hij keek rond en vond duidelijk de problemen waar de meeste mensen mee kampen en durfde die ideeën ook te verwoorden. Dat was de geniale en goed kant van Pim.

De donkere kant van Pim was het feit dat hoewel hij de problemen goed identificeerde, hij niet direct met een alomvattende oplossing voor die problemen kwam. Sommigen van de oplossing die hij voorstelde waren revolutionair, sommige waren reaktionair. Hoewel goed doordacht, ontbrak bij veel mensen de intelligentie om precies de grens tussen positief en negatief te vinden. Het probleem komt dan neer op interpretatie. Pim trok naast een aantal intellectuelen ook veel mensen van bedenkelijke signatuur. Om een begrijpelijke oplossing voor het probleem te vinden, wordt dan maar vlug een zondebok gezocht.. Pim nuanceerde dat zelf goed, maar ik denk niet dat al zijn volgelingen deze nuance begrepen. Dit kan dat snel uitmonden in rassenhaat en dergelijke. Ik merkte dat Pim zelf zijn standpunt al wat beter verwoordde door zich af te zetten tegen Le Pen en het accepteren van reeds aanwezige immigranten. Toch is het de vraag of het beleid niet was uitgemond in een meer radicale "aanpak" van de problemen. Dit is allemaal natuurlijk speculatie. Ik hoop dat zijn opvolgers de intellectuele bagage hebben om de juiste lijn uit te stippelen. Ik ben echter bang dat Harry Mens (en schijnbaar dus ook Pim zelf) gelijk kunnen krijgen. Pim was schijnbaar bang dat de kwaliteit van de mensen op zijn lijst niet van voldoende niveau was.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:39

joostvangestel schreef:
Ik ben echter bang dat Harry Mens (en schijnbaar dus ook Pim zelf) gelijk kunnen krijgen. Pim was schijnbaar bang dat de kwaliteit van de mensen op zijn lijst niet van voldoende niveau was.

Pim wist al dat de kwaliteit van de mensen op zijn lijst niet voldoende was, hij heeft zelfs nog overwogen om te stoppen. Zijn lijst redt het niet zonder Fortuyn, hij was de drijvende kracht.
Daarom was zijn wens ook dat als hem iets zou overkomen mensen niet op LPF zouden gaan stemmen.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:45

Ik vind dat Pim Fortuyn zeker wel in het rijtje van Kennedy en Rabin gesteld kan worden. Hij heeft genoeg gepresteerd om naamsbekendheid te krijgen, hij is hoogstwaarschijnlijk om politieke redenen vermoord, en wat maakt het dan uit dat hij nog niet heel veel heeft gepresteerd?
Dankzij hem is Nederland wel aan het denken gezet. Want het is een zooitje in dit land, dat mag wel duidelijk zijn denk ik...

En dat vind ik een hele prestatie. Ik zou het niet voor elkaar kunnen krijgen, en ik denk maar heel weinig mensen.

En nogmaals, ik had zeker niet op hem gestemd, maar je moet de mensen wel in hun waarde laten. Pim Fortuyn was een aardige man, een driftkop, en iemand die zijn zin door wil drijven. Maar hij was aardig, op het sociale vlak. De politicus in hem is vermoord, maar ook zijn sociale kant. En dat heeft die man niet verdient, wat hij ook gezegd of gedaan heeft. Hoeveel mensen hij ook tegen de schenen heeft geschopt.
De politiek was gewoon zijn werk, en je kan, je mag iemand toch niet doden omdat hij zijn werk goed doet?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:46

joostvangestel schreef:
Pim trok naast een aantal intellectuelen ook veel mensen van bedenkelijke signatuur.

En hiermee sla in je (IMO) de spijker op zijn kop, het was namelijk niet Pim zelf die ik niet zag zitten, maar juist het overgrote deel van zijn aanhangers.
Je hebt ze kunnen zien gister op het binnenhof; skinheads, bomberjacks met vlaggetje, hooligans, en dat soort mensen (IMO fascisten) voelen zich aangetrokken tot Pim Fortuyn. En dat was het enge aan het fenomeen Pim.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:47

Het is niet te beseffen, Pim.... Pim is niet meer.
Het enige wat Pim verkeerd deed waren uitspraken waar niet iedereen het mee eens was. Als ik morgen stop voor een rood stoplicht en een bestuurder achter mij is het er niet mee eens, hij vond dat het oranje was, dan hoef ik toch niet te verwachten dat hij mij om mijn visie en uitspraak neerknalt? Want dat is het wel. Laf, zeer laf. Had Pim aangevallen met hetzelfde wapen, woorden, uitspraken en kom met goede argumenten.

Ja, hij deed uitspraken over buitenlanders, hij deed uitspraken over de WAO. Maar hij sprak ze uit, er zijn er ook bij die niets zeggen maar wel denken. Hoe kan je nou echt debatteren als je niets zegt? Mindreading ofzo onder elkaar? Je kan pas tot een oplossing komen door erover te praten.

Ik was geen aanhang. Ik wist nog niet op wie ik zou gaan kiezen en nu helemaal niet meer, maar dit is te bizar voor woorden.

Hierboven zie ik reacties dat Pim nog niets had gepresteerd. Dat hij niet met Kennedy vergeleken moet worden. Ik ben het daar NIET mee eens. Zijn columns voor elsevier, zijn column voor een nieuwsbrief hier op internet, zijn werk bij het Erasmus in Rotterdam en al zijn adviezen die hij al voor vorig jaar toen hij opeens in the picture kwam dan??? Ja, hij gaf al langer advies aan de tweede kamer. Hij liet zien dat het niet goed ging. Dat mensen afwachtend waren en nietszeggend waren.
Hij trok zijn mond open, of je het ermee eens was of niet.

De gevolgen van dit alles? Ik ben bang voor een nietszeggende kamer. Niemand die meer zijn mond durft open te trekken. Strengere beveiliging. Een binnenhof zonder broodjes haring wagen, hermetisch afgesloten voor alle publiek. Een land die steeds verder wegzakt. En waarom??? Omdat de samenleving kapot is!

Overigens is Pim Fortuyn niet de eerste Nederlandse Politicus die is neergeschoten.
In 1983 is dit ook al gebeurd.
Hoe weet ik dit. Sja, mijn vriend werkt bij radio en tv Rijnmond. Hij heeft hier thuis dus ook het ANP nieuws. Ik heb het daar gisteren gelezen tussen de vele berichten die binnen kwamen stromen. Echter mag je als burger niets zomaar openbaar maken van het ANP nieuws. Ik zou dus moeten zoeken op Internet en daar had ik gisteren geen zin in.
Mijn lief is nu op het werk en hij zal me zo het ANP nieuwsbericht doorsturen wat ik bedoel.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:48

lis schreef:
En hiermee sla in je (IMO) de spijker op zijn kop, het was namelijk niet Pim zelf die ik niet zag zitten, maar juist het overgrote deel van zijn aanhangers.
Je hebt ze kunnen zien gister op het binnenhof; skinheads, bomberjacks met vlaggetje, hooligans, en dat soort mensen (IMO fascisten) voelen zich aangetrokken tot Pim Fortuyn. En dat was het enge aan het fenomeen Pim.

En dat zijn nou juist de leeghoofden die het moeten verpesten.
Want datgeen er gisteren daar op het binnenhof is gebeurd... is dat niet waar Pim juist zo tegen was?
Ze denken niet na, verblind door emoties doen ze juist dat wat Pim nooit had gewild!

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:56

Kleintje was het niet in 1983 toen ze een bom bij het huis van Kosto legden? Had te maken met de RARA beweging. De EO had hier toen opnamen van maar daar werd toen geen aandacht aan geschonken. De beelden mochten ook niet getoond worden.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:00

greetje schreef:
Kleintje was het niet in 1983 toen ze een bom bij het huis van Kosto legden? Had te maken met de RARA beweging. De EO had hier toen opnamen van maar daar werd toen geen aandacht aan geschonken. De beelden mochten ook niet getoond worden.
Dat zou erg goed kunnen...
Wacht... ik wil het weten, ik ga nu mijn vriend bellen... (hoe bedoel je ongeduldig!)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:16

Vergeet niet dat Willem van Oranje ook om politieke redenen werd vermoord.. Was dat niet Balthazar Gerards of zo? Wel eventje geleden..

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:25

ik dacht dat er sinds willem van oranje niets meer gebeurd was, dat van 1983 wist ik helemaal niet (toen was ik ook nog niet geboren)

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:28

Jullie blijven het antwoord even schuldig.
Mijn vriend zit in een bespreking.
Maar zodra hij eruit is zal hij me het bericht mailen.
Ben vanmiddag zelf nog even weg, maar ik zal het hier plaatsen.

Roxanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:34

joostvangestel schreef:
Vergeet niet dat Willem van Oranje ook om politieke redenen werd vermoord.. Was dat niet Balthazar Gerards of zo? Wel eventje geleden..

Ja als het goed is was dat Balthazar Gerards.. maar het is idd een tijdje geleden.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:48

nicky v.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:37

vandaag stond er ook een bericht in de krant de hele voorpagina van de Telegraaf staat vol.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:37

Hoi, ik ben Jeannette en ben 18 jaar voor mij dus de eerste keer dat ik mag gaan stemmen.
Maar wat nu? Pim fortuyn is vermoord een actie die enorme gevolgen heeft niet alleen voor de politiek maar voor de gehele samenleving.
De schuld wordt afgeschoven op de gevestigde politiek maar dat zou niet eerlijk zijn, dat is te makkelijk. Ik denk wel dat zei wel hebben deelgenomen aan het klimaat wat er om de persoon pim Fortuyn werd geschetst. Maar ook door de pers en de media werd hij soms afgeschilderd als een vreselijke man. Hij zelf heeft ook meegewerkt aan dit beeld wat hij later probeerde te herstellen. Hij heeft zelf zijn eigen senario beschreven. Ik was het niet met alle punten van fortuyn eens maar had enorm veel bewondering voor de man. Voor de passie die hij had voor de politiek voor zijn durf en de manier waarop hij zijn standpunten op een manier kon duidelijk maken dat het voor de normale burger ook begrijpelijk was. Ik vind het vreselijk dat fortuyn wordt vergeleken met iemand als 'le pen' dat verdient hij niet!
Waar ik wel bang voor ben is dat veel mensen nu op zijn lijst gaan stemmen uit medeleven of omdat dat hun enige manier is om te kiezen voor het recht op vrije meningsuiting op de democratie die nu ernstig beschadigd is. maar lijst fortuyn is er in mijn ogen niet meer! want pim was de grote drijfkracht achter en voor de partij. Ik vind het gewoon gevaarlijk en zoals harry mens ook al aangaf dat pim dat zelf ook dacht. Het is daarom misschien verstandig om de verkiezingen uit te stellen zodat men beter na kan denken over hun beslissing van het lot van hun stem.
pim ik huil om jou maar heb geen woorden enkel verdriet, angst en woede weergeven mijn gevoel
op 11 september schreef ik in mijn dagboek:
'in wat voor zieke wereld leven wij?'
op 6 mei schrijf ik:
'in wat voor ziek land en maatschappij leef ik'
laat er asjeblieft de mensen niet bang worden en laat ze voor hun mening uitkomen vecht toch voor de democratie en stem verstandig en niet vanuit emotie!
jeannette van der staak
(haps) crazy_netje@hotmail.com

annefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:37

sorry hoor ik vindt dit heel erg maar de cnn heeft wel de beste beelden.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:12

Verward Over respectloos gesproken. Ik vind het in het kader van de waardigheid van een persoon heel erg om hem zo dood voorop de krant af te beelden en al die reanimatiebeelden te tonen. Ik bedoel, in Afrika om hongersnood te illustreren, in Joegoslavie om massamoorden aan te tonen, maar iedereen geloof wel dat PF is doodgeschoten. Moet dat nu zo expliciet in beeld?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:17

Gail, dat ben ik helemaal met je eens, dat getuigd niet direkt van respect Verdrietig ! Bijna alle grote kranten hadden die foto op de voorpagina, alleen de Trouw niet!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:22

het is gewoon een teken. Ik denk dat er in deze samenleving zowiezo steeds minder respect heerst. Kijk maar naar de mensen die zich zo expressief blij tonen op de dood van Pim. Er is sprake van verharding en dat gaat samen met steeds intoleranter worden, asociaal en respectloosheid. Het uit zich in het gedrag in bijvoorbeeld verkeer, in Big Brother en dat soort dingen.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:35

Kijk maar naar de discussies op Bokt. Vind ik ook al aardig shocking soms.