Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gail schreef:Ik vind het vreselijk wat er is gebeurd: voor Fortuyn, zijn nabestaanden, de democratie. Maar hij is niet alleen om zijn mening vermoord denk ik, hij is vermoord omdat hij een bedreiging vormde. En omdat hij ‘alleen’ stond. Mensen stemde op Fortuyn, niet op de lijst erachter. Nu hij weg is, is een deel van de dreiging weg. Voor sommigen, voor de dader, ik denk dat die zo geredeneerd moet ehbben. Want was is Lijst Fortuyn zónder Fortuyn?
Wat ik heeeel erg vind en fout vind is de hetze die wordt gecreëerd, door een beschuldigende vinger te steken naar PvdA of Rosenmoller. Pim Fortuyn heeft geen vrienden gemaakt, met opmerkingen als ‘De islam is een achterlijke cultuur’ en ‘Nederland is vol, geen islamiet komt er meer bij’ raak je kennelijk een gevoelige snaar bij mensen die het met je eens zijn, maar óók bij mensen die het aangaat. Zoals hij mij ‘kwetste’ met zijn WAO-plannen die ík onmenselijk vond. Dan moet je niet gaan roepen dat anderen hem in een extreem rechtse hoek duwden, hij maakte zelf extreem rechts getinte uitspraken. Of zoals Marijnissen zij: hij was zelf ook geen watje.
Alsof NL het nodig heeft dat we naar zondebokken gaan zoeken. Beetje rellen schoppen in Den Haag tegen de ‘gevestigde orde’…geef mij dan Rotterdam maar, dat lijkt me een betere vorm van respect tonen en nagedachtenis.
Esther schreef:[quote="Gail
Ik vind het vreselijk wat er is gebeurd: voor Fortuyn, zijn nabestaanden, de democratie. Maar hij is niet alleen om zijn mening vermoord denk ik, hij is vermoord omdat hij een bedreiging vormde. En omdat hij ‘alleen’ stond. Mensen stemde op Fortuyn, niet op de lijst erachter. Nu hij weg is, is een deel van de dreiging weg. Voor sommigen, voor de dader, ik denk dat die zo geredeneerd moet ehbben. Want was is Lijst Fortuyn zónder Fortuyn?
Wat ik heeeel erg vind en fout vind is de hetze die wordt gecreëerd, door een beschuldigende vinger te steken naar PvdA of Rosenmoller. Pim Fortuyn heeft geen vrienden gemaakt, met opmerkingen als ‘De islam is een achterlijke cultuur’ en ‘Nederland is vol, geen islamiet komt er meer bij’ raak je kennelijk een gevoelige snaar bij mensen die het met je eens zijn, maar óók bij mensen die het aangaat. Zoals hij mij ‘kwetste’ met zijn WAO-plannen die ík onmenselijk vond. Dan moet je niet gaan roepen dat anderen hem in een extreem rechtse hoek duwden, hij maakte zelf extreem rechts getinte uitspraken. Of zoals Marijnissen zij: hij was zelf ook geen watje.
Alsof NL het nodig heeft dat we naar zondebokken gaan zoeken. Beetje rellen schoppen in Den Haag tegen de ‘gevestigde orde’…geef mij dan Rotterdam maar, dat lijkt me een betere vorm van respect tonen en nagedachtenis.
[/quote]
Ben het er helemaal mee eens.
Het gaat mij ook te ver om PF nu in het lijstje op te nemen waarin Kennedy en Rabin staan, die mensen hadden iig al wat gepresteerd, maar wat het PF nou daadwerkelijk gepresteerd behalve dat hij de boel even heeft wakkergeschud en op de kop heeft gezet.
Ik hoop alleen wel dat de gevestigde orde in de politiek nu even wakker blijft en niet gelijk weer indut en weer doorgaat op dezelfde voet als voorheen. Ik was geen fan van PF hij was mij wat te extreem in een aantal zaken. Maar de rest kan ik mij ook niet echt in vinden, een middenweg lijkt me wel wat. (o jee ben ik nu echt een voorbeeld van de polderpolitiek,overal de gulden middenweg kiezen, arghh ben al besmet)
joostvangestel schreef:Ik ben echter bang dat Harry Mens (en schijnbaar dus ook Pim zelf) gelijk kunnen krijgen. Pim was schijnbaar bang dat de kwaliteit van de mensen op zijn lijst niet van voldoende niveau was.
joostvangestel schreef:Pim trok naast een aantal intellectuelen ook veel mensen van bedenkelijke signatuur.
lis schreef:En hiermee sla in je (IMO) de spijker op zijn kop, het was namelijk niet Pim zelf die ik niet zag zitten, maar juist het overgrote deel van zijn aanhangers.
Je hebt ze kunnen zien gister op het binnenhof; skinheads, bomberjacks met vlaggetje, hooligans, en dat soort mensen (IMO fascisten) voelen zich aangetrokken tot Pim Fortuyn. En dat was het enge aan het fenomeen Pim.
greetje schreef:Dat zou erg goed kunnen...Kleintje was het niet in 1983 toen ze een bom bij het huis van Kosto legden? Had te maken met de RARA beweging. De EO had hier toen opnamen van maar daar werd toen geen aandacht aan geschonken. De beelden mochten ook niet getoond worden.