Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Curly85"]
ik heb geweigerd vorig jaar toen ik in Madrid was om naar het stierenvechten te gaan. Daar is het dus wel zielig. Die beesten worden opgesloten in het donker, krijgen stroomschokken door hun testikels en krijgen 3 dagen niet te vreten om ze maar lekker wild te maken. voordat ze de bak in gaan krijgen ze alvast wat steken want stel je voor dat de stier wint
Nee hoor van mij mag het verboden worden. Net zoals hanengevechten en het misbruiken van beren voor de entertainment
[/quote]
Wederom een spaans stierengevecht! >;) De portugese stieren worden in het algemeen (dus niet in alle gevallen) gewoon een paar dagen voor een gevecht uit gezocht en in een wat kleinere kraal gedreven en gaan een uur of twee voor een gevecht de vrachtwagen in. Ze krijgen gewoon te eten worden niet opgesloten in donkere hokken enz.
De stieren die ik uit de ring heb zien gaan hadden nog meer dan genoeg vechtlust over. Die konden nog tegen stribbelen om de ring uit te gaan.
In Portugal gaan er lederen kappen over de hoorns. En wordt er dus niets geveild of zo.
[quote="tomaatje schreef:Haha, ik denk dat 't eigelijk meer een cultuur verschil is. (bijna) iedereen eet hiet bij de mac (das dus niet het beste biologisch vlees) en we eten allemaal wel wat waar legbatterij ei in zit. Maar tegelijkertijd vinden we stierevechten verschrikkelijk. Is het daar niet andersom? Veel ruimte voor de dieren. Maar een slechtere dood?
Lusitana schreef:Absoluut ook cultuurverschil, zoals ik al zei, hier vinden ze castreren zielig om maar wat te noemen. die nare dood valt wel mee. Ze gaan naar het slachthuis (of terug naar de fokker). Dat kwartiertje rondhobbelen met wat prikkers. als jullie ze eens zouden bestuderen, zie je dat ze vaak amper reagreen, helemaal niet uitgeput raken. er is hier op zondag een programma op TV met de achtergronden en dan laten ze ook wel eens stukjes van stierengevchten zien. Commentaar heel vaak:"stier was eigenlijk te tam" "stier moeilijk in beweging te krijgen" en dat is, let wel, als er al in geprikt is, hoor. Ze moeten vaak nogal wat doen om ze een beetje wat te laten doen. Dan gaan de ruiters dun het mooiste werk laten zien, capriolen, passage, piaffe, van halt in galop, levades, om zo´n stier een beetje uit te dagen. en wat ik ook nog wil zeggen, is dat het paard met het voorbeen stampt (net als het schrapen van d estier). Dat heet "pedir" oftewel vragen. hij daagt de tegenstander uit. Het is ook voor het paard soms een spel. De dieren kijken elkaar aan, bekijken elkaars reacties...
Agossie schreef:Het artikel stond NIET in Bit, maar dit staat op de site van de DB zelf. Ook heb ik niet gezegd dat ik het ermee oneens ben, integendeel, ik ben zelf ook lid van de DB en ben het met (bijna) alles eens wat ze zeggen.
"De Dierenbescherming is in principe tegen paardensport. Een paard als huisdier heeft echter wel behoefte aan beweging, sociaal contact en afleiding. In dat opzicht is paardrijden wel een goede zaak. "
Dit zijn de eerste 3 regels zoals het op de site van DB staat, onder het kopje paardensport. Ik vind dat vrij duidelijk...
Toegegeven, het is enigszins off topic en om maar even terug te komen op het topic: paardrijden in Nederland is niet te vergelijken met het leed dat stierenvechten heet. Daar zijn we allemaal geloof ik wel achter.
Lusitana schreef:Nogmaals mensen, als je er niks van afweet, kom dan niet met een mening. TS zegt toch zelf ook dat ze tegen was, maar nu dat ze het gezien heeft het eigenlijk heel anders is?
En niet elk paard dat igereden wordt heeft het zo leuk, wat iemand durft te beweren. Paardrijden kan soms helemaal niet leuk zijn. Ik zie genoeg gaten van sporen, geknakte nekkies van hulpteugels en gebroken geesten. En dat gaat jarenlang door voor zo´n paard. en jahoor, ik zie het al weer, het komt uit een boekje van de DB. Hebben jullie geen eigen mening? Ga eerst zelf kijken en begin er dan nog eens over. Het is niet zo zielig en bloederig als je je voorstelt, echt niet. En nogmaals, zo´n stier krijgt zomers ook last van vreslijke steekbeesten. Dat ze "toch dood gaan" is toch normaal. Beesten wordne nu eenmaal geslacht. Voor de mens zijn maag, is dat geen plezier? Je moet het in verhouding zien. ik kan ook wel een paar satéprikkers in mijn reet hebben. ik lees op bokt wel over ram er maar op los als je pony iets niet wil (waarschijnlijk niet begrepen heeft), maar een prikkertje in een stier in het buitenland is VEEEL erger. Toe nou zeg!
Verder wil ik me er niet mee bemoeien, want jullie scharen je achter de DB zonder te weten waar je het over hebt.
runningkawa schreef:Zeker goed
En Nl loopt voorop met het kijken naar welzijn van een dier.
En dat zal zo vast ook wel doorgaan
Misschien dat andere landen daar een voorbeeld aan kunnen nemen.

) zoals ik in m'n eerste post al zowat aanhaalde.
) Ik de mijne