Hoeveel kinderen hebben jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

boyca

Re: Hoeveel kinderen hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 11:27

een zoon (24) en een dochter (21) hebben geen studieschuld en gaan beide dit jaar weer verder studeren en wonen beiden nog thuis.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 17:48

Kabayo schreef:
Ik vraag mij wel af hoeveel bewust kinderlozen geen partner hebben
Want zonder partner denk je misschien veel minder snel aan kinderen

Wbt teveel mensen op de wereld kan ik in komen, maar het is wel een feit dat het veel vergrijzing is. Die ‘teveel’ mensen zijn merendeels oud.

Ik heb qwl een partner, ben 23 jaar getrouwd.
We staan allebei er hetzelfde in

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 17:55

Geen kinderen en wil ze ook niet. Vooral in deze tijd en in deze wereld. Nee...

En het leven is al duur genoeg zonder kinderen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 18:11

Mars schreef:
0
Dit is ook geen wereld om meer mensen op te zetten.

Ik ook 0 en ik ben het hier wel mee eens. Geen kinderwens nu en ik vraag me af of dat ooit nog gaat komen. Maar vind deze wereld idd niet echt geschikt om een kind op te zetten…
Edit: heb wel een partner en die heeft ook geen sterke kinderwens.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:25

maar stel dat je wel oud mag worden zijn het wel de kinderen en kleinkinderen van nu die jouw AOW betalen en je luiers verschonen als dat nodig is.[/quote]

Als je ziet wat ouders krijgen aan toeslagen voor kinderen. En gratis zorg voor kinderen. Denk ik dat wel aardig overeen komt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:41

Denk dat de stelling van Kabayo tenminste ik lees die als; "als je de ware treft wil je wel kinderen" ook duidelijk is ontkracht.
Gezien de reacties van vele gewoon in een relatie en niet alleen.

Vind dat ook zo'n bijzondere gedachte.

Hier heeft dat eens een stel letterlijk tegen ons gezegd.
Kinderen kreeg je als het goed samen ging. Anders was er iets niet goed.

Het mooie zij 3 koters verder en gescheiden...
Wij nog bij elkaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:50

OleJon schreef:
Citaat:
maar stel dat je wel oud mag worden zijn het wel de kinderen en kleinkinderen van nu die jouw AOW betalen en je luiers verschonen als dat nodig is.

Als je ziet wat ouders krijgen aan toeslagen voor kinderen. En gratis zorg voor kinderen. Denk ik dat wel aardig overeen komt

Heb je hier cijfers over opgezocht?
Dit komt totaal niet overeen…

Nederland geeft jaarlijks 15miljard uit aan kinderopvangtoeslag, kinderbijslag en kindgebonden budget.
Tegenover 52 miljard aan AOW.

Ouderen kosten daarnaast meer zorg dan kinderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:56

Dat lees ik dan weer niet in de post van kabayo, DP. Wel dat het zonder partner vrij ingewikkeld is om kinderen te krijgen en dus niet iets is waar mensen over na denken.
Vaak is het voor mijn gevoel toch zo dat mensen eerst een partner vinden en dan de optie kinderen gaan overwegen of heroverwegen.
Wat niet betekend dat je dan ineens kinderen moet willen natuurlijk.
Ik denk dat er genoeg jonge mensen zijn die zich in eerste instantie afzetten tegen die heersende norm van "verkering - huis- trouwen - kinderen" om daar, als de relatie er is, toch (gewenst!) in te vloeien. Maar dat geldt uiteraard niet voor iedereen. En waarschijnlijk minder voor de heel bewust kinderloze dan voor de "situationele" kinderloze die daar (nu) oké mee zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:05

Ik denk dat jij als vrouw met kinderen dat niet leest omdat dat jou niet is verteld.

De uitspraak en alle varianten daarop komen wél regelmatig voorbij in het kind vrij topic.

Want dat is toch best een opvatting die nog gangbaar id, zelfs na 2000 nog en niet in 1950.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:18

DuoPenotti schreef:
Denk dat de stelling van Kabayo tenminste ik lees die als; "als je de ware treft wil je wel kinderen" ook duidelijk is ontkracht.
Gezien de reacties van vele gewoon in een relatie en niet alleen.

Vind dat ook zo'n bijzondere gedachte.

Hier heeft dat eens een stel letterlijk tegen ons gezegd.
Kinderen kreeg je als het goed samen ging. Anders was er iets niet goed.

Het mooie zij 3 koters verder en gescheiden...
Wij nog bij elkaar.

Karma voor hen... :=

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:21

Ik ken ze bv wel, persoonlijk, mensen wie zonder partner een kind krijgen. Dat is eigenlijk redelijk goed te doen hier in Nederland zelfs. Zij heeft middels onbekende donor een officieel traject afgelegd en heeft een prima back up systeem in familie en vrienden. Zij heeft gewoon nooit de juiste partner gevonden maar wel al heel lang een kinderwens en besloten om het niet te laten afhangen van het vinden van een partner, die je misschien nooit gaat vinden en je bent ondertussen 32 jaar.

Ik ken ook mensen wie inderdaad vroeger heeel hard riepen Nooit kids te willen, toen ze al met dezelfde man samen was. En daar toch in is veranderd door de jaren heen en nog een kind hebben gekregen wie er bewust is gekomen.

Mensen en hun gevoelens veranderen soms, soms ook niet. Beiden prima. Gaat erom dat je zelf gelukkig bent in het leven, of dat met of zinder kinderen is (voor zover je het kunt nastreven dat geluk). Als ze er eenmaal zijn, moet je er namelijk wel ook echt voor ze zijn en ze proberen te ondersteunen en begeleiden in het leven en dat is best een verantwoording en iets wat je niet naast je legt als je er geen zin meer in hebt (kan in de praktijk natuurlijk wel, gebeurd ook wel helaas en veel te veel ook, maar tja... daar is veel over te zeggen natuurlijk als je je kind aan zijn/haar lot overlaat nadat je ze zelf op de wereld hebt gezet). Ik zie de charme van kindloos zijn ook zeker wel soms, maar alsnog zag ik het leven niet voor me zonder kind(eren) en zou ik niet anders hebben gewild. Maar het is gewoon een heel persoonlijk iets en dat is alleen aan jezelf en je partner om te beslissen hoe je hierin handelt. En waar ik zie dat anderen perse 2 of zelfs 3 kids willen in onze kringen, heb ik die drang al jaren echt totaal niet meer - alleen toen ik zwanger was van de 2e was hij/zij uiteraard helemaal welkom en heb ik zeker gedroomd om ons gezin compleet te maken zo, maar dat heeft niet zo mogen zijn en erna hebben we het niet meer bewust geprobeerd ook door andere omstandigheden zoals mijn gezondheid. En daar ook gewoon vrede in gevonden. Maar goed, als iemand wel de drang heeft voor meer kids, vind ik ook niet perse dat daar iets van gevonden moet worden - al snap ik persoonlijk niet hoe de gemiddelde Amerikaan het doet met 6-10 kids of meer (of zoals vroeger hier, mijn oma komt uit een gezin van 18 kinderen maar dat komt hier natuurlijk niet echt meer voor zo extreem, of iig echt maar heel zeldzaam) maar ja, wie ben ik dan...

-

Wat toeslagen betreft. Wij krijgen idd kindergeld (wat alles behalve de lading denkt natuurlijk maar goed ik snap dat er gezegd wordt; je kiest zelf voor kids en dat is ook zo natuurlijk dus als het afgeschaft zou worden snap ik dat ook wel), we betalen niet extra voor de meeste zorg dingen nee tot hij 18 is - orthodontist toevallig wel alles zelf betalen omdat we de verzekering niet op tijd verhoogd hebben maar ook via de verzekering hadden we het dus alsnog middels premie betaald anders - maar hebben dan bijvoorbeeld in 13 jaar nog nooit gebruik gemaakt van toeslagen voor opvang e.d. want dat losten wij op met familie.

Maar mijn man draagt als ZZP'er zijnde (& ik eerder in werkloon) net zo goed geld af om andere mensen te kunnen voorzien in zorg en uitkering en what not, zonder kinderen. We leven nu eenmaal in een zorg stelsel ook, waar we voor elkaar betalen en niet alleen voor kinderen van anderen. Maar goed, kinderen kies je meestal bewust voor dus ik snap ook zeker wel waar de discussie vandaan komt mbt hoeveel recht heb je als ouders zijnde op van alles. De opvang vind ik een lastige want als die toeslagen er niet zijn, kunnen mensen al bijna niet meer gaan werken bv want niet alles is op te vangen middels familie/kennissen (of je moet puur afgaand op dat niet meer kiezen om een kind te krijgen maar dat vind ik persoonlijk ook wel best heftig) en worden ze weer standaard huismoeder- of vader. Ja, daar zou je dan voor kiezen natuurlijk, maar dan gaan we met zijn allen met hoeveel huishoudens met 2 man werken tegenwoordig, uiteindelijk wel weer in de praktijk heel veel nadelen van ondervinden ook; als er opeens een stuk minder banen in alle beroepen bezet worden. Uiteindelijk gaat het geld van de staat ook wel naar meer dingen als kinderen natuurlijk ja en dan kun je over alles wel gaan weerleggen of daar geld naartoe moet, ook zoals AOW inderdaad ja. Ik snap wel waarom het met het onderwerp kinderen altijd zo'n groot punt is, want er is veel van te zeggen, waar de beredenering vandaan komen, maar ik vind het zelf niet zo zwart-wit perse. Net zoals dat ik een AOW ook niet afgeschaft hoef te zien worden.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 23-02-26 09:24, in het totaal 5 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:21

Ach er zullen er best wat zijn die er niet om staan te springen tot ze hun ware hebben gevonden. Daar ken ik er ook een aantal van en daar is niks mis mee.

Het lijkt in mijn omgeving wel een minderheid te zijn, de meeste mensen lijken van redelijk jonge leeftijd al wel te weten wat ze willen..

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:24

Als oudere heb je ook je hele leven AOW premie betaald en belastingen. Dus dat is onzin dat de kinderen van nu dat allemaal moeten ophoesten, daar heb je zelf je hele leven ook aan bijgedragen.

Hier met partner al heel lang samen en kinderloos, nooit een kinderwens gehad.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:26

Ik ben in ieder geval blij dat we een systeem hebben zoals het er nu is, ook als dat betekent dat je voor kinderen van anderen moet betalen. Maar goed, ieder z'n eigen mening natuurlijk. Het gaat er imo juist alleen maar op achteruit jammer genoeg, hoe goed dat systeem nog werkt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:30

Paardenfann4 schreef:
Als oudere heb je ook je hele leven AOW premie betaald en belastingen. Dus dat is onzin dat de kinderen van nu dat allemaal moeten ophoesten, daar heb je zelf je hele leven ook aan bijgedragen.

zo werkt het niet. Het geld dat je nu betaalt gaat nu op aan de ouderen van nu.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:37

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:43

IK heb toch ook onderzoeken gelezen van economen dat de vergrijzing helemaal niet zo zwaar is als word gebracht.
Kort gemiddeld gezegd tot de 25 kost een kind; toeslagen, tot de 18 gratis zorg, onderwijs enz.
Tussen de 25 en ondertussen 70, maar die onderzoeken waren nog 65, levert een mens op.
Tussen de 65 en 80 zijn mensen doorgaans nog kwiek, stroomt hun geld de economie in, maar doen ook taken als vrijwilligerswerk, kleinkinderen opvangen enz. En betalen aan alles mee betreft premies.
En vanaf de 80 gaan ze geld kosten.

Zet je dat tegenover elkaar zijn ouderen niet meteen zoveel duurder als kinderen, zeker omdat het aantal jaren dat ouderen niet bijdragen minder lang is dan kinderen.
Er word enkel anders naar gekeken.
Kind is toekomst, oud is last.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:45

Kabayo zegt alleen maar:

Kabayo schreef:
Ik vraag mij wel af hoeveel bewust kinderlozen geen partner hebben
Want zonder partner denk je misschien veel minder snel aan kinderen

Ofwel ze vraagt zich alleen maar iets af, plaatst helemaal geen statement.
En het klopt toch ook gewoon dat veel mensen zonder partner niet zo snel aan kinderen willen beginnen.
Veel = niet iedereen :)*

Kabayo schreef:
Feit zonder man is een kind krijgen gewoon een stuk lastiger. Helemaal als je weet dat je bewust alleenstaand moeder bent. Dan denk je er misschien wel 2x over na ja. Dat probeer ik te zeggen. Ik weet ook niet of ik wel moeder wou zijn zonder man/hulp

Ze beweert dus helemaal niet 'dat mensen nog wel bijdraaien met de juiste partner' of iets van die strekking.
Dat dat wel regelmatig voor komt dat anderen dat wel doen: klopt helemaal :j

Maar laten we wel wezen: dat GEBEURT nu eenmaal ook vaak Y;(
Het stikt van de meiden die niks met kinderen hebben en er niet aan moeten denken om zwanger te raken. Maar die gaandeweg toch wat milder worden. En waarvan een aantal op een gegeven moment toch wel een gezin wil stichten. Waar een fijne partner natuurlijk wel aan meehelpt dat zo'n gevoel zich ontwikkeld :j

Als je die waarheid gewoon onderkent en uitspreekt...bijvoorbeeld doordat je het zelf ervaren hebt en / of in je omgeving gezien hebt. Dan moet dat toch gewoon kunnen? Als iemand zegt dat vrouwen vaak met de juiste man alsnog klapperende eierstokken krijgen dan is dat gewoon een feit.

Het gebeurt vaak. Maar lang niet altijd. Maar dat beweerde je dan ook helemaal niet, vandaar het woord 'vaak' in plaats van 'altijd' :=

En beide situaties (en nog allerlei andere situaties) zijn natuurlijk helemaal prima, iedereen mag het gelukkig zelf beslissen en de vrouwen die van kleins af aan al zeker weten dat ze geen kinderen willen... een deel blijft daar bij, een deel wordt wat minder stellig en een deel blijkt toch graag moeder te zijn later in het leven. Allemaal prima +:)+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:54

juval schreef:
Paardenfann4 schreef:

zo werkt het niet. Het geld dat je nu betaalt gaat nu op aan de ouderen van nu.

maar dan hebben die mensen toch ook bijgedragen aan de generatie voor hen?
Ik vind dat zo'n dooddoener "wij betalen nu voor de ouderen".. iedere jaargang betaalt.. (vanaf de tijd dat het ingevoerd is dan)

Geen kinderen hier, geen kinderwens gehad. Mijn vriend hetzelfde.
Geen idee wie 'later mijn billen gaat wassen', maar ik neem aan dat de huidige generatie jongeren daar ook nog iets over te zeggen heeft, over wat ze later willen worden :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:01

@
dan heb ik persoonlijk dat wat kabayo heeft geschreven verkeerd opgevat, mijn excuses.
Maar dat komt omdat ik ook iemand ken die zonder partner kinderen heeft, want de wens was zo groot.
En ook omdat ik de kindvrije om mij heen ken, met partner. En alle zo ook aan de relatie zijn begonnen.
Wilde de man kinderen dan was er geen relatie geweest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:20

Dat lijkt me sowieso echt heel erg waardeloos... ook wel langs zien komen, dat mensen elkaar echt gevonden hebben, hele fijne, waardevolle relatie, maar de 1 wil echt een gezin en de ander blijft een afkeer hebben van het idee van kinderen krijgen....dat krijg je dan gewoon niet goed opgelost -O-

juval

Re: Hoeveel kinderen hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:27

Cer, je kan het een dooddoener noemen, maar het is gewoon een feit. De werkende generatie betaalt voor de niet werkenden. En als de werkende generatie kleiner wordt omdat er minder kinderen geboren worden, dan zou dat een probleem kunnen worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:32

juval schreef:
Cer, je kan het een dooddoener noemen, maar het is gewoon een feit. De werkende generatie betaalt voor de niet werkenden. En als de werkende generatie kleiner wordt omdat er minder kinderen geboren worden, dan zou dat een probleem kunnen worden.

Klopt !

AOW (Algemene Ouderdomswet) | AWVN https://share.google/mPYmPsLIopLrrAsMo

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:34

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 23-02-26 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:35

juval schreef:

ik interpreteerde jouw opmerking als 'de ouderen hebben niet bijgedragen aan hun oude dag'.

Dat het straks opgebracht moet worden door minder mensen zal wellicht, geen idee wat de bevolkingssamenstelling precies wordt.

Aan de andere kant gaat er straks ook een hele generatie dood (als we niet oneindig levens blijven rekken) , waardoor er kosten wegvallen..