De correctheidsbrigade!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:26

Benzz schreef:
Mungbean schreef:
Ik vraag me soms af hoeveel mensen er voor mij elders gestorven zijn om mijn westerse leventje op pijl te houden.
Dat moet je niet te vaak doen, want daar kun je serieus van in een depressie gaan, maar ik blijf daar af en toe toch weer even bij stil staan.

Dat gaat waarschijnlijk verder dan ik me kan voorstellen.

Ik heb dat heel sterk met het feit dat wij de plee doorspoelen met drinkwater. In Kenia moeten mensen 32 km enkele reis lopen voor drinkwater. Kan daar met mijn hoofd niet bij.

Of die 30 verschillende soorten pindakaas waaruit we kunnen kiezen. En dan met zn allen zeiken dat we het zo slecht hebben.

In Zuid-Afrika hebben ze keuze uit 30 soorten polony.

En in Kenia hebben ze een overheid die best kan, maar niet wil. Want Kenia is een van de rijkere landen met een bruto binnenlands product van 108 miljard dollar in 2023.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:27

verootjoo schreef:
Soja voor veevoer ja :o staat in de eerste regel van je artikel.
De koeien in NL eten meer soja dan alle vegetariërs en veganisten bij elkaar.

Avocado’s zijn niet voorbehouden aan vegetariërs toch?

Maar die soja wordt hoe en dan gezaaid. En er verdwijnen hoe en dan bomen. Tel daarbij nog eens het zogenoemde vervoer per vliegtuig op. Dus zo goed is soja niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:44

purny schreef:
verootjoo schreef:

Maar die soja wordt hoe en dan gezaaid. En er verdwijnen hoe en dan bomen. Tel daarbij nog eens het zogenoemde vervoer per vliegtuig op. Dus zo goed is soja niet.

Dus jij zegt geen vlees meer eten?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:46

DuoPenotti schreef:
Maar dit lezen we liever niet... nooit waar in bepaalde kringen :D

Citaat:
Van bijproduct naar ingrediënt

Sojaolie is de op één-na-meest gebruikte plantaardige olie wereldwijd. De olie wordt gemaakt door de sojabonen te ‘crushen’.
Nadat de olie van de rest van de boon gescheiden is (ongeveer 20% van de boon), blijft er een restproduct achter (de overige 80%) waar sojameel van wordt gemaakt dat als ingrediënt voor diervoeders wordt gebruikt.

Sojaolie

Deze olie wordt gebruikt voor menselijke consumptie, levensmiddelen en biobrandstof.
Sojameel Sojameel ontstaat bij het maken van sojaolie, en wordt gebruikt
om diervoeders mee te maken. Diervoeders bestaan voor een deel uit sojameel (Nevedi).

Soja is gezond

Sojameel zorgt dat dieren gezond blijven en goed ontwikkelen, wat zorgt voor een hoge kwaliteit vlees (en zuivel en eieren uiteraard). De eiwitten in soja zijn van hoge kwaliteit ene bevatten aminozuren die goed verteerbaar zijn. Daarnaast zit soja boordevol vezels, onverzadigde vetten, vitaminen en mineralen.

Productie
Sojabonen komen vooral uit Zuid- en Noord-Amerika.
Van de 335 miljoen ton soja importeert Nederland zo’n 4,3 miljoen ton duurzame sojabonen, waarvan 1,8 miljoen ton voor diervoeders wordt gebruikt.

Dat is 0,5% van de wereldwijde productie. De bonen worden verscheept naar Nederland en verwerkt tot sojaolie en -meel.

Nederland gebruikt duurzame soja

De Nederlandse diervoederindustrie zet zich in om ervoor te zorgen dat bij de sojateelt natuurgebieden niet worden aangetast en dat er zorg is voor de bodem, biodiversiteit en mensenrechten. Er zijn veel Europese initiatieven om duurzaamheid bij sojateelt te waarborgen. De meest bekende is RTRS (Round Table Responsible Soy).

Duurzaam De Nederlandse diervoedersector gebruikt – mede door RTRS – duurzame soja.
Certificaten Die duurzaamheid hebben Nederlandse bedrijven bereikt door alleen te werken met partijen die zich aan strikte eisen houden. Die onder andere te maken met het tegengaan van ontbossing en de zorg voor goede arbeidsomstandigheden. Nederland loopt hierin voorop.
De aanpak van de Nederlandse Vereniging Diervoederindustrie (Nevedi) is erop gericht blijvend bij te dragen aan het uitbannen van ontbossing. Dit vraagt om volledige transparantie én bereidheid van de Europese consument

Wie leest dit liever niet? Ik ben veganist en wil dit wel lezen hoor.
Waar komt dit vandaan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:54

Cer schreef:
Ik vind het uiteindelijk best bijzonder dat Purny gewoon iets vind, wat ze mag vinden, maar dan wel blijkbaar terecht gewezen moet worden .. (en dan soms ook op de persoon, want iets met regels die we hier op bokt gezamenlijk hebben) waarom?
Dat is wel iets van de brigade hoor :')

Ze wil dat niet en ze gaat niet.. dat mag toch?

Uiteraard hoeft ze niet te gaan. Zoals ik al schreef zou ik echt niet beledigd zijn als iemand mijn eten niet wil eten.

Het is alleen wel jammer want er blijft nog heel veel over wat we allebei lusten en willen eten. Omdat ik geen vlees eet wil dat nog niet zeggen dat je dan een kant en klare vleesvervanger voor je neus krijgt. En omdat de ander wel vlees eet wil nog niet zeggen dat je niets anders lust.

Zelf heb ik zeer regelmatig om het vlees heen gegeten. Ik ben daar niet zo moeilijk in. Ik eet de aardappels en de groeten wel als iemand me een AVGtje voorzet. Of op barbecue enkel stokbrood en pindasaus.

Er bestaat meer in het leven dan eten dus voor mij ook helemaal prima om minder of niet te eten. Dat maak ik dan wel als ik thuis kom.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:03

Ninx
BBB

Maar heb het chat gpt laten checken

Hier zijn de geactualiseerde cijfers specifiek over Nederland afkomstig uit de CBS Monitor Duurzame Agro-grondstoffen 2021—hoofdstuk soja:

---

Gecertificeerde soja in Nederland

In 2020 was 96 % van de in Nederland verwerkte soja (voor mengvoer: sojameel en hullen) afkomstig uit duurzaam gecertificeerde bronnen .

Diervoederbedrijven verwerkten in 2020 1,50 miljoen ton sojameel, tegenover 1,57 miljoen ton in 2019 .

Certificaatvolume in detail

In totaal werden in 2020 1,70 miljoen ton certificaten aangekocht om de import van soja af te dekken .

Hiervan was ca. 1 miljoen ton RTRS-gecertificeerd, 119 000 ton van conversievrije standaarden (zoals ProTerra), en 520 000 ton van overige standaarden.

Het aandeel van RTRS-certificering bedroeg ongeveer 62 %, vrijwel gelijk aan het aandeel in 2019 .

---

Sojaschroot: restproduct na oliepersing

Hoewel de CBS-monitor niet expliciet splitst tussen certificering voor olie versus schroot, wordt de certificering toegepast op de hele boon vóór verwerking.

Dus als de ruwe soja gecertificeerd is, geldt dat certificaat zowel voor de olie als voor het restproduct (sojaschroot).

Aangezien het merendeel van de gebruikte soja (grofweg 80 %) sojaschroot is, betekent dit dat het grote merendeel van het gecertificeerde volume feitelijk restproducten betreft die overblijven na olie-extractie.

---

✅ Samenvatting in één oogopslag

Indicator Waarde (Nederland 2020)

% gecertificeerde soja 96 % van verwerkte soja
Verwerkt volume sojameel 1,50 miljoen ton
Aangekochte certificaten 1,70 miljoen ton
Aandeel RTRS-certificaten ± 62 % van certificaten
Gerechtvaardigde restproducten Grootste deel als sojaschroot (±80 %)

---

Laat gerust weten als je wilt inzoomen op bepaalde certificeringen of verschillen over jaren heen!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:08

Jessix schreef:
Cer schreef:
Ik vind het uiteindelijk best bijzonder dat Purny gewoon iets vind, wat ze mag vinden, maar dan wel blijkbaar terecht gewezen moet worden .. (en dan soms ook op de persoon, want iets met regels die we hier op bokt gezamenlijk hebben) waarom?
Dat is wel iets van de brigade hoor :')

Ze wil dat niet en ze gaat niet.. dat mag toch?

Uiteraard hoeft ze niet te gaan. Zoals ik al schreef zou ik echt niet beledigd zijn als iemand mijn eten niet wil eten.

Het is alleen wel jammer want er blijft nog heel veel over wat we allebei lusten en willen eten. Omdat ik geen vlees eet wil dat nog niet zeggen dat je dan een kant en klare vleesvervanger voor je neus krijgt. En omdat de ander wel vlees eet wil nog niet zeggen dat je niets anders lust.

Zelf heb ik zeer regelmatig om het vlees heen gegeten. Ik ben daar niet zo moeilijk in. Ik eet de aardappels en de groeten wel als iemand me een AVGtje voorzet. Of op barbecue enkel stokbrood en pindasaus.

Er bestaat meer in het leven dan eten dus voor mij ook helemaal prima om minder of niet te eten. Dat maak ik dan wel als ik thuis kom.

Nou, precies. Al eet Purny, of wie dan ook, zijn of haar hele leven alleen droog brood. Van mij mag je.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:12

verootjoo schreef:
Ik ken eigenlijk altijd alle mensen die ik uitnodig op een feestje.
En mijn familielid, die doodziek wordt van gluten, schotel ik heus geen gluten voor.

Maar je wordt niet bepaald ziek van een paar uurtjes geen vlees eten.

En je gaat niet dood als je ook wat vleesgerechten klaar hebt staan voor de liefhebbers. Iedereen blij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:28

CharleyT schreef:
verootjoo schreef:
En mijn familielid, die doodziek wordt van gluten, schotel ik heus geen gluten voor.

En je gaat niet dood als je ook wat vleesgerechten klaar hebt staan voor de liefhebbers. Iedereen blij.

Ja is dat echt zo noodzakelijk? Elke maaltijd vlees? Toen ik het 20 jaar geleden nog klaarmaakte voor mijn visite bleef ik er vaak mee zitten. Daarom ben ik er ook mee gestopt. Ik vind het vreselijk om te kopen en klaar te maken en als het dan ook nog niet opgegeten wordt... Maar in mijn bubbel is elke maaltijd vlees niet perse de norm. Ook zakelijk niet. Al genoeg borrels gehad waar geen vlees of vis aan te pas kwam.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:30

CharleyT schreef:
verootjoo schreef:

Daar ben ik het niet mee eens.

Als iemand thuis een feestje geeft mag die voorschotelen wat deze wil.

Ik verwacht bij een vegetarisch geen vlees gerechten. En dat is helemaal oké.
En nee daar hoeft voor de mensen die vlees eten niets voor gehaald te worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:32

purny schreef:
verootjoo schreef:

Denk dat dit op vrachtschepen gaat...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:09

Popstra schreef:
purny schreef:

Denk dat dit op vrachtschepen gaat...[/quote]

Dat klopt !
Mijn man is jaren scheepagent geweest voor de grootste soja-importeurs...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:20

Het meeste bulk spul gaat sowieso met vrachtschepen, veel efficienter en goedkoper dan met het vliegtuig, omdat je x100 aan gewicht mee kunt nemen in die zeecontainers. Denk aan voedsel, maar ook meubels, speelgoed, bouwmaterialen als hout en staal, glas, auto's, consumenten electronica.

Levert weer een ander milieuvraagstuk op, die schepen varen niet op windkracht, maar op stookolie :=.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:20

En veel gaat eerst per vliegtuig om dan op een boot gedropt te worden en nogmaals de wereld over te gaan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 07:08

Er wordt al bij voorbaat vanuit gegaan dat vegetariërs en veganisten veel soja eten. Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar ik eet dus echt nooit soja

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 07:26

Het is op zich wel interessant om te lezen.
Ik ben geen vegetarier maar eet zeker niet dagelijks vlees. Als iemand bij mij komt eten kan het best voorkomen dat het iets zonder vlees is.
Nooit echt bij stil gestaan dat ik dat wellicht zou moeten zeggen van te voren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 07:34

Mugbean
Hoeveel bokkers verwachten dat dan bij mensen thuis?

Dorine
Ik verwacht niet dat mensen soja eten. Dus echt waar het product om bekend staat zoals soja melk.
Maar er word dus wel veel gebruikt in het algemeen. Omdat er anders niet zoveel restproduct over blijft.
En het kan in zoveel dingen zitten. Zoals bijvoorbeeld koekjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 07:42

DuoPenotti schreef:
Mugbean
Hoeveel bokkers verwachten dat dan bij mensen thuis?

Geen idee, ik heb er nooit bij stilgestaan dat het een ding kon zijn. Bij vrienden hoeft dat natuurlijk niet.

Bij een borrels op het werk ben ik me met inkopen wellicht ook te weinig bewust geweest in dat geval.
Prefab vlees vind ik meestal niet lekker dus koop ik dat dan ook niet of weinig zodat we er ook niet mee blijven zitten. Maar dat kan dan wel zo lijken alsof het een bewust vegetarisch georienteerde borrel is.

Edit: het maakt waarschijnlijk nog uit of iets officieel uit een bedrijf komt of gewoon door werknemers zelf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:33

purny schreef:

Popstra schreef:
Denk dat dit op vrachtschepen gaat...

Electra63 schreef:
Dat klopt !
Mijn man is jaren scheepagent geweest voor de grootste soja-importeurs...

Weet je wel hoe vervuilend de scheepvaart is?

Totale wereldwijde bijdrage aan uitstoot
Sector Aandeel wereldwijde CO₂-uitstoot
Scheepvaart ~2,5–3%
Luchtvaart ~2–2,5%

Klimaatimpact (broeikasgassen)
CO₂-uitstoot: De internationale scheepvaart is verantwoordelijk voor ongeveer 2,5–3% van de wereldwijde CO₂-uitstoot. Dat is vergelijkbaar met de uitstoot van een groot land zoals Duitsland.
Andere broeikasgassen: Naast CO₂ stoten schepen ook methaan (CH₄) en stikstofoxide (N₂O) uit, wat het broeikaseffect verder versterkt.

Luchtvervuiling
Zwaveloxiden (SOₓ): Veel schepen gebruiken zware stookolie, die zeer veel zwavel bevat. Dit leidt tot de uitstoot van SOₓ, wat zure regen en ademhalingsproblemen kan veroorzaken.
Stikstofoxiden (NOₓ): Deze stoffen dragen bij aan smogvorming en gezondheidsproblemen zoals astma.
Fijnstof (PM): Schadelijk voor de longen en in verband gebracht met vroegtijdige sterfte.

Een groot vrachtschip kan per dag net zoveel luchtvervuiling veroorzaken als tienduizenden auto's.

Watervervuiling
Lozing van ballastwater: Hierdoor kunnen invasieve soorten worden verspreid over de hele wereld.
Olielekkages: Zowel grote ongelukken (zoals tankerrampen) als kleine, dagelijkse lekkages vervuilen het mariene milieu.
Afvalwater en chemicaliën: Sommige schepen lozen afval direct in zee, zoals toiletwater, schoonmaakmiddelen en verfrestanten.

Andere milieu-effecten
Geluidsoverlast onder water: Verstoort walvissen, dolfijnen en andere zeezoogdieren.
Kustvervuiling: Schepen dragen bij aan zwerfvuil en plastic in zee.

Kortom, schepen zijn zeer efficiënt in transport per ton, maar vanwege hun schaal en gebruik van vervuilende brandstoffen zijn ze wereldwijd een grote bron van vervuiling. De sector is aan het verduurzamen, maar het gaat langzaam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:41

Ik weet niet of dit in dit topic past, maar ik ben benieuwd hoe jullie denken over het gebruik van CHATGTP, dat wordt namelijk ook te pas en onpas gebruikt en kan reuze handig zijn. Maar schijnt dus ook echt enorm slecht te zijn voor het milieu. Ik heb het idee dat veel mensen hier niet bij stilstaan.

https://radar.avrotros.nl/artikel/hoe-k ... iken-61377

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:50

Ik zie filmpjes en foto's voorbij komen van volkomen onnodige onzin: hoe zou mijn paard zijn als mens? Dat soort dingen. Of beroemdheden "als baby" Echt een no go wat mij betreft.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:51

Ik gebruik ook geen chatgpt. En die vervuilende schepen vervoeren niet alleen soja, maar ook containers vol met spullen van Temu, Shein en Ali.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:52

prompter schreef:
Ik gebruik ook geen chatgpt. En die vervuilende schepen vervoeren niet alleen soja, maar ook containers vol met spullen van Temu, Shein en Ali.

Volgens mij gaan particuliere bestellingen dan weer vaker met t vliegtuig.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:53

Door dit en het Shein topic ben ik eens bij Shein gaan kijken. Ik zie dingen die ik ook gewoon in de NL kampeerwinkel zie liggen, haakjes, waslijnen. Wat maakt Shein dan zo slecht -met deze producten wel te verstaan. Ik denk dat het camping haakje wat ik hier bij de plaatselijke camping boer koop van dezelfde fabriek af komt. Het zijn echt 100% identieke haken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:57

Niet alles uit China is slecht Rien, dat maakt het ook zo verwarrend. Het gaat met name op veiligheidsgebied slecht, en in China wordt zowel voor de Europese gecontroleerde markt geproduceerd (wat je hier in de winkel ziet liggen) als voor de ongecontroleerde online markt, waar je niet weet of je spullen aan de basis veiligheidseisen voldoen. En met name bij de kledingfabrieken van Shein zijn de arbeidsomstandigheden bizar slecht voor de medewerkers.