Hoe is het om te wonen op het platteland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:47

DuoPenotti schreef:
En wat er voor rommel in de grond zit komt net zoveel van alle andere sectoren met de burger erbij.

Klopt, wij zijn heel veel troep tegen gekomen hier in de grond, zijn de derde bewoner van dit perceel, oud ijzer, betonresten, als ik alle stukjes porselein en glas zou gaan lijmen had ik heel wat serviezen gehad bij elkaar. Sommige plekken zat het maar 1m diep, sommige plekken dieper. Nog kom ik bijna dagelijks stukken glas en porselein tegen in het zand wat aan de oppervlakte is komen te liggen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Ik woon al 28 jaar op het platteland. Heerlijk!

Nadelen zijn wel:
- stank van boeren
- stank van het bemesten
- veel stof/zand
- als je hooikoorts hebt is het ook niet altijd even tof
- harde wind want die heeft vrij spel
- voor mij persoonlijk geluidsoverlast door een zalencentrum in het dorp

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

meggiemeg schreef:
DuoPenotti schreef:
En wat er voor rommel in de grond zit komt net zoveel van alle andere sectoren met de burger erbij.

Klopt, wij zijn heel veel troep tegen gekomen hier in de grond, zijn de derde bewoner van dit perceel, oud ijzer, betonresten, als ik alle stukjes porselein en glas zou gaan lijmen had ik heel wat serviezen gehad bij elkaar. Sommige plekken zat het maar 1m diep, sommige plekken dieper. Nog kom ik bijna dagelijks stukken glas en porselein tegen in het zand wat aan de oppervlakte is komen te liggen.

nou dit. Ons bouwkavel is volgestort met oude accubakken.. ook niet zo lekker (wel stevig). Zo deden ze dat kennelijk in de jaren 70.

Over de waterkwaliteit, wij zitten hier in een overstortgebied van de gemeente, dus als in de stad de riolen overlopen komt dat in onze polder terecht. Onze koeien laten wij dus niet uit de sloot drinken, maar die krijgen leidingwater. Wat duurder, maar wel veilig. (gaat ook om voedselveiligheid tenslotte).

'ons' boerenbuurtje wordt de laatste jaren een beetje overspoeld met mensen uit de stad. Als er een huis leeg komt wordt dat doorgaans door mensen uit grote steden gekocht. Tot nu toe geen problemen mee, maar soms wel wat onbegrip. Dat bijvoorbeeld meteen de brandweer wordt gebeld als er een koe in de sloot ligt, terwijl een boer dit doorgaans heel goed (en gratis) zelf kan oplossen. Als de brandweer moet komen krijgt de boer een rekening.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:57

dems75 schreef:
Als in Denemarken 40% van alle boeren al biologisch kan boeren, waarom in nl dan maar een schamele 3%?

omdat 'wij' het niet kopen....dat biologische product.

Niet omdat boeren niet om willen schakelen....
Het aanbod overschrijdt de vraag op het moment.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:06

pol013 schreef:
dems75 schreef:
Als in Denemarken 40% van alle boeren al biologisch kan boeren, waarom in nl dan maar een schamele 3%?

Niet omdat boeren niet om willen schakelen....
Het aanbod overschrijdt de vraag op het moment.

voor biologisch is ook heel veel grond nodig, dat is hier erg duur, en ook niet beschikbaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:14

Wij hadden een buurman die van een traditionele varkens mesterij wilde overschakelen naar strostallen.
Grote schuur met open wanden met windbreekgaas en de varkens dus op stro.
Stuk minder dieren.
Maar kreeg geen vergunning.
Want stootte meer uit omdat er geen luchtwasser op zit.

Nederland en zijn overdreven regeltjes maken het boeren ook niet gemakkelijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:25

pol013 schreef:

Inderdaad, denk dat wij als consument best verwend zijn, weten wat we willen. De komkommer moet perfect recht zijn, de paprika moet er wel uitzien als een paprika. Zodra het fruit of de groente iets afwijkt willen we het vaak niet meer terwijl de smaak er absoluut niet minder om is. Oké een kromme komkommer schilt iets minder lekker ( had ze vorig jaar helemaal rond groeien, was een uitdaging maar is gelukt) en met schil zijn ze ook prima te eten.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:35

We zijn 2 maanden geleden vanuit een groter dorp op de Veluwe naar een klein dorpje op de Veluwe verhuisd. Voelden ons niet meer thuis in het grotere dorp, dat werd steeds wat meer blabla en hip.

Nu dus in een klein dorpje in een landelijk gebied. We hebben vorige maand 'buurt gemaakt'. Hele straat uitgenodigd, en wat was het gezellig! De laatste ging om 1.30 uur weg, we werden overladen met cadeautjes en het bier vloeide rijkelijk.

We voelen ons nu veel meer verbonden met de buurt dan in ons oude dorp. Wat een lieve mensen allemaal, mix van oorspronkelijke bewoners en wat import.

We wonen nog in het dorp, maar tegen het landelijk gebied aan.

Voordelen:
  • 's avonds is het hier stil en donker, afgezien van het gekwaak van wat kikkers na.
  • De kippen van de buren komen elke dag even bij ons scharrelen. We horen schapen, geitjes, koeien, paardjes en zien ooievaars cirkelen (we hebben zelf een relatief klein perceel van 650m2).
  • Veel meer privacy t.o.v. ons oude huis.
  • S'avonds een wandeling maken over de landerijen en over mooie landweggetjes. We zitten hier in een glooiend gebied, waarin je je even in Frankrijk waant.
Nadelen:
  • stof! Heb vorige week mijn ramen gelapt...had ik net zo goed niet kunnen doen (zeker met deze droogte). Ook veel stof in huis. Je maakt het schoon en voor je het weet zit het weer onder.
  • Groot landbouwverkeer,
  • Op zondag geen lawaai maken, maar dat heeft ook echt voordelen. Het is er dan zo vredig en rustig. We horen de kerkgangers op zondagochtend zingen in de kerk (geen strenge kerk) en dat vind ik ook z'n charme hebben.
  • Je bent nooit klaar met het onderhoud van je terrein: onkruid wieden, hagen snoeien, gras maaien, bomen snoeien. Onze tuin is gelukkig klein en we hebben een robotmaaier aangeschaft. Met de hand was ik ongeveer een uur per week bezig. Mijn buren doen er 1,5 uur over...elke week weer

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:40

Maar alles valt of staat waar je woont.

Waar ik woon is geen stof, maar misschien 1000 meter de andere kant vh dorp op waar zand akkers zijn wel. En toen ik in een drukker dorp aan de hoofdweg woonde zat mijn huis altijd onder het zwart van het auto verkeer.

Ik vind alles wat hier genoemd wordt zo onzinnig want geen 1 situatie is vergelijkbaar met elkaar.

Oehlala

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:01

In Denemarken is overigens heel veel vanuit de staat gefinancierd en gepromoot m.b.t. biologisch. Kinderdagverblijven zijn daar bijv. bij wet verplicht biologische voeding te gebruiken, daarnaast wordt veel van wat in Denemarken geproduceerd wordt ook in Denemarken geconsumeerd, en de hele landbouw is daar anders georganiseerd en ohja, ze hebben 6 miljoen minder mensen. Dus eigenlijk niet te vergelijken met NL.

Vind wonen op het platteland echt heerlijk, wij hebben ook een welkomst koffie en taart moment gedaan met de buurtschap, zo leer je toch mensen kennen en zijn ook lid geworden van de straatvereniging. Zo gaan we een paar keer per jaar wat doen, bbq'en/fietstour of gewoon koffie. Hartstikke gezellig, je leert mensen kennen en weet elkaar ook te vinden als er bijvoorbeeld een keer een hond losloopt oid.
    We hebben wel meer stof en ook op zondag als er geoogst moet worden komt het grootverkeer nog langs, maar dat went snel.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:01

Ik woon nu nog op een industrieterrein terrein wel achterste pand in het groen. Echt heel rustig. Aangrenzend aan een natuurgebied. Ik kom uit de stad en eigenlijk vind ik alles hier lekker. De koeien die er lopen maken geluid. Veel vogels heeeerlijk. Er is veel water en daar komt het enige waar ik aan heb moeten wennen "kikkers. Die maken veeel geluid en er zitten er hier heeeel veel en dat gaat in periodes hele nachten door. Maar uiteindelijk went het en ik heb veel liever dat dan stads geluid ;)
    Laatst bijgewerkt door BeFunny op Vandaag, 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:26

meggiemeg schreef:
    pol013 schreef:

Inderdaad, denk dat wij als consument best verwend zijn, weten wat we willen. De komkommer moet perfect recht zijn, de paprika moet er wel uitzien als een paprika. Zodra het fruit of de groente iets afwijkt willen we het vaak niet meer terwijl de smaak er absoluut niet minder om is. Oké een kromme komkommer schilt iets minder lekker ( had ze vorig jaar helemaal rond groeien, was een uitdaging maar is gelukt) en met schil zijn ze ook prima te eten.

Beetje off-topic, maar dit is niet altijd waar :o

De winstmarge gaat vrijwel volledig naar de supermarkt, waarbij diezelfde supermarkt ook het inkoopbeleid (dus uiterlijk) van de groentes etc. bepaald.

https://www.ad.nl/economie/bioboeren-zi ... ~a1cdee15/

https://archive.ph/https://www.ad.nl/ec ... ~a1cdee15/

(ik hoop dat de laatste link voor iedereen werkt)

Ik vind het altijd jammer dat de consument (zeker met die winsten in de supermarkt) de schuld krijgen. Ik heb nog nooit bij de kassa de vraag gekregen of ik €1,00 voor mijn melk wilde betalen of €1.50.

Overigens koop ik grotendeels (lokaal) biologisch en zit ik hier grotendeels tussen de biologische boeren. En daar prijs ik mezelf gelukkig mee, ik weet zeker dat het laatste negatieve effect over 'gewasbescherming' nog niet uitgevonden is.

superpony

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

Wat hierboven gezegd wordt; Het zal mij worst wezen hoe groente en fruit eruit ziet als het maar niet rot of bedorven is. Mensen kijken volgens mij vooral of het er goed uit ziet en niet zozeer naar de vorm. Die zullen er ook wel zijn, maar denk als je in de winkel een rotte rechte komkommer naast een mooie kromme legt, de mensen toch de kromme kiezen.

Er is denk ik ook een communicatie probleem en er zijn veel vooroordelen. Het lijkt soms een soort wij en zij cultuur van boeren en stedelingen waar ze niet of nauwelijks met elkaar praten en geen idee hebben van de ander zijn leven.

Volgens mij hebben paardenmensen wel een iets betere indruk van het platteland en er ook ervaring mee of vaker mee te maken. Maar dat hangt ook af van hoe en waar men paarden houdt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 41 min geleden

Douce schreef:
    Overigens koop ik grotendeels (lokaal) biologisch en zit ik hier grotendeels tussen de biologische boeren. En daar prijs ik mezelf gelukkig mee, ik weet zeker dat het laatste negatieve effect over 'gewasbescherming' nog niet uitgevonden is.

Jij misschien. Maar die 3% bio verkopen ligt toch evengoed bij de consument.
    Ja dat ligt ook een het feit dat het soms krom is, en op een andere plek ligt. Het ligt ook aan de prijs.
    En aan het feit dat een mening over boeren niet altijd vertaalt wordt naar handelen als je iets gaat kopen.
    Oorzaken genoeg.

Maar de oorzaak is niet de boer die niet bio zou willen werken als dat uit kan. Want er is geen aanbod tekort in dit land.