Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:39

DuoPenotti schreef:
Maar bijvoorbeeld een vlees pakket is weer een stuk duurder.
Maar wel heel veel beter dat wel.

Wat zou je dan een goede prijs vinden voor 10kg Blonde d'Acquitaine vlees?
Geen specifiek stuk vlees, gewoon alles wat van die koe komt, vacuüm verpakt en al ingevroren voor ongeveer 2 personen per verpakking. Koeien lopen 6 maanden met hun kalveren in de wei.
Ben benieuwd wat dan 'duur' is :)

MyWishMax

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:56

Probleem is dat ik de prijs van supermarkt gehakt al te duur vind. Heeft niks met wat het waard is te maken, helaas. Want dat zulk vlees eventueel wat hoger geprijsd is is het zeker waard, maar alsnog wel te duur :')

Moestuin heb ik wel de ruimte voor, maar niet de energie. Dat is echt wel balen soms. Maar het planten en onderhouden, daarna oogsten en verwerken, nee. Ben al blij als ik meerdere dagen per week kan koken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:59

maar dan is het toch niet te duur? je hebt er geen geld voor, dat is iets anders

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:08

Ik zeg toch ook niet te duur.
Ik zeg duurder dan.

Ik ga zeker niet zeggen dat de prijs niet is wat het moet zijn.
Maar als we dan gaan kijken naar gestegen kosten dan is vlees bij de boer halen voor mij niet voordeliger ondanks dat er geen tussenhandel in zit.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:08

Ik heb een kat die nu bijna 16 jaar wordt, vorig jaar mei moest hij bij de dierenarts onder narcose om gebit te reinigen en zijn er 7 elementjes verwijderd. Ik kreeg een belletje dat ik hem weer op kon halen. Toen ik moest betalen kreeg ik bijna een rolberoerte, ik moet 720 euro afrekenen!!! Nu heeft hij soort chronische tandvlees ontsteking, maar hij laat zich helemaal niet pillen of prikken thuis en is echt doods en doodsbang daarna, dus hij krijgt nu iedere 4 tot 6 weken een prikje prednisolon bij de dierenarts, hij is daar echt heel erg van opgeknapt ondanks dat ik weet dat het zooi is. Ze raadde me wel aan eventueel al zijn tandjes nog te laten trekken maar dat zou zelfs nog meer gaan kosten als afgelopen mei. Overleg gehad met een andere dierenarts daar in de kliniek en die zei ook: doe dat gewoon maar niet, je hebt geen garantie dat hij door de narcose komt want dat is altijd een risico en daarna kost het zoveel dat je daar nog heel veel keren prednisolon van kan laten prikken wat voor de kat zelf ook veel minder pijnlijk en stressvol is. Blij dat ze zo lief mee dacht, voelde me echt zo schuldig maar heb echt niet even meer dan 750 euro nu ik net gescheiden ben...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:34

Kinke schreef:
maar dan is het toch niet te duur? je hebt er geen geld voor, dat is iets anders

Iets kan duur zijn. Dat betekent niet dat het dat geld niet waard is, maar dat maakt iets niet opeens niet duur.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:41

Ik ben een luie moestuinier :')
Ik maak in het voorjaar een paar dagen tijd om wat te mesten en te zaaien en plantjes van de winkel erin te stoppen.. en dan zie ik wel wat er opkomt en eetbaar is :))
Er staat een sproeier naast die ik vanuit de woonkamer kan bedienen.. en een druppelslang met timer in de kas.. en aan het eind van het jaar moet je de nuttige planten zoeken tussen het onkruid, maar toch elk jaar wel wat lekkere oogst.
Maar ik vind het ook knap van mensen die echt wekelijks veel tijd erin kunnen stoppen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:52

_San87_ schreef:
Kinke schreef:

Iets kan duur zijn. Dat betekent niet dat het dat geld niet waard is, maar dat maakt iets niet opeens niet duur.

Dat ja.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:57

Kinke schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar bijvoorbeeld een vlees pakket is weer een stuk duurder.
Maar wel heel veel beter dat wel.

Wat zou je dan een goede prijs vinden voor 10kg Blonde d'Acquitaine vlees?
Geen specifiek stuk vlees, gewoon alles wat van die koe komt, vacuüm verpakt en al ingevroren voor ongeveer 2 personen per verpakking. Koeien lopen 6 maanden met hun kalveren in de wei.
Ben benieuwd wat dan 'duur' is :)

Ligt eraan welk onderdeel van de koe, maar in principe heb ik daar wel geld voor over. Maar ik haal het nu ook bij de biologische scharrel slager.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 14:20

Ik haal gerust Filetlapjes of karbonade bij de AH maar echt geen gehakt oid :n weer een nadeel van dat ik jaren in de slagerij heb gewerkt.
Dat haal ik bij de slager waar we al jaren komen, net als de slavinken en schnitsels.
Een mens mag wel wat he :=
We halen verder geen boodschappen meer bij AH maar bij Dirk behalve vlees :') , scheelt best wel en ik let op de aanbiedingen van Bol of waar dan ook.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 14:29

Ik eet liever geen vlees dan het bewerkte supermarkt vlees eigenlijk... hier biologisch vlees van de boer en biologische groenten van de boer.

Maargoed daar ben ik sinds ik ziek ben heel anders naar gaan kijken... ik ga me niet meer vullen maar voeden met dingen die echt gezond zijn en niet zwaar bewerkt.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:19

Ik zat met het idee te spelen om mijn haar weer eens te laten verven bij de Kinki kapper. Wist wel dat wat ik wilde een zak geld zou kosten, jaar of 5 geleden al eens zoiets gedaan en was toen €93,-, dus ik rekende op iets vanaf die €93,-. Ging vanochtend kijken: vanaf €173,- :wow: :wow: :wow:

Niet bedoeld als verwijt naar Kinki want hun kosten zijn natuurlijk ook gestegen, maar ik ben wel weer even genezen. Asblond it is :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:26

Hoeveel :oo ! Damn...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:32

Ik zou voor wassen, knippen en verven 99 euro kwijt zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:20

DuoPenotti schreef:
Nee ook VO gingen wij niet naar het buitenland.

Efteling is ook nooit geweest.
Lagere school waren het gewone speeltuinen.
Of excursie met de fiets, naar de Groote Peel 30 km verderop. Moet je nu eens mee komen. Zonder versnellingen :')

Ik wilde hier nog op ingaan. Van een tijd terug weet ik dat wij even oud zijn, dus hebben ook in dezelfde tijd op school gezeten.

Waren de verschillen toen zo groot?

bs gingen wij ook met ouders of met de fiets naar educatieve uitjes. Maar dus ook naar musea en de Efteling.
Op VO dus ook uitstapjes. Kennismakingskamp was op de fiets en veel kleine dingen in de omgeving ook, maar grote dingen met de touringcar.

Onze zoon dus zelfde. Hij is zelfs met de creche naar een klein parkje geweest met een touringcar.

Niet alles is altijd los door ouders betaald. Volgens mij zijn de kleine educatieve en culturele uitjes op kosten van school of gemeente, maar weet ik niet zeker.

En natuurlijk is het een kostenpost, maar veel dingen zijn ook wel echt leerzaam. Ik ben bijv op een prehistorisch kamp geweest en daarvoor hebben we nog een museum bezocht.
Onze zoon ging naar Nemo en dat is echt heel leuk.
En sws zie je tegenwoordig overal dat er wel een puzzeltocht of iets is als je met kinderen ergens heen gaat. Dan zijn ze ook echt bezig en leren spelenderwijs.

M'n schoondochter en ik hebben 2jr terug voor de grap die vragenlijst ingevuld in Wildlands en ook wij hebben nog leuke dingen geleerd en net even extra gezien of aandacht voor gehad.

Maar goed, het moet wel betaald en alles is duurder.

Onze zoon is horeca ondernemer en heeft samen met partners meerder bedrijven die echt goed lopen. Ze horen ook wel mensen klagen over de prijzen, vooral na een stijging, maar hun kosten stijgen ook serieus. Zeker de lonen voor jong personeel is veel meer dan een paar jaar terug bijv.

Maar als het goed draait, kan je ook investeren en bij blijven, inspringen op dingen en aantrekkelijk blijven. Je ziet toch dat dat echt nodig is en blijft.
En laten we eerlijk zijn. Het is maar net wat mensen belangrijk vinden. De vrijmibo blijft populair bijv. Mensen werken hard en als horeca bijv wegvalt, balen mensen die gewerkt hebben ook dat ze hun punt van ontspanning missen. Dat is net met het genoemde ijsje.

Of de concerten en evenementen. Misschien maken veel mensen nu andere keuzes, maar de ontspanning naast het werken blijft voor veel mensen toch echt belangrijk. Dat is wel een andere groep dan de bijstand die echt elk dubbeltje 3x moet omkeren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:31

Mij onduidelijkheid. De gewone speeltuin was niet in het dorp. Maar ook met touringcar.

Dat was 40 km verderop.
Het bestaat nog steeds zie ik. :D
Al zal het vast wel luxer zijn tegenwoordig.
Maar zelfs nu is het kaartje nog betaalbaar.
https://www.skz.nl/online-tickets/

Dus ja met de bus dus wauw voor ons toen.

Maar geen dure Efteling.
En ook geen buitenland.
Dat bedoelde ik meer.

Met VO mochten we in het laatse jaar 3 dagen weg. Ook in Nederland.
Wormendael heette dat. Ergens in Limburg.
Veel lol gehad. Daar ook door het dorp geslenterd.
Maar het meeste was dan toch gezamenlijke in dat gebouw dingen doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:40

Wat een onwijs leuk park. Had er nog nooit van gehoord.

Buitenland was zelfs een verplichte trip. Ik heb in het 1e examenjaar een ongeluk gehad en moest toen ene boekverslag schrijven omdat ik niet mee kon.

Wij gingen ook naar de Ardennen bijv. Was leuk, maar ook actief zijn.

Maar denk dat afstand of prijs niet bepalend is voor kinderen. Net wat je zegt; veel lol gehad en waarschijnlijk leuke herinneringen aan, dat telt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:47

Nee ardennen ook niet. Terwijl dat maar een zucht en een scheet ver weg is vanuit hier.

Nu was het op de basisschool hier ook schoolzwemmen maar in het jaar dat ik mocht is het halverwege gestopt wegens bezuinigingen.

Misschien dat dat ook meespeelde bij andere activiteiten?

Dat vind ik echt een gemis voor de kinderen van nu dat dit geen verplichting meer is.
Ja ik kinderloze zou daar prima aan af willen dragen in gemeentelijke belastingen.

Ik geloof dat het via bijzondere bijstand hier nog kan. Maar de de rest niet. En dat is ook duur. Terwijl kunnen zwemmen in Nederland erg belangrijk is.

En zonder discriminatie veel buitenlandse ouders de noodzaak er ook niet van inzien en het aantal verdrinkingen onder "buitenlandse" kinderen en jong volwassenen daarom hoger is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:02

Wij gingen al met de bus (touringcar) naar schoolzwemmen, want het zwembad was niet in ons dorp.
En op de peuterspeelzaal met de bus naar de kinderboerderij.

Heb het over jaren 80 nu.
Groep 8 ging op werkweek naar Drenthe met het OV.

Middelbare school was in de brugklas op de fiets naar Middelburg vanuit Brielle.
En 4 havo en 5 vwo gingen naar de Ardennen, Londen of Praag (1997 zat ik in 5 VWO, bij mijn broer 5 jaar eerder was Praag nog geen keuze optie op dezelfde school, maar Ardennen en Londen wel).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:05

Zwemmen heb ik eerst vanuit huis gedaan en B ook met schoolzwemmen. Ook met de bus erheen.

Het is belangrijk, maar snap ook dat het wel een flinke kostenpost is.

Onze zoon is van 1997 en die had geen schoolzwemmen. Maar we hadden in Almere bijv de Kemphaan. Daar had je leuke uitjes en activiteiten en moesten we met de ouders rijden. Geen idee meer wie dat betaalde.

Maar zie dat de Kemphaan nu ook commerciëler is geworden.

Dat buitenlandse kinderen vaker verdrinken vind ik ook echt een probleem. Wij vinden het normaal om te leren zwemmen, maar als dat niet meer aangeboden wordt, krijgen mensen dat misschien ook niet meer zo mee.
Als er dan feestjes zijn of de school gaat ergens zwemmen en men weet niet dat een kind niet kan zwemmen, vind ik dat echt een tekortkoming. Juist als je weet dat het niet meer standaard is, zou je toch moeten vragen of iedereen wel kan zwemmen...

Wij verzamelden trouwens voor iets extra's of een aanschaf van het ene of ander ouder kranten in. Dat wordt nog steeds gedaan door scholen en wij sparen ze dan ook nog steeds op voor de school die het hier doet. Hoor ook weleens dat daar de kosten mee gedekt kunnen worden als ouders geen geld hebben voor een uitje en een kind zo wel mee kan met een uitje.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:00

Schoolzwemmen + migratieachtergrond is inderdaad een hoofdpijndossier voor alle betrokkenen. Dat gaat eigenlijk van alle kanten mis: allereerst wordt het niet meer aangeboden of geadverteerd vanuit school, en het is een behoorlijk Hollands iets dus mensen vanuit het midden-oosten hebben niet in hun systeem zitten dat zoiets überhaupt bestaat. Daarnaast is het fors duur, veel ouders met een migratieachtergrond kunnen dat niet betalen. En ja ik weet het, een gedeelte daarvan rijdt wel in een Mercedes, maar over de grotere groep die dat niet doet hoor je niks en van de groep die het wel doet is veel meer kopen op afbetaling dan je zou denken. Alsnog financieel niet een keuze die veel kaaskophollanders zouden maken, maar goed dat is nou eenmaal een ding en dat kunnen we niet in één dag veranderen. Komen we bij het derde probleem: gezinnen met een migratieachtergrond zijn veelal gegroepeerd rondom de grote steden, en daar is veel minder vrij toegankelijk water als in,, noem 'ns wat,, de Achterhoek met z'n duizend open slootjes. En wij denken dan direct "maar er zijn honderd grachten en kanalen in steden!" en dat klopt wel, maar ons hoofd gaat direct daarnaar toe omdat wij in Nederland al vanaf baby af aan geconditioneerd zijn op ***water***. Vrijwel alle ouders van nu zijn grootgebracht met schoolzwemmen, er waren excursies naar waterparken en aquaria, 't Klokhuis en SchoolTV ging vaak over water, in de zomer ving je kikkerdril in sloten, woonde je dichtbij de kust dan ging je een dagje naar de zee etc. Op school keken we films over de watersnoodramp, we hoorden het verhaal van Hansje Brinker met z'n vinder in de dijk... Dus water zit volledig in ons systeem ingeprent. In het Midden-Oosten speelt water (op deze manier) een véél minder grote rol en dan kom je er dus ook veel minder mee in aanraking, laat staan dat je het in je systeem hebt zitten als logisch onderdeel van de schooltijd van je kind.

Is dat handig hier in Nederland, nee natuurlijk niet. Maar onderschat niet hoe bizar veel wij zijn ingeprent op water, onze beleving hierin is niet de standaard van de wereld. Wíj maken het gedachtespoor "Er is hier een gracht" direct af met "dus mijn kind kan hier invallen". Mensen die niet zo, nou ja bijna geïndoctrineerd zou ik willen zeggen, zijn met water maken dat gedachtespoor dus niet automatisch af. Net zoals kaaskophollanders in het midden-oosten heel makkelijk kunnen denken "Oooh wat een mooie bloem" waarbij je de locals al naar hun hart ziet grijpen, omdat zij al generaties lang weten welke bloemen en planten daar hartstikke giftig zijn en welke niet.

Dus zou ik met liefde wat meer gemeentebelasting betalen bijvoorbeeld om het gratis schoolzwemmen weer in te voeren, of om in ieder geval gedegen voorlichting te verzorgen. Want die gaat op dit moment niet veel verder als "oh ja en we hebben veel water dus bij deze en deze zwembaden kun je je kind leren zwemmen. Wel zelf betalen, succes."

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:19

VuurVleugels schreef:
Ik zat met het idee te spelen om mijn haar weer eens te laten verven bij de Kinki kapper. Wist wel dat wat ik wilde een zak geld zou kosten, jaar of 5 geleden al eens zoiets gedaan en was toen €93,-, dus ik rekende op iets vanaf die €93,-. Ging vanochtend kijken: vanaf €173,- :wow: :wow: :wow:

Niet bedoeld als verwijt naar Kinki want hun kosten zijn natuurlijk ook gestegen, maar ik ben wel weer even genezen. Asblond it is :')

Ik ben eerder verbaasd dat je toen onder de 100 euro was. Ik heb echt al jarenlang meer betaald toen ik dat nog kon. Helaas bijna geen enkele kapper die dat vooraf afgaf, altijd pas bij afrekenen ineens meer. Want ja 'lang haar en duurde langer qua inwerken', terwijl ik dat vooraf altijd al aangaf. :+ En dan leuk pas bij de kassa horen dat het meer is als dat ze gezegd hadden. := Dus net als jij, ik houd het wel bij eigen haarkleur en nu 1 keer per jaar in model knippen.

Durf nu niet eens te kijken, ben al gestopt met gewoon knippen wassen en stylen meer dan 1 keer per jaar. Dat stylen doen ze al nooit meer, want mijn haar drogen duurt te lang (en je betaalt er wel voor...) maar dat is tegenwoordig al tussen de 40 en 60 euro hier in de omgeving. Zelfs thuiskapster vroeg 45, al stylt die het wel.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:21

VuurVleugels schreef:
Schoolzwemmen + migratieachtergrond is inderdaad een hoofdpijndossier voor alle betrokkenen. Dat gaat eigenlijk van alle kanten mis: allereerst wordt het niet meer aangeboden of geadverteerd vanuit school, en het is een behoorlijk Hollands iets dus mensen vanuit het midden-oosten hebben niet in hun systeem zitten dat zoiets überhaupt bestaat. Daarnaast is het fors duur, veel ouders met een migratieachtergrond kunnen dat niet betalen. En ja ik weet het, een gedeelte daarvan rijdt wel in een Mercedes, maar over de grotere groep die dat niet doet hoor je niks en van de groep die het wel doet is veel meer kopen op afbetaling dan je zou denken. Alsnog financieel niet een keuze die veel kaaskophollanders zouden maken, maar goed dat is nou eenmaal een ding en dat kunnen we niet in één dag veranderen. Komen we bij het derde probleem: gezinnen met een migratieachtergrond zijn veelal gegroepeerd rondom de grote steden, en daar is veel minder vrij toegankelijk water als in,, noem 'ns wat,, de Achterhoek met z'n duizend open slootjes. En wij denken dan direct "maar er zijn honderd grachten en kanalen in steden!" en dat klopt wel, maar ons hoofd gaat direct daarnaar toe omdat wij in Nederland al vanaf baby af aan geconditioneerd zijn op ***water***. Vrijwel alle ouders van nu zijn grootgebracht met schoolzwemmen, er waren excursies naar waterparken en aquaria, 't Klokhuis en SchoolTV ging vaak over water, in de zomer ving je kikkerdril in sloten, woonde je dichtbij de kust dan ging je een dagje naar de zee etc. Op school keken we films over de watersnoodramp, we hoorden het verhaal van Hansje Brinker met z'n vinder in de dijk... Dus water zit volledig in ons systeem ingeprent. In het Midden-Oosten speelt water (op deze manier) een véél minder grote rol en dan kom je er dus ook veel minder mee in aanraking, laat staan dat je het in je systeem hebt zitten als logisch onderdeel van de schooltijd van je kind.

Is dat handig hier in Nederland, nee natuurlijk niet. Maar onderschat niet hoe bizar veel wij zijn ingeprent op water, onze beleving hierin is niet de standaard van de wereld. Wíj maken het gedachtespoor "Er is hier een gracht" direct af met "dus mijn kind kan hier invallen". Mensen die niet zo, nou ja bijna geïndoctrineerd zou ik willen zeggen, zijn met water maken dat gedachtespoor dus niet automatisch af. Net zoals kaaskophollanders in het midden-oosten heel makkelijk kunnen denken "Oooh wat een mooie bloem" waarbij je de locals al naar hun hart ziet grijpen, omdat zij al generaties lang weten welke bloemen en planten daar hartstikke giftig zijn en welke niet.

Dus zou ik met liefde wat meer gemeentebelasting betalen bijvoorbeeld om het gratis schoolzwemmen weer in te voeren, of om in ieder geval gedegen voorlichting te verzorgen. Want die gaat op dit moment niet veel verder als "oh ja en we hebben veel water dus bij deze en deze zwembaden kun je je kind leren zwemmen. Wel zelf betalen, succes."

Ohh nee! Absoluut niet! Jouw kind, jouw hobby, mag jij betalen! De overheid financierd ook mijn hobby's niet....

Meer educatie over 'Nederland Waterland' zou bij binnenkomst bij het
Integratie traject inderdaad wél moeten. En dat kan mijns inziens prima met een foldertje/ filmpje ter informatie dat water gevaarlijk kan zijn en dat zwemles voor kinderen een absolute noodzaak is. Verder kan z'n gezin prima terecht voor eventuele bijzondere bijstand net als ieder ander Nederlands gezin.

Genoeg Nederlandse gezinnen die het absoluut niet breed hebben, maar toch zorgen dat hun kinderen zich kunnen redden in het water, door professionele zwemles in een zwembad, door zelf als ouder zwemles te geven (gaat waarschijnlijk niet lukken bij immigranten) of door zwemles te laten geven door vrienden/ familie of door prioriteiten stellen en het geld voor zwemles boven andere bestedingen te zetten.

Waarom zou ik mee gaan betalen aan een Medelander die toch vaak al op véél meer recht heeft dan een doorsnee Nederlander?

Ja ik ben hard hierin, ben dan ook echt anti asielzoekers/ statushouders enz.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:26

Oké...

Als je betaalt voor schoolzwemmen betaal je ook voor pietje waar vader en moeder ook moeite hebben het te betalen maar net overal buiten vallen.
Ja je betaald ook voor de rijke Annefleur waar de ouders 3 keer modaal verdienen...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:28

Als je in een waterland als NL leeft, vind ik dat leren zwemmen geen hobby is maar een must.