Blacky94 schreef:Maar ik vind het tuchtrecht gevoelsmatig wel next level, zeker als je bijv. leest dat mensen je voor het gebruik van lidocaine bij het verwijderen van een splinter daar al voor willen slepen. Het houdt geen stand en dat bleek ook uit de uitspraak, maar dit is wel het niveau waar sommige zorgverleners (steeds vaker) mee te maken krijgen.
Het helpt hier misschien om te bedenken dat dit niet te maken heeft met de zorg, maar ook hoe je bijvoorbeeld 'autonomen' hebt die de wet niet erkennen. De maatschappij is onrustig omdat er iets teveel partijen de boel lopen op te stoken - en die gebruiken dan alles wat ze kunnen vinden, inclusief het tuchtrecht, alleen is dat volgens mij geen reden om dan dat rechtsmiddel af te schaffen.
Citaat:
En wellicht komt de "angst" ook voort uit een soort onwetendheid ofzo. Of meer het gevoel dat als je voor de rechter moet verschijnen je vast iets heel goed fouts gedaan moet hebben (en de kijk van de samenleving hierop).
Ja, dus dat lijkt me wel echt iets waar op allerlei niveau's iets mee gedaan kan worden. Het moet geen angst-middel zijn maar een rechtsmiddel, lijkt mij.
Citaat:
En of ze die consequenties dan durven te aanvaarden zonder toch achter het personeel aan te gaan. Als de inspectie dat niet al doet trouwens.
De Inspectie doet dat helaas over het algemeen niet. Dat is in elk geval een groot probleem, de Inspectie biedt niet zo gek veel extra veiligheid voor mijn gevoel.
Citaat:
Prima dat ik dan getoetst wordt op mijn handelen maar ik zou het wel heel vervelend vinden om in zo'n onderzoek terecht te komen door bewust genomen risico's van de patiënt zelf.
Dat lijkt me vooral iets wat op te lossen is met goede communicatie en documentatie.
Citaat:
Sowieso ben ik al heel erg van de "wat vind je zelf fijn?". Het is gewoon nogal jammer dat je denkt in goed overleg iets afgesproken te hebben en achteraf iets totaal tegenovergesteld te horen krijgt.
Ja, same. Het is ongelofelijk vervelend - maar bedenk toch, als patient ben je in een nog veel machtelozere positie. En als je denkt dat er veel klachten worden ingediend, denk dan aan alle patienten die geen klacht indienen terwijl er wel degelijk fouten gemaakt worden.