No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:05

Je bent sterker dan dit!
Als je niets echt nodig hebt, ga er dan vooral niet heen, want "alleen maar even kijken" is jezelf pesten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:24

Niet heengaan is de enige remedie :D

Nala

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:28

Eens! “Gewoon” niet gaan is de beste aanpak in dit geval denk ik :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 14:42

Bij mij gaat het so-far echt heel goed vind ik. Ik heb wel dingen gekocht, maar dat zijn dingen die ik nodig heb. Een nieuwe deurgreep voor mijn auto bv, en vochtvreters.
Ik hoop dit door te zetten in februari. Ik wil wel een tablet gaan kopen namelijk, dus ben nu echt aan het rondkijken welke tablet en waar die goedkoop te verkrijgen is :j

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 15:13

Marjo, ben je bekend met de Tweakers pricewatch? Kan voor tech producten heel handig zijn :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 15:17

Konstantine schreef:
Marjo, ben je bekend met de Tweakers pricewatch? Kan voor tech producten heel handig zijn :)

Nee die ken ik nog niet. Ik ga eens kijken, thanks!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:25

Ja, ik heb zo'n opstapje gevonden op Amazon! :j Dus die komt sowieso binnenkort!

Dan moet de wasmiddel voor lamswol er sowieso maar bij, daar kom ik dan niet onderuit. Of ik moet al zeggen dat kan volgende maand nog wel, maar dat is zonde vanwege een extra bestelling terwijl dat niet nodig is. Ik baal wel wat hoofdstel betreft, die is vandaag nog met 10% korting, laatste dag. Maar het zadel is nog niet weg en ik had echt met mezelf afgesproken dat ik pas mag bestellen als die weg is (want stel het gaat toch om welke reden dan ook niet door...). Wat is dat moeilijk zeg :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:35

Heb je een link van het opstapje....? Ben wel benieuwd :j

Gewoon lekker doen als je het geld kan missen en het hoofdstel sowieso gaat kopen, denk ik dan.

Ik heb ook dat ik in principe op Vinted wil kopen uit mijn eigen portemonnee en geen geld bij wil leggen.
Maar soms laat ik Vinted ook uitbetalen. Als er dan iets voorbij komt dat ik echt graag wil / voor een goede prijs en ik heb net niks of te weinig in die portemonnee, dan koop ik het toch echt hoor :j Dan toch maar via iDeal. Ik baal dan wel maar besef ook dat ik méér baal als ik de kans voorbij laat gaan.

Straks is het er niet meer of vind je het alleen duurder en dat is erger zonde geld vind ik dan :=

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:30

Dan zou ik het hoofdstel ook gewoon alvast kopen hoor, toch zonde anders van die 10 procent

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:03

Ja, uiteraard, ik wil dit opstapje straks gaan bestellen! Niet speciaal bedoeld voor paarden maar hij gaat vast zijn werk doen :j
https://www.amazon.nl/Trapladder-inklap ... 6TNCR?th=1

En ik ga inderdaad het hoofdstel toch alvast maar bestellen. Anders is het zo zonde. Hij heeft ook 2 tot 3 weken levertijd, dus mocht het echt op niks uitlopen met het zadel, kan ik misschien ook nog afzeggen. Al ga ik ervan uit dat het doorgaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:40

Oh dat is gewoon een soort trappetje zeg maar. Ik dacht dat je bedoelde iets dat je onderweg te paard mee kon nemen zodat je overal op kan stappen, vroeg me af wat dat voor geweldig iets was :))

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:20

Nee, als iemand zoiets vindt, hoor ik het heel graag! Want nu is het voor mij gewoon hopen dat ik er onderweg niet af hoef, anders wordt het lopen _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:31

Het enige dat ik weet dat ook echt realistisch is om mee te nemen op een rit, is een opstaphulp die (Don destijds nog) BuitenZinnig jaren geleden hier op het forum liet zien.

Dat was een soort brede nylon riem met een soort stijgbeugel aan het ene uiteinde en een soort lus aan het andere uiteinde. Die lus deed je dan om het rechter voorbeen van het paard, helemaal tot de oksel zeg maar. Riem over de rug heen zodat "stijgbeugel" aan de linkerkant van het paard kwam te hangen.

En dan kon je zo opstijgen en vanaf de rug die lus rond het been weer losmaken en het hele zaakje om de hals vastmaken of je eigen middel of in een zadeltas of zoiets.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:31

Kun je je paard niet leren liggen als een kameel? :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:41

Konstantine schreef:
Kun je je paard niet leren liggen als een kameel? :')

:')

Je had toch vroeger van die stijgbeugels die je uit kon klappen zodat ze lager hangen?
Hoewel je ook je stijgbeugel langer kunt maken en te paard weer korter.
Niet dat dit voor mij als stijve hark zou helpen overigens :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:51

Ik kom er gelukkig nog steeds op zonder opstapje, wel met moeite hoor. Dus in nood kan het gewoon. Af en toe probeer ik ook zonder krukje op te stappen om mezelf te blijven trainen. Het ziet er niet uit, het gaat lastig, maar het lukt.

Die opstapstijgbeugels ja, die had je vroeger. Dat werkt echt hoor, al kun je soms de beugels langer doen. Maar die beugel overbrugt een veel groter stuk.

Hier had ik iets nodig van het Kruidvat, maar is in het dorp niet leverbaar, dus online besteld. Maar je moet daar dus voor minimaal 15 euro bestellen voordat je überhaupt kunt bestellen. Wat ik nodig had en gewoon naar de vestiging bij ons wilde laten sturen was nog geen 10 euro. Maar nee, dat kan dan niet. Dus maar wat vitamine D er bij gedaan, dat gebruik ik ook van het merk, maar heb ik niet dringend nodig. Ik baal er echter wel van. Normaal kan ik nog wel even wachten met aanschaf. Voelt ook niet als een mislukte no buy january overigens. Gelukkig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:05

Ja dat is leuk met stijgbeugels, maar die heeft ze nou juist niet aan die BBP neem ik aan :P

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:43

germie schreef:
Ik kom er gelukkig nog steeds op zonder opstapje, wel met moeite hoor. Dus in nood kan het gewoon. Af en toe probeer ik ook zonder krukje op te stappen om mezelf te blijven trainen. Het ziet er niet uit, het gaat lastig, maar het lukt.

Die opstapstijgbeugels ja, die had je vroeger. Dat werkt echt hoor, al kun je soms de beugels langer doen. Maar die beugel overbrugt een veel groter stuk.

Hier had ik iets nodig van het Kruidvat, maar is in het dorp niet leverbaar, dus online besteld. Maar je moet daar dus voor minimaal 15 euro bestellen voordat je überhaupt kunt bestellen. Wat ik nodig had en gewoon naar de vestiging bij ons wilde laten sturen was nog geen 10 euro. Maar nee, dat kan dan niet. Dus maar wat vitamine D er bij gedaan, dat gebruik ik ook van het merk, maar heb ik niet dringend nodig. Ik baal er echter wel van. Normaal kan ik nog wel even wachten met aanschaf. Voelt ook niet als een mislukte no buy january overigens. Gelukkig.

Voor de volgende keer: kan het Kruidvat filiaal het niet voor je bestellen misschien?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:52

pmarena schreef:
Ja dat is leuk met stijgbeugels, maar die heeft ze nou juist niet aan die BBP neem ik aan :P

Nee, meestal niet he. :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:36

Aan de andere kant van no-buy-2025 heb ik zojuist 3 bananen dozen vol met spullen naar de kringloop gebracht. Het doel is om aan het einde van het jaar (behoorlijk) minder spullen in huis te hebben dan waar ik mee begon, en vandaag was de start.

Gelukkig was de kringloop vandaag alleen open voor donaties, niet om te kopen, dus ik ben niet in de verleiding gebracht om even snel een rondje te doen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:01

Wat goed van je!
3 bananendozen is ook echt wel wat, dat ruimt goed op.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:11

Vjestagirl schreef:
Aan de andere kant van no-buy-2025 heb ik zojuist 3 bananen dozen vol met spullen naar de kringloop gebracht. Het doel is om aan het einde van het jaar (behoorlijk) minder spullen in huis te hebben dan waar ik mee begon, en vandaag was de start.

Gelukkig was de kringloop vandaag alleen open voor donaties, niet om te kopen, dus ik ben niet in de verleiding gebracht om even snel een rondje te doen.

Nice! Vooral goede timing ook met het niet kunnen kopen, als dat een grote verleiding voor je is :D

Ik ben nu, om mijn mindset ook te veranderen, heel veel documentaires over “overconsumption”, consumerism en minimalism aan het kijken. Ik merk dat dit ook een hele hoop helpt!

Verder besloot mijn auto wat onderhoud nodig te hebben en komt er een fikse rekening aan van mijn zorgverzekering (ik betaal het jaarlijks) dus dat voelt wel een beetje zuur tijdens het begin van mijn no buy avontuur. Maar komt goed, komt goooeeeed :')

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:15

Vjestagirl, goed gedaan. Onnodige spullen het huis uit geeft vaak ook weer rust in je hoofd en helpt geregeld om juist niet te gaan shoppen.

Nala, top dat het goed gaat. Bedenk dat je bankrekening aan het einde van de maand er mogelijk een stuk slecht uit zou zien als je onnodige spullen had gekocht deze maand.

Hier gaat het ook goed. Ik zie steeds duidelijker het verschil tussen een noodzakelijke item en een item die ik enkel "wil" (om welke reden dan ook). Het is goed om weer aan die verschillen te denken en de "wil" items niet direct te kopen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 15:46

Mijn no-buy-january wordt een no-buy-2025 :')
Afgelopen weekend bij het reisbureau geweest en we hebben een offerteaanvraag ingediend om volgend jaar naar Alaska/Yukon te gaan <3

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:48

Dat wordt sparen, Marjo!
Maar wel voor een heel goed doel, gaaf hoor :D