Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:13

Die oude mensen tuinen zijn inderdaad de tuinen die nog groen zijn in de winter. Ik heb ook gedeeltelijk een oude mensen tuin, om een groene basis te hebben voor de winter.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:30

Hier ook een mix :j

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:00

Hier trouwens nog het voor en "na"(na tussen inhaling's tekens want het is nog niet af.)

Afbeelding
Uitzicht vanuit het huis eerst

Afbeelding
Uitzicht vanuit het huis nu

Afbeelding
Afbeelding
De bovenste foto is gemaakt vanaf de carport naar het huis toe. En de onderste foto vanaf de loods met uitzicht op waar toen de carport stond

en dan nu *\o/*

Afbeelding

Nog lang niet klaar maar al een hele verbetering, de tuin is met de helft groter geworden. Voor nu nog veel gras, dat is makkelijk met de kinderen, maar ook een flinke border en kippen en konijnen ren.
Het was wel een hele flinke klus hoor := (voor de oplettende kijker, ja intussen tijd is daar een heel huis gebouwd naast de schutting :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 14:20

Ik heb ook wel groenblijvers, maar vooral ook groenblijvende bodembedekkers. Die willekeurig neergeplempte struiken met verder alleen zwarte grond vind ik ook niks :Y)

Jullie hebben flink wat werk verzet Saul, allemachtig :wow:

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:59

Jeetje Saul daar is inderdaad heel veel gebeurd!

Hier is t in de winter best leeg maar ik vind dat niet erg. Alles komt toch weer lekker op in t voorjaar en daar geniet ik dan wel echt van!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:26

kraakte schreef:
Haha iedereen weet ook direct wat ik bedoel met een oudemensentuin _O-
Ja tis wel beter dan betegeld of grind of iets maar echt mooi en goed voor de biodiversiteit is t ook niet.

Vaak denken mensen dat zo’n volle tuin veel onderhoud vergt maar ik moet zeggen dat we nu echt veel minder tijd kwijt zijn aan onkruidjes plukken, enkel t voorjaar ff een avondje en nu soms een plukje hier en daar.

:)) Zeker en op zich eens. Ik moet wel zeggen dat ik de oudemensentuin van mijn schoonouders helemaal niet zo verkeert vind. Een goede inrichting kan dat toch het verschil maken wat mij betreft.

Je maakt er wat moois van! <3

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 12:50

Weer wat leuke bloeiers hier!

Erg leuke aanwaaier <3
Afbeelding

Afbeelding

En de Beemdkroon doet het ook :D
Afbeelding

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:57

Oh wat vrolijk! Echt genieten al die bloeiende tuinen.

Hier gaat het ook heel goed, vandaag mijn eerste mini bos aardbei kunnen oogsten

Heerlijk genieten van de kraaien die elke dag op bezoek komen voor water en eten :') ik had liever wat kleine vogeltjes gehad, maar goed. Dit is ook gezellig
Afbeelding
Afbeelding

En ik heb al aardig wat vlinder en andere vliegende beestjes gezien, ook een paar Libelles <3
Afbeelding

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 15:36

Wat een leuke foto's weer! Wat is dit toch een fijne tijd.

Ik zie hier intussen ook allerlei verrassingen!
Grappig hoe je kunt proberen bloemkleuren te beperken tot favoriet blauw, paars en wit - en dat Moeder Natuur dan zoiets heeft van "Hold my beer.." _O-

Dus opeens Klaprozen..

Afbeelding

En knalgeel Koolzaad/Raapzaad (ben ik nog niet uit)..

Afbeelding

Het leuke Robertskruid heb ik gisteren verplaatst naar een beter zichtbaar plekje onder de Vuurdoorn.
Daar was een stuk platgetrapt door brutale Kauwtjes die per se bij de pindakaashouder willen komen.. :+
Inmiddels maar voorzien van wat extra zit-takken, dus hopelijk kan er daaronder nu wèl iets groeien.

Afbeelding

Vuurdoorntje (niet inheems, wel vogelvriendelijk) bloeit zo mooi nu!
Ik hoop maar dat er ook heel veel bessen komen in de herfst <3

Afbeelding

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:07

Wat een pracht en praal zolala <3.
Ik hou doorgaans (ook) niet van gele, rode en oranje bloemen *D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:08

Ik vind alle kleurtjes leuk en het liefst zoveel mogelijk.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:45

Saul schreef:
Wat een pracht en praal zolala <3.
Ik hou doorgaans (ook) niet van gele, rode en oranje bloemen *D

Oh ja, vooral oranje en fuchsia - dat doet gewoon pijn aan mijn ogen, wat het ook is :j

Klaproos-rood vind ik dan wel weer oké, en dat gele kool-of raapzaad is waarschijnlijk uit gevallen vogelvoer ontstaan, de duiven vind het ook vers, met blad en al, heel smakelijk :P
Er staan ook verschillende verdwaalde grashalmen en aren (gerst? tarwe?) tussen, en volgens mij komt er stiekem een Bolderik op.. dat zou leuk zijn.

love_mandy schreef:
Heerlijk genieten van de kraaien die elke dag op bezoek komen voor water en eten :') ik had liever wat kleine vogeltjes gehad, maar goed. Dit is ook gezellig

Ik hoop dat de kraaien hier deze zomer ook weer komen. Er is opnieuw een nest in de 'familie'boom vlakbij, vorig jaar kwamen de twee kinders hier regelmatig ontbijten <3

Afbeelding

Voor de kleintjes, de vaste paartjes pimpelmees en koolmees, heb ik speciaal een klein voerhuisje opgehangen - bij de voedertafel komen die zelden tot nooit aan de beurt.
Vetbollen zijn op, en ik hou het tot de volgende winter alleen bij zaden, gedroogde meelwormen en wat pinda's in een houder. Met name de houtduiven wil ik nu niet aanmoedigen om hier voortdurend te komen schooien :P

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:11

Oh ik hou dan wel weer van fuchsia haha :))

Hier het terras opgeleukt. Niet inheems maar toch. Lekker roze :P

Afbeelding
Afbeelding

En wat zaailingen verpot. Ben benieuwd, ze zien er niet happy uit. Gelukkig heb ik er nog een stuk of 300 :=

Afbeelding
Afbeelding

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:37

Hier zijn het dus vooral grote vogels, ik zeg kraaien maar het zijn het kauwtjes. Heb ook al een aantal keer eksters gezien. En 1x een paartje duiven maar die lijken het verder allemaal niet zo interessant te vinden. Of ze durven niet door de kauwen, dat kan ook nog :')
Hier zijn de vetbollen ook op, ik voer nu een zomer mix met inderdaad insecten, pinda’s etc.
Misschien toch kijken voor een apart voeder plateautje voor de kleine vogels, zou het helpen als ik die tussen de vijgenboom doe? Dan is het wat beschut.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:15

love_mandy schreef:
Misschien toch kijken voor een apart voeder plateautje voor de kleine vogels, zou het helpen als ik die tussen de vijgenboom doe? Dan is het wat beschut.

Misschien is een overdekt 'huisje' beter dan een plateautje, want daarmee hebben grotere vogels nog steeds vrij spel.
Ik heb dit kleine ding (van de kringloop - kennelijk handgemaakt, hout met plexiglas aan weerszijden, dus alleen open aan de voorkant) aan de keukendeur hangen.
Voor meesjes is dat perfect, die vliegen er zó binnen.
De kauwtjes proberen het wel, maar zijn te groot en hebben niet voldoende houvast.
Dus te lastig en vermoeiend: ze kunnen hoogstens heel snel iets pikken terwijl ze ervoor fladderen :+
Duiven proberen zelfs dat niet eens, haha

Afbeelding

Saul schreef:
Hier het terras opgeleukt. Niet inheems maar toch. Lekker roze :P

Ziet er gezellig uit! Ik heb op mijn andere balkon ook roze Oleanders en een dieproze Bougainville <3
En zelfs een Fuchsia aan de muur, maar die is gelukkig bleekroze :D

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:20

Zolala, ah ja zoiets is top! Ga ik eens kijken of ik zoiets kan vinden. Ik denk dat het tuincentrum ook wel zoiets zal hebben.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 10:52

Ik heb verschillende feeders hangen met een kooitje er omheen, zodat alleen kleine vogels erbij kunnen. Werkt top :j

Afbeelding

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 11:09

black_kelpie schreef:
Ik heb verschillende feeders hangen met een kooitje er omheen, zodat alleen kleine vogels erbij kunnen. Werkt top :j

Hè ja, precies! Ik kwam terug om dat nog toe te voegen :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 12:16

Als ik die niet gebruik gaan er hier 2 potten pindakaas per dag doorheen, zonder overdrijven. De kauwen vreten zich tonnetje rond als ze erbij kunnen en de kleintjes blijven weg. Ik ben gek op kraaiachtigen, maar dat gaan we niet doen :Y)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:14

black_kelpie schreef:
Als ik die niet gebruik gaan er hier 2 potten pindakaas per dag doorheen, zonder overdrijven. De kauwen vreten zich tonnetje rond als ze erbij kunnen en de kleintjes blijven weg. Ik ben gek op kraaiachtigen, maar dat gaan we niet doen :Y)

Hier hetzelfde, plus een koppel dikke Houtduiven dat altijd haantje-de-voorste is.. en alles gewoon naar binnen schrokt.
Zojuist de hele pindahouder voor de tweede keer in twee dagen tussen de planten uit gevist, nu maar met extra ijzerdraad vastgemaakt _O- Die kauwtjes zijn echte slopers!

Ik wil graag de meesjes wat extra energie en rust geven in deze afmattende babytijd, maar die goede bedoelingen komen dus dikwijls bij de 'verkeerde' ouders terecht :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:27

Over oudemensentuinen gesproken, vlakbij ons vorige huis was een woning met een pas aangelegde tuin, bord van degene erbij die de tuin had aangelegd: “Pietje’s creatieve tuinideeën” maar het was alleen maar….. grind -O-

Er begint steeds meer te bloeien <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:57

Noeps: leuk, hè! Zoveel te zien opeens *\o/*

Hier had ik van de week al een vermoeden, maar nu bloeien ze allebei en weet ik het zeker: Bolderik! <3
Al mist deze een blaadje..

Afbeelding

Zomaar midden tussen alle Klaprozen en Beemdkroon :+

Afbeelding

En de ander ook solo tussen het Robertskruid:

Afbeelding

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:27

Ik heb dinsdag rond 17 uur dahlia knollen in de grond gezet, vanmiddag zag ik bij eentje al n klein groen puntje boven de grond uit piepen!!! Zo snel!
Verder een lekker boektje bij elkaar kunnen plukken!

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 21:39

Ja die dahlia's kunnen heel hard gaan :D Ik heb hier ook alweer een paar aardige bossen staan van dahlia's die ik vorig jaar niet heb opgegraven. En het lijkt erop dat ik mijn Arabian Night toch niet kwijt ben, wat ik heb uitgegraven is opgegeten door ratten maar er komt wel iets op die plek omhoog nu, dus misschien zat er nog iets in de grond :D

Super gezellig boeket zo <3 En de Bolderik is ook een erg leuke!

Mijn Egelantier bloeit ook *\o/*
Afbeelding

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:54

Ja de dahlia’s van vorig jaar heb ik ook gewoon in de grond gelaten, op hoop van zege. Die zijn al best wel groot nu!!
Wat een gelukje als er dan toch nog n klein stukje knol van je geliefde Dahlia is blijven zitten zeg!

Die balkontuin hierboven wordt ik echt blij van. Zouden veel meer mensen met n balkon moeten doen!

Ik kon het toch niet laten en heb net nog een bestelling zomerbollen geplaatst bij Peter Nyssen.
Je krijgt dan een verrassingspakket twv minimaal 100,- voor maar 30,- ..
Ik weet niet of ik het allemaal kwijt kan maar anders gaat er gewoon nog wat naar m’n schoonouders toe haha!